Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

onscherpe afbeeldingen

Pagina: 1
Acties:

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
Valt mij op dat de icoontjes en logos op de site allemaal net niet helemaal scherp zijn. (Op nexus5) Gekeken in de CSS en zie dat er alleen een 2x variant voor is. Met de huidige 3x schermen kan dat wat hoger..! Wellicht een icon font of svg afbeeldingen voor alles vanaf 2x?

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:20
Over welke iconen heb je het dan zoal? In de navigatie is bij mij alles scherp. Heb je voorbeelden?

• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:45

Metian

Snert is vies

Ik denk dat hij o.a. de icoonen voor de nieuwstitels bedoeld op de frontpage. Deze zijn op een nexus 5 onscherp.

Overigens zie ik verder geen afwijkingen in de afbeeldingen / icoonen.

[ Voor 24% gewijzigd door Metian op 10-12-2013 15:08 ]

Rupsen, Rapsen.

• Misha
Die mogen imho ook wel een iets hogere resolutie krijgen. Onze designer is er alleen eventjes niet, dus het moet even op zich laten wachten :)

• Metian

Metian

Snert is vies

We zien het vanzelf wel verschijnen, low prio wat dat betreft. Maar het zijn de kleine dingen die het hem doen, haha

Rupsen, Rapsen.

• jorikdelaporik
Ja geen prio, maar als je het doet, doe het dan goed! Is mij altijd verteld ;)

Verwijderd

Iconen / logo's moet je maken als Vector (SVG) en niet als bitmap. Dat is toch altijd de regel in webdesign?
SVG kan namelijk niet onscherp worden.

Edit: Zo te zien zijn de Icons gemaakt in PNG. http://tweakimg.net/g/if/...k/menu_responsive_new.png
Misschien een verbeter puntje i.v.m. hoge resulatie mobile devices zoals retina ipad's en hoge resolutie Android telefoons?
Het is niet zo zeer belangrijk om nu aan te passen.

Maar iconen en logo's. Dat moet toch SVG? ;)
p.s. SVG is vaak ook qua size kleiner. Het is een WIN-WIN situatie!

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2013 20:48 ]

• Hedva
  • Laatst online: 22-10 21:23

Hedva

Blobfish

Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:42:
Iconen / logo's moet je maken als Vector (SVG) en niet als bitmap. Dat is toch altijd de regel in webdesign?
SVG kan namelijk niet onscherp worden.

Edit: Zo te zien zijn de Icons gemaakt in PNG. http://tweakimg.net/g/if/...k/menu_responsive_new.png
Misschien een verbeter puntje i.v.m. hoge resulatie mobile devices zoals retina ipad's en hoge resolutie Android telefoons?
Het is niet zo zeer belangrijk om nu aan te passen.

Het voordeel van dit soort png bestanden is dat je maar 1 afbeelding hoeft te laden. Hierdoor heb je gelijk alle iconen. Als je voor iedere icoontje een apart svg file hebt, moet er voor elke afbeelding opnieuw connectie gemaakt worden om het binnen te halen. Dus in plaats van 1 connectie voor alle afbeeldingen wordt het 7 connecties voor alle afbeeldingen.

Tevens heb je door deze png ook alle andere mouse event (bv mouse-over) iconen binnen gehaald. Hij zit immers als in je cache omdat die ergens anders ook al voor gebruikt is. Als je afbeeldingen één voor één binnen haalt, doet die dat voor het mouse-event volgens mij pas zodra je de mouse-event uitvoert. Mocht je dan beetje een kut verbinding hebben, haalt die die afbeelding niet binnen, en krijg je dus niks te zien. Zeker met een responsive design is dat wel een kwestie. De keren dat ik gebruik maak van de responsive design is als ik op mijn telefoon zit, in de trein. In sprinters heb ik best vaak geen 3g verbinding in bepaalde weilandgebieden.

Wat wel handig is, is om van iedere icoon een svg bestand te hebben, om zodra het moet het te bewerken. In dit geval om ook een x3 versie te maken. Maar lijkt me logisch (en vanzelfsprekend) dat het designteam van Tweakers alle icoonen wel in svg op hun computer hebben staan.

[ Voor 31% gewijzigd door Hedva op 10-12-2013 21:31 . Reden: Ik heb meer slaap nodig ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:42:
Op zich is het geen gek idee. Het lost allerlei problemen mbt "retina"-weergave en switchen tussen diverse afbeeldingen op... maar ik heb uiteraard wel wat praktische vragen daarbij :)

Ondersteunen alle moderne browsers wel SVG in een img-tag? Want als we er allerlei rare trucken voor moeten uithalen... Als ik deze pagina bekijk, lijkt het erop dat IE8 het niet ondersteund. En die is toch nog net niet helemaal van onze supported-browserlijst afgevallen. In ieder geval niet op zo'n manier dat we daadwerkelijk geen - nu - prima werkende afbeeldingen willen verbergen.
En er staan daar ook geen mobiele devices bij, moderne zullen vast met SVG overweg kunnen (mijn android 4.0 tablet kan het iig), maar geldt dat ook voor de wat oudere?

