Onregelmatig uitval beeld via HDMI (HTPC/Philips TV)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:53
(jarig!)
Vaag probleem... ik heb een HTPC in de huiskamer staan, direct aangesloten op een Philips LCD TV - zie hieronder de specs van het systeem.
Reden dat ik dit topic hier begin, is omdat ik het probleem eerder bij de LCD TV zoek dan bij de PC.

TV heeft 3 HDMI aansluitingen, waarvan de eerste is middels een HDMI kabel aangesloten op de HDMI uitgang van het moederbord.

Het volgende probleem doet zich voor: af en toe (serieus, ik heb nog geen regelmaat kunnen vinden) valt het HDMI beeld (1080p) weg, beeld op zwart en TV meldt dat er geen video input gevonden kan worden. Soms duurt het 10 seconden en dan komt het beeld terug, dus zonder iets te doen, soms HDMI plug erin/eruit en dan komt het beeld terug en soms krijg ik het beeld met geen mogelijkheid terug en blijft het weg (soms een week - zie verderop).
Als het beeld terugkomt, dan staan alle vensters verschoven en verkleind: dit duidt erop dat de resolutie veranderd is, wellicht omdat de 'monitor' afgekoppeld en weer aangekoppeld is.

Wat heb ik geprobeerd tot nu toe?
  • Andere HDMI kabel
  • Andere ingang op de TV (alle 3 geprobeerd)
  • Ipv onboard video een aparte GPU geïnstalleerd
  • Systeem upgrade: moederbord, CPU, geheugen vervangen (van Nvidia naar ATI onboard GPU)
  • Drivers en software voor Nvdia respectievelijk ATI geïnstalleerd
  • Niet vervangen zijn: kast, voeding, HDD en TV, TB+muis
Niets wat ik geprobeerd heb, heeft hierbij het probleem verholpen, of mij überhaupt een idee te geven wat nou echt het probleem is.
Nog een voorbeeld; vorige week de hele week het beeld weg, met geen mogelijkheid kreeg ik beeld via HDMI. VGA kabel aangesloten en zo maar naar films gekeken. Een week lang, in het weekend TV aangezet en prompt geen beeld via VGA, maar wel weer via HDMI. En als ik hier bedoel dat ik niets veranderd heb, dan bedoel ik ook dat ik niet heb zitten pielen om weer beeld te krijgen.

Het vreemde is dus dat er even plotseling geen beeld als wel beeld is. En dat is wat ik niet begrijp en daar wil ik wel eens antwoord op :?
Simpele oplossing zou natuurlijk een nieuwe TV kopen zijn, maar dat is financieel (nog) niet haalbaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 162,30€ 162,30
1Gigabyte GA-Q77M-D2H€ 104,70€ 104,70
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Antec New Solution NSK2400€ 0,-€ 0,-
1WD Elements Desktop 1TB Zwart€ 94,99€ 94,99
140x4 HD44780 LCD blauw/wit (parallel)----
1Logitech MK320€ 0,-€ 0,-
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 39,52€ 39,52
1Philips 40PFL8664H€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,51

Software: Windows 7 32-bit, ftp/mail/web/vnc/subsonic-services. Standaard drivers geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
(jarig!)
Ik had al zo'n vermoeden dat dit zou gebeuren :)

