• Mistymo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik vroeg mij af of ik zomaar extra geheugen in mijn moederbord kan stoppen of dat ik precies dezelfde modules moet plaatsen die er al in zitten. Ik heb niet zoveel verstand van computers vandaar deze noob vraag :)

Op dit moment heb ik Kingston HyperX Genesis Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins
DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.65 V erin zitten (volgens mijn factuur).

Kan ik zomaar 1x4 GB erbij kopen of moet het 2x2 GB zijn? en moet het van hetzelfde merk zijn? Ik hoor / lees wel eens van die enge berichten dat door het plaatsen van extra geheugen de hele pc niet meer werkt.

De reden dat ik dit vraag is dat ik denk dat mijn computer hierdoor sneller wordt, soms als ik namelijk iets download en bijvoorbeeld iets wil googlen dan gaat mijn pc zo traag, dus meer geheugen minder last van een slomere pc is mijn redenatie of klopt dit niet?

Ik gebruik momenteel windows 7 64

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Je hoeft niet precies hetzelfde geheugen erin te plaatsen. Wel kan ik je adviseren om de modules per paar (dus een setje van 2) te kopen, dit ook DDR3 1600 Mhz zijn en als het even kan dezelfde als je nu hebt.

Heb je op je moederbord gekeken of er uberhaubt nog wel ruimte is voor uitbreiding?

/edit
Wat is de configuratie van je pc verder? Denk aan merk/type moederbord en processor. Het knelpunt kan ook bij andere componenten zitten overigs. Wat versta je onder traag? Misschien heb je een virus en/of malware op je pc, die alle resources gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door _Rayman_ op 11-12-2013 12:09 ]

• Mistymo
_Rayman_ schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:07:
Je hoeft niet precies hetzelfde geheugen erin te plaatsen. Wel kan ik je adviseren om de modules per paar (dus een setje van 2) te kopen, dit ook DDR3 1600 Mhz zijn en als het even kan dezelfde als je nu hebt.

Heb je op je moederbord gekeken of er uberhaubt nog wel ruimte is voor uitbreiding?

/edit
Wat is de configuratie van je pc verder? Denk aan merk/type moederbord en processor. Het knelpunt kan ook bij andere componenten zitten overigs. Wat versta je onder traag? Misschien heb je een virus en/of malware op je pc, die alle resources gebruiken.
Ok dat is duidelijk.
Zal even kijken op moederbord of ik nog slots over heb (was in de veronderstelling dat er standaard meer dan 2 slots waren).

Traag bedoel ik mee als de computer een taak uitvoert zoals uitpakken van bestanden na een download en ik wil op hetzelfde moment bijvoorbeeld googlen, dan duurt het vrij lang voor ik iets kan intikken in de googlebalk.

IK heb een Asus Formula IV moederbord met een amd 1090t processor. Ik heb volgens virusscanner en lavasoft geen malware/virussen. Het probleem doet zich ook alleen voor als ik meerdere toepassingen tegelijk wil doen en dan voornamelijk zoals bovenstaande.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:20
Het sloom kunnen bezoeken van websites kan ook aan de snelheid van je internetverbinding liggen? Wat voor lijn heb je?
Wanneer en PC erg traag wordt kan je ook een keer een HDD test draaien, bijvoorbeeld Seatools. Deze zoekt naar bad-sectors, mochten er bad-sectors gevonden worden dan dien je de schijf te vervangen.

AdGuard Home

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 15:05

matthewk

Ubernoob

Ik draai hier twee geheugenslotjes. 1 4gb van kingston hyperx, de andere crucial ballistix 4gb. Beiden zijn 1833 mhz (overkill, i know). Maar ik krijg hier geen blue screens en alles speelt perfect af. Dus merken maakt niet uit, al spreek ik dan wel voor de meer premium ram sleufjes. Wel moet je opletten of je moederbord het geheugen ondersteund, dit is te vinden op de site van je moederbord. Ook is het aan te raden om ram van dezelfde snelheid te kopen, en dus niet sneller. Anders is het geld weggegooid.

Dat het googlen traag gaat, wilt dat dan zeggen dat je browser vasthangt of dat de verbinding echt gewoon traag verloopt trouwens?

Consultant - Autogek

• Mistymo
bardi-1 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:18:
Het sloom kunnen bezoeken van websites kan ook aan de snelheid van je internetverbinding liggen? Wat voor lijn heb je?
Wanneer en PC erg traag wordt kan je ook een keer een HDD test draaien, bijvoorbeeld Seatools. Deze zoekt naar bad-sectors, mochten er bad-sectors gevonden worden dan dien je de schijf te vervangen.
Het trage/slome doet zich alleen voor als ik meerdere taken door de pc laat doen, zoals dat mijn pc bestanden aan het uitpakken is terwijl ik dan aan het googlen ben. Vandaar dat ik dacht mijn pc moet hard werken nu, dus meer geheugen is beter/sneller/soepeler voor mijn pc.

Mijn internet is niet langzaam 150mb (volgens speedtest haal ik 142mb). Het is niet dat het internet langzaam is maar de reactie tijd van het intikken todat het verschijnt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistymo op 11-12-2013 12:24 ]

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:20
Mistymo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:22:
[...]

