Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor Train Simulator en Open Rails 2013/14

Pagina: 1
Acties:

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Ik weet niet of hier treinenliefhebbers zijn maar daar gaat m'n vraag over.
De nieuwste versies van deze spellen vragen aardig wat rekenkracht van processor en GPU, aanvankelijk hadden we de ASUS N76VB-T4038H op het oog maar de GPU daarin voldoet niet helemaal, volgens mensen die op de hoogte zijn van die spellen. Volgens hen heb je een GPU nodig die op http://community.futuremark.com/hardware/gpu (zo af en toe heel traag) een rating heeft van ten minste 3500. Dan zit je al gauw boven de nVidia Geforce GT750M. Hoe is jullie mening daarover. Ik ben zelf (nog) niet zo op de hoogte van wat die bewuste spellen nodig hebben, vandaar m'n vraag hier.

Wel vond ik de site van http://www.bto.eu/ waar je zelf je laptop kunt samenstellen. Op zich een prima idee, al was het alleen maar omdat je dan een schoon OS naar keuze hebt, zonder die berg overbodige rommel die er altijd in fabriekslaptops zit. Op basis van een 17inch 'performance' model heb ik een laptop bij elkaar gezocht met een i7-4702MQ processor, nVidia Geforce GTX765M, 8GB werkgeheugen, een HDD van 1TB en Windows 7 x64. SSD is sneller, natuurlijk, maar op dit moment niet echt nodig. Alles bij elkaar zit je dan op 1241 Euro: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6NBBWYXK.jpg.

Wat zou jullie voorkeur zijn? Of zijn er andere, betere opties?

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Ik denk dat je beter een pricewatch: Medion Erazer X6825 kunt halen. Die is op vrijwel alle punten beter.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Edit: bedoel je niet deze 17 medion?
pricewatch: Medion Erazer X7821

Dat zou mijn keuze iig zijn. Gezien alle genoemde laptops hier 17" zin

Bij bto krijg je ook dat "niet zo goede 1080 panel".
Verder zou ik dan inderdaad veel eerder voor die medion gaan, beide hebben manco's maar de medion heeft enorm veel snellere hardware, plus een ssd..

Grootste minpunten van de medion zijn:
Mat 1080p chi mei korrelig scherm.
Cpu en gpu 1 heatsink, koeling is redelijk maar vooral luidruchtig, en niet heel erg goed.

Op alle andere punten (keyboard. Bouwkwaliteit e.d.) maakt de medion een betere indruk.

Denk alsjeblieft niet: het is een goedkoop aldi ding.. Het is een 1 op 1 rebrand van de msi gt70 serie.
Gtx680m is de een na snelste gpu die je nu kan krijgen (er is een 780uit). En de ssd maakt de hele ervaring een stuk beter..

Beide zullen 0 problemen moeten hebben met de games die gespeeld worden.

Heb je een hoger budget, zou je als beste optie bij asus of alienware terrecht komen.
De g750jx van asus, of de alienware 17..
Dat zijn de uber laptops van nu.

[ Voor 10% gewijzigd door aron225 op 10-12-2013 20:40 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• CenturyStorm
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-03-2023
Ik heb zelf een Lenovo y500 met 1 gt750m erin en ik kan je wel wat vertellen over de framerates in TS.

Op de allerhoogste settings heb ik in de drukke gebieden (steden) 20-25fps. Echter buiten de steden is de framerate prima met 30-35fps. Ik heb zelf de settings iets teruggeschroefd (high detail) en daarmee krijg ik in steden/dorpen 25-30fps en in de buitengebieden 40-45fps, wat voor mij acceptabeler is.

Wellicht helpt deze info je bepalen of je een snellere videokaart wilt of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door CenturyStorm op 10-12-2013 20:45 ]

• Walker78
Als het om de medion ging zou het idd deze moeten zijn aangezien een 17inch scherm verlangd wordt
Bij bto krijg je ook dat "niet zo goede 1080 panel".
Verder zou ik dan inderdaad veel eerder voor die medion gaan, beide hebben manco's maar de medion heeft enorm veel snellere hardware, plus een ssd..
Wat bedoel je precies met 'níet zo goede 1080 panel'? Mat, zoals ook die Medion heeft, vind ik op zich veel prettiger werken dan glanzend. Of bedoel je iets anders?
Verder is die Medion een interessante optie, wel weer (iets) duurder, met uiteraard W8 (blijf voorlopig liever bij W7) en waarschijnlijk een zooi 'gratis' software (geen deal-breaker maar ik heb nu eenmaal een hekel aan al die troep)
Grootste minpunten van de medion zijn:
Mat 1080p chi mei korrelig scherm.
Cpu en gpu 1 heatsink, koeling is redelijk maar vooral luidruchtig, en niet heel erg goed.
Dat laatste is idd een minpunt, mijn desktops moesten altijd al stil zijn, laptop ook graag! Ik weet alleen niet of die BTO's wat dat betreft beter zijn.
Op alle andere punten (keyboard. Bouwkwaliteit e.d.) maakt de medion een betere indruk.

