Asus A52J eventuele upgrade

Pagina: 1
Acties:

• reallyyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb 3 jaar geleden aan het begin van mijn studie een ASUS A52J laptop aan moeten schaffen, omdat deze toen der tijd werd aanbevolen door Malmberg. Nu begint deze laptop aardig traag te worden, en vroeg ik mij af wat er te upgraden valt aan deze bak. Ik moet nog 2 jaar studeren, hiermee doe ik wat office werk, gamen ( quake live, wolfenstein ) en af en toe een filmpje/serie hier en virtualiseer ik ongeveer 3 machines ( 1 server 2 clients ).

Allereerst de specificaties van de laptop:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/34e6oux.png

Had al even zitten googlen en zag dat de grafische chip/kaart niet te vervangen is.
Ik vroeg me dus af hoe het zat met RAM en harde schijf.
Ik zou graag een SSD gaan gebruiken, en deze dan in plaats van de bestaande harde schijf te gebruiken, is dit mogelijk?

Ook doe ik wat virtualisatie dus ik zou graag de 4G ram vervangen voor 8G.
Ik had hier gelezen dat de processor memory types 800/1066 DDR3 ondersteunt, ook al geeft Speccy aan dat er momenteel 532 mhz ram in zit. ( waarschijnlijk oud/deels defect? ).
Hier zou ik dus graag 8 gig 1066 ddr geheugen in prikken, is dit dan laptop geheugen uitzoeken en gaan?
Of zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden?

Ook wordt de laptop behoorlijk warm, zoals op Speccy te zien 45~ graden idle, en ongeveer 75-80 graden onder het gamen. Dit leek mij behoorlijk warm voor een laptop, dus ik vroeg me af of het bijvoorbeeld nut heeft om een keer de koelpasta te vervangen tussen de GPU/CPU en de heatsink.

Ook geeft Speccy aan dat mijn moederboard K52JB is, terwijl op mijn laptop meerdere keren Asus A52J vermeld staat. 8)7

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft, en stel al het advies op prijs.
Bij voorbaat dank,

Really! ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
Dr valt niet zo heel erg veel aan "op te knappen" vrees ik. De meeste bang-for-buck haal je uit een SSD erin; ik vermoedt dat sneller geheugen niet supported wordt. 8GB in plaats van 4GB is het geld denk ik niet waard; de bottleneck zit niet in de hoeveelheid beschikbaar geheugen.
Wat betreft temperaturen zal waarschijnlijk een grote schoonmaak-beurt en eventueel een nieuwe fan (meteen helemaal schoon, preventief vervangen en waarschijnlijk een stuk stiller; ook meteen koelpasta vervangen dan) je probleem wel verhelpen. Een upgrade naar Windows 8 kan ook nog wel eens wat performance-winst geven.
Wat je storage betreft kan je dan online wegschrijven naar skydrive voor documenten, zodat je met een 120GB SSD af zou kunnen.

iRacing Profiel

• reallyyy
Ok bedankt voor de snelle reactie, inderdaad dacht ik dat SSD het meeste aangeraden zou worden, deze zal ik dus wel gaan aanschaffen, nu heb ik iets gelezen dat 240gb ssd's sneller zijn dan 120g of heb ik dat verkeerd gelezen?
Verder denk ik zelf voor een crucial te gaan aangezien deze extra beveiliging hebben? Of zou een samsung 840 hier ook volstaan.

Wat betreft het geheugen, dit ging mij meer om de virtuele machines, met 8 gb draai ik dit natuurlijk een stuk makkelijker dan 4, en nieuw geheugen is toch altijd wat rapper ook al is het verschil minimaal.

Deze link bevat specificaties van de processor:
http://ark.intel.com/products/43529/

Kan ik hier dus 800/1066 DDR3 geheugen voor aanschaffen?
Zo ja, zijn hier aanbevolen merken voor?

Last but not least, wat is een goede koelpasta? Dacht zelf dat de "arctic silver" goede koelpastas waren.

• kroegtijger
reallyyy schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:33:
Ok bedankt voor de snelle reactie, inderdaad dacht ik dat SSD het meeste aangeraden zou worden, deze zal ik dus wel gaan aanschaffen, nu heb ik iets gelezen dat 240gb ssd's sneller zijn dan 120g of heb ik dat verkeerd gelezen?
Die verschillen zijn dermate marginaal dat je dat verschil nooit gaat merken. Als je de storage niet nodig hebt (bijvoorbeeld dus via skydrive of externe HDD), dan zou ik dat geld lekker in de broekzak houden.
Verder denk ik zelf voor een crucial te gaan aangezien deze extra beveiliging hebben? Of zou een samsung 840 hier ook volstaan.
Alle2 is prima. Die extra beveiliging is leuk, maar niet essentieel. Dat wat je makkelijk kan krijgen / meest aantrekkelijk geprijst is, zou ik zeggen.
Wat betreft het geheugen, dit ging mij meer om de virtuele machines, met 8 gb draai ik dit natuurlijk een stuk makkelijker dan 4, en nieuw geheugen is toch altijd wat rapper ook al is het verschil minimaal.
Met het oog daarop kan je het inderdaad wel doen ja, alhoewel de prijs er dan wel aantrekkelijk voor moet zijn natuurlijk.
Deze link bevat specificaties van de processor:
http://ark.intel.com/products/43529/

