Advies: Marrantz NR1604 + Q Acoustics2020i

Pagina: 1
Acties:

• Zoeloe80
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11-2025
Dag Allemaal,

IK had graag jullie deskundig advies gehad.

Ben nu al een aantal maanden aan het uitkijken naar een mooi audiosetje voor zowel muziek te luisteren als films af te spelen ( 50 % film-50% muziek).

Het is mijn bedoeling om in mijn living een mooi geluid te krijgen zowel bij film als bij muziek. Ik hou van muziek maar ben geen audiofiel... in onze nieuwbouw zijn in de 4 hoeken van de woonkamer 4 luidspreker-aansluitingen voorzien.

Ik had gedacht aan een marrantz receiver NR1604 in combinatie met de Q acoustics 2020i.

Denken jullie dat deze set voldoende gaat zijn om een living-bureau-keuken (+-70 m2) ( één grote open ruimte) van mooi geluid te voorzien. Af en toe moet het geluid ook hard kunnen... als ik een feestje geef bv! :)

De speakers mogen niet te groot zijn, bij voorkeur wit gelakt en vloerstaanders zijn uit de boze...

Hebben jullie nog andere voorstellen?
Alvast bedankt!

Kevin

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:52

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik heb hier de Marantz SR6006 in combinatie met de Q Acoustics 2020i en een 2070i subwoofer ( +centerspeaker maar daar ging je vraag niet over). De speakers geven een mooi vol en helder geluid, ook als ze lekker hard staan.

Bij het uitzoeken van deze set heb ik de speakers ook beluisterd met een NR1604 en dat klonk ook erg goed. Die versterker is ruim voldoende om de speakers aan te sturen. Ik heb uiteindelijk voor de SR6006 gekozen omdat deze net iets voller geluid gaf (moest wel erg goed luisteren) en omdat het een demo model was, hoefde ik niet veel bij te betalen.

Neem bij deze speakers (en ook andere boekenplank speakers) een goede subwoofer. De 2020i's zijn niet bedoeld om ook bass te produceren :)

Verder zul je de speakers wel op een standaard/verhoging moeten plaatsen en ruim uit elkaar gezet, wil je het optimale uit de speakers halen. Je kan ze dus niet proberen te verstoppen (over je opmerking dat vloerstaanders uit den boze zijn).

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Je zou nog de NR1504 kunnen overwegen, 5.1 ipv 7.1 maar verder nagenoeg gelijk. Of een SR5007, hogere klasse model van vorig jaar en nu gunstig geprijsd.
Sub zal in de vrij grote ruimte geen overbodige luxe zijn inderdaad, zeker als je feestjes wil kunnen geven.

De speakers moet je gewoon eens ergens gaan beluisteren, proberen of de klank je ligt en hoe ze zich verhouden tot de alternatieven. Keuze zat voor leuk geprijsde monitoren.

[ Voor 25% gewijzigd door mr.paaJ op 09-12-2013 21:28 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Zoeloe80
De 2020 i's zouden tegen de muur in de 4 hoeken van de woonkamer komen te hangen ( aansluitingen zien hier voorzien).
Misschien een heeeel stomme vraag, maar een subwoofer kan wsl niet draadloos verbonden worden met een receiver, dus als ik een subwoofer achter mijn bureau wil "wegstoppen" moet ik deze bekabeld verbinden tot aan mijn receiver in mijn tv meubel --> veel kabel zichtbaar, of zie ik dit verkeerd?

De SR5007 zou inderdaad ook een keuze kunnen zijn, al is deze natuurlijk een stuk hoger, wat dan weer moeilijker in mijn tv meubel zal passen...

IK wil gewoon een zeer degelijke installatie waar ik vele jaren verder mee kan en waar defitg geluid uitkomt..niet meer.. niet minder... geen topklasse, geen rommel, gewoon goed spul!

Probleem is dat ik geen winkel vind waar ik de 2020i's kan gaan uittesten...
Zou ik ook 2 2020i's met 2 2010i's kunnen combineren, in combinatie met een centerspeaker en evt later een subwoofer? ( ik luister vnl rock muziek).

Thanx alvast.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Draadloze links voor standaard subs bestaan wel, Harman Kardon gebruikt ze in de luxere sets en zijn vast ook los te krijgen.