Zijn SVG's (goed) te combineren is met sprite-maps? Zoals o.a. voor die specifieke kleurtjes worden gebruikt, maar wat we eigenlijk voor alle ondersteunende elementen proberen te gebruiken.

En last but not least, is het renderen van SVG even licht/zwaar als png of gif? Juist mobiele devices houden natuurlijk niet enorm over, zeker de wat goedkopere. Responsive is effectief al een verzwaring van de pagina, dus dat willen we zoveel mogelijk beperken :)

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Als we nu toch gaan zeuren over de icons, ik vind het zwarte lijntje rond de drie balkjes links en rechts boven niet zo mooi... :X

Zou er beter uitzien zonder dat lijntje (zoek icon heeft het ook niet namelijk)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je bedoelt dan de borders rond de vier plaatjes die hierin boven 'tweakers' staan?
http://tweakimg.net/g/if/...k/menu_responsive_new.png

Volgens mij zijn die niet zwart, maar uiteraard wel een donkerdere kleur dan de rest en idd ook duidelijk meer aanwezig dan bij de andere plaatjes :)

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 10-12-2013 21:42 ]

• Misha
Ik wil nog steeds eens wat meer spieken naar http://icomoon.io. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt :)

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
ACM schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:41:
Je bedoelt dan de borders rond de vier plaatjes die hierin boven 'tweakers' staan?
http://tweakimg.net/g/if/...k/menu_responsive_new.png

Volgens mij zijn die niet zwart, maar uiteraard wel een donkerdere kleur dan de rest en idd ook duidelijk meer aanwezig dan bij de andere plaatjes :)
Ja dat :) Vooral op een IPS LCD scherm is dat donkere lijntje goed te zien (Lumia 920, rgb) Op een scherm met Amoled valt het dan weer minder goed op (Lumia 925, pentile rgbg) maar dat komt waarschijnlijk door de pixelindeling waardoor de dikte van dat lijntje minder lijkt te zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Whatson op 10-12-2013 21:57 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Misha schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:52:
Ik wil nog steeds eens wat meer spieken naar http://icomoon.io. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt :)
Ik denk dat je dan beter gewoon SVG kan gaan doen (met fallback naar een gewoon plaatje voor oude IE). Lijkt me veel efficienter dan een font-file hiervoor misbruiken...

Intentionally left blank

• Misha
Wat vrienden van me waren er erg over te spreken. But then again; zij vinden fancy flikkerende call to actions, over-used parallax scrolling etc ook helemaal geweldig :+

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

ACM schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:35:
[...]
Ondersteunen alle moderne browsers wel SVG in een img-tag?
[...] En er staan daar ook geen mobiele devices bij, moderne zullen vast met SVG overweg kunnen (mijn android 4.0 tablet kan het iig), maar geldt dat ook voor de wat oudere?
http://caniuse.com/svg ;)

Voor IE8 en andere stokoude browsers zou je bijvoorbeeld mbv content-negotiation alsnog een png kunnen serveren.

Maar dat laat onverlet dat in sommige situaties een png versie toch de voorkeur heeft; bijvoorbeeld voor de segment-plaatjes waar de hoge-resolutie versies ook daadwerkelijk meer detail hebben. (Kan uiteraard ook wel met meerdere versies SVG's). En inderdaad, sprites is ook iets waar je dan naar moet gaan kijken, en de mogelijkheid tot inlinen in CSS bijvoorbeeld om toch het aantal benodigde requests te beperken.

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 10-12-2013 23:00 ]

Intentionally left blank

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Misha schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:52:
Wat vrienden van me waren er erg over te spreken. But then again; zij vinden fancy flikkerende call to actions, over-used parallax scrolling etc ook helemaal geweldig :+
In de basis is een font ook SVG. Ik snap alleen niet waarom je dat per-sé als een font zou willen gebruiken en niet simpelweg direct SVG plaatjes gebruiken, behalve dan misschien dat je heul veul icons dan in 1 (huge) bestand kwijt kan - effectief ook een soort spritemap, maar wel een met veel extra overhead (ook qua onderhoudbaarheid).

