Toon posts:

FPS gaming

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum en weet niet of jullie mij hiermee kunnen helpen en of ik aan het juiste adres ben, maar heb wat problemen met mijn FPS met bepaalde games. Laat ik het even duidelijk maken, ik ben een noob op gebied van hardware en dat soort gekkigheid, dus ik gebruik ff micky mouse taal.

ff wat specs:

Windows 7 besturingssysteem

Processor: AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor 3.10GHz

Grafische kaart: AMD Radeon HD 7800 Series (1024MB)

Punt is dat ik de PC ong. jaar geleden kant en klaar gekocht heb met deze specs (alleen grafische kaart erbij gekocht) en nu weet ik wel dat dit geen topper is, maar verwacht wel dat ik hiermee een tijdje vooruit kan en wat 'nieuwe' games aardig kan spelen. Games zoals Fifa, Dead Island etc. allemaal zonder enkel probleem. Maar heb bijvoorbeeld moeite met de games zoals L.A. Noire & Far Cry 3. Game draait bijvoorbeeld paar sec lekker en super vloeiend, en dan dropt de FPS opeens na 8 seconden voor een paar tellen en gaat weer terug naar normaal. Dit gebeurt gewoon van begin af aan en is super irritant, zeker als ik in een vuurgevecht zit. Grafische instellingen van de game veranderen helpt er niets aan, al zet ik alles op low. De sticky met link 'Kan mijn pc dit aan' geeft in principe weer dat ik deze games zonder enige problemen op fast kan spelen, maar vind dit niet terecht. Want ik kan niet fatsoenlijk spelen met al die FPS drops. Alle drivers zijn up-to-date. Wat is nou mijn probleem? Is het bijvoorbeeld een iets te trage Processor/videokaart wellicht? Via mijn PC Index berekening zijn de RAM/grafisch aero en heel die rambam allemaal 7,5 of 7,9 behalve Primaire Harde schijf (overdrachtsnelheid van schijfgegevens) op 5,9. Is dit wellicht een probleem of heeft dit niets met gamen te maken?

Ik zou dit graag verholpen zien worden, al moet ik er wat in investeren (liever niet ofcourse). Mocht ik essentiële informatie missen die jullie nodig hebben dan hoor ik dat graag. Zou tof vinden als ik dalijk mijn games lekker zonder problemen kan spelen, want nu weerhoud mij dit er gewoon van... :(

Thanks alvast!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03:36
Lijkt hoge temps

Downlaod eens Msi afterburner Daar kan je zien wat je videokaart uitspookt tijdens het gamen

Klinkt als Trottle van je core speeds door hooge temps

dus je kan de fan speed via dat progje Omhoog doen en kijken of dat help tijdens die games die jij opnoemt

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

100% temperatuur, ofwel throttleling.
Kraak die kast ens open en blaas alle stof uit de PC met zo'n "fles" lucht.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik zal dat eens proberen. Nou kan ik via AMD Engine control center ook de van-speed aanpassen, momenteel staat die op 50%. Ik neem aan als ik dat opschroef naar 75% al verschil zou kunnen ontstaan? Zal hem inderdaad maar eens open maken die kast, kijken wat er voor stof is.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Laten we eerst eens de temperatuur meten voordat we conclusies trekken? DL afterburner en monitor je temp onder het gamen. tevens Hsrdwre monitor ff downloaden voor je cpu temps..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanavond die programma's gedownload en heb gekeken wat de temperaturen zijn tijdens het spelen van Far Cry. Volgende dingen kon ik zien:

AMD-FX8120 temperatuur max 40C
AMD7800HD temperatuur max 80C (Lijkt me erg hoog - hoor ventilatoren ook als een gek blazen - manual verschuiving lijkt niet veel te helpen tegen FPS)

Valt me op dat de FPS continue dropt van 50 naar 16 en zich binnen 2-3 seconden weer herstelt en dit de hele tijd door.

