Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

home cinema advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• daxcer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01-2022
Had graag jullie advies gehad bij de aankoop van een 5.1 set home cinema

1) yamaha YHT 292 reciever + HTR 6230 speakers = tweedehands
2) Yamaha RXV 350 reciever + NS-P 110 speakers = tweedehands
3) Onkyo Onkyo htx-22hdx: reciever + 2.1 speakerset = tweedehands
4) Logitech z906 = nieuw

Even ter info meegeven dat ik voor de soundbar een logitech z5500 heb gehad en daar zeer tevreden over was
enkel kon het soms wat minder helder overkomen. Maar voor de rest super ding !

Ben dus terug op zoek naar een 5.1 ter vervanging van de soundbar omdat ik gewoon weg de surround mis.
Maar welke set heeft jullie voorkeur en waarom ??

set 1 is de nieuwere Yamaha maar de speakers zouden niet super zijn, dat is toch wat ik kon vinden op het net

set 2 is wat ouder en heeft geen HDMI dacht ik (hoeft voor mij niet) maar de luidsprekers zijn beter (reviews)

set 3 mist de surround speakers nog en moeten er nog extra bijgekocht worden + reviews zijn verschillend.
De ene vind hem super en de andere vind het maar niets

set 4 is de opvolger van de z5500

Graag jullie advies ;)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Wat voor budget heb je? Daar ben ik wel benieuwd naar als je tweedehands zaken opnoemt.

LinkedIn WoT Cash Converter

• daxcer
De eerste set van Yamaha is 2 jaar oud en bijna niet gebruikt en deze zou ik eventueel kunnen ruilen met mijn soundbar.
Alleen de speakers lijken goedkoop en volgens de reviews zijn ze heel fragiel en niet echt bijzonder goed.

De tweede set van Yamaha zou weg mogen voor 150 euro, Daar ga ik vrijdag naar kijken alleen weet ik de leeftijd van de set niet maar ze zou nog in uitstekende staat zijn.
Vind er niet heel veel van terug qua review maar die ik vind zijn heel lovend.
Heeft wel geen HDMI aansluitingen al is dat geen must voor mij.
De vormgeving van de luidsprekers spreken mij ook meer aan en er zit nog een Yamaha dvd speler bij.

De onkyo moet nog 130 euro kosten maar dan heb ik alleen 2.1 en wil echt wel 5.1
Onkyo zie ik in het algemeen wel heel goed scoren vandaar.

De logitech is voor een bekende factor, voor de echte audiofiel is dit waarschijnlijk ondenkbaar maar de mijn vorige Z5500 voldeed prima naar mijn eisen.

Dus wat zouden jullie nemen van de 4 ?

Is een set van een aantal jaren (zonder HDMI) ook aan te raden of zouden jullie voor de nieuwere gaan ?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou altijd voor hdmi gaan.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
't hangt er een beetje vanaf:

Als de speakers dusdanig goed zijn, dat je voor je gevoel de versterker 'erbij' krijgt, dan kun je 't doen en uiteindelijk je versterker vervangen. Maar mijn eerste idee is, om dat niet te doen. Zeker omdat je zegt dat je voor surround wil gaan, de meeste mediabronnen (bluray, PS3, HTPC, mediaspelers etc) sluit je het beste aan met HDMI, ook vanwege 't geluidssignaal. zou jammer zijn als je met tulpjes aan de slag moet...

Ik zelf heb gekozen om 't in stappen te doen. Ik heb een tijd geleden een nieuwe receiver gekocht (goeie aanbieding) die bij de tijd is. Vervolgens vond ik mijn speakers net tekort komen en wilde ik een Center. Dus toen heb ik er een 3.0 opstelling van gemaakt: 2x Front en 1X Center, allemaal Tannoy. Nu ga ik de komende tijd rustig afwegen of ik dat wil uitbreiden naar 3.1 en misschien op n later moment nog eens 5.1.

Maar als je een bouwsysteem neemt, dan heb je misschien niet direct 5.1, maar van de soundbar naar 3.0 maakt al 'n flink verschil, zeker met een goede versterker eraan!

• daxcer
ik heb altijd als aangesloten met optische kabel.
PS3, digirecorder ,
zal het geluid dan zoveel beter zijn met hdmi aansluiting ??

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met een HDMI-aansluiting kun je gebruik maken van de allerbeste audio-codecs zoals DTS-HD en Dolby TrueHD. Met een optische kabel kan dit niet maar krijg je de normale non-HD stream. Ik betwijfel echter of je het verschil kan horen op de genoemde setjes aangezien deze vrij eenvoudig zijn.

