Ik ben al een tijdje aan het kijken om een 5.1 home cinema set in mijn huiskamer neer te zetten. Nu zit ik met het probleem dat er achter mijn bank geen muur of zoiets zit, dus kan ik geen kleine achter speakers neerzetten. Een optie zou kunnen zijn om een set te kiezen met 4 grote pilaren, maar die zijn vaak een stuk duurder. Ik zat ook te kijken naar de sets met 2 grote pilaren, maar die worden altijd aangeduid als de front speakers. Zouden deze dan ook achter gezet kunnen worden? Andere adviezen zijn natuurlijk ook welkom!
Er zijn ook standaards waar je speakers op kan zetten, van simpel tot ontzettend duur. Dus geen plek achter de bank hoeft geen dealbreaker te zijn. De speakers achter zijn bij games en film puur voor de effecten en doen dus eigenlijk weinig. Als je muziek over alle kanalen weer gaat geven is het natuurlijk een ander verhaal. Center en fronts zijn naar mijn inziens het belangrijkste als je puur naar de speakers kijkt. Center doet een groot deel spraak en de rest van de geluiden die vooraan in de film gebeuren nemen de Front Left en Front Right weer. Samen met een subwoofer krijg je dan al een heel goed beeld. Vandaar dat je ook redelijk 3.1 sets voorbij ziet komen. Surround is niet voor iedereen belangrijk.
Over het algemeen kan je zeggen dat zuilen groter zijn en dus meer ruimte hebben om druk op te bouwen en relatief lager gaan dan kleinere speakers. Ook is er door de grotere kast meer ruimte voor units wat weer helpt aan het vorige punt. Let wel, over het algemeen: er zijn ook zeker kleine speakers die laag gaan. Maar door de andere opbouw kunnen grotere speakers zeker anders klinken dan hun kleinere broertjes. Let wel dat er twee soorten "kleine" speakers zijn: aan de ene kant heb je monitoren of boekenplankmodellen. Dat is een kleinere versie van een vloerstaander die zeker niet verkeerd zijn om ook als front te dienen. Met een subwoofer als aanvulling kunnen die speakers een heel mooi geluid geven. Je hebt echter ook zogenaamde melkpakjes/satellieten. Dit zijn extreem kleine speakers die je veelal bij de standaard JVC, Philips, Samsung, et cetera setjes ziet. Speakers zo klein dat ze eigenlijk geen lage tonen weer kunnen geven waardoor de subwoofer dat voor zijn rekening neemt. Hierdoor krijg je een subwoofer die op gehoor te plaatsen is (vanaf ~100 Hz) maar ook het geluid is relatief iel in vergelijk met de monitor.
Let wel dat dingen als "pilaren" niet altijd zaligmakend zijn. Er zijn ook setjes te vinden waar de vloerstaande speaker eigenlijk een kleine speaker is die er uit ziet als een grote. Dan heb je geen enkel voordeel van wat een vloerstaander kan bieden. Voorbeeld hiervan is de Teufel Columa: voor het oog grote speaker maar het is een melkpakje.
Al met al kan het zeker om zuilen achter te zetten maar voordeel haal je er niet uit. Wellicht dat je je frontstage (die toch het belangrijkst is) te kort doet. En de speakers die meer kunnen zet je achter neer voor alleen wat effecten. Let wel dat voor films en games het veel minder uitmaakt dan als je echt muziek wilt gaan luisteren. Maar voor muziek zou ik toch geen 5.1 neerzetten bestaande uit satellieten.
Dus de vraag die aan jou gesteld kan worden: welke set had je op het oog en waarvoor wilde je deze gaan gebruiken?
Over het algemeen kan je zeggen dat zuilen groter zijn en dus meer ruimte hebben om druk op te bouwen en relatief lager gaan dan kleinere speakers. Ook is er door de grotere kast meer ruimte voor units wat weer helpt aan het vorige punt. Let wel, over het algemeen: er zijn ook zeker kleine speakers die laag gaan. Maar door de andere opbouw kunnen grotere speakers zeker anders klinken dan hun kleinere broertjes. Let wel dat er twee soorten "kleine" speakers zijn: aan de ene kant heb je monitoren of boekenplankmodellen. Dat is een kleinere versie van een vloerstaander die zeker niet verkeerd zijn om ook als front te dienen. Met een subwoofer als aanvulling kunnen die speakers een heel mooi geluid geven. Je hebt echter ook zogenaamde melkpakjes/satellieten. Dit zijn extreem kleine speakers die je veelal bij de standaard JVC, Philips, Samsung, et cetera setjes ziet. Speakers zo klein dat ze eigenlijk geen lage tonen weer kunnen geven waardoor de subwoofer dat voor zijn rekening neemt. Hierdoor krijg je een subwoofer die op gehoor te plaatsen is (vanaf ~100 Hz) maar ook het geluid is relatief iel in vergelijk met de monitor.
Let wel dat dingen als "pilaren" niet altijd zaligmakend zijn. Er zijn ook setjes te vinden waar de vloerstaande speaker eigenlijk een kleine speaker is die er uit ziet als een grote. Dan heb je geen enkel voordeel van wat een vloerstaander kan bieden. Voorbeeld hiervan is de Teufel Columa: voor het oog grote speaker maar het is een melkpakje.
Al met al kan het zeker om zuilen achter te zetten maar voordeel haal je er niet uit. Wellicht dat je je frontstage (die toch het belangrijkst is) te kort doet. En de speakers die meer kunnen zet je achter neer voor alleen wat effecten. Let wel dat voor films en games het veel minder uitmaakt dan als je echt muziek wilt gaan luisteren. Maar voor muziek zou ik toch geen 5.1 neerzetten bestaande uit satellieten.
