Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 00:16
Collega tweakers,

Ik hoop dat hier iemand is die mij van advies kan voorzien. Ik zit met het volgende. Mijn HTPC is plotseling gestopt met werken. Ik heb een htpc (dedicated audio-pc) gebaseerd op het Caps Zuma design (http://www.computeraudiop...ket-server-c-p-s-v3-zuma/). Deze pc heeft ruim een maand naar behoren gewerkt en stopte spontaan met werken terwijl hij in bedrijf was (muziek aan het spelen).

Deze pc bestaat uit de volgende componenten welke ik zelf in elkaar gezet heb:

Intel core i5 4670T (met ingebouwde grafische kaart)
Asus H87M-E
8 GB G-Skill
Samsung SSD
Streacom FC5ws behuizing
Streacom 150W nanopsu

Deze combinatie is volledig fan-loos. Tijdens de periode dat het systeem werkte heb ik de CPU temperatuur niet boven de 50 graden zien uitkomen.

Nu hij defect is heb ik alles losgekoppeld van het moederbord en enkel het volgende aangesloten:

ATX 24 pins voeding
CPU 4pins/8pins voeding
powerbutton+led connector
CPU + memory ingeplugd

Ik verwacht op deze manier minimaal een bios-scherm te zien.

Ik zie dat SB_PWR moederbord led gaat branden. Ik krijg geen enkel beeld. De powerled (van de kast) gaat langzaam knipperen.

Ik heb een andere werkende voeding (Seasonic G-550) aangesloten en een chassisfan aangesloten. Met deze setup werkt het nog steeds niet. De chassisfan begint te spinnen en stopt daarna weer om vervolgens weer te gaan spinnen, etc. Dus het lijkt erop dat het moederbord probeert op te starten maar dat dit niet lukt.

Verder heb ik de clear rtc procedure uitgevoerd (bios-reset), inclusief batterij verwijderen. Ook dit bracht geen oplossing.

Dus ik vermoed een defect moederbord en/of CPU.

Wat denken jullie? Iemand tips wat ik nog verder kan troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:44

auto660

1991 240 GL Brick

Ik denk dat het moederbord defect is. Want het chipset heeft wel een heel klein koelblokje welke dus wel wat airflow kan gebruiken. Ook vinden je vrm's (de voeding op het moederbord voor je cpu zeg maar) het niet leuk als ze geen airflow krijgen. Dus ik denk dat je vrm's doorgebrand zijn. Werkt de power led wel normaal als je de cpu 4/8pin's stekker uit het moederbord laat?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens getest met een andere voeding? Persoonlijk vind ik 150W te weinig voor het moederbord. Het kan zijn dat deze overbelast is want pico psu's hebben geen koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
Ik heb zojuist geconstateerd dat het systeem NIET telkens probeert opnieuw op te starten als ik de memory modules verwijderd heb. Tenminste; de tijdelijk aangesloten chassisfan blijft draaien & powerled-kast blijft branden.

Maar helaas nog steeds geen beeld output op de VGA of DVI connector...

Opmerking: ik denk dat ik de VRM modules minder dan normaal belastte want ik had de turbo-mode van de CPU uitgeschakeld, daardoor draait de CPU nooit harder dan 2,3Ghz. De geheugen modules draaiden normaal op 1,5V. De processor werd zelden meer dan 10% belast, meestal minder dan 5%.

@technist: ik heb de hele combinatie ook getest met mijn werkende Seasonic G-550 voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Maar de vrm's zijn natuurlijk niet gekoeld en konden op lange termijn hun warmte natuurlijk ook niet kwijt omdat er geen airflow was/is. Wat ook niet meehelpt is dat ze een heel klein oppervlak hebben en dicht bij elkaar zitten.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
@auto660: dank voor het meedenken!

De Caps Zuma is een beproefd concept welke door duizenden mensen gebouwd is en daarnaast ook door een commerciele partij geleverd wordt. Ik heb nergens een indicatie kunnen vinden dat er VRM koelingsproblemen zijn...

Mocht iemand verder nog suggesties hebben dan hoor ik die uiteraard graag!

(Ik zal ondertussen Streacom contacteren en de ontwerper van Caps Zuma design of zij bekend zijn met VRM koelingsproblemen. Als dit een issue is dan kan ik niet de enige zijn die hier last van heeft.)

