Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen over digitale radiatorthermostaten

Pagina: 1
Acties:

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ik wil een stuk of vier digitale/programmeerbare radiatorthermostaten aanschaffen. Nu valt het me tegen op hoeveel verschillende plekken dit wordt aangeboden, heb dus niet echt een idee of ik het ergens goedkoper kan krijgen. Ook de adapter ringen drijven de prijs wat op (Comap adapters), waarvan ik me afvraag of er geen goedkoper alternatief is. Maar goed, vooralsnog ga ik gewoon uit van conrad.nl.

Nu is de situatie zo dat we in een oud huis zitten, met verwarming die we aanzetten als we er zijn. Maar dan nog hebben deze dingen hun meerwaarde. Alleen zullen ze wellicht altijd aan staan op bijvoorbeeld 21 graden terwijl de helft van de tijd de verwarming niet aan staat. Ik neem aan dat ze daar tegen kunnen.
Herfst volgend jaar zal ons nieuwbouwhuis worden opgeleverd met Jaga Strada's waar ik ze volgens mij allemaal wel zo op kan draaien. Ik weet van de Honeywell HR20-style dat ik ze er zo op kan draaien, lijkt me dat de anderen dezelfde maat aanhouden.

Maar maakt het nou nog veel uit welke je neemt? Ik twijfel tussen de Honeywell HR20-style (want degelijk merk) en de eQ-3
Ik zie alleen niet helemaal of de Honeywell nou echt meerwaarde biedt.

Ik verwacht dat beide het prima zullen doen. Maar in ons huidige huis zouden sommige thermostaten misschien problemen kunnen geven. Dat er namelijk de helft van de dag geen stijging is waar te nemen, als ze dus zelf lerend zijn gaat dat niet goed lijkt me. Weet ook niet of ze daardoor in foutmeldingen gaan staan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
je hebt nu al overal thermostaat kranen in huis? In een ander topic probeerde iemand zo'n digitale thermostaat aan een radiator te hangen die nog geen thermostaat kraan had.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou m'n geld lekker in m'n zak houden. Hoe lang is het stookseizoen? 15 oktober-15 maart? En dat is alleen voor de woonkamer. Voor andere vertrekken is het stookseizoen meestal korter. Kan je beter in andere duurzame dingen investeren. Als je eenmaal in je nieuwe huis zit zal je zien hoe snel het geld erdoor vliegt.

A'dam PVOutput

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik zou nog even checken of ze passen op die Strada's hoor, zou best kunnen dat je met de kap en de dikte van je thermostaat in de knel komt. Ik heb Danfoss living connect en dat gaat ook net goed.

Die HR20 had ik in m'n vorige huis, met blokverwarming. Echt helemaal top! Ze reguleren de temperatuur prima en met een beetje spelen kom je er wel achter wat de temperatuur is waar je je prettig bij voelt. In mijn geval zorgde dat voor een flinke besparing en tegelijkertijd behoud van comfort, omdat ik door de blokverwarming kon kiezen tussen bij het opstaan en thuiskomen altijd een koud huis, of dan maar aan laten. Met die HR20's hoefde ik die keuze toen dus niet meer te maken.

Het enige waar hij niet tegen kan is plaatsing in een vochtige ruimte. Ik had er ook een in de douche, maar blijkbaar werkt de servo met een optische ring. Na een paar maanden had ik daar een error op.

Als jij nog maar een half stookseizoentje door hoeft en toch al zelf invloed kunt hebben op wanneer je ketel stookt, dan is de besparing te verwaarlozen. Ik zou dus eerst even goed uitzoeken of ze wel op die Jaga's passen, dan kan je daarna kijken of ze wel of niet een voordeel voor je zullen bieden.

• !null
Ok, iets meer info. Ik wil het dus in het oude en het nieuwe huis gebruiken. Wat betreft het nieuwe huis laat ik Jaga Strada's plaatsen, waarbij ik bij kan betalen (bouwopties) voor thermostaatkranen. Dat is echter gelijk aan de digitale versies (ook 25 euro per radiator), terwijl je het met de digitale versies beter kan regelen (wel gaan ze eerder stuk natuurlijk). Dan denk ik, ik ga wel voor de digitale versies bij dezelfde prijs. Dus daarom wil ik ze sowieso wel plaatsen eigenlijk.

