Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Draadloze Headset: 5.1 / 7.1, of toch virtual surround?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude sharkoon 5.1 headset is zojuist ten ziele gegaan na jaren fijn luisterplezier,
dus ik ben nu opzoek naar een vervanger, en ik wil dit keer graag eens wat luxueuzer.

Maar het blijkt dat er inmiddels een soort tweekamp is onstaan tussen gebruikers;
Echt surround, of virtual surround wat kennelijk goedkoper en net zo goed werkt.
Wat is jullie mening hierover?

Ik ben zelf opzoek naar iets draadloos, RF is wel een must,
want IR zal ongetwijfeld problemen gaan geven met mijn 3D bril.
Een ingebouwde microfoon erop zou fijn zijn, maar is geen verijste.
En ook niet geheel onbelangrijk; mijn budget is 300 euro.
Is er hier misschien iemand die een fijne headset kan aanbevelen?

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Omdat ik zelf ook op zoek ben naar een goede surround had ik een tweetal bedrade surround headsets gekocht om voor wat langere tijd uit te proberen.
Ik heb voor deze test de Sharkoon XTatic Pro 5.1 en de Razer Tiamat 7.1 aangeschaft.
Beide door gebruik van meerdere drivers (8 voor de XTatic en 10 voor de Tiamat) echt surround.
Dat "echt surround" vind ik dus nogal tegenvallen. Bij de Sharkoon krijg je een soort phasing effect tijdens het gamen, bij films is dat iets minder. Ik heb echter totaal geen gevoel van positie bepaling in games.
De microfoon geeft dan wel weer een mooi geluid en de optie om jezelf te horen vanuit de koptelefoon zelf ipv eerst door de PC te worden verwerkt vind ik perfect.
Bij de Razer is het geluid veel beter (vooral in het laag) en ik kan zelfs een klein beetje horen waar iets vandaan komt. Het phasing effect is hier trouwens bijna niet aanwezig. Deze heeft echter een redelijk slechte microfoon. Geluid is zacht en ik kan de mic niet echt plaatsen bij mijn mond door de rare constructie.

Maar goed, jij wilt een draadloze variant. Ik vind veel aanbevelingen voor de Astro A50. Dit is dus een 7.1 virtual surround draadloze headset en komt net onder je budget uit. Hij gebruikt een 5.8Ghz frequentie voor het draadloze signaal. Er is ook een Battlefield 4 editie.
Ik zie in veel topics dat door kleinere drivers in de echte surround headsets te gebruiken, de kwaliteit van het geluid veel lager zou moeten zijn dan met virtueel surround met 2 grote drivers. Ik ben dan ook van plan om ook de A50 uit te gaan proberen, zodat ik hier zelf een oordeel over kan geven. Als ik dat gedaan heb kom ik hier nog op terug, als je dat op prijs stelt.
Misschien dat iemand met een A50 (of andere vs-Headset) al een gebruikers-vergelijk heeft gedaan met een andere echte surround headset. Anybody?

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Nostradamus,
Vreemd dat je sharkoon zon raar surround effect geeft, mijn oude 1e generatie sharkoon Xtatic heeft een heerlijk surround geluid, ik vind het zelfs fijner gamen dan met mijn volwaardige canton speaker set. Weet je zeker dat de settings goed staan? Mijn sharkoon doet ook heel eigenaardig als ik er een vreemd voorverwerkt geluid doorheen stuur.

Ik ben inmiddels alweer een paar dagen bezig met mijn trektocht over het internet, en ik kom steeds weer uit op de logitech G930. Die heeft, net als de astro A50 overigens, ook 40mm drivers met eenzelfde 20~20.000Hz bereik. Ik zie dat de astro A50 wel optical pass-through heeft, wat misschien leuk uit zou pakken als ik daar mijn Asus Xonar DX dedicated geluidskaart op aan zou sluiten. Echter denk ik eigenlijk niet dat dit de astro A50 zon 150 euro meer waarde geeft.

Het is nogsteeds een moeilijke keuze, maar de Logitech G930 en Astro A50 staan wel nek aan nek.

Er is overigens nog een 3e candidaat. En dat is de sony MDR-DS6500. De reden dat die uitblinkt, is het enorme bereik van de 40mm driver (6~25.000Hz), de gigantische accu duur van 20 uur, en het feit dat hij ook optical slikt. De prijs valt ook reuze mee. Het nadeel is wel dat je er een ingebouwde microfoon voor inleverd.