Toon posts:

Hack firmware Sitecom WIFI router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een redelijk nieuwe Sitecom WRL-5000 N300 router. Van de ene op de andere dag werd de verbinding met deze router instabiel. Toen ik de router conform de instructies naar de fabrieksinstellingen wilde terugzetten om hem opnieuw in te stellen (15 sec OPS knop indrukken) kwam ik tot de ontdekking dat de router 2 andere SSID's ging uitzenden dan de SSID's die op de sticker op de achterkant van de router staan. Uiteraard werkte de wachtwoorden die op de achterkant van de router staan ook niet op deze SSID's. Na het aansluiten van een kabel op de router en het benaderen van 192.168.0.1 kon ik via het inlogscherm ook niet met admin en het bij de router horende wachtwoord inloggen. Met andere woorden ik ben de controle over de router volledig kwijt. Wat kan dit zijn? Ik krijg de indruk dat de firmware van de router is vervangen door andere maar dat zou ik toch wel erg bizar vinden. Iemand met ervaring? Wat kan ik hiermee doen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En als je nog een keer fabrieksinstellingen terug probeert te zetten?

Iig, never attribute to malice that which can be adequately explained by incompetence, kans dat een hacker moeite neemt andere firmware erop te zetten is minimaal (hij heeft toch al toegang?), veel waarschijnlijker is dat de sticker niet klopt en/of Sitecom zelf zit te prutsen met defaults. Als tweede fabrieksinstellingen niet helpt, even Sitecom contacteren dus.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Klinkt logisch wat je als antwoord geeft. Mijn suggestie van het hacken van de firmware komt doordat ik hierover op het internet meerdere berichten heb gevonden. Ze zouden dan een netwerk sniffer op je router zetten zodat ze je wachtwoorden e.d. kunnen stelen. Klinkt inderdaad allemaal ver gezocht maar toch wel iets om serieus te nemen. Ik heb de Sitecom helpdesk een service verzoek gestuurd. Deze zal ik afwachten want het resetten naar de fabrieksinstellingen heb ik al een aantal keer geprobeerd met het bovenstaande resultaat. Ben benieuwd. Ik zou het toch wel zonde vinden om een routertje van 1 jaar oud en bijna 100,- weg te gooien. Groeten Martijn Nogmaals bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als een hacker hier bezig is, is het een prutser...

- blackhat wil allerlei narigheid uithalen, maar daarbij vooral niet opgemerkt worden. Hier niet gelukt.
- whitehat wil je attenderen op veiligheidsissues, hier niet gedaan.
- scriptkiddie wil vooral lol en defacement doen, je SSID in scheldtermen veranderen oid. Ook niet gedaan.

Sowieso zijn Sitecom apparaten totaal niet gangbaar internationaal gezien (klein merkje dat alleen in NL en DE groot is) waardoor erg weinig info openbaar is over die dingen - probeer maar eens OpenWRT ervoor te vinden - dus kans dat een hacker specifieke zooi voor een Sitecom heeft is minimaal. En als je totaal foute firmware probeert te flashen wordt het apparaat gewoon gebricked, terwijl deze wel nog werkt, zij het zonder toegang en met twijfelachtige stabiliteit. Dus nee, geen hacker.

Mijn vermoeden is dat het apparaat gewoon stervende is. Als het minder dan een jaar oud is zou ik - als Sitecom niet kan helpen - gewoon naar de winkel teruggaan en garantie claimen. Ga dan vooral niet 'hackers!' roepen, want als dat het geval zou zijn is het juist geen verantwoordelijkheid van winkelier en kun je naar je garantie fluiten. Laat je overigens ook niet naar Sitecom sturen voor garantie. Als consument heb je daarvoor maar met één partij te doen en dat is de verkoper. Wat hij allemaal zelf moet doen om z'n defecte zooi geclaimed te krijgen is jouw probleem niet. Een fabrikant of distributeur is jou trouwens ook niets verplicht, dat is de leverancier wel.

Oh, en volgende keer wat verder kijken bij keuze apparaat. De WLR-5000 is geen slechte router, maar een jaar geleden waren er zat vergelijkbare keuzes voor aanzienlijk minder dan EUR 100, denk dan aan de Netgear WNDR3700 of verschillende TP-Link gevallen. Zeker nu zou ik ofwel gaan voor een veel goedkopere TP-Link met vergelijkbare specs (WDR3600 is vrijwel identiek aan de WLR-5000) danwel voor EUR 100 een veel krachtigere router nemen als de Asus RT-N66U of nog beter de TP-Link AC1750.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 11-12-2013 10:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt.. Ik ga wat met je tips doen. Top.