Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het punt gekomen waar ik wil werken in het buitenland, maar de immigratie wetten van de landen in kwestie verhinderen mij een werkvisum te verkrijgen omdat ik geen hoger diploma heb.
Concreet gaat het over Japan, Zuid Korea of Hong Kong.
Ik moet er minimaal over een bachelor in eender welke discipline beschikken.
Ik heb na mijn secundair moeten afrekenen met gezondheidsproblemen die enkele jaren hebben aangesleept waardoor ik mijn studies heb moeten stoppen. Ik heb ook geen credits kunnen behalen.

Ik ben nu 28 en heb al redelijk wat professionele ervaring in verschillende sectoren, maar enkel in administratieve functies.
Ik wil nu een bachelor diploma behalen met voltijdse studie, zij het via colleges of via afstandsonderwijs of een combinatie van beiden.
Avond of deeltijds onderwijs zie ik niet echt zitten. Ik wil mij liever 100% kunnen focussen op 1 taak.

Gezien mijn leeftijd kan ik het mij niet meer permiteren om nog eens 4 jaren op de schoolbanken te gaan zitten. Ook al zou ik het wel willen, het is praktisch niet haalbaar voor mij.
Mijn vraag is dus, wat zijn de snelst mogelijke manieren om aan een bachelor te komen?
Ik heb een sterke affiniteit met IT / techniek, maar ook met talen (Ik ben vlot in Engels en vergevorderd in Japans)
Iets in de economische richting zou mij ook wel kunnen interesseren. Kortom ik ben er nog niet uit wat precies, maar dat is ook niet zo belangrijk voor mij. Wat van belang is, is welke opleiding ik het snelst kan afronden.
Ik ben ook geen super genie, dus veel sneller studeren dan de gemiddelde student kan ik niet.
Het moeten dus opleidingen zijn die gemiddeld gezien doenbaar zijn aan een versneld tempo.

Ik kan mij inbeelden dat er reacties gaan komen van: "Ge moet doen wat ge graag doet / waarin ge het meest interesse hebt." Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar de eerste factor nu is de tijdsduur, daarna zal ik kijken naar wat mij het beste ligt en dan een afweging maken.

Concreet weet ik dat er professionele bachelors aan de hoge scholen zijn die normaal 3 jaar duren, maar indien mogelijk, zou ik het nog sneller willen doen.
Ik heb bv. universiteiten in de VS gevonden die afstandstudie aanbieden voor bachelors en dat neemt een 2 jaar in beslag aan een stevig studietempo.
Jammer genoeg kosten die programma's tienduizenden euro's en dat is niet haalbaar voor mij.

Dus: Wat zijn snelle wegen naar een bachelor en aan welke opleidingen/trajecten denk je dan?
Het mag zowel afstands- als klasiek onderwijs zijn en de instelling hoeft zich niet tot Nederland te beperken.
Alle tips/ideeen zijn welkom!

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ga je daar dan daadwerkelijk werk vinden als je niks speciaals hebt om een werkgever te bieden? Volgens mij zijn ze zowel in ZK als Japan behoorlijk nationalistisch ingesteld, dus dat lijkt me lastig.

Maar als het enige doel snel een bachelor halen is, zoek uit welke je compleet in je eigen tempo kan doen, en ga dan een flutopleiding zoals vrijetijdsmanagement doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:53
Sissors schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:56:
Maar als het enige doel snel een bachelor halen is, zoek uit welke je compleet in je eigen tempo kan doen, en ga dan een flutopleiding zoals vrijetijdsmanagement doen.
Inderdaad. Let wel op dat zo'n studie echt nergens over gaat dus dat je 2/3 jaar van leven moet doorbijten van de saaiheid en het werken met pubertjes (groepsopdracht, etc.).
Weet je zeker dat je dit wilt? Kun je dan niet beter alsnog een 'echte' studie doen die je leuk vindt en waar je ook in Nederland nog een boterham mee kan verdienen?

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 13:24

4bit

Onward, to futility!

Moet je niet eerst effectief ginds werk hebben alvorens je een werkvisum krijgt/kan krijgen?

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Er zijn naar mijn idee vele Bachelors die je met 20 uur per week in 3 jaar haalt, dus wanneer je een instelling vindt waarbij je flexibel je eigen planning kan indelen, moet het in 1,5 jaar lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De vlotste manier om een bachelor te halen is om expert te zijn in een vakgebied en van daaruit alle tentamens maken. Dat moet je doen op een universiteit. Als je het goed doet, kun je in een jaar jezelf daar doorheen werken. Let wel: dan ben je uniek, 99,99% van alle mensen kan dat niet.