Weet niet of dit belangrijk is, Mijn standaard instellingen via AMD Engine Control zijn GPU clock 860Mhz (max mogelijk is 1150) en geheugenklok is 1200 (1450 max).

Hoe kunnen we verder, wat hebben jullie van mij nog nodig om uit te proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij overigens ook opvalt is dat het GPU gebruik continue ook samen met de FPS daalt en stijgt. Van 100% terug naar 47% en weer heen en weer. Ventilator draait op 70% trouwens :?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

kan je de CPU frequentie misschien vastzetten op het max aantal Ghz?

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik ben echt een noob, waar doe ik dat en wat zou dit voor effect teweeg kunnen brengen?
MrJayMan schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:57:
kan je de CPU frequentie misschien vastzetten op het max aantal Ghz?

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-02 09:59
80 graden zou in principe gewoon moeten kunnen, maar het helpt altijd om je pc eens in de zoveel tijd is grondig schoon te maken ;)
Wat kan zijn is dat er zoveel stof in zit dat de ventilatoren niet harder kunnen draaien, waardoor hij uit veiligheidsmodus dropt naar een lagere snelheid?

Merk je verschil in de tijd die tussen de drops zit als je op fast of low graphics speelt?
Want die processor en de grafische kaart die jij hebt kunnen makkelijk FarCry 3 aan(zolang je niet de aller goedkoopste hebt van de HD7800 serie ;) ).

De 5,9 voor je HD(harde schijf) is heel normaal, elke 'normale' harde schijf heeft een 5,9.
Je zou kunnen upgraden naar een SSD, dat zal je zeker merken maar zal je in-game prestatie niet veranderen daarmee is dat dus een hele andere discussie ;)

Overigens ga ik ervan uit dat je 6 of 8 GB RAM hebt vanwege de score 7 of hoger?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hem binnenkort eens grondig schoonmaken. Heb geen problemen met andere games, maar wellicht ook vanwege lagere eisen (zoals Fifa14).

Ik merk wel een verschil tussen hoge kwaliteit en laag. De FPS drops zijn minder erg en schommelen nu tussen de 27 en 80...maar nog steeds op en neer. GPU schommelt nu tussen de 36 en 65.

Blij dat het niets met mijn harde schijf te maken heeft dan :).

De grafische kaart die ik heb (doos ergens op kunnen spitten) is de R7850 Core 1GB. Is dit een lagere type? Ik heb een 8GB RAM.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Je geeft aan deze kaart te hebben, weet niet op welke resolutie en game settings jij crysis 3 speelt. Crysis 3 is namelijk een van de zwaarste games van dit moment. Je beschikt over 1gb aan ram, als jij op hoge resolutie speelt dan is het eenvoudig te verklaren waarom jij fps drops ervaart.

Naast het feit dat de videokaart die jij hebt niet echt een "topper" is met high end games, vermoed ik dat de zaak e crysis 3 op bepaalde settings niet lekker zal laten draaien (dit verklaart de fps drops) beantwoord even wat vragen, zodat wij jouw makkelijker kunnen helpen.

-heb je drivers 13.11 geïnstalleerd voor je videokaart?
-welke settings speel jij je games op?

Het riekt wel echt naar een videokaart probleem, die het niet aan kan. Ik ken de e 7850 kaarten niet goed gwnoeg om er inhoudelijk meer over te beoordelen, ik spreek alleen uit eigen ervaring

Zo had ik enige tijd geleden een gtx550 videokaart in mijn systeem (oldskool) en draaide bf4 Opzich prima in het begin en toen kwamen de lagspikes :-( het geluid wat er geproduceerd werd qua koeling.. absurt :-p die 550 kaart werd flink op zijn staart getrapt in de multiplayer. Nu heb ik er een andere kaart inhangen en de issues zijn voorbij

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Laten we voorop stellen dat een fps schommeling van 80 naar 29 weer naar 80 wel een vreemde schommeling is. Als een grafische kaart het niet aan kan, dan zou je een constante lage FPS zien. Een HD7800 zegt nog niet heel veel, maar laten we van het goedkoopste uitgaan, een 7850. Om een en ander uit te sluiten kunnen we het beste een 3dmark 11 draaien en je cpu en gpu dan vergelijken. Post eens een screenshot van je score met daarin open: MSI afterburner (gpu prog), Cpu-Z en Cpu-ID Hardware monitor.