[ Voor 3% gewijzigd door Upp3rd0G op 10-12-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet minstens 1 latje geheugen hebben om een pc te laten draaien. Wat je kan doen is een pc speaker aansluiten en luisteren voor foutcodes.

Vrm's zullen passief naar schatting 30 - 37°C warm worden + de Haswell verbruikt ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
@technist: bedankt voor de tip over de pc-speaker! Die ga ik eens proberen.

Grrr... ik heb een pc/console speaker gevonden in een oude pc (>10jr), maar die lijkt het niet te doen... :-(

[ Voor 42% gewijzigd door Upp3rd0G op 10-12-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Owww, ik dacht dat het zelfbouw was met een passief gekoelde behuizing. Maar dan zou je inderdaad wel verwachten dat ze het allemaal uitvoerig hebben getest. Ik weet niet waar je woont maar als het in de buurt van Den Helder is kan je wel even langskomen als je wilt. Speakertjes, ddr3 geheugen en voedingen enzo heb ik zat liggen om te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
@auto660

Erg vriendelijk aanbod! :-)

Mijn audio-pc is wel een zelfbouw-pc maar gemaakt volgens ontwerp van iemand anders. Zie hier:

http://www.computeraudiop...ket-server-c-p-s-v3-zuma/

Als je de computer-audiofiele fora volgt dan zal blijken dan er heel veel mensen zijn die een Caps v3 Zuma audio-pc hebben gebouwd, allemaal naar het bovengenoemde voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wel mooie oplossing zeg, maar mijn vraag is wel welke pico PSU je hebt gekozen? Heb je die van 'Home theater' besteld? De reden waarom ik dat vraag is wat er in de tekst al uitgelegd wordt:
The 150W PSU-450+120W converter is one of the options at check-out when ordering the case from Perfect Home Theater. I tested this unit but was unable to boot the server. I also checked with another source who tried the same configuration as I and was unable to boot his server.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
Ik maak gebruik van een Streacom Nano150 psu.

Maar zoals gezegd heeft mijn Zuma een maand lang prima gewerkt met de Nano psu en werkt op dit moment zelfs niet met een 550 Watt Seasonic voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Even voor de goede orde. Het kan zijn dat een voeding is stuk gegaan, en vaak nemen die meerdere onderdelen mee als ze stuk gaan. Het kan zijn dat je moederbord stuk is gegaan. Dan kan je er voedingen in stoppen wat je wil, maar dat gaat dan niet werken. Het enige wat je in dit stadium kunt doen is alle hardware op een andere pc testen. Het aanbod van Auto660 geld ook voor mij, al woon ik in Bilthoven en is dat wellicht wat dichter bij? Heb in ieder geval een volledig z77 platform ter beschikking, een lading koelpasta en een koeler naar keuze (lijkt de burgerking wel) Heb dit weekend wel tijd mocht je hulp nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
@millman: ook jij vriendelijk bedankt voor je aanbod!

Ik zoek eigenlijk bevestiging van het volgende. Ik wil het probleem zoveel mogelijk pin-pointen. Daarom heb ik alles losgekoppeld (geheugen, SSD, pci-kaartje, usb-poorten, nanoPSU voeding), behalve de CPU (met integrated graphics) en de aan/uit knop van de kast. Nu heb ik mijn werkende pc open gemaakt en de Seasonic voedingkabels (24pins EATXPWR & 8pins ATX12V) geconnect aan mijn kapotte audio-pc.

Nu mijn aanname: ik dien met deze setup minimaal een BIOS/POST scherm te zien krijgen. Of heb ik daarvoor ook RAM nodig?

Kunnen jullie dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 01:43
Upp3rd0G schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:11:
@millman: ook jij vriendelijk bedankt voor je aanbod!

Ik zoek eigenlijk bevestiging van het volgende. Ik wil het probleem zoveel mogelijk pin-pointen. Daarom heb ik alles losgekoppeld (geheugen, SSD, pci-kaartje, usb-poorten, nanoPSU voeding), behalve de CPU (met integrated graphics) en de aan/uit knop van de kast. Nu heb ik mijn werkende pc open gemaakt en de Seasonic voedingkabels (24pins EATXPWR & 8pins ATX12V) geconnect aan mijn kapotte audio-pc.