Wat je ook kan doen is een HBO-bachelor halen en kijken of je vrijstellingen kunt kunt krijgen door middel van werkervaringscertificaten (EVC's). Een vrij omslachtige route, maar je hebt nog grofweg 8 maanden om dat rond te krijgen. Alle vakken waar je vrijstelling voor krijgt hoef je dan niet te doen.

In alle andere gevallen ga je er al snel 3 jaar (WO) tot 4 jaar (HBO) over doen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:52:
Ik heb bv. universiteiten in de VS gevonden die afstandstudie aanbieden voor bachelors en dat neemt een 2 jaar in beslag aan een stevig studietempo.
Tussen de universiteiten in de VS wil nog wel een groot verschil zitten. Elke stad en dorp heeft minsten een Community College. Die kan je nog het meeste vergelijken met een MBO opleiding in Nederland. Dan heb je natuurlijk het andere uiteindelijk van Harvard, Princeton etc. etc. die onderwijs bieden op zeer hoog niveau.

Verdiep je maar eens eerst in de reputatie van zo'n universiteit. Daarnaast weet je ook niet of je Bachelor titel overgenomen kan worden in Europa of Azië.

Maar dan nog over het snel aspect en kan je niet schelen wat. Ik zou toch kiezen voor een opleiding waar je wat aan hebt. Het kan je verder helpen in je werk in Nederland of in Azië. Wellicht zit men in Korea niet verlegen om vrijetijdskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je zou kunnen kijken naar iets als de LOI of OU: ik heb toentertijd een studie van 18 maanden in 6 maanden gehaald. Je moet wel écht over een geweldige discipline of stok achter de deur hebben, omdat je het anders niet red. Bij mij was dat de combinatie van een vriendin waarbij ik 4-5 dagen per week mocht studeren en de wetenschap dat als ik de studie niet binnen die zes maanden zou afronden, ik nooit meer m'n diploma zou halen (verandering van schoolsysteem).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Waar zijn Japanse bedrijven naar op zoek? Je wilt op basis van een werkvisum daar iets gaan doen, dus dan kun je maar beter iets gaan doen waar ook werk in te vinden is.

Persoonlijk zou ik iets in accounting of econometrie gaan zoeken. Misschien niet de meest makkelijke oplossing, maar als je 3 jaar weggooit aan een hele simpele opleiding als vrijetijdsmanagement, kun je beter 3 of 4 jaar spenderen aan een opleiding waar je overal wat aan hebt.
Je zegt wel dat 4 jaar geen optie is voor jou, maar wat is dan de tijdspanne die je in gedachten hebt?

Misschien een taal? Ik kan mij voorstellen dat Engelse les wel gewild is in die landen, maar dan zul je waarschijnlijk al wel een betrekking bij een Japanse instelling moeten hebben.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 17:18
Arthas schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:05:
Waar zijn Japanse bedrijven naar op zoek? Je wilt op basis van een werkvisum daar iets gaan doen, dus dan kun je maar beter iets gaan doen waar ook werk in te vinden is.

Persoonlijk zou ik iets in accounting of econometrie gaan zoeken. Misschien niet de meest makkelijke oplossing, maar als je 3 jaar weggooit aan een hele simpele opleiding als vrijetijdsmanagement, kun je beter 3 of 4 jaar spenderen aan een opleiding waar je overal wat aan hebt.
Je zegt wel dat 4 jaar geen optie is voor jou, maar wat is dan de tijdspanne die je in gedachten hebt?

Misschien een taal? Ik kan mij voorstellen dat Engelse les wel gewild is in die landen, maar dan zul je waarschijnlijk al wel een betrekking bij een Japanse instelling moeten hebben.
Engelse les als een leraar? Dat is daar inderdaad gewild, maar daar hebben ze al verschillende programmas voor en Nederland heeft deze banden met Japan niet.

Canada (waar ik nu verblijf) heeft verschillende banden met Japan, zoals het 'work & holiday' programma en een programma om als leraar in Japan aan de slag te gaan.

Als Nederlander heb jij die programma's niet (in ieder geval niet zover ik kon nagaan). De makkelijkste manier om in Japan te werken, is via een studie programma. Alleen zijn deze wel prijzig en kan je maximaal 28 uur werken.

Er zijn andere mogelijkheden, maar daarvoor zul je toch echt naar Japan moeten om contacten leggen met bedrijven die eventueel de stappen willen doorlopen voor een werkvergunnning.

(bronnen: zelf onderzoek, Japanese vriendin, verschillende malen in Japan geweest _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mrFoce schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:54:
[...]