Verder de games testen met volgende instellingen:

- BF4: Medium preset. Geen Anti Aliassing (AA). Vsync off
- Crysis 3: AA disabled, medium textures, medium preset, Vsync off

Zet hierbij de snelheid van je CPU 'Vast' door in je bios instellingen 'Cool n quiet' en C-states uit te zetten, kan je dat ook uitsluiten. Verder is een score van 5,9 voor je HDD heel normaal. Hoewel defragmenteren altijd een goed idee is, zou het niet zo snel dit probleem mogen veroorzaken.

Wat ik van een 7870 heb meegemaakt is BF4 op high met sommige instellingen op ultra 50-70 fps met 2x AA. Ik ga ervan uit dat je met een 7850 Medium wel moet kunnen spelen. Ik zie je screenshot graag tegemoet!

• Dr.Root
millman schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 23:33:
Laten we voorop stellen dat een fps schommeling van 80 naar 29 weer naar 80 wel een vreemde schommeling is. Als een grafische kaart het niet aan kan, dan zou je een constante lage FPS zien.
Vette onzin, op bepaalde momenten zou hij het wel aankunnen maar omdat de communicatie tussen GPU en CPU minder snel verloopt, omdat de kaart langzamer is dan de CPU en er veel demand in Crysis 3 is naar GPU wordt de CPU in dat geheel ook meer belast, de GPU is in dit geval de Bottleneck en zorgt dus keihard voor FPS drop. Ik heb dit zelf ervaren met mijn kaart, als je mijn eerdere reactie had gelezen had je geweten dat deze uitspraak van jouw nergens op slaat. Je hebt niet altijd constant lage fps als je GPU slomer is.

Nadat ik mijn kaart vervangen had, ervaarde ik geen enkele FPS drop meer dat het onspeelbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dr.Root op 11-12-2013 08:15 ]

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 14:32

Mohy

Star Citizen

Volgens mij speelt hij Far Cry 3 en niet Crysis 3, maar misschien heb ik iets gemist. ;)

Maar hoeveel geheugen heb je in je machine? Stotteren kan inhouden dat je geheugen vol is, en dat windows alternatieve methoden aan het gebruiken is. Ook is het mogelijk dat je koeling niet voldoende is en de GPU beveiliging ingrijpt en de klokfrequentie terugzet. Dit kan komen door verouderde koelpasta tussen gpu en koeler of een koeling die gewoon niet toereikend is.

Si vis pacem, para bellum

• Dr.Root
Mohy schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:56:
Volgens mij speelt hij Far Cry 3 en niet Crysis 3, maar misschien heb ik iets gemist. ;)

Maar hoeveel geheugen heb je in je machine? Stotteren kan inhouden dat je geheugen vol is, en dat windows alternatieve methoden aan het gebruiken is. Ook is het mogelijk dat je koeling niet voldoende is en de GPU beveiliging ingrijpt en de klokfrequentie terugzet. Dit kan komen door verouderde koelpasta tussen gpu en koeler of een koeling die gewoon niet toereikend is.
Far Cry 3 inderdaad (OMG 8)7 8)7 :)) Ook Far Cry 3 is zwaar :p

GPU/CPU/Ram staat met elkaar in connectie, als het een te sloom is voor het ander hebben we het over een bottleneck. Ik denk dat zijn RAM vol raakt aangezien zijn Vram inderdaad niet toereikend is. De communicatie van GPU naar CPU verloopt schijnbaar ook niet geheel vlekkenloos.