Mooist is vier maal gelijk, maar voor de surrounds kun je natuurlijk ook prima een trapje lager/kleiner kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door mr.paaJ op 09-12-2013 22:34 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 14:41

FeaR

In GoT we trust

Grote kans dat dit fout gaat. Ik vind 70m² al een behoorlijke lap en al neem je gewone hoogte van kamer dan wordt het een heel fikse ruimte om te vullen met muziek. Neem daarbij dat feestjes veelal een (veel) hoger volume verlangen en je hebt een perfect scenario om dingen te slopen. Veiliger zou zijn om al speakers te nemen met een hoger rendement/gevoeligheid zodat je al wat minder vermogen nodig hebt. En feestjes zijn voor mij plekken waar ik het laag kan voelen en met speakers met een 4" woofertje gaat dit niet. Vraag me af of je met één subwoofer het hier al gaat redden. Moraal van het verhaal: feestjes en HiFi zijn geen combinaties die lang goed gaan, als je echt feestje gaat geven kijk je beter naar PA.

Gooi anders de waarden van de Q acoustics 2020i eens in een rekenvoorbeeld om vermogen te bepalen. Als je namelijk 88 dB rendement pakt met 6 Ohm nominaal heb je al meer dan 165 Watt nodig om op een luisterafstand van 5 meter de 95 dB te halen. Dat zijn waarden die op feestjes veelal meer dan normaal zijn. Nu weet ik de exacte indeling van die 70m² niet maar dit puur als voorbeeld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb zelf een Marantz NR1603 (zelfde output als de 1604 dacht ik), in combinatie met 4 x de 2010i, de q2000 center en de 2070 sub. Dit gaat opzich prima, ook met feestjes. en hiermee bedoel ik als er 25 man komen bier drinken en elkaar nog gewoon moeten kunnen verstaan, maar dat er wel een lekker muziekje aanwezig is.

Fear praat over dikke clublevels, dat bedoel je vast niet;)

Overigens denk ik erover om de front 2010's te vervangen voor Concept 20's

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Defnosh schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:23:
Dit gaat opzich prima, ook met feestjes. en hiermee bedoel ik als er 25 man komen bier drinken en elkaar nog gewoon moeten kunnen verstaan, maar dat er wel een lekker muziekje aanwezig is.
Dat heet bij mij dan inderdaad iets van "achtergrondmuziek". Als het normaal volume - zeg een dB of 75 - moet zijn dan ga je het met een paar Watt redden. Maar TS gaf de combinatie "hard" en "een feestje geven", dan ga ik toch uit van 95 dB.

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Haha je hebt gelijk, maar, hoe moet ik het uitleggen.. Inderdaad wat Fear zegt, ze kunnen echt niet je kamer vullen met dik geluid waarbij de bass je broek van je reet trilt. Maar wel zo hard dat wanneer mensen een gesprek proberen te voeren ze zoiets hebben van; doe maar wat zachter :P
Daarnaast heb je ook wel een grote ruimte natuurlijk..

• Zoeloe80
Haha, mijn broek moet er idd niet aftrillen, ik ben dan ook geen 16 meer, maar eerder het dubbele :-) Mijn bedoeling is gewoon dat ik muziek kan luisteren op een volume waarbij het wel nog mogelijk is om met mekaar te praten, maar toch een volume "luider dan louter achtergronddeuntje". Wanneer ik alleen muziek luister moet ik de muziek natuurlijk kunnen "voelen".
IK wil er geen discotheek van maken, laat dat duidelijk zijn! Met feestje bedoel ik inderdaad pintjes drinken met de kameraden met wat muziek erbij... niet op tafels staan dansen.. :-)

Gewoon een setje waarvan ik kan zeggen, amai dat is mooi geluid...het moet de muziek dus wel goed kunnen weergeven..

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je het hebt over het goed weergeven van de muziek, vraag ik me nog iets af. In je posts spreek je over aansluitingen voor de speakers die reeds in de hoeken aanwezig zijn en dat je de speakers wil ophangen. Welke hoogte heb je hiervoor in gedachte? Mij lijkt het dat op plafondhoogte je nieuwe speakers niet goed tot hun recht zullen komen. Tweeter ongeveer op oorhoogte is imho aan te raden.