Nu mijn aanname: ik dien met deze setup minimaal een BIOS/POST scherm te zien krijgen. Of heb ik daarvoor ook RAM nodig?

Kunnen jullie dit bevestigen?
Wanneer je wilt booten met een minimale setup dan heb je minstens 1 latje ram nodig. Wat ook handig is, is een speakertje aangezien dit een indicatie kan geven wat het probleem is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
Ok, ik heb niet goed geluisterd naar jullie aanwijzingen. Sorry. Eerder heeft technist al gezegd dat je minimaal 1 ram module nodig hebt. Ik had hier niet goed uit begrepen dat je dit geheugen al nodig hebt om de BIOS te kunnen draaien.

Bedankt voor je bevestiging JustwilliamNL.

Ik heb zojuist proefondervindelijk ondervonden dat mijn werkende pc niet wil starten (Win8 crasht tijdens startup) met de geheugen modules uit mijn audio-pc en dat mijn audio-pc eindelijk weer BIOS/POST beeld geeft met de geheugen modules uit mijn werkende pc.

Dus nu lijkt het erop dat allebei mijn G-Skill RipjawsX PC3-12800-CL7-8-8-24 modules defect zijn...

Ik had deze modules draaien op z'n hoogst gecertificeerde snelheid (ddr3-1600) op CL7-8-8-24, volgens het aanwezige XMP profiel, werkend op 1,5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, dan heb je bij deze gepinpoint wat het probleem is. Eventueel kan je nog kijken welk reepje van je setje stuk is, al maakt dat weinig uit..ze moeten als setje terug naar de winkel. XMP zou voldoende moeten zijn voor een nnormale werking van je reepjes. Succes met de RMA procedure..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
Vraagjes:

1) kan ik de temperatuur van mijn memory-modules in de gaten houden?
2) is temperatuur een issue bij memory modules (igv geen airflow)?
3) waar kan ik een pc/console speakertje kopen?

http://img842.imageshack.us/img842/7287/speakerf.jpg

Verder iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 21% gewijzigd door Upp3rd0G op 11-12-2013 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

1) Nee, je kan geen temperatuur monitoren van je RAM
2) Nee, temperatuur is absoluut geen issue bij Ram. Heatsinks zitten er veelal voor de sier op (geen grapje).
3) Een speakertje moet je moederbord wel ondersteunen geloof ik. Nu je het probleem hebt gevonden is t niet (meer) nodig. Als er in de beschrijving van je moederbord geen 'piepjes indicatoren/uitleg'staat, dan heeft een speakertje ook weinig zin. Mocht je er een willen dan heb ik wel een voor je beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat opgezocht over het moederbord en ik lees dat het de piep codes ondersteund. Hier is anders een site met wat uitleg over de code's.

http://support.asus.com/T...d=khjfbKhrFHrDQ3NW&no=978

Als het geheugen het probleem is, zou je met een pc speaker 1 lange en 2 korte piepjes moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
millman & technist: heel erg bedankt voor het meedenken!

@millman: tegen een kleine vergoeding zou ik wel zo'n pc/console-speakertje van je over willen nemen. Is toch wel handig om te hebben als je zelf pc's bouwt. :-)

Uiteindelijk blijkt 1 specifieke module de problemen te veroorzaken, maar zodanig dat het niet uitmaakt in welk slot hij zit, alleen of samen met de andere module, met deze defecte module ingeplugt doet de audio-pc dus helemaal niks meer, ook geen BIOS/POST output.

Ik vind het ook vreemd dat wanneer ik deze 2 modules in mijn Asus P7P55D moederbord druk het systeem normaal opstart, maar pas crasht tijdens het laden van Windows...

[ Voor 14% gewijzigd door Upp3rd0G op 11-12-2013 23:24 ]

Verwijderd

Wat je kan proberen is dan via dat systeem een memtest te draaien. Zo kun je te weten komen of het geheugen echt errors heeft. Wel moet je memtest een grote tijd laten draaien (6 uur of meer).

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nou, dat lijkt mij wel duidelijk hoor. Stop met testen, pak je reepjes in en rma deze.. Snel weer up n running. Speakertje mag je van mij wel overnemen regelen we even via PM..

Pagina: 1