Dan denk ik nog ietsje verder, hee, dan kan ik ze ook nog in ons huidige huis gebruiken. We hebben nu namelijk een heel slecht geisoleerd huis, en ik vermoed dat er wel weer een keiharde winter aan komt. Maar belangrijker, de slaapkamers zitten ver weg van de moederhaard en worden niet heel erg snel warm. Door ze in de woonkamer en nog een andere plek eerder dicht te laten draaien zal het in de slaapkamers een stuk beter zijn. Nu draai ik ze soms al dicht, maar dan moet ik er maar net aan denken. Irritanter is dat je het vergeten bent en dan in de slaapkamer komt om erachter te komen dat het best wel koud is.
Los van deze luxe problemen (die we niet echt erg vinden) is het zo dat we eind Januari een kleine verwachten, en ik de boel dus veel meer (automatisch) onder controle zou willen hebben. Ik wil niet dat die kleine straks in een ijskoude kamer ligt of dat ie wordt opgestookt :+
Plus dat ik een thermostaatknop al heb gesloopt per ongeluk met meubels verplaatsen, dat was de reden om er over na te denken.

Ben dus vooral op zoek naar meer comfort. Het zal niet echt minder verbruik opleveren, want we moeten toch harder stoken vanwege die kleine (ook meer thuis). In het nieuwe huis zal het zowel comfort als minder gasverbruik leiden. Maar dan heb je het over een nieuw geisoleerd huis, waar idd minder gestookt zal worden. Maar zoals aangegeven, prijs is gelijk aan normale thermostaat knoppen.

@HvB83, van wat ik gelezen heb zouden de HR20's moeten passen op de Jaga Strada's (iemand in een review), zonder adapter ring. En ik neem aan dat die andere (eQ3) zelfde fitting heeft? Zal wel in de datasheet staan. En hij zit aan de buitenkant van de radiator, dus verder geen afmeting problemen.

Ik weet dat ze niet in een vochtige ruimte geschikt zijn, gaat ook niet gebeuren. Ook niet in nieuwe huis.

Maar denk jij dat de HR20 meerwaarde heeft ten opzichte van die eQ-3? En waar heb je ze besteld? Aanbod van webshops is niet heel breed of ik zoek niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 11-12-2013 11:23 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
!null schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:22:
Ok, iets meer info. Ik wil het dus in het oude en het nieuwe huis gebruiken. Wat betreft het nieuwe huis laat ik Jaga Strada's plaatsen, waarbij ik bij kan betalen (bouwopties) voor thermostaatkranen. Dat is echter gelijk aan de digitale versies (ook 25 euro per radiator), terwijl je het met de digitale versies beter kan regelen (wel gaan ze eerder stuk natuurlijk). Dan denk ik, ik ga wel voor de digitale versies bij dezelfde prijs. Dus daarom wil ik ze sowieso wel plaatsen eigenlijk.
Als je geen thermostaat kranen kiest in je bouwoptie kan je later ook niet de digitale monteren. Meestal zitten bij de digitalethermostaten geen kraan.

dit zou dus betekeken:
kies je bij de bouwopties geen thermostaat kranen krijg je gewone kranen.
Dan moet je dus eerst als je er in woon het systeem aftappen. nieuwe thermostaat kranen monteren en daarna de digitale thermostaat er op schroeven.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Met een kleintje zou ik inderdaad geen risico's nemen, lekker automatisch opstoken voor zover nodig. Die paar tientjes wegen altijd op tegen een kersverse moeder die zich ongerust maakt omdat je bent vergeten om de ruimte op te stoken.

Als je de passing hebt gecontroleerd dan gaat het ongetwijfeld goed.

Ik ken die eQ-3 eerlijk gezegd niet. Bij Amazon.de heb ik ze in het verleden vaak voor bedragen tussen de 22,50 en 27,50 besteld, geen idee waarom dat varieert. Ik had er 5 een jaar of 4 in gebruik en bij vrienden en familie ook nog 10 aangesmeerd, daarvan zijn er nu 2 gesneuveld (1 vanwege montage in de douche, de ander geen idee).

