[WIN] zomaar ineens reboot/uitval

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 14:33
Hallo allemaal, ongetwijfeld zullen er al lijntjes voor lopen, net wel gezocht maar niks kunnen vinden. :(

systeem:
AMD Athlon XII 5000+
2 GB DDR II geheugen
500 GB Harddisk
Standaard DVD writertje
512 MB VGA Kaart NvidiaGeForce series 9 PCI-e

Probleempje
Systeem aantal malen geherinstalleerd :) wat op zich geen problemen oplevert maar als ik de PC aan laat staan, en ik kom na verloop van tijd terug, is hij ineens uit! zet je hem aan, is windows af gesloten door een onverwachte fout (na een fresh install?? :? )

Geen VGA kaart drivers geinstalleerd en zelfs windows up-date even het zwijgen opgelegd, niks aan de hand naar wat lijkt, maar zo ineens uit het niets, wil het gebeuren.

Nu inmiddels 3 installs verder, krijg ik behoorlijk de kriebels van deze PC :P
want dat ding moet Minecraft spelen, dus moet ik wel goede graka drivers er op hebben,

Maar met drivers of zonder drivers het vervelende PCtje blijft gewoon op de meest vage momenten uitgaan of herstarten, en als ik denk JA! hij werkt! :D mooooooooi niet! :| 8)7 kan ik weer beginnen.

Iemand een idee? want ben onderhands een dikke week met deze PC bezig
dat ik nu bijna de fysieke oplossing wil uitvoeren: raam+open+pc (ctrl+alt+del) >:)

Greetz, ThePowershift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
Eerste stap is ram testen. Check in de bios of de geheugen timing klopt of dat er sprake is van onbedoelde overclocking. Gelijk ook even testen of de temperaturen niet uit de hand lopen (bios of performance test software).

En niet vergeten de moederbord drivers te installeren als je windows opnieuw installeerd. Die zijn er niet voor niks. Windows bevat niet altijd de juiste drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Heb je iets van BSOD codes die horen bij die onverwachte fout? Kan eventueel ook iets zijn als een slechte voeding, als de PC ineens zonder stroom zit doet ie het meestal ook niet zo heel goed.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
@Valen_76 Bios op default, temperaturen normaal niet extreem heet o.i.d.
Moederbord drivers zal ik nog even moeten proberen, heb ik nog niet uit getest.

@Rupie Geen BSOD codes, de voeding zou ik nog kunnen proberen, want dat was volgens mij een best weak merk en als ik me zelf even na ga vond ik de PSU ook naar mijn idee te warm voor zijn doen.

Vanavond maar even een trouble shooter er op los laten want het wordt zo wel een erg lange geschiedenis.
meerdere ideeën en suggesties zijn altijd welkom.

Greetz, ThePowershift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
En alle overbodige hardware zo veel mogelijk er uit halen. En 1 voor 1 er in stoppen en de fout isoleren. Het duurt misschien even, maar dat is nu eenmaal zo met spontane crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
@valen_76 het systeem heeft enkel 1 reepje RAM
een PCI-e VGA kaart
HD op s-ata
en een dvd writer.

ik wil nog even een andere PSU proberen want die wordt naar mijn idee te warm, maar dat wil ik vanavond bij thuis komt even proberen.

want hij valt gewoon spontaan uit.

Gisteren bijvoorbeeld: Duurtestje laten doen, 1 uur non stop aan, vervolgens ga ik naar buiten in mijn schuur iets opruimen (+/- half uur) ik kom binnen, wil op de knop volgende klikken, viel er weinig te klikken want de PC was gewoon uit.
en de voeding naar mijn idee een beetje warm :?

dus vandaar ik vanavond even een andere voeding wil testen.

En anders oud ijzer die PC :(

Greetz, ThePowershift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
Kijk eens of je bolle/lekkende condensatoren in je voeding hebt. Had ik ook een half jaartje terug bij een oer-oude P3 machine.

Als je kan solderen is vervangen van de condensatoren misschien een goedkope oplossing. Kwestie van euro's. Maar het kan nog wel eens krap worden op zo'n PSU bord. Het was geen standaard model voeding, dus nieuw koop was geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 14:29
Ik zou niet zomaar zonder veel ervaring in een voeding willen solderen, maar dat is wellicht persoonlijk. Je moet wel donders goed weten wat je doet.

