Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459897

Topicstarter
Hallo tweakers,

Graag zou ik van jullie advies/hulp willen hebben bij het inbouwen van een SSD.
Op zich is dit niet zo’n probleem en kan overal aardig wat info vinden alleen loop ik tegen nog al wat problemen aan waar ik niet zoveel verstand van heb.

De bedoeling is om de SSD als opstartschijf te gebruiken en de bestaande HDD als Data schijf.
SSD hoop ik in de plaats van de DVD te zetten m.b.v. caddy.

In de bios kan ik echter niet instellen dat hij moet opstarten vanaf dvd. Zelfs als ik CSM aanzet veranderen de waardes weer terug nadat ik opnieuw opstart??
Heeft dit te maken met Boot Option: Windows Boot Manager?

Verder weet ik ook niet of de DVD wel aangesloten is op SATA3 of hoe ik hier achter kom.

Kan natuurlijk de HDD verplaatsen naar de DVD en de SDD op de plaats van de HDD zetten maar krijg ik dan geen problemen met koeling en aansturing FAN/sensor?

Oh ja, niet geheel onbelangrijk…. :)
Asus R500VD/I7/6Gb Intel HM76
Samsung 840Pro 128Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als er nu een hdd met caddy op de plek van de dvd zit gaat hij geen dvd vinden. bedoel ej dat miscchien ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 06:55
boot order hoef je niet per sé aan te passen, dacht ik.
Met intel RST kun je terugvinden of deze op een SATAII of SATAIII poort staat (in deze configuratie had ik mijn SSD ook op een SATAII poort)

Overigens zou ik de SSD gewoon op op de plaats van je HDD zetten, het geeft geen moeilijkheden met de koeling (waarom zou het?), deze poort is zeker SATAIII en dit is veel handiger mocht je ooit een CD willen spelen en de optische drive tijdelijk terug willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:56:
Als er nu een hdd met caddy op de plek van de dvd zit gaat hij geen dvd vinden. bedoel ej dat miscchien ?
Ben ik zo onduidelijk dan..... ;)

DVD drive verdwijnt en daarvoor in de plaats komt een HDD/SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee

maar als die verdwijnt kan de bios hem toch ook niet zien :?
dus kun je ook niet meer kiezen voor boot from dvd omdat hij er niet meer is

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 09-12-2013 21:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lothlorien67 schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:58:
boot order hoef je niet per sé aan te passen, dacht ik.
Met intel RST kun je terugvinden of deze op een SATAII of SATAIII poort staat (in deze configuratie had ik mijn SSD ook op een SATAII poort)

Overigens zou ik de SSD gewoon op op de plaats van je HDD zetten, het geeft geen moeilijkheden met de koeling (waarom zou het?), deze poort is zeker SATAIII en dit is veel handiger mocht je ooit een CD willen spelen en de optische drive tijdelijk terug willen zetten.
Als ik de SSD op de plaats van de DVD ga zetten zal ik toch de bootorder moeten aanpassen aangezien ik vanaf de SSD windows wil draaien.

Intel RST kende ik niet, ga ik ff proberen. Goeie tip. _/-\o_

Terugzetten van de optische drive is misschien ook wel eens handig ja.
Bedoel met de koeling ook niet zozeer de SSD maar meer de HDD op de plek van de optische drive.
En ik las ergens dat de HDD vaak gekoppeld zit aan een sensor voor de cooler en als die geen HDD meer ziet dan staat die misschien constant aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:12:
nee

maar als die verdwijnt kan de bios hem toch ook niet zien :?
dus kun je ook niet meer kiezen voor boot from dvd omdat hij er niet meer is
Klopt. Bedoel dus ook dat de optie er zou moeten zijn om te booten vanaf de SDD (op de plaats van de dvd) en die heeft mijn bios dus niet.

