idee.. voor koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:26
hallo, ik yheb een idee voor te kloelen weet nioet of het zal werken maar lijkt me misschien wel iets, heb iets gemaakt in paint maar hoe kan ik dat hiet wegzetten?
zo gauw ik dat weet zet ik dat plaatje hiet weg, kan iemand dat ff zeggen?
mvg FFF

Verwijderd

Ergens uploaden en dan tussen [ img ] en [/ img ] url zetten.

Verwijderd

je mag het ook naar kasemier@zeelandnet.nl sturen of via file transfer naar ICQ nr. 52867850

Dan upload ik het wel op me homepeetjzruimte en plaats het hier zodra ik het binnen heb

• FFF
nou snap ik d'r nog nix van..
misschien vinden jullie het een stom idee, maar het gaat d'r om dat aan de ene kant van de kast de lucht erin geblazen wordt en aan de andere eruit gezongen..
kan iemand ff iets duidelijker zijn..
mvg FFF

• FFF
btw wil eigenlijk meerder plaatjes plaatsen indien mogelijk
btw makkelijk te maken lijkt me...
mvg FFF

Verwijderd

Stuur het me maar! Dan plaats ik ze wel voor je

Ik had ook een idee, zou ik ook eens posten

• FFF
ok komt d'r zo aan..

Verwijderd

2 Ideeën van FFF en nog een idee van mij (die van mij is niet echt stil :) )

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/kasemier/idee.bmp </img>
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/kasemier/idee2.bmp </img>
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/kasemier/titanidee.bmp </img>

Verwijderd

Bij dat onderste plaatje van mij dus heb je veel fans nodig, bijv. 4 delta 120mm fans, doordat je de lucht van onder naar boven blaast wordt je hele kast in 0,5 seconden ververst van lucht... je moet wel een constructie bouwen waarin de kast kan hangen, ik dacht aan 4 metalen platen van ca. 8cm breed en 2 á 3mm. dik, 2 links, 2 rechts tegen de zijkanten van je kast, dan kun je de kast zo erin zetten en hebben de fans alle vrijheid.
Bijkomend voordeel, geen stof!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Idee 3:
Kast op hoge poten zetten kan ook, bovendien is het in principe al voldoende om de complete bodem eruit te knippen, zonder fans. Als de lucht maar niet teveel weerstand heeft, zijn fans bovenin al voldoende.

Idee 2:
Je gaat hiermee lucht circuleren, welke uiteindelijk warm zal worden door de componenten in de kast. Wellciht beter is de lucht aan te blazen vanuit een andere (koelere) kamer, zodat je de fans niet hoort.
Ik heb eens gemaild met een Engelsman, welke in zijn studeerkamer een soort provisiekast had, met open verbinding naar buiten, op een koele plek. Dit was vroeger een voorloper van de koelkast. (anno 1850)
Hij had in deze kast zijn complete systeem staan, wat vrijwel continue op 13 graden gehouden werd, in de zomer iets warmer, maar niet veel.

Ook Frits Bahlmann gebruikt een dergelijk systeem, door de airco/luchtverversing welke in zijn huis ingebouwd zit, te voorzien van een slang, en deze naar de radiator van zijn waterkoeling te leiden. Foto's zijn te zien op zijn site, te bereiken via www.waterkoeling.nl . Rechts onderin staat een link naar diverse Nederlandse waterkoelers, oa Frits.

Idee 1:
Dit heeft niet direct veel zin, de luchtsnelheid wordt hoger, maar het verplaatste volume per tijdseenheid zal afnemen, door de verhoogde weerstand van de versmalling, en het feit dat de weerstand kwadratisch oploopt met de luchtsnelheid. De lucht in het nauwe gedeelte zal twee keer zo snel gaan (aanname) maar ondervindt dan 4x zoveel weerstand, waardoor de snelheid zal terugzakken.

• FFF
het is idd zo dat de lucht gaat circuleren zo, daarom had ik op eerste plaatje een enkele getekent, was dus bedoeld om 2 losse te maken maar maar dan heb je meer fan's nodig en dat is dan de goedkopere oplossing ;)
het is uiteraard slimmer om er hele koude lucht door te blazen (maar niet iedereen vind gaten in z'n muur goed (zeker mijn pa niet :D )

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zeg maar tegen je pa dat dat erg nodig is, omdat anders het voortbestaan van de DPC koetjes in gevaar komt.

Wat je wel kan doen (begreep dat je waterkoeling overwoog) is kleine gaten in de muur boren, waar een slang door kan. Warmte laat zich "verpakt als water" compacter vervoeren dan verpakt als lucht, dus kleinere gaten nodig. Helaas zit ik op het zuiden, maar als ik op het noorden had gezeten, lag mijn radiator mooi buiten (binnen nu 30 graden, buiten aan de achterkant (noorden) ongeveer 22 graden.

Het circuleren van lucht is mijns inziens niet een optie, aangezien lucht gratis is, en het dus beter is de afgewerkte (warme) lucht weer de atmosfeer in te dumpen, ipv weer de kast in te voeren.
Pagina: 1