Kan ik hier dus 800/1066 DDR3 geheugen voor aanschaffen?
Zo ja, zijn hier aanbevolen merken voor?
Als het bord het support, kan het een goede zet zijn als je toch naar 8GB gaat upgraden en daarbij moet vervangen dan.
Last but not least, wat is een goede koelpasta? Dacht zelf dat de "arctic silver" goede koelpastas waren.
Is prima inderdaad

iRacing Profiel

• reallyyy
Nogmaals bedankt, erg bruikbaar.
Dan ga ik inderdaad lekker voor een 120 GB crucial, scheelt inderdaad weer 60 euries.
Wat betreft het geheugen, ik begrijp het dus goed als ik zeg dat het moederboard de geheugen snelheden ook aan moet kunnen?
Ik vind hier op de asus site het volgende:
http://www.asus.com/Noteb...oks/A52JB/#specifications
Tevens laat dit ook zien dat er standaard blijkbaar wel 1066mhz geheugen inzit, is het dan zo dat mijn geheugen nu wel behoorlijk naar zijn grootje is? Denk in ieder geval een goed plan om nieuw geheugen aan te schaffen, is 1066 mhz geheugen altijd hetzelfde of is het nog verstanding om toch bijvoorbeeld een set van corsair/kingston te halen?
Alvast bedankt!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben zo zelf niet echt een kenner, maar heb bij mij is gekeken met CPU-Z, en die geeft ook aan dat mijn laptop 533Mhz draait, geen idee waarom :(.

Ik draai ook redelijk veel virtuele machines en voor mij was de overschakeling van 4 -> 8 gig in mijn laptop echt een zegen. Als je dus veel virtuele machines gebruikt kan ik je dit alleen maar aanraden :).

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
DDR = Double Data Rate, dus je moet de geheugensnelheden keer 2 doen. 533 MHz is dus effectief 1066 MHz, dat hoort zo :)

Reallyyy: iets als dit is prima voor jou: pricewatch: Crucial CT2KIT51264BF160BJ
Het geheugen wordt automatisch op 1066 MHz gezet (hoewel het kan werken op 1600 MHz). Het prestatieverschil hiertussen is vrij klein en zul je nauwelijks merken.
De SSD zal ook niet op volledige snelheid werken, omdat je laptop Sata 300 poorten heeft, die dus maximaal op 300 MB/s werken, terwijl je SSD iets van 550 haalt. Dit maakt nauwelijks uit, want de prestatiewinst van een SSD zit 'm vooral in het snel lezen van kleine bestanden, en niet in het snel lezen en schrijven van grote bestanden (dan haalt een SSD die snelheden van rond de 550 MB/s). Een SSD zal je dus zeker veel prestatiewinst geven.
De Crucial m500 is trouwens een prima SSD, zou ik zeker aanschaffen.

Verder is inderdaad de koeling schoonmaken en nieuwe koelpasta ook wel een goed idee. Dit is wel goede pasta: pricewatch: Thermalright Chill Factor 3
Zit in een spuitje, en kun je zodoende vaker gebruiken. Gebruik zeker niet teveel, doorgaans is een rijstkorrel midden op je processor genoeg.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• reallyyy
Hartstikke bedankt voor de info allemaal!
Heb ik wat om onder de kerstboom te leggen ;)

• kroegtijger
MartijnLoarne schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:04:
DDR = Double Data Rate, dus je moet de geheugensnelheden keer 2 doen. 533 MHz is dus effectief 1066 MHz, dat hoort zo :)
scherp, dat klopt inderdaad :)
Reallyyy: iets als dit is prima voor jou: pricewatch: Crucial CT2KIT51264BF160BJ
Het geheugen wordt automatisch op 1066 MHz gezet (hoewel het kan werken op 1600 MHz). Het prestatieverschil hiertussen is vrij klein en zul je nauwelijks merken.
De SSD zal ook niet op volledige snelheid werken, omdat je laptop Sata 300 poorten heeft, die dus maximaal op 300 MB/s werken, terwijl je SSD iets van 550 haalt. Dit maakt nauwelijks uit, want de prestatiewinst van een SSD zit 'm vooral in het snel lezen van kleine bestanden, en niet in het snel lezen en schrijven van grote bestanden (dan haalt een SSD die snelheden van rond de 550 MB/s). Een SSD zal je dus zeker veel prestatiewinst geven.
De Crucial m500 is trouwens een prima SSD, zou ik zeker aanschaffen.

Verder is inderdaad de koeling schoonmaken en nieuwe koelpasta ook wel een goed idee. Dit is wel goede pasta: pricewatch: Thermalright Chill Factor 3
Zit in een spuitje, en kun je zodoende vaker gebruiken. Gebruik zeker niet teveel, doorgaans is een rijstkorrel midden op je processor genoeg.
Verder ook helemaal mee eens.

iRacing Profiel

Pagina: 1