Kan alleen maar kiezen voor de HDD en USB wordt automatisch gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snap trouwens ook niet hoe Intel RST kan bepalen wat op welke SATA draait.
Dacht dat het een soort testprogramma was maar is een RAID oplossing. (helemaal geen verstand van, hahaha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Zou toch maar eens verder rommelen met die BIOS, je moet kunnen booten van DVD. Als je meerdere HDD's (of SSD's) in de laptop heb zitten dan moet je ook de HDD boot order kunnen kiezen. Bij mijn Asus laptop is dat in elk geval zo. Mijn laptop heeft een bug in de BIOS waardoor het booten soms niet werkt en de devices niet showen. Wat het dan oplost is 'Reset to user defaults' en 'Reset to manufacturer defaults'. Probeer dat ook eens zou ik zeggen als alles niet werkt. Na het resetten save&exit, daarna terug de BIOS en kijken of het werkt.

Wat je ook kan doen is tijdens het booten op 'Esc' drukken ipv op F2, dan geeft ie een menu waar je handmatig een device kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:33

3DDude

I void warranty's

De bedoeling is om de SSD als opstartschijf te gebruiken en de bestaande HDD als Data schijf.
SSD hoop ik in de plaats van de DVD te zetten m.b.v. caddy.

--> ok helder

In de bios kan ik echter niet instellen dat hij moet opstarten vanaf dvd. Zelfs als ik CSM aanzet veranderen de waardes weer terug nadat ik opnieuw opstart??

--> als je de bestaande dvd drive vervangt met zo'n caddy kan je niet meer van dvd opstarten..? das logisch want je bouwt die caddy in plaats van je dvd drive.. (doe je toch een installatie vanaf bootable usb stick?) Of heb je een USB-DVD drive?

Heeft dit te maken met Boot Option: Windows Boot Manager?

Lijkt me sterk -> ik zou gewoon in de bios de boot sequence aanpassen (sowieso kijken of de ssd die in de caddy zit - gedetecteerd wordt .. lijkt me een goede eerste stap?)
Verder weet ik ook niet of de DVD wel aangesloten is op SATA3 of hoe ik hier achter kom.

waarschijnlijk is het gewoon sata3, als je de caddy al ingebouwd hebt, en de ssd erin geplaatst hebt --> je start nog van windows op met de gewone hardeschijf kan je toch elk stukje software pakken die de snelheid van die poort kan vertellen aan je? --> Intel heeft verschillende tools daar voor zoek eens op 'storage matrix controller o.i.d.'

Kan natuurlijk de HDD verplaatsen naar de DVD en de SDD op de plaats van de HDD zetten maar krijg ik dan geen problemen met koeling en aansturing FAN/sensor?

Kan en nee. Alhoewel het i.v.m. warmte wellicht slimmer is om de SSD in die caddy te plaatsen. (bewegende onderdelen - zoals een HDD) genereren nou eenmaal wat warmte.

Wat te doen?
SSD in caddy plaatsen
Caddy inbouwen (DVD drive vervangen)
opstarten met gewone HDD.

In windows tooltje pakken van intel --> kijken of je sata 3 hebt / poort 6 gbit is op die SSD.
(kan je gelijk in windows kijken onder computer management --> disk management of je die SSD kan zien?)
Maak een bootable usb voor een nieuwe windows installatie.

boot van usb --> installeer windows op ssd.
Wipe de hdd (back-up belangrijke data eerst enzo..) plaats daarna data terug ..

Profit?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Panzy schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:45:
Zou toch maar eens verder rommelen met die BIOS, je moet kunnen booten van DVD. Als je meerdere HDD's (of SSD's) in de laptop heb zitten dan moet je ook de HDD boot order kunnen kiezen. Bij mijn Asus laptop is dat in elk geval zo.

Wat je ook kan doen is tijdens het booten op 'Esc' drukken ipv op F2, dan geeft ie een menu waar je handmatig een device kan booten.
Als ik boot opties wijzig in de bios, save & exit en daarna weer terug in de bios kijk staan alle gewijzigde opties weer als daarvoor. Misschien inderdaad bug, zal kijken.
Weet niet of jij een N-serie hebt o.i.d. maar mijn laptop kan niet meerdere HDD's huizen.

Esc tijdens boot lijkt me niet handig omdat het gaat om de standaard boot volgorde te veranderen.
opstarten vanaf SSD in dvdcaddy, HDD als data. (installeren vanaf usb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@3DDude
Zo wil ik het inderdaad gaan doen. Erg duidelijk verhaal van je.