Denk dat je er eens een andere GPU in zou moeten steken. Far Cry 3 is behoorlijk zwaar op high/ultra settings en een 7850 met 1 gb ram gaat dit zeker niet leuk vinden.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

boeles schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:07:
[...]

Vette onzin, op bepaalde momenten zou hij het wel aankunnen maar omdat de communicatie tussen GPU en CPU minder snel verloopt, omdat de kaart langzamer is dan de CPU en er veel demand in Crysis 3 is naar GPU wordt de CPU in dat geheel ook meer belast, de GPU is in dit geval de Bottleneck en zorgt dus keihard voor FPS drop. Ik heb dit zelf ervaren met mijn kaart, als je mijn eerdere reactie had gelezen had je geweten dat deze uitspraak van jouw nergens op slaat. Je hebt niet altijd constant lage fps als je GPU slomer is.

Nadat ik mijn kaart vervangen had, ervaarde ik geen enkele FPS drop meer dat het onspeelbaar is.
Laten we voorop stellen dat een 7850 meer dan voldoende is om crysis/farcry en BF4 met voldoende eyecandy te spelen. Enig vergelijk met je 550 is niet aan de orde en een continue wisseling van FPS die zo stuitert is wel vreemd. Dus nee, geen ' Vette onzin!' ik weet waarover ik spreek, ik heb de afgelopen paar jaar zo'n 20+ grafische kaarten getest, overklokt en gereviewed en mag toch wel zeggen dat ik een zeer ervaren tweaker ben op dat gebied. Waar jij alleen vergelijkt met je 550 heb ik een heel arsenaal aan vergelijk die het tegendeel bewijst, maar het belangrijkste is welke instellingen er gebruikt worden, anders blijft het koffiedik kijken.

Waar jij meteen de kaart van de TS afschrijft, (Dat is pas dikke vette onzin) houd ik de opties open en kan je vertellen dat de 7800 serie prima performance voor het geld is waar je de meeste games zeker op medium tot high kan spelen. En ja ik had je reactie gelezen, maar nuanceren kan je blijkbaar niet. Even een pas op de plaatst dus en laat mensen met verstand dan vooral deze tweaker helpen in plaats van de kaart af te schrijven.....

DANK U

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:42
Die drops wijzen alleszins op een CPU bottleneck. Gezien het feit dat je je CPU op 3.1 GHz hebt draaien, begrijp ik dat heel goed.

Met name Far Cry 3 is wat dat betreft gewoon een stuk stront, Dunia 2 leunt net als z'n voorganger veel te veel op de CPU en is daarbij helaas niet erg multithreaded. Maakt niet uit welke CPU je hebt, het spel hikt _altijd_ tegen een CPU bottleneck aan; meer GHz of betere performance per clock helpt zelfs met de Intel Extreme CPUs nog enorm in dat spel. De engine is gewoon echt ontzettend slecht geoptimaliseerd.

Een 7850 is verder snel genoeg om de meeste games gewoon acceptabel te draaien, maar het feit dat hij maar 1 GB VRAM heeft betekent dat hij meer op de CPU moet leunen om nieuwe textures en dergelijke te laden, aangezien ze niet in 1 keer in het geheugen passen.

Mijn advies? Zorg dat je een goede koeler voor je CPU hebt en overklok dat ding. Het is met jouw CPU heel eenvoudig om hem even door te tillen naar 4.0-4.2 GHz zonder daarbij een extreme koeler nodig te hebben en je gaat het weldegelijk merken in je minimum FPS. Een koeler gaat je een 40 euro kosten (er even van uit gaande dat je de stock AMD koeler hebt momenteel). Wat de inbouw betreft, er is vast wel een Tweaker bij je in de buurt te vinden die het voor je wilt doen of in het ergste geval, een winkel :)

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat ik een klein beetje mis in dit hele draadje is een gedegen analyse van de TS. Het is al wel geopperd maar verder dan wat FPS en temps van de GPU zijn we niet gekomen. Daardoor weten we ook nog niet echt in hoeverre er sprake is van een bottleneck of dat het wellicht toch een koelingsprobleem is.

