Stil workstatoin voor minder dan ~€2000

Pagina: 1
Acties:

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Beste tweakers,

Ik ben gevraagd om een stil allround workstation te bouwen, voor rond de 2000 euro, maar ik ben niet echt thuis in de wereld van xeon en opteron. Daarom zou ik graag willen weten wat er allemaal mis is met dit workstation:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2650 v2 Boxed€ 978,20€ 978,20
1Asus Z9PA-U8€ 221,50€ 221,50
1Corsair Carbide 330R€ 73,50€ 73,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,55€ 105,55
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.610,34

Ik ben me ervan bewust dat de behuizing misschien wat groot is, en dat er geen HDD aanwezig is, maar mij is verzekerd dat deze kast past en dat er niet meer locale opslagcapaciteit benodigd is.

Een ander probleem is dat ik niet echt moederborden vinden kan welke LGA2011 xeon cpu's ondersteunen :/

edit: componenten bijgewerkt

[ Voor 5% gewijzigd door Rickkamminga op 10-12-2013 16:30 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 15:15
Dit is een perfect systeem voor de dingen die jij aangeeft er mee te willen doen.

• Rickkamminga
The Realone schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:30:
Dit is een perfect systeem voor de dingen die jij aangeeft er mee te willen doen.
De PSU is groot genoeg? En het moederbord kan gemonteerd worden? Dat zijn mijn grootste zorgen :)

Dank voor de snelle reactie _/-\o_

• The Realone
Ik bedoel eigenlijk meer dat je de even aan moet geven wat je precies van dit systeem gaat verwachten. Wat ga je er mee doen? Wat is belangrijk? Allround is voor de ene persoon iets heel anders dan voor de ander. €1000 voor een CPU is nogal wat geld, om maar wat te noemen. Hetzelfde geldt voor €220 voor een moederbord.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet altijd uitgaan van wat voor werk er op gaat gebeuren, daar moet je dus wat meer over vertellen. Nu pleur je lukraak componenten bij elkaar ;)

8 cores met HT is dus 16 threads. Als jij software draait die daar weinig tot geen gebruik van maakt dan is het je geld weggooien.

Uberhaupt is de turbo van deze xeon al niet zo hoog, en met 8 cores belast draait ie maar rond de 2,6 ghz. Gewoon relatief traag dus eigenlijk. (hint, een 4930k kost de helft en is sneller.)

En ik zou ook niet meteen voor een C602 moederbod gaan, maar voor een x79 moederbord.

En op 2011 heb je minimaal 4 reepjes ram nodig voor quad channel ram.

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 10-12-2013 16:47 ]

specs

• The Realone
De CPU is niet bepaald traag, als je hem voor de juiste taken inzet. En dat is, bij voorkeur, in een multi-socket opstelling in servers voor afhandeling van databases, virtualisatie, enz... Iets zegt mij dat dit niet is wat de TS voor ogen heeft.

• Rickkamminga
maratropa schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:42:
Je moet altijd uitgaan van wat voor werk er op gaat gebeuren, daar moet je dus wat meer over vertellen. Nu pleur je lukraak componenten bij elkaar ;)

8 cores met HT is dus 16 threads. Als jij software draait die daar weinig tot geen gebruik van maakt dan is het je geld weggooien.

Uberhaupt is de turbo van deze xeon al niet zo hoog, en met 8 cores belast draait ie maar rond de 2,6 ghz. Gewoon relatief traag dus eigenlijk. (hint, een 4930k kost de helft en is sneller.)

En ik zou ook niet meteen voor een C602 moederbod gaan, maar voor een x79 moederbord.

En op 2011 heb je minimaal 4 reepjes ram nodig voor quad channel ram.
Ik heb eventjes navraag gedaan wat "allround" nou eigenlijk precies inhoud, en er zal overdag vooral CAD/CAM software op gedraaid worden (Solidworks 2013 en ArchiCAD), maar in de avonduren wordt Adobe Photoshop en Premiere veelvuldig gebruikt. Ik ben er al achter dat een CUDA capabele gpu een paar voordelen heeft, dus misschien moet er een klein GeForce kaartje bijgeprikt worden. Solidworks ondersteunt tot 32 threads, dus vandaar dat ik toch de Xeon familie gevolgd ben.

Het hele systeem moet perfect stabiel zijn, aangezien gepland wordt om het systeem 24/7 te laten werken, is dat niet een voorwaarde voor Xeon?

Om heel eerlijk te zijn heb ik gewoon een HP workstation van rond de €2000 goed bekeken en de chipset en CPU-family aangehouden :X Als jullie denken dat een flinke Core i7 de taak ook goed volbrengt dan kies ik natuurlijk daarvoor.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als het budget echt zo ruim is en er nadrukkelijk wordt gevraagd om een stil systeem, dan zie ik genoeg reden om een betere CPU-cooler te nemen. pricewatch: Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011) beter krijg je niet :)

Daarnaast zou je kunnen denken aan een passief gekoelde PSU, bijvoorbeeld een pricewatch: Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless Dat wordt dan echter wel weer een stuk duurder, maar wel lekker stil.