Het trage/slome doet zich alleen voor als ik meerdere taken door de pc laat doen, zoals dat mijn pc bestanden aan het uitpakken is terwijl ik dan aan het googlen ben.

Mijn internet is niet langzaam 150mb (volgens speedtest haal ik 142mb). Het is niet dat het internet langzaam is maar de reactie tijd van het intikken todat het verschijnt.
150Mbit zal je bedoelen.

Wat voor processor zit er in de PC?
Welke browser gebruik je? Al een andere browser geprobeerd?

AdGuard Home

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:55
Mistymo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:22:
[...]

Het trage/slome doet zich alleen voor als ik meerdere taken door de pc laat doen, zoals dat mijn pc bestanden aan het uitpakken is terwijl ik dan aan het googlen ben. Vandaar dat ik dacht mijn pc moet hard werken nu, dus meer geheugen is beter/sneller/soepeler voor mijn pc.

Of je CPU kan het niet aan.
Of je HDD kan niet bijhouden (of is te gedefragmenteerd, al is die kans klein met W7).
Of je software (browser) is "stuk"

Vanuit je opmerkingen kan ik ook nog niet opmaken dat het geheugen de bottleneck is. Open eens een Task Manager als je die meerdere taken doet en kijk eens wat er écht gebeurd.

• Mistymo
Miyamoto schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:28:
[...]

Of je CPU kan het niet aan.
Of je HDD kan niet bijhouden (of is te gedefragmenteerd, al is die kans klein met W7).
Of je software (browser) is "stuk"

Vanuit je opmerkingen kan ik ook nog niet opmaken dat het geheugen de bottleneck is. Open eens een Task Manager als je die meerdere taken doet en kijk eens wat er écht gebeurd.
Ohhhh dus meer geheugen lost het probleem dus niet op? Als de bestanden zijn uitgepakt dan is alle " Lag, traagheid " weer weg. Het probleem doet zich dus eigenlijk alleen voor in de volgende situatie.

1) Ik download terwijl ik ophetzelfde moment aan het internetten ben (alles is dan normaal)
2) De gedownloade bestanden pakken uit en ik zit nog steeds te internetten (Nu wordt alles traag)
3) De bestanden zijn uitgepakt en gerepareerd, zit nog steeds te internetten (alles is weer normaal)

Dus alleen bij puntje 2 wordt mijn pc erg traag, misschien dat dit meer duidelijkheid verschaft (ben zoals ik al zei niet zo technisch). Vandaar dat ik dacht dat met meer geheugen mijn pc gewoon sneller zou zijn bij puntje 2.

Verwijderd

HDD is je bottleneck :)
Dit kan je oplossen door een SSD in je computer te plaatsen waarop je windows installeert.

• Miyamoto
Mistymo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:46:
Ohhhh dus meer geheugen lost het probleem dus niet op?
Dat zeg ik niet, maar het geheugen is nu nog niet 100% zeker als dader aan te wijzen.
Als je HDD traag is, klopt je verhaal nl. ook. (De uitgepakte bestanden moeten ook ergens blijven)
Als je CPU traag is, klopt je verhaal ook. (Iemand zal de boel uit moeten pakken)
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:17:
Dit kan je oplossen door een SSD in je computer te plaatsen waarop je windows installeert.
Als nu nog iemand "CPU is de bottleneck!" roept, is het verhaal compleet
Open eens een Task Manager als je die meerdere taken doet en kijk eens wat er écht gebeurd.

• Mistymo
haha kan dus beter een nieuwe pc kopen :)

• Miyamoto
Of een leesbril... laatste keer:
Open eens een Task Manager als je die meerdere taken doet en kijk eens wat er écht gebeurd.
http://windows.microsoft....indows7/open-task-manager

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:17:
Nee, dit is je probleem.
Op het moment dat je gaat uitpakken wordt de HDD heel erg belast.
Kun je oplossen door het uitpakken van je download naar een andere HDD dan de C schijf te doen.

SSD is uiteraard optioneel en dan je huidige HDD als tweede HDD gebruiken!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Mistymo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:05:
De reden dat ik dit vraag is dat ik denk dat mijn computer hierdoor sneller wordt, soms als ik namelijk iets download en bijvoorbeeld iets wil googlen dan gaat mijn pc zo traag, dus meer geheugen minder last van een slomere pc is mijn redenatie of klopt dit niet?

Ik gebruik momenteel windows 7 64
Dit geen hardwareprobleem, maar een OS probleem. Blijkbaar gaat Windows niet optimaal om met het toekennen van prioriteiten aan de diverse processen. Je zou dit op kunnen lossen door de uitpakthread handmatig een lagere prioriteit te geven.

• erg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07-2025

erg

Ik heb ook een x6 1090t gehad en kan je vertellen dat deze cpu geen bottleneck is voor dit soort activiteiten. Zelfs als je in een game als ghosts of bf4 alt + tab doet en je zou de browser opstarten kan je cpu dit in enkele seconden doen. Je hdd is bij deze we degelijk de bottelneck, hdd's zijn (naar mijn ervaring) 90% van de tijd de bottleneck als iets niet snel wil opstarten.

YouTube: Thinking about an SSD? 6-year old PC on SPEED

goed voorbeeld hiervan ^^ (geen eigen filmpje)

Mijn bakkie

Pagina: 1