Hangt echter helemaal af of ik de boot sequence kan wijzigen en of de caddy op SATAIII draait.

Heb gezocht naar storage matrix/RST maar begrijp er niets van. Kan alleen maar drivers krijgen en geen software voor W8.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 459897 op 10-12-2013 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
Probeer je BIOS eens te resetten zoals ik zei. Ik dacht ook altijd dat een BIOS niet kon buggen maar dat is dus absoluut soms het geval. En probeer of je met het Esc menu wel bij de DVD drive kan.

Als dit niks uithaalt zoek dan naar een BIOS update.

[ Voor 12% gewijzigd door Panzy op 10-12-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Eerst secure boot&fastboot uitschakelen, dan uefi mode op csm.
Kijk dan of hij het onthoud en anders uefi updaten(bug?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Panzy en Lemming

Het bleek inderdaad dat ik de Secure Boot optie uit moest zetten. Anders werden wijzigen weer hersteld.
Ik zie nu inderdaad drie opties: Windows Bootmanager / DVD / Cardreader.

Straks als de SSD erin zit eens kijken of deze hier wordt herkend en ik deze als opstartschijf kan selecteren. Ga er wel vanuit.

En dan maar hopen dat ie ook op SATAIII draait anders zal ie toch op de plaats van de HDD moeten...

Bedankt voor het advies en ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Anoniem: 459897 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:02:
@Panzy en Lemming

En dan maar hopen dat ie ook op SATAIII draait anders zal ie toch op de plaats van de HDD moeten...
Als jij het verschil kan merken tussen sata3 en sata2, dan petje af hoor.
Alleen de benchmarks, die zien er anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:50:
[...]

Natuurlijk, dat merk ik meteen...hahahaha
Had inderdaad ergens gelezen dat je er eigenlijk niks van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
update

Spullen binnen gekregen vandaag en geïnstalleerd.
Softwarematig nog niks aan gedaan.

Als ik kijk met CrystalDiskInfo dan geeft hij netjes de SSD aan.
In het 'Transfer vakje' staat: SATA 300 / SATA 600
Weet niet precies wat dit betekent. Bij mijn HDD staat SATA300 / SATA300.

Nog wat vragen voor ik morgen verder ga.
Klopt het dat het beter is om de HDD eruit te halen voordat ik een schone installatie van Windows op de SSD doe?
Moet ik de Intel RST drivers installeren? Of is Samsung Magician voldoende, of hebben die niets met elkaar te maken?

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
In het 'Transfer vakje' staat: SATA 300 / SATA 600
Weet niet precies wat dit betekent. Bij mijn HDD staat SATA300 / SATA300.
Dat betekent: SATA <huidig> / SATA <wat de schijf aan kan>

Dus je SSD kan SATA 600, maar de aansluiting niet.
Je HDD kan SATA300, en je aansluiting kan dat ook.

Is je SSD nu in de HDD bay geinstalleerd? Of in de ODD bay...

[ Voor 9% gewijzigd door johnkeates op 10-12-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 00:25
Reepje schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:50:
[...]

Als jij het verschil juist niet merkt van een SSD op SII of SIII... eet je petje op?

Dat gaat echt wel veel verder dan alleen benchmarks, als ik alleen al het verschil in boottijd zie als ik mijn SSD op SII of SIII heb zitten, dat is al vrij noemenswaardig... in mijn systeem iig. Had nl. laatst per ongeluk de kabels verwisseld na een schoonmaakbeurt en dacht in eerste instantie werkelijk dat ik iets had gesloopt voordat ik de verwisseling had opgemerkt... systeem startte aanzienlijk trager, reageerde gevoelsmatig minder alert en uiteraard ging het verplaatsen/kopiëren van bestanden naar en vanaf de hdd stukken trager.