Dát is dus wel zeker: het is 1 van de twee of een combinatie ervan.

Je kunt het volgende doen om in elk geval in games uit te sluiten dat je tegen bottlenecks op je GPU aan gaat lopen:
- 1 GB VRAM zoals je dat hebt, is meestal genoeg voor Medium. Je hebt merkbaar betere performance als je onder die grens van 1GB kunt blijven. Hoe weet je dit? Installeer Rivatuner Statistics Server, en monitor het in-game (je kan echt alles uitlezen). Speel eens wat met settings en kijk wat er gebeurt. Zorg dat je structureel onder die 1024MB blijft. Vooral Post-processing en hoge resolutie textures vullen dit snel op. Door onder die 1GB te blijven belast je ook de cpu wat minder.

- CPU. Monitor je CPU gebruik tijdens het gamen en kijk ook naar de temperaturen. Dit kan bijvoorbeeld met RealTemp, vergeet niet om te 'loggen'. De FX x1xx is een eerdere, minder snelle FX serie en vooral op de single thread niet echt een feestbeest. Overklokken heeft zin, maar zal geen enorme FPS boosts gaan geven want die single thread blijft ondermaats. Voor shooters zou ik zeggen dat je cpu/gpu aardig in balans zijn, alleen is FC3 gewoon een gedrocht wat dat betreft. Het is dus vooral interessant om te zien of je tegen te hoge temps aan loopt, dan kun je investeren/kijken naar koeling. Van daaruit kun je dan nog een overklokje overwegen.

Wat betreft CPU koelers, voor 26-30 euro heb je al prima koelers, zoals de Gelid Tranquillo Rev 2 of een CM in die prijsklasse. Ga er geen fortuin in steken zou ik zeggen, kun je beter alvast sparen voor betere componenten voor de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door Vayra op 11-12-2013 12:40 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens het eea gaan checken en uitproberen, want ben nu beetje de weg kwijt...zoals ik al zei ik snap er vrij weinig van allemaal...Feit is dus iig als ik Far Cry 3 settings op low zet de FPS drop minder zwaar is dan op ultra/hoog. Op low is het in principe te spelen, maar echt lekker vloeiend op high performance lukt dus niet. Zelfde probleem heb ik met L.A. Noire, grafisch volgens mij ook een zwaar spel. Daarentegen met Saints Row 2 echt een drama, terwijl met een oudere grafische kaart van 4-5 jaar geleden geen probleem had met dit spel...

Als ik het dus nu van een afstand als leek naar kijk, zou ik zeggen dat mijn 'budget-gaming' grafische kaart ontoereikend is vanwege die 1GB? Ik heb er geen moeite om eventueel een nieuwe grafische kaart te kopen, want moet toch een nieuwe geluidskaart erin hebben, maar liever niet ofcourse. Maar als dat gegarandeerd heel kortweg genomen mijn probleem verhelpt waarom niet. Maar als het probleem is van meerdere dingen oid dan liever een oplossing zonder aankoop.

@Boeles - het liefste speel ik alles op Hoogste grafische stand, mits dit het toelaat. Anders medium/laag. Maar moet zeggen dat de meeste games zoals Age of Empires en Fifa14 etc gewoon top draaien, maarja die games hebben mindere eisen.

@Vayra - Temperatuur van mijn processor blijft stabiel op en rond de 40-44 graden. Grafische kaart temp blijft stabiel op 77-80 graden (alles tijdens gamen van Far Cry 3). Ventilator draait dan op 70%.

Verwijderd

Blijven de kloksnelheden van je videokaart tijdens die hoge tempraturen ook op hun standaardwaarde of verlagen die om zo af te koelen?
Pagina: 1