Denk alsjeblieft niet: het is een goedkoop aldi ding.. Het is een 1 op 1 rebrand van de msi gt70 serie.
Gtx680m is de een na snelste gpu die je nu kan krijgen (er is een 780uit). En de ssd maakt de hele ervaring een stuk beter.
Nee, ik weet dat die Medion geen goedkoop Aldi ding is en die processor, SSD en vooral de GPU zien er goed uit. Ik zou alleen die Medion wel even willen zien eerst, en erop spelen, dan krijg je toch een betere indruk. Die Train Simulator en Open Rails zijn ook geen zware games in letterlijke zin, ze vergen de nodige rekenkracht maar ook weer niet het nieuwste van het nieuwste!
Heb je een hoger budget, zou je als beste optie bij asus of alienware terrecht komen.
De g750jx van asus, of de alienware 17..
Dat zijn de uber laptops van nu.
Ja, OK, maar dat hogere budget is er gewoon niet, helaas, helaas.
Anyway, bedankt voor je reaktie...stof tot nadenken :)

• Walker78
CenturyStorm schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:43:
Ik heb zelf een Lenovo y500 met 1 gt750m erin en ik kan je wel wat vertellen over de framerates in TS.

Op de allerhoogste settings heb ik in de drukke gebieden (steden) 20-25fps. Echter buiten de steden is de framerate prima met 30-35fps. Ik heb zelf de settings iets teruggeschroefd (high detail) en daarmee krijg ik in steden/dorpen 25-30fps en in de buitengebieden 40-45fps, wat voor mij acceptabeler is.

Wellicht helpt deze info je bepalen of je een snellere videokaart wilt of niet.
Hm, ja, op zich best goed maar als je dan toch nieuw spul koopt denk ik dat ik toch eerder voor de snellere GTX675M van de BTO zou gaan, of natuurlijk die GTX 680M van de Medion.

• aron225
haha dat geeft niet.
zowel de bto als de medion hebben een chi-mei panel.
dit is een mat scherm, maar de matte coating is nogal.. korrelig..
ik weet niet wat uw referentie is, daar ligt het uiteraard ook aan, maar ik vond het scherm niet echt goed..
korrelig, relatief lage helderheid, vrij fletse kleuren..

maar er zijn mensen die het geen dealbreaker vinden.

in dit segment, met dergelijke gpu's zal een laptop onder vollast de nodige fan geluiden met zich mee brengen, dat is gewoon zo, en zowel de medion als de msi, maken gewoon duidelijk hoorbaar geluid.

als je de medion wil zien in het echt, raad ik je aan eens te kijken bij een msi gt70, dit is dezelfde notebook, alleen de kleurstelling is anders.

de mate van bloatware (of zoals gezegd, rommel) valt reuze mee.. de bto wordt geleverd zonder windows, en indien besteld met windows, zal deze buiten de nodige software en drivers, gewoon een frisse install zijn, zonder rommel..
de medion heeft ook zo goed als geen rommel geinstalleerd (oke, je hebt apps nodig voor je keyboard backlight / power scherma / denk aan dat soort dingetjes, inclusief een antivirus trial die je met 3 klikken verwijderd heb)

de bto heeft gewoon een veel mindere bouwkwaliteit, en erg slechte invoer apparatuur (keyboard en touchpad)

de medion heeft gewoon een goed toetsenbord voor laptop begrippen, vind ik (en ik ben in bezit van zo een beetje het beste notebook keyboard, zoniet HET beste laptop keyboard van de afgelopen jaren)

ik zou zeker eens naar een winkel gaan die een msi gt70/gx70 heeft staan, en er even mee spelen!
lijkt mij een veel betere keuze als de bto..

helemaal als je rekent dat de medion behoorlijk krachtiger is als de geleverde bto (een 680m is sneller als een 765m of 770m)

een gtx675m zou ik links laten liggen , omdat dat een rebrand van een gtx580m is (heb hem zelf in mijn alienware) dat is gewoon een oudere kaart al, kan nog prima mee, maar is absoluut lang niet zo efficient als de kepler gpu's (als de 765/770/680/780)

het grote nadeel is, in dit segment, zal je een concessie moeten doen..
bij de medion is het: het "imago" (maar wie boeit dat eigenlijk), en het scherm.
bij bto is het: de bouwkwaliteit / kwaliteit van keyboard / scherm / koeling

andere opties kosten gewoon direct een hoop euro's extra, en voor 1200/1300 euro vind ik de geboden specs van de medion ZEER interessant.
ik ken het systeem van binnen en buiten (ex eigenaar msi gx70, zelfde systeem, maar dan amd hardware) alsmede de clevo p170 (het platform waar die bto op is gebaseerd), en het is echt een wereld van verschil.
als in: de medion is een stuk beter, het centrale minpunt is het scherm, en beiden hebben daar "last" van.

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Walker78
Ja, ziet er allemaal wel goed uit. Ik denk trouwens (correct me if I'm wrong) dat de X7819 ook wel ruimschoots voldoet voor die treinenspellen. Het enige verschil, voorzover ik zie, is de grafische kaart en die GTX670MX van de X7819 heeft op futuremark nog altijd een rating van 4380. Scheelt toch weer 120 Euro :9

• aron225
Ik zou voor die 120€ lekker een 680 nemen.
De 675mX is geen slechte kaart hoor, vergelijkbaar met de huidige gtx770, maar de 680 is best wel weer een stuk sneller als dat..

Ik wil mijn videokaart upgraden in mijn laptop, en zou zelf erg graag een 680m hebben, of een 780m. Maar de gtx*80 kaarten zijn evht enorm veel duurder, ook sneller..

De 675mx zal inderdaad wel volstaan, maar mocht er ruimte zijn om voor de 680 te gaan.. Zou ik dat doen

Pagina: 1