Dus de vraag die aan jou gesteld kan worden: welke set had je op het oog en waarvoor wilde je deze gaan gebruiken?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Let er trouwens op dat de term 'achterspeaker' niet helemaal correct is bij 5.1
Vrijwel alle plaatsingsadviezen zetten de 'rear speaker' naast en soms iets achter de luisteraars. De meesten hebben het over "90 - 110 graden" (dus recht naast je of iets achter je). Zie o.a. de plaatjes als je zoekt op "dolby 5.1 speaker location".
Vrijwel alle plaatsingsadviezen zetten de 'rear speaker' naast en soms iets achter de luisteraars. De meesten hebben het over "90 - 110 graden" (dus recht naast je of iets achter je). Zie o.a. de plaatjes als je zoekt op "dolby 5.1 speaker location".
Beste,
Ik wil je plezier niet verpesten
Maar als je pilaren aan de hoeken van je bank zit, en je zit aan de zijkant van je bank dan komt het geluid dat uit die zuil van een erg onnatuurlijke positie. Normaal bij kleine luidsprekers zou je deze wat hoger ophangen zodat het geluid als het ware over de persoon die eronder zit valt.
Wil je dat voorkomen zul je erg hoge pilaren moeten kopen, maar dat lijkt me niet zo mooi(en mag dus niet als je een vriendin of vrouw hebt
).
Misschien dat je zoiets achter op je bank kan leggen? , ik zou niet weten of/hoe dit kan werken.
Maar van voren werkt het prima, waarom dan niet van achter?
En het ziet er wellicht mooier uit?
Maar als je pilaren aan de hoeken van je bank zit, en je zit aan de zijkant van je bank dan komt het geluid dat uit die zuil van een erg onnatuurlijke positie. Normaal bij kleine luidsprekers zou je deze wat hoger ophangen zodat het geluid als het ware over de persoon die eronder zit valt.
Wil je dat voorkomen zul je erg hoge pilaren moeten kopen, maar dat lijkt me niet zo mooi(en mag dus niet als je een vriendin of vrouw hebt
Misschien dat je zoiets achter op je bank kan leggen? , ik zou niet weten of/hoe dit kan werken.
Een soundbar bovenop je bank leggen zorgt wel voor een natuurlijke geluidsweergave wil je zeggen?levik7 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:59:
Beste,
Wil je dat voorkomen zul je erg hoge pilaren moeten kopen, maar dat lijkt me niet zo mooi(en mag dus niet als je een vriendin of vrouw hebt).
Ik wil de set vooral gebruiken voor games en films. Muziek is minder belangrijk, maar wil af en toe wel muziek streamen vanaf mijn laptop en eventueel Spotify als deze geintegreerd is. Ik heb momenteel een oud 2.1 setje van Logitech staan (rond de 50 euro) dat op zich prima geluid heeft. Mijn budget is maximaal 400 euro.
Als ik de reactie van FeaR begrijp is het misschien ook interessant om te kijken naar betere kwaliteit 2.1 sets? De combinatie met een Blu-Ray speler is trouwens niet een dealbreaker aangezien ik een ps3 en een smart tv al heb staan.
Als ik de reactie van FeaR begrijp is het misschien ook interessant om te kijken naar betere kwaliteit 2.1 sets? De combinatie met een Blu-Ray speler is trouwens niet een dealbreaker aangezien ik een ps3 en een smart tv al heb staan.
Overigens raad ik de Teufel Columa af voor muziek, echt waar. ik heb ze bij vrienden geïnstalleerd, en de weergave van het laag is gewoon bedroevend voor wat je er voor betaald.

Ik heb er 2 gekocht voor €15,- op marktplaats. (de steunen he, niet met boxen)
[ Voor 10% gewijzigd door Bisti op 12-12-2013 16:44 ]
Inderdaad, gewoon steunen kopen lijkt me de simpelste oplossing.
Daarom haalde ik die Teufel ook aan: qua formaat zou je ze onder vloerstaanders zetten maar het zijn niet meer dan kleine speaker waarom de voet mooi is verwerkt. Mee terug te zien in het bereik: vanaf 120 Hz.jeantje schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:45:
Overigens raad ik de Teufel Columa af voor muziek, echt waar. ik heb ze bij vrienden geïnstalleerd, en de weergave van het laag is gewoon bedroevend voor wat je er voor betaald.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Voor games en film is 5.1 natuurlijk wel een plus. De surrounds hoeven niet de grootste duurste dingen te zijn om effect te hebben. Als voorbeeld heb je de populaire Jamo S606 surroundset: twee grote redelijke speakers voor, twee kleine matige speakers achter.yellowvic schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:14:
Heb je een zijwand of plafond waar je ze misschien aan kunt hangen? Kan een nette oplossing zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door mr.paaJ op 12-12-2013 18:04 ]
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Verwijderd
Een zijwand of plafond lijkt me inderdaad handiger. De speakers hoeven niet dicht bij de bank te staan. Sterker, het is vermoedelijk zelf beter als ze verder weg staan, want dan is het relatieve verschil kleiner als je links of rechts op de bank zit.
Bij mijn ouders zit er nog een achterkamer achter de bank, en dan pas de achter speakers. Dat is een meter of 4 afstand. En dat werkt prima.
Bij mijn ouders zit er nog een achterkamer achter de bank, en dan pas de achter speakers. Dat is een meter of 4 afstand. En dat werkt prima.
Bij een 5.1 setje van 400 euro ga je echt geen grote zuilen krijgen, hooguit een stel malkpakjes en een te grote sub 
Dus dan voldoen een paar van die simpele standaards / steunen meestal prima.
Dus dan voldoen een paar van die simpele standaards / steunen meestal prima.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Pagina: 1