Engelse les als een leraar? Dat is daar inderdaad gewild, maar daar hebben ze al verschillende programmas voor en Nederland heeft deze banden met Japan niet.

Canada (waar ik nu verblijf) heeft verschillende banden met Japan, zoals het 'work & holiday' programma en een programma om als leraar in Japan aan de slag te gaan.
Idd, als ze leraren Engels willen gaan ze in eerste instantie kijken bij native speakers. Niet dat non-natives onmogelijk aan de bak kunnen komen zo, maar dan moet je wel iets uitzonderlijks in je mars hebben en dat heb je naar eigen zeggen niet. M'n neef is zo terechtgekomen in Japan, maar hij is dan ook native speaker (Engelstalige Zuidafrikaan).
Als Nederlander heb jij die programma's niet (in ieder geval niet zover ik kon nagaan). De makkelijkste manier om in Japan te werken, is via een studie programma. Alleen zijn deze wel prijzig en kan je maximaal 28 uur werken.

Er zijn andere mogelijkheden, maar daarvoor zul je toch echt naar Japan moeten om contacten leggen met bedrijven die eventueel de stappen willen doorlopen voor een werkvergunnning.

(bronnen: zelf onderzoek, Japanese vriendin, verschillende malen in Japan geweest _/-\o_ )
Vriend van me met aanzienlijk meer CV (afgestudeerd stedebouwkundige met >5 jaar ervaring waaronder aantal vrij grote projecten zoals Utrecht stationsgebied) dacht ook zo makkelijk in het verre oosten aan de slag te kunnen. Heeft een erg leuke en lange vakantie daar gehad op zoek naar werk, maar is wat werk betreft van koude kermis thuisgekomen. Wat met name speelt is dat je daar alleen riant kunt leven als je als expat door een internationaal bedrijf ingehuurd wordt. Dat word je niet zomaar, hij niet, maar jij allerminst als je nog niets hebt en moet concurreren met high-potentials van 5 jaar jonger met meer CV. Alternatief is om met de locals te concurreren, maar dan moet je dus ook accepteren dat je moet beginnen met een voor NL-begrippen lage salaris en hogere kosten voor levensonderhoud waardoor je dus in het beste geval in een hok ter formaat van een bezemkast kunt wonen en veel langere uren moet draaien dan hier gebruikelijk. Dat is niet slechter dan de locals doen, maar daar heeft die vriend van me toch echt voor bedankt. Hij is nu in Duitsland op zoek...

Zoals gezegd, realistisch bekeken is jouw situatie een stuk slechter dan de zijne. Hij had prima aan de slag gekund, maar vond de randvoorwaarden te min. In jouw geval is ten zeerste de vraag of er überhaupt werk voor je zou zijn, en de randvoorwaarden zouden nog slechter zijn. Ik zou iig iets anders aanraden, zeker als je al in de NL (of BE gezien taalgebruik) arbeidsmarkt niet lekker ligt. Je zou het in dat geval geen vijf minuten volhouden in JP, KR of CN :o

Als je in het buitenland wilt werken en ergens zoekt waar men minder hard let op diploma's, dan kun je beter in de Engelstalige wereld kijken. Daar wordt nog veel meer aannamebeleid op gevoel gevoerd. Maar dat maakt het niet makkelijker. Je moet jezelf buitengewoon goed kunnen verkopen. Je moet bereid zijn harder te werken dan hier gebruikelijk is. En dan nog heeft iemand van 5 jaar jonger die wel netjes en tijdig z'n diploma heeft een streepje voor, waardoor jij dus harder en langer zult moeten werken voor minder.

Ik spreek hier trouwens uit eigen ervaring. Ik heb ook mijn universitaire studies verprutst (combinatie van barslechte prioriteiten, burnout, depressie en motivatieproblemen, met als doodsteek onverwacht vader worden met financiele consequenties van dien). Ondertussen zit ik in engineering, heb ik prima functie op niveau met bijbehorend salaris enzo. Dat heb ik in NL gevonden, maar het feit dat het een US-based multinational is heeft flink geholpen, er is een cultuur waarbinnen doorgroei mogelijk is als je jezelf bewijst. Ik ben niet dom of lui, dus heb ik dat dan ook gedaan. Voorheen heb ik bij een Japans multinational gewerkt. Daar waren de deuren tussen werkvloer en kantoren (waar management zat) letterlijk en figuurlijk op slot en was enige vorm van waardering voor wat ik deed (en hoe ik me positief onderscheidde) ver te zoeken. Nee dankje, geef me dan maar US multinationals :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1