Ik snap wel dat die moederborden voor 2011 duur zijn, maar €220? Daar kan zo'n €60 vanaf, kan me niet voorstellen dat je dat allemaal nodig gaat hebben om alle kracht uit je (gigantisch) dure CPU te halen.

Fractal Design Core 1100 review

• maratropa
  • Niet online
Xeon's zijn voor dit soort dingen absoluut niet "nodig". Staat dat ding altijd aan te werken of bedoel je meer "lange dagen?"

Alleen renderen kan veel cores gebruiken, maar het daadwerkelijk werken met applicaties is vaak heel afhankelijk van je maximale coresnelheid. Vooral Solidworks en CAD vinden dat erg fijn (mhz), maar de rest ook.

Die Xeon heeft een relatief lage Turbo en onder volle belasting maar weinig mhz. Met een 4930k heb je EN meer mhz op 1 core EN ongeveer dezelfde gecombineerde multithread snelheid als die 8 core Xeon. Dus hij werkt sneller en rendert video en 3D gelijkwaardig.

Stel je maakt hele hele kritische onderdelen ofzo dan zou je wat meer gecertificeerde spullen kunnen halen (want alleen met een xeon ben je er niet) En dan een E5 1650v2 kunnen halen (ongeveer hetzelfde als een 4930k) met een moederbord zoals je in je lijstje hebt staan, ECC ram en een quadro of FireGL. Maar dat zou ik echt niet zo snel doen. Al is behalve de profi gpu het niet zo heel duur eigenlijk.

Met een 4930K met een degelijk Asus moederbord ben je denk al goed af. Kan Prima zwaar gebruik aan.

Als Premiere Pro CC gebruikt wordt dan maakt het niet uit of je wel of geen CUDA hebt, (photoshop gebruikt geen CUDA). Dan zou ik een r9 280x of hoger nemen, of een gtx 770 of 780 of hoger. Als je CS6 gebruikt blijf dan bij Nvidia.

Kortom, 4930k, bijv. asus p9x79 pro, 4x4/8gb merk ram, gtx 780 en dan heb je een prima bak voor wat je wilt doen.

En dan die koeler die hierboven genoemd wordt, en zorg voor genoeg SSD ruimte om op te werken.

specs

• Rickkamminga
Beroemdheid schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:11:
Als het budget echt zo ruim is en er nadrukkelijk wordt gevraagd om een stil systeem, dan zie ik genoeg reden om een betere CPU-cooler te nemen. pricewatch: Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011) beter krijg je niet :)
Is deze koeler echt de 30 euro extra waard? In reviews doet de Skythe Mugen 4 weinig onder voor deze koeler, en is bovendien stiller.
maratropa schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 23:22:
Xeon's zijn voor dit soort dingen absoluut niet "nodig". Staat dat ding altijd aan te werken of bedoel je meer "lange dagen?"
De pc zal eigenlijk altijd aan staan. 24/7. 's Nachts renderwerk en overdag Solidworks. Ik weet dat 250GB SSD genoeg opslag is voor dit systeem, aangezien het voor solidworks meer een render/simulatie client gaat worden.

Hartelijk dank voor alle input, ik ben behoorlijk wat wijzer geworden. Ik ga de hele build omgooien en er een goede i7 in zetten, en ook de tip voor een fanless PSU ga ik zeker even uitproberen. In een update zal ik even laten weten hoe het systeem er nu uit komt te zien. Misschien ga ik voor een micro-ATX plaatje en een kleinere kast omheen, met wat directere airflow.

• maratropa
  • Niet online
Als ie altijd aan staat dan lijkt het ergens ook wat meer op een server. Ik weet eigenlijk niet goed of je extra stabiliteit van ECC gaat krijgen in de situatie dat hij weken achter elkaar draait. Maar wat ik zelf zou doen is hem voor een nieuwe render/simulatie whatever klus gewoon een rebootje geven.

Een xeon basis zoals dit zou ongeveer evensnel zijn, maar wel duurder. Dan heb je wel ECC wat als het goed is bij lang aanstaande systemen meer stabiliteit moeten geven. Maarja, als het geen echte server is is een reboot om de paar dagen ook geen issue toch?

Mijn overclockte renderbak ( 3930k, asus mobo, geen ecc ram) is iig nog nooit gecrashed..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1650 v2 Tray€ 540,35€ 540,35
1Asus Z9PA-U8€ 221,50€ 221,50
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 87,50€ 175,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,85

Fanless voeding zou ik zelf nooit doen, er zijn er zat met fan die heel stil zijn.

[ Voor 90% gewijzigd door maratropa op 11-12-2013 10:23 ]

specs

Pagina: 1