Wel even opletten wat de aannemer in z'n bestek meekrijgt als je geen thermostaatknoppen kiest trouwens. Zou zomaar kunnen dat je in dat geval normale afsluiters krijgt. Hoop geld en moeite om dat dan weer te veranderen...

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb er nu 3 op mijn eerste verdieping. Ik heb nu een apart radiatorprogramma voor de badkamer, onze slaapkamer en die van mijn zoontje. De badkamer hoeft maar paar uurtjes warm te zijn per dag, Kamer van mijn zoontje hoeft niet warm als die naar school is etc.

Ze werken prima verder :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• !null
@Speedfightserv, HvB83, zoals ik het begrepen heb zijn de Jaga Strada's voorbereid op thermostaat kranen. Bij normale radiatoren zouden jullie zeker gelijk hebben. Het grappige is dat ik bij normale radiatoren per radiator 42 euro moest betalen om thermostaatknop te hebben, en toen ik Jaga Strada's koos was dat nog maar 25 euro waarbij ze zelf al zeiden: "Omdat de Jaga Strada's zijn voorbereid op thermostaatknoppen".

Dit is de binnenkant van de radiator, daar zit dan een huls omheen waar alleen een eventueel aanwezige thermostaat knop uitsteekt. Daar zit dus een gat voor.

Afbeeldingslocatie: http://www.jaga.nl/sites/default/files/imce/user5/DBE_Unit_HeatExchanger_packshot.jpg

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

Op het plaatje is direct te zien dat er niet zondermeer voldoende ruimte is om een grotere knop te plaatsen. Dan is het gat in de kap niet groot genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 11-12-2013 12:05 ]

A'dam PVOutput

• !null
Volgens mij is in dat gat alleen de fitting aanwezig waar je iets op kan schroeven. Zal zoeken naar gedetailleerdere foto's.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:13
Een klein keramisch kacheltje op de kinderkamer plaatsen is zeker geen optie? Hebben wij gedaan de eerste 3 jaar omdat de kamer waar de kleine slaapt aan de noord-westzijde ligt.
Meestal trekt de verwarming het wel, maar als de wind verkeerd staat en het buiten erg koud is dan niet.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hier wat inzichten van een Jaga Tempo (DBE) gebruiker.

Het klopt dat er aan de onderkant van de behuizing een sleuf zit waar de (thermostaat) kraan doorheensteekt.
Bij een standaard (thermostaat) kraan van Jaga klopt dit wel. Het aansluitstuk met hieroverheen een mooi afdekkapje valt net binnen de bekleding de rest van de kraan erbuiten.

MAAR.
Er zijn echter verschillende soorten aansluitsets. En afhankelijk van de aansluitset kan ook het "uitsteken" varieren. Het is dus belangrijk welk type aansluitset wordt gebruikt.
Jaga > Jaga gaat altijd werken maar Jaga > Honeywell?

Leesvoer http://www.jaga.nl/sites/...ielen_Energy_Savers_0.pdf (PDF)
En verder http://www.jaga.nl/sites/...ct/downloads/Strada_0.pdf (PDF) blz 4 van de download of blz 36 van de PDFscan geeft inzicht.

Wij hadden een speciale aansluitset vanwege toevoer via de (voorzet)wand en dan zie je dat de maatvoering net weer iets anders is.

Het moet dus duidelijk welk type radiator er komt Type 06/10/11/15/16/20/21, de aansluitset welke afhankelijk is van de aanvoerpositie van de pijpen en het voedingssysteem (1 of 2 pijps).

Succes met het uitzoeken

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• !null
Ok bedankt. In een review op Conrad zei iemand dat het gewoon direct paste op z'n Jaga Strada, zonder adapter. Maar inderdaad, welk type hij had en welke wij krijgen weet ik niet. Ik ga het er denk ik wel op gokken, losse adapters kan altijd nog bij besteld worden.

@roches, ja we hebben als backup wel een elektrische 2kW radiator. En anders krijgen we die kamer echt wel warm als het moet hoor, met losse verwarmers op brandstof. Maar dat is allemaal backup van de backup, waar ik liever niet aan begin als het niet nodig is.

Edit: Beide hebben M30 x 1,5 aansluiting. Is er dan nog meerwaarde voor de Honeywell HR20-style versus de eQ3?

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 11-12-2013 13:08 ]

Pagina: 1