Het is toch niet toevallig een sleep-setting die je vergeten bent uit te zetten?
Overigens, hoe/waar zie je dat 'Windows afgesloten is door een onverwachte fout'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
melding als ik de PC aanzet, kom ik op de desktop en dan krijg ik die melding.

geen slaapstand gebeuren o.i.d.

naar mijn idee hoe meer ik er over nadenk begin ik mijn twijfels te krijgen over de werking van de voeding omdat hij ook best wel warm wordt, terwijl er amper wat in zit.

Greetz, ThePowershift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Dan is het inderdaad de hoogste tijd om de voeding te testen/uit te wisselen.

'Terwijl er amper wat(t) in zit' ... Klinkt als een (te) makkelijke woordspeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
Als een voeding langdurig te heet wordt gaan die condensatoren ook sneller naar de malle moeren toe. Dus ik zou op zijn minst even in dat kastje gluren.

Of 'Terwijl er amper(e) wat(t) in zit.'

[ Voor 58% gewijzigd door Valen_76 op 11-12-2013 16:38 ]

• ThePowershift
Jolke schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:55:
Dan is het inderdaad de hoogste tijd om de voeding te testen/uit te wisselen.

'Terwijl er amper wat(t) in zit' ... Klinkt als een (te) makkelijke woordspeling :)
uit getest....
Valen_76 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:36:
Als een voeding langdurig te heet wordt gaan die condensatoren ook sneller naar de malle moeren toe. Dus ik zou op zijn minst even in dat kastje gluren.

Of 'Terwijl er amper(e) wat(t) in zit.'
De boosdoender was de voeding.

een cheapass, merkje met een aantal mooie gebakken elco's.

Heb er even een degelijke voeding in gezet en het systeem werkt weer naar behoren.

Geen uitval, en lekker stabiel in plaats van labiel.

:D thnx voor de support.

Er zit inderdaad nauwelijks Wat(t) in
en het levert je Amper(e) wat(t) op bij het oud ijzer.

Greetz, ThePowershift

• Jolke
Mooi zo, gefeliciteerd. Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar een voeding is toch één van de belangrijkste onderdelen, zo niet de basis, van je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
Nu komt de grote grap...

Nieuwe voeding succes..... en WEER! in 2 dagen tijd uitval.... volgens mij is het moederbord ook zwaaaaaar naar z'n grootje!
deze PC krijgt van mij een degradatie tot oudijzer bak... want dit wordt me onderhands te gortig....

Greetz, ThePowershift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Balen, zeg... denk je dat het probleem opgelost is, begint het weer. Klinkt nu idd ook naar moederbord oorzaak en een mooie donatie voor de stort. Dit systeem is niet stabiel en kan je dus ook niet eens meer gebruiken om te testen. :-(

[ Voor 23% gewijzigd door Jolke op 16-12-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

je zou ook bij systeeminstellingen het vinkje reboot bij hardwarefout weg kunnen halen, dan zie je een bluescreen met de mededeling staan waar het fout gaat?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
zou ook nog kunnen Keur0000, echter heb ik nu al voor een kapitaal aan die PC lopen verspijkeren, dat net wat k eerder heb geconcludeerd en Jolke ook, dat het een free gift wordt voor de oud ijzer container.

Want als ik nu alles bij elkaar optel, nog een 100 euro er bij leggen en ik heb een hagel nieuwe PC! :S
ik ga jou optie nog even proberen, maar ik heb zo'n idee dat het moederbord faalt.

en dan doneer ik de PC aan de oudijzerbak.... :P

Greetz, ThePowershift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik zou toch niet de hele PC weggooien, maar alleen het moederbord - wellicht onderdelen kan je nog recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
verouderde Athon XII 5000+ met DDR II moederbordje.... om nou daar voor weer een kapitaal te moeten investeren.... jammer geld, geef ik het liever uit aan een keer een goede iMac met grootscherm.

Greetz, ThePowershift

Pagina: 1