Ik blijf het een vaag probleem vinden. Ondertussen loopt HDMI alweer een week goed en heb ik - behalve af een toe voor een paar seconde zwart beeld - geen verdere problemen. Is op zich mee te leven, maar prettig is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:05
Vrij standaard vraag maar heb je de televisie al voorzien van de laatste firmware? Misschien lost dat het probleem op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
(jarig!)
Yep, Philips TV's zoeken automatisch/regelmatig naar de laatste firmware. Ook diverse keren handmatig gedaan - laatste firmware staat erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde probleem met een Zotac ZBox AD02 i.c.m. een Panasonic TX-P42G20E plasmatelevisie. Ik hoor, als het beeld even wegvalt, een klik in de tv en die start als het ware opnieuw op (OK, misschien toch niet hetzelfde probleem?). Daarna komt het beeld terug. Soms gebeurt het een week of 2 niet, soms 2x op een dag. Het beeld komt echter wel altijd terug en gewoon 1080p, dus beeldvullend 1:1.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de Zotac niet of ergens anders (ander stopcontact) geaard is en daardoor een potentiaalverschil opbouwt met de tv? Dat de hdmi-aansluiting in de tv dat als kortsluiting o.i.d. detecteert en de tv opnieuw opstart? Ik moet daar nog eens in duiken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 16-12-2013 11:33 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
(jarig!)
Ik hoor geen klik, TV lijkt niet opnieuw te starten - beeld valt weg en 'no video input' bericht verschijnt - en het beeld komt af en toe helemaal niet terug.

Niet echt hetzelfde probleem, maar wel bedankt voor het meedenken. :P

Misschien moet ik even duidelijker zijn met het beeldvullend/terugkomend beeld. Als het beeld terugkomt, dan komt het ook terug op 1080p. Maar de vensters die open staan zijn in grootte veranderd; hierdoor lijkt het alsof de resolutie veranderd is, maar nogmaals als het beeld terugkomt, dan komt het ook full-size terug. Sorry voor eventuele onduideklijheid. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het kan natuurlijk zijn dat mijn TV zichzelf opnieuw opstart bij dat rare signaal en dat jouw TV dat niet doet, maar gewoon het signaal niet meer weergeeft. De oorzaak kan wel degelijk hetzelfde zijn. De resolutie verandert volgens mij naar default (640x480? 800x600? 1024x768?) als er geen monitor aangesloten is. Ik denk dat je wel gelijk hebt dat hij dus enige tijd geen monitor/tv heeft gezien.

Maar zitten bij jou beide apparaten op dezelfde groep / hetzelfde stopcontact aangesloten? Zoals je met geluid problemen kunt krijgen met een aardlus, kan dat met beeld ook blijkbaar.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
(jarig!)
Die klik ken ik ook als een TV uitgaat, en die heb ik ook een paar keer gehad, maar dat was niet gerelateerd aan dit probleem.
Als het beeld wegvalt, lijkt het er inderdaad op dat de computer naar een standaard VGA monitor terugschakelt met een standaard (lage) resolutie. Als het beeld weg is en ik via RDP inlog dan zie ik behalve een lage resolutie in device manager geen Philips TV als monitor meer staan, maar een standaard VGA monitor. Die verwijderen en dan de HDMI kabel erin/uit halen heeft geen effect, in de trend van zoeken naar een nieuwe monitor. Dan komt doodleuk de VGA monitor weer terug.

Stekkers zitten opdezelfde groep, en dezelfde stekkerdoos. Ga ik proberen of het helpt om de kabels op andere groepen aan te sluiten - moet even kijken of dat zonder 20m haspel te doen is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
(jarig!)
Kleine update... het lijkt een wakkelcontact te kunnen zijn: de HDMI input aan de achterkant staan recht naar achteren en de forse HDMI plug die erin hangt, lijkt de ingangen door de zwaartekracht enigszins naar beneden geduwd te hebben. 'Gewicht' van de kabels af halen, door een kleine ondersteuning aan te brengen, lijkt het probleem te verhelpen.
Namelijk, enkele keren dat het beeld verdween kwam het terug als ik aan de plug rommelde.

Maar zoals eerder gezegd, komt het vaker voor dat het weken goed gaat en dan weer een weekje niet... met andere woorden: to be continued! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
(jarig!)
Nou, om toch maar even weer feedback te geven op mijn eigen topic... probleem lijkt nu dan toch echt van de baan te zijn!
De HDMI kabel heb ik vastgezet en af en toe gaat het beeld nog op zwart voor 1-2 seconden, maar komt daarna het altijd weer terug. Daarmee kan ik nog wel leven totdat er een nieuwe TV komt. :)

* Jolke keeps da fingers crossed...
Pagina: 1