Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielpf1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik heb besloten dat het toch een tijd wordt om mijn ram geheugen te upgraden naar 8 gb. Mijn budget is echter niet geweldig maar ik vond een 8 gb setje voor 37 euro bij de hardware winkel van mijn universiteit:

http://www.paradigit.nl/p...00c10d3b1-8g/default.aspx [paradigit.nl]

Nogmaals zelfde setje maar dan goedkoper :). Ik heb echter geen idee of dit wat is gezien ik me nooit echt bezig heb gehouden met RAM. Ik weet wel dat cl10 slechter is dan cl9 maar daar houdt t wel op. Mijn specs zijn:

450w power supply
GTX 550 Ti
4 gb ram (2x2 cl9)
i5 quad 3.0 gb 2320
win 7 64x

Ik wil t voornamelijk gebruiken voor gamen enzo... Ik vraag me alleen af of ik veel verschil zal zien tussen cl9 en 10 en of t enigzins goede ram is of dat ik beter kan blijven rondkijken.

Alvast bedank!

Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Als je wil weten wat voor geheugen nu in je pc zit, CPU-Z kan het je precies vertellen.
Klik op de SPD tab en dan krijg je zoiets te zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.cpuid.com/medias/images/en/softwares-cpuz-05.jpg

CPU-Z vertelt je ook welk moederbord je hebt en dan kun je de handleiding downloaden en daarin staat meestal een lijst van geheugenmodules die getest zijn met het bord.

Die van paradigit is een enkele module, maar afhankelijk van je moederbord kan een dual channel configuratie met twee identieke modules sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:16
Danielpf1 schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:41:
Ik heb besloten dat het toch een tijd wordt om mijn ram geheugen te upgraden naar 8 gb. Mijn budget is echter niet geweldig maar ik vond een 8 gb setje voor 37 euro bij de hardware winkel van mijn universiteit:

http://www.paradigit.nl/p...00c10d3b1-8g/default.aspx [paradigit.nl]

Nogmaals zelfde setje maar dan goedkoper :). Ik heb echter geen idee of dit wat is gezien ik me nooit echt bezig heb gehouden met RAM. Ik weet wel dat cl10 slechter is dan cl9 maar daar houdt t wel op. Mijn specs zijn:

450w power supply
GTX 550 Ti
4 gb ram (2x2 cl9)
i5 quad 3.0 gb 2320
win 7 64x

Ik wil t voornamelijk gebruiken voor gamen enzo... Ik vraag me alleen af of ik veel verschil zal zien tussen cl9 en 10 en of t enigzins goede ram is of dat ik beter kan blijven rondkijken.

Alvast bedank!

Daniel
Ram maakt vrij weinig uit c9 en c10 houd latency in maar op intel platformen merk je daar niks van
Koop maar gewoon lekker die 37euro ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielpf1
Bedankt voor de reacties. Ik kan inderdaad 2 modules plaatsen maar t budget is een beetje het probleem. Toch bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
De latency is afhankelijk van de frequentie.
De datasheet zegt:
The SPD is programmed to JEDEC
standard latency DDR3-1333 timing of 9-9-9 at 1.5V
Jouw CPU gaat tot PC1333, dus dan draait ie gewoon op CL9. Alleen als je gaat overklokken naar PC1600 dan wordt het CL10.

Gewoon kopen dus, zeker voor die prijs :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 10-12-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielpf1
Ploink schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:46:
De latency is afhankelijk van de frequentie.
De datasheet zegt:

[...]

Jouw CPU gaat tot PC1333, dus dan draait ie gewoon op CL9. Alleen als je gaat overklokken naar PC1600 dan wordt het CL10.

Gewoon kopen dus, zeker voor die prijs :)
Mijn vervolg vraag is of ik het er gewoon ik kan stoppen. Oftewel mn kast ontladen etc en dan gewoon t oude setje eruit en t nieuwe erin? Of moet ik nog drivers installeren etc of iets aanpassen elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 08:47

henwy

Meh

Softwarematig hoef je niets te doen. Als je PC start kun je weer met CPUz kijken of alles klopt qua timings. In het slechtste geval zou je in de bios handmatig nog wat in kunnen voeren, maar als daar nu alles op Auto staat zal het gewoon gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

In de meeste gevallen krijg je na het vervangen van (ander) ram geheugen de melding dat er andere hardware is gedetecteerd. (Enter to continue or F1 to go to bios). In het bios naar geheugen instellingen gaan en daar je geheugen en timings vastzetten (Simpel), of de XMP activeren als je geheugen dat heeft.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1