• daxcer
de logitech z5500 had echt wel mooi surround geluid.
en dat was ook met optische verbinding.

nu hoor ik ook dat al heb je een hdmi verbinding, je toch nog de optische ook moet verbinden ??
gaat dan het geluid toch via optische en waarvoor dient dan die . hdmi

logitech z906 heeft ook true hd en heeft toch geen hdmi ??

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Als je de Z-5500 een mooi geluid vond geven dan zal een setje al snel voldoen. Al was het maar om de simpele reden dat de Z-5500 een crossover heeft van boven de 200 Hz, oftewel ene zeer actieve subwoofer waardoor het geluid alles behalve optimaal is.

Vroeger had je HDMI Switching wat betekende dat de receiver niets kon met het HDMI-signaal en alles domweg doorstuurde naar de aangesloten TV, het was dus echt een switch. Nu heeft alles HDMI Processing en kan de receiver het geluid als het ware van het signaal halen en alleen het beeld doorsturen. Dus HDMI is meer dan genoeg voor beeld én geluid. Voor HD Audio is HDMI nodig als je bitstream wilt versturen. De Z906 heeft geen HD Audio als DTS HD en Dolby TrueHD, alleen de gewone varianten. En al zou de Z906 wel HD Audio hebben dan is het op dit soort setjes (en ook op duurdere setjes) meer een gimmick.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• daxcer
de Z5500 imponeerde idd door heel hard en heel veel goede bass te geven.
wat mij ook aansprak was de 2x stereo functies waardoor je de huiskamer werkelijk in een discotheek kon veranderen.

het mindere was dat ze wat dof kon klinken.
Bij gewoon tv kijken bvb,
Dan speelt mijn soundbar heel helder tegenover

Is het verschil van HDMI werkelijk zo groot dat je bvb de set van Yamaha zonder HDMI zou laten links liggen wetende dat ik de Z5500 al goed vond klinken ??

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

daxcer schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:24:
de Z5500 imponeerde idd door heel hard en heel veel goede bass te geven.
Tsja, daar ga ik het nooit mee eens zijn. Zoals gezegd beginnen de vijf speakers van de Z-5500 (en de Z906) pas bij 200 Hz waardoor de subwoofer heel veel moet doen en naast subwoofer ook nog eens een middentoner wordt. Normaal doet een subwoofer eigenlijk niets onder de 80 - 100 Hz. Ik noem de subwoofer van de Z-5500 overactief en een minpunt van dit soort sets (niet alleen de Z-5500 maar alles met relatief kleine speakers), anders vinden het helemaal super dat de subwoofer overijverig loopt te bonken. u zijn de speakers die jij aan hebt gehaald ook niet de grootste dus grote kans dat je de behoorlijk actieve subwoofer weer terug krijgt ;)
Is het verschil van HDMI werkelijk zo groot dat je bvb de set van Yamaha zonder HDMI zou laten links liggen wetende dat ik de Z5500 al goed vond klinken ??
HDMI is gemakt alles met één HDMI kabel naar de receiver en vanaf de receiver één HDMI naar de TV voor beeld. Beeld en geluid over één kabeltje en de receiver als middelpunt in je set. HDMI heeft ook voordelen als de nieuwere HD Audio, maar persoonlijk vind ik dat overrated in de meeste sets. Persoonlijk zou ik het voor het gemak altijd willen hebben, het scheelt zo veel kabels.

• daxcer
FeaR schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:58:
[...]

Tsja, daar ga ik het nooit mee eens zijn. Zoals gezegd beginnen de vijf speakers van de Z-5500 (en de Z906) pas bij 200 Hz waardoor de subwoofer heel veel moet doen en naast subwoofer ook nog eens een middentoner wordt. Normaal doet een subwoofer eigenlijk niets onder de 80 - 100 Hz. Ik noem de subwoofer van de Z-5500 overactief en een minpunt van dit soort sets (niet alleen de Z-5500 maar alles met relatief kleine speakers), anders vinden het helemaal super dat de subwoofer overijverig loopt te bonken. u zijn de speakers die jij aan hebt gehaald ook niet de grootste dus grote kans dat je de behoorlijk actieve subwoofer weer terug krijgt ;)

[...]

HDMI is gemakt alles met één HDMI kabel naar de receiver en vanaf de receiver één HDMI naar de TV voor beeld. Beeld en geluid over één kabeltje en de receiver als middelpunt in je set. HDMI heeft ook voordelen als de nieuwere HD Audio, maar persoonlijk vind ik dat overrated in de meeste sets. Persoonlijk zou ik het voor het gemak altijd willen hebben, het scheelt zo veel kabels.
Dus is een actieve sub is niet per definitie beter dan geen actief exemplaar als ik het goed begrepen heb ?
Ging daar altijd vanuit :?

