Ik geloof dat we deze discussie al vaker hebben gehad en het nooit echt eens zullen worden, maar om Chronoz toch een ander beeld te geven (van iemand die ook echt in de VS werkt nu):
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 00:35:
De IT sector in de VS is zo goed als dood, in ieder geval in software/hardware ontwikkeling. In ieder geval is de arbeidsmarkt een stuk slechter dan in Nederland/Europa. Verwacht er in ieder geval niet te veel van. Bedrijven zitten niet echt op sollicitanten te wachten, er komen honderden tot duizenden reacties op elke vacature binnen.
Er wordt wel degelijk nog veel naar goede mensen gezocht, in ieder geval binnen het bedrijf waar ik werk. Maar je hebt gelijk dat er veel mensen reageren op die posities, en de kans om bij een een goed bedrijf binnen te komen niet zo heel groot is. Het is gewoon lastig om op te vallen tussen al die sollicitanten. Maar dat wil niet zeggen dat het niet de moeite waard is al je *wel* binnenkomt.
We doen ook een heleboel hardware/software ontwikkeling in-house.
Verder is het niveau vrij slecht. Ik heb een aantal sollicitaties gehad, onder andere bij Apple, Google en Qualcomm en kan niet zeggen dat ik onder de indruk was het niveau van de mensen. Het is veel hype, mooi gepraat over hoe geweldig ze zichzelf vinden maar ondertussen niet in staat zijn om een helder technisch gesprek te voeren.
Dat is zeker niet mijn ervaring hier, maarja dat kan per bedrijf en afdeling verschillen natuurlijk. Ik heb 7 jaar in Nederland gewerkt bij goede bedrijven, en kan eerlijk zeggen dat ik de beste mensen ben tegengekomen in de VS, en ook dat het gemiddeld niveau hier hoger is. Again, het hangt er waarschijnlijk vanaf welk bedrijf en zelfs welke afdeling je zit, maar er zitten hier wel degelijk ontzettend veel goede software engineers.
Ik kreeg ook sterk de indruk dat in Amerika zelf in toenemende mate alleen nog het management en de marketing zit maar dat het ontwikkelwerk in het buitenland wordt gedaan, met name in Azie.
Dit verschilt denk ik heel erg per bedrijf, en gebeurt natuurlijk ook gewoon in Nederland. Het bedrijf waar ik van 2007-2010 in Nederland heb gewerkt deed alle hardware-ontwikkeling in-house, wat ontzettend leuk was. Maar in 2011 ging alles naar China.
Er stond kort geleden nog een artikel op
Slashdot dat ook de Amerikanen zelf geen werk meer kunden vinden. Is een n=1 voorbeeld, maar uit de reacties wordt het eea. duidelijk.
Tja zo'n artikel kun je op nu.nl ook makkelijk vinden voor Nederland. De arbeidsmarkt is krap, dat zal ik niet ontkennen, maar de VS is nog steeds een leuke en bijzondere omgeving om te werken, waar je ervaringen op kunt doen doe je in Nederland moeilijk zult vinden. Dat is vice-versa ook zo, trouwens. Ik zou iedereen aanraden om eens in een ander land te gaan werken.