[ Voor 9% gewijzigd door crisp op 10-12-2013 23:00 ]

Intentionally left blank

• perryp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 11:02
Als je het echt goed wilt doen, doe het dan met CSS!

http://www.1stwebdesigner.com/css/css-icons-logos/

Heeft alle voordelen voor zover ik weet :)

Enige nadeel is dan de hoeveelheid werk/tijd die je er in moet steken...

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

perryp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 23:07:
Als je het echt goed wilt doen, doe het dan met CSS!

http://www.1stwebdesigner.com/css/css-icons-logos/

Heeft alle voordelen voor zover ik weet :)

Enige nadeel is dan de hoeveelheid werk/tijd die je er in moet steken...
Bloated, veel werk, niet makkelijk los te embedden en werkt niet in oudere browsers... ;)

Intentionally left blank

Verwijderd

crisp schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 23:12:
[...]

Bloated, veel werk, niet makkelijk los te embedden en werkt niet in oudere browsers... ;)
Wat dacht je van de performance? ;)
Hier gebruiken we waar mogelijk altijd icon-fonts, werkt super, altijd scherp en zo goed als iedere browser die er tot toe doet ondersteunt dit.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:20:
[...]

Feit is dat je met CSS toch vaak nog redelijk wat markup nodig hebt om voldoende 'hooks' te hebben voor ingewikkeldere vormen. We passen het overigens wel al toe hoor, bijvoorbeeld voor de 'close'-buttons van overlays en 'back'-buttons; daar komen we met enkel :before en :after al een heel eind.
Hier gebruiken we waar mogelijk altijd icon-fonts, werkt super, altijd scherp en zo goed als iedere browser die er tot toe doet ondersteunt dit.
En toch is het m.i. een beetje een 'hack' om daarvoor fonts te gebruiken ipv losse SVG's. Voor multi-color is het ook niet bruikbaar.

Intentionally left blank

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:20:
[...]

Ik kan het niet bewijzen maar gevoelsmatig lijkt mij een SVG toch lichter. Ik kan het fout hebben hoor als je kunt bewijzen dat een CSS icoon lichter is. ;) Dan verontschuldig ik me haha. Echter is een SVG wel makkelijker te maken.

Edit: Ik verbaas me trouwens wel naar wat je kan maken met CSS3 :) als ik je link even goed had bekeken. Gaaf hoor!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 18:51 ]

• Metian

Metian

Snert is vies

Is het niet zo dat SVG ook als een sprite kan gebruikt worden. Kortom meerdere SVGs in een bestand. Ik meende dit ooit keer ergens gelezen te hebben namelijk.

Uit eindelijk zijn SVG / fonts beter. Nadeel van fonts is echter wel dat elke browser weer een andere rendering gebruikt, waardoor het er niet overal even mooi uit ziet *kuch* chrome *kuch*

Rupsen, Rapsen.

• jorikdelaporik
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 18:49:
[...]

Ik kan het niet bewijzen maar gevoelsmatig lijkt mij een SVG toch lichter. Ik kan het fout hebben hoor als je kunt bewijzen dat een CSS icoon lichter is. ;) Dan verontschuldig ik me haha. Echter is een SVG wel makkelijker te maken.

Edit: Ik verbaas me trouwens wel naar wat je kan maken met CSS3 :) als ik je link even goed had bekeken. Gaaf hoor!
ik bedoel juist dat css icoontjes zwaarder zijn... gradients, shadows, etc, worden niet leuk gevonden door de render engine. om over cross-browser nog maar te zwijgen!

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10 16:34
We hebben al geëxperimenteerd met font icons en dat was geen succes.

Vooral de aliassing die wel- of niet wordt toegepast op verschillende besturingssystemen/browsers en alle verschillende implementaties hierin zorgde ervoor dat het vaak gewoon erg lelijk was.

Je kan daarom veel beter gewoon SVGs gebruiken.

• Metian

Metian

Snert is vies

JoostBaksteen schreef op woensdag 18 december 2013 @ 21:13:
We hebben al geëxperimenteerd met font icons en dat was geen succes.

Vooral de aliassing die wel- of niet wordt toegepast op verschillende besturingssystemen/browsers en alle verschillende implementaties hierin zorgde ervoor dat het vaak gewoon erg lelijk was.

Je kan daarom veel beter gewoon SVGs gebruiken.
Had niet anders verwacht, font icons zijn leuk maar sterk afhankelijk van de font rendering, die bij sommige browsers etc dramatisch is.

Dus inderdaad beste om afweging te maken tussen SVGs of CSS. Zou overigens meteen is uitzoeken hoe het zit met SVG sprites.

Rupsen, Rapsen.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Intentionally left blank

Pagina: 1