• Zoeloe80
De aansluitingen zitten inderdaad op een hoogte van +- 2.10 , we zullen het hiermee toch moeten doen... het betreft een nieuwbouw dus verplaatsen van de aansluitingen of veel zichtbare kabels zijn uit de boze..

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat is jammer. Op die hoogte zullen je nieuwe speakers niet helemaal goed uit de verf komen. Maar ja, als het een gegeven is.

Je zou de bestaande aansluitingen natuurlijk ook niet kunnen gebruiken en achter een plint of zo nieuwe kabels kunnen leggen.

• Zoeloe80
Ik vermoed dat de speakers ook wat naar onder toe kunnen gericht worden. Dit zal het misschien toch al wat verbeteren.
Misschien niet helemaal ideaal, maar helaas 'tis nu zo voorzien!
Misschien dat ik me bij de 4 2020i's nog een centerspeaker koop...
Woofer zal voor later zijn, wanneer ik een fatsoenlijk draadloos apparaat kan aanschaffen...

Maar ik kan uit de reacties opmaken dat de combinatie van de NR1604 in combinatie met 4 2020i's in principe wel een goede "match" is.

Oorspronkelijk wou ik mezelf zo een "all-in-one" systeem van Denon kopen, Piccolo N8 denk ik dat het noemt, maar ik denk dat de combinatie wat ik nu voor ogen heb toch een beter geluid zal produceren..

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Zeker weten, de Denonset is een leuk compleet systeem maar vooral vanwege de versterker/streamer. Speakers die daarbij zitten zijn niet zo bijzonder.
De RCD-N8 of DRA-N5 zou je natuurlijk los kunnen kopen met alsnog de 2020 maar gezien de vier speakerpunten en het aansluiten op TV is een surroundversterker wel zo handig, dan heb je met films echt surround ipv verspreid stereo.

Voor bij je toekomstige sub... zoiets: http://www.svsound.com/su...-2-4-GH.html#.UqcVnpE_vlI. Als voorbeeld, was de derde hit voor wireless subwoofer link.

[ Voor 22% gewijzigd door mr.paaJ op 10-12-2013 14:24 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01 14:35
Mocht je toch problemen krijgen met feestjes op hogere volumes, dan kun je eventueel ook nog een losse (tweedehands) stereoversterker kopen met genoeg vermogen en die op de pre-out aansluiten. Als deze je voorspeakers aanstuurt heb je veel minder belasting voor je receiver.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zoeloe80 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:16:
Haha, mijn broek moet er idd niet aftrillen, ik ben dan ook geen 16 meer, maar eerder het dubbele :-) Mijn bedoeling is gewoon dat ik muziek kan luisteren op een volume waarbij het wel nog mogelijk is om met mekaar te praten, maar toch een volume "luider dan louter achtergronddeuntje". Wanneer ik alleen muziek luister moet ik de muziek natuurlijk kunnen "voelen".
En toch betwijfel is of dat allemaal wel gaat lukken. Nogmaals, 70m² en meer dan twee meter hoog is een flinke ruimte om van geluid te voorzien. Zeker als ik kreten hoor als "luider dan een achtergronddeuntje" en "muziek kunnen "voelen"". Voor dat laatste heb je zeker een subwoofer nodig, wellicht meer dan één, want dat gaan die Q Acoustics niet brengen.

Doe anders eens een tekening van de ruimte met de afmetingen en de plek waar je gaat zitten kijken/feesten. En ook eens hoe hard (in dB) je denkt te gaan willen spelen. Dan kan je dus globaal uitrekenen hoe veel vermogen je nodig hebt qua afstand. In het begin zijn het allemaal enkele Watts, maar op een gegeven moment gaat het echt snel aangezien je vermogens moet gaan dubbelen.

Het kan allemaal best zijn dat onze definities van "voelen" en "feesten" anders liggen, maar je zal niet de eerste zijn die je HiFi-setje sloopt doordat je set het niet redt, gaat clippen of in de protectie schiet.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

De 1604 levert misschien 3 of 4 dB in op maxvolume tov een zwaardere versie. Als dat niet genoeg is gaat een 5006+ ook geen redding bieden denk ik. Gesprekvolume is ongeveer 80/85dB, reken eens door of je dat redt naar bijvoorbeeld het midden van de ruimte.

• Zoeloe80
Bedankt voor de vele antwoorden!
Om berekeningen te gaan maken, daar ken ik helemaal niet genoeg van Audio...