Nu ja met optisch zijn het ook maar 2 kabels in mijn geval, de PS3 wordt dan gebruikt voor BR/DVD speler.
Kan het zijn dat die wel vertraging geven ? met de vorige set leek het alsof de stemmen een fractie te laat waren tov het beeld.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:34
lol...

FeaR misleid je door de term overactief. Hij bedoelt daarmee dat de sub's uit deze set een soort ADHD hebben....

Een actieve sub is een subwoofer met een eigen dedicated versterker. De meeste subs zijn actief, en subs met hele kleine satelietjes zijn "hyperactief", omdat ze een veel groter frequentiebereik moeten weergeven, wat de kwaliteit van een sub niet ten goede komt.

Vertraging kan, maar dat kan aan alle electronische componenten (kabels zijn uitgesloten) in de keten liggen. Dit kun je oplossen met een functie die lip-sync heet. Deze functie zit in veel mediaspelers, en meestal de iets duurdere receivers.

• daxcer
ik vroeg me af of je de zilveren voetjes mag demonteren van een reciever ?
Dit om plaats te besparen.
Zijn deze enkel voor de looks en omdat er toch een voetje aan hoort te zitten of ook om de warmte afvoer te garanderen ??

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De bodem van een receiver heeft openingen waardoor koele lucht aan wordt gezogen, warme lucht verlaat via de bovenkant de receiver. Simpel principe van dat warme lucht stijgt. Er zijn receivers met ventilatoren om deze stroom te forceren en harder te koelen. Maar als je de pootjes weg haalt dan bestaat de kans dat er geen lucht via de onderzijde aangeleverd kan worden, je belemmert de airflow op deze manier. Tevens vraag ik me altijd af hoe veel ruimte je dan nog aan de bovenkant over hebt als je op deze manier ruimte moet winnen. Je hoeft zeker geen tientallen centimeters vrij te hebben zoals in veel handleidingen staat, maar centimeters moet het toch wel zijn.

• daxcer
De tv kast bestaat in het midden uit 2 vakken boven elkaar gescheiden met een tussenplaat
Bovenaan staat de dvd speler en de digirecorder
onderaan de PS3 = gebogen model = dus lekker dik

Zoals ik kan inschatten is de reciever soms alleen al de hoogte van 2 toestellen samen dus het zal spannend worden op die manier.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:36
Ik heb zelf ook met dit probleem gezeten bij zowel de eerste mediameubel als de tweede.
Ben van een laag model JVC naar een Marantz 1603 gegaan (huidige tegenhanger is de 1604 en net zo hoog).
Dit zijn één van de laagste kwalitatief goede versterkers die je kunt krijgen.

Zelf heb ik de versterker in het ondervak staan (boven heb je achter de plank voor ook nog een paar cm hoogte erbij), maar het vrouwtje wilde de versterker onder. Dus nu max ongeveer 2 cm voor ontluchting.
De versterker staat niet dagen lang aan, dus dat valt voor mij dan wel weer mee. Langste is vaak een spelletje of een film. Echt heet wordt het er niet.

Wat iemand eerder ook aanhaalde is in etapes vervangen.
Zelf van een 6.1 JVC set met pilaartjes (effectief kleine speakers) nu de versterker vervangen voor de Marantz en straks in de loop van volgend jaar de speakers vervangen door Boston Acoustics.
Eerst 2 fronts, dan de center, dan de surround en later de bas speaker. Oid.

• daxcer
Zal morgen weten hoe de Yamaha het heeft gedaan.
Valt het mee dan zal deze de komende jaren voor het plezier moeten zorgen

Zoniet dan zal de soundbar nog even dienst doen en wordt het varkentje verder vet gemest voor later.

Alvast bedankt voor alle tips, ik hou ze zeker in mijn achterhoofd

• daxcer
2) Yamaha RXV 350 reciever + NS-P 110 speakers gisteren gaan bekijken en beluisterd.
Setje ziet er goed en speelde ook goed.
Wel alleen radio en cd speler gehoord, hing niet meer aangekoppeld aan de tv helaas.
Speakers waren kleiner dan gedacht en de midden kon je niet ophangen :X

waarschijnlijk ga ik deze niet nemen en ga het in stappen doen zoals jullie aangeven.
zou dan deze 1) yamaha YHT 292 reciever + HTR 6230 speakers set geen goede keuze zijn als ik bvb volgend jaar de speakers daarvan vervang ?

Of is die reciever ook geen goede basis voor verdere uitbouw naar de toekomst ??
Pagina: 1