Het betreft wel een open ruimte van +- 70m2, maar in deze ruimte zit ook een 20m2 keuken, waar het uiteraard niet noodzakelijk is dat ik evengoed geluid zou hebben als in het midden van de living.

De living op zich is een rechthoek : 9 x 4.7 m2 , in elke hoek van de living een aansluiting voor een speaker. De aansluitingen voor de speakers bevinden zich links en rechts van de tv.... links en rechts naast de tv en 2 aansluitingen links en rechts in de hoeken van de living achter ons...

Hoe hard ik denk te spelen, tja geen discotheekvolume, gewoon een normaal volume om muziek te luisteren, het moet de living wel van een mooi geluid kunnen vullen..
Als ik loeiharde muziek wil ga ik wel naar een disco ofzo he...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mr.paaJ schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:00:
De 1604 levert misschien 3 of 4 dB in op maxvolume tov een zwaardere versie. Als dat niet genoeg is gaat een 5006+ ook geen redding bieden denk ik. Gesprekvolume is ongeveer 80/85dB, reken eens door of je dat redt naar bijvoorbeeld het midden van de ruimte.
Dat ga je met een receiver ook niet redden als het een stuk boven die 80/85 dB moet, dan ga je naar behoorlijk serieuze versterkers toe of wellicht een high-end receiver. Ik had hierboven al eens het voorbeeld van 95 dB genomen op 5 meter waar je dan 167 Watt in 6 Ohm moet hebben en 228 Watt op 4.4 Ohm (minimale impedantie van de Q acoustics 2020i). En dat dan maal vier aangezien er in elke hoek een speaker komt. Maar zoals gezegd loopt het vermogen flink op naar het einde, als je op 90 dB gaat zitten op 5 meter zit je op 53 Watt en op 85 dB nog maar op 17 Watt.

Let wel dat dit grove waarden zijn er er geen rekening is gehouden met akoestiek en het is ook lastig van papier te bepalen wat een 90 dB in een ruimte doet. Tevens heb ik mijn vraagtekens bij de data die ik van de Q acoustics 2020i heb, de ene site haalt 88 dB rendement aan waar de ander iets hoger zit maar ik kom ook 86 dB tegen. Maar goed, ik kom ook sites tegen die één 10 cm-woofer in de Q acoustics 2020i hebben zitten maar ook sites die er twee kwijt kunnen. Maar puur voor het idee.

Op deze site staat een te downloaden Excelsheet waar je gegevens van je speakers en luisterruimte in kan vullen en zo de vermogens kan berrekenen. Kan je eens wat spelen met dB's en afstand om de verschillen te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 10-12-2013 20:46 ]

• Zoeloe80
zo de receiver is besteld...de NR1604 , de speakers nog even verder over twijfelen zeker :-)

• mac1987
@Fear: Je hebt met 4 speakers niet 2x het vermogen nodig, aangezien ze bij muziek dezelfde signalen voor en achter krijgen. Je moet 2x zoveel speakers aansturen als bij stereo, maar je hebt ook 2x zoveel geluidsbronnen = 3 dB stijging van het totale volume. Het benodigde vermogen blijft dus hetzelfde. Je hebt uiteraard gelijk dat, ongeacht deze berekening, je erg veel vermogen nodig hebt in zo'n grote kamer met veel mensen (=veel demping dus extra vermogen nodig).

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Met de extra demping is inderdaad geen rekening gehouden en heb ik ook niet eens bij stil gestaan. Ik mag alleen maar hopen dat TS en ik een andere definitie hebben van feestjes want anders gaat dit simpelweg fout en sloop je je speakers.

• Zoeloe80
Mijn definitie van feestje is inderdaad wel anders denk ik... :-) Er zal ook nooit 20 man thuis komen, eerder max 8 man en de muziek staat altijd wel op een volume dat we mekaar nog kunnen verstaan om te praten...

• mac1987
Met die definitie van feestje moet het wel lukken denk ik ;).

[ Voor 4% gewijzigd door mac1987 op 11-12-2013 21:57 ]

• Zoeloe80
IK heb veel goed gelezen over de Dali Zensor 1, kan iemand me vertellen hoe deze zich verhouden tot de Q acoustics202i ??
Beter-slechter...

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Vergelijkbaar? Ga luisteren.

Pagina: 1