Jammer dat jij het verschil niet ziet, ik vind het verschil juist enorm en ben met de huidige prijzen inmiddels ook van mening dat iedereen zo'n ding in de pc moet hebben... dan merk je pas hoeveel een HDD bottlenecked in bepaalde situaties, zeker op oudere systemen. Een veel aanzienlijkere upgrade dan de snelheid van welke cpu, gpu of ram dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
MicGlou schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:57:
[...]

Als jij het verschil juist niet merkt van een SSD op SII of SIII... eet je petje op?
Sterker nog, ik merkte het verschil niet eens tussen mijn oude kingston v+100 (sata2) en de samsung (sata3).
Bij nameting met boottime bleek de kingston er 15 sekonden over te doen, de samsung deed het in 13 sekonden. Boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
johnkeates schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:44:
[...]

Dat betekent: SATA <huidig> / SATA <wat de schijf aan kan>

Dus je SSD kan SATA 600, maar de aansluiting niet.
Je HDD kan SATA300, en je aansluiting kan dat ook.

Is je SSD nu in de HDD bay geinstalleerd? Of in de ODD bay...
Kijk, hier ben ik blij mee. Jammer dat de SDD dus op een SATAII aangesloten is.
Was daar al bang voor aangezien in de bios ook al stond HDD op Port 0 en SSD op Port 2.

SSD is nu in de ODD bay geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kom vanaf een 5400rpm HDD dus snelheidswinst is voor mij toch al groot.
Mijn voorkeur gaat uit om de SSD gewoon aan te sluiten op de SATAIII in de HDD bay.
De enige reden waarom ik dit niet zou doen is de warmte ontwikkeling van de HDD in de DVD bay.

Intel RST wel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Meestal is de HDD bay nog voorzien van wat rubberen pads zodat de trillingen worden verminderd, draai je ze om dan zal de laptop aanzienlijk meer geluid maken en trillen.

Als de benchmarks gewoon goed zijn is er geen reden om de HDD en SSD van plek te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Zowiezo wel de HDD loskoppelen als je win op de ssd zet.
En ben er zeker van dat je in AHCI mode zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:35:
Zowiezo wel de HDD loskoppelen als je win op de ssd zet.
En ben er zeker van dat je in AHCI mode zit.
Was ik inderdaad van plan. Bedankt.
En ja, bios staat in AHCI mode.

Zal eens kijken wat het verschil is als de SSD in de HDD bay zit of in de ODD bay zoals nu.
Neem aan dat ik de SSD na installatie van Windows ongestraft kan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
Absoluut de HDD eruit halen wanneer je Windows installeert. Daarna kan je hem idd omwisselen om te kijken of het uit maakt, maar ik denk dat je laptop gewoon geen SATA3 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Anoniem: 459897 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:38:
[...]
Neem aan dat ik de SSD na installatie van Windows ongestraft kan wisselen.
Ja, dat kan. Er is immers maar één boot device beschikbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 06:55
Anoniem: 459897 schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:43:
Snap trouwens ook niet hoe Intel RST kan bepalen wat op welke SATA draait.
Dacht dat het een soort testprogramma was maar is een RAID oplossing. (helemaal geen verstand van, hahaha)
Intel Rapid Storage Technology zijn drivers voor AHCI en RAID en in het utility programmaatje krijg je ook een overview van je SATA poorten en eventueel aangesloten drives. Voor zover ik weet geeft deze driver ok bijna altijd een betere performance dan de AHCI driver van MS. Of deze met Samsung magician ook toegevoegde waarde heeft weet ik niet zeker, ik denk het wel (wellicht vindt je daar meer over in het grote SSD topic).
[b]3DDude schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 00:17:
Kan en nee. Alhoewel het i.v.m. warmte wellicht slimmer is om de SSD in die caddy te plaatsen. (bewegende onderdelen - zoals een HDD) genereren nou eenmaal wat warmte.
hangt ook van van het gebruik, stroomgebruik en de weerstand van de circuits en de omgeving (poort 0, de voormalige HDD bay zit dichter bij de processor).
Mijn crucial 500 SSD is 41 graden warm (poort 0), mede doordat deze constant gebruikt wordt.
De HDD (poort 2, voormalig ODD bay), was net 28 graden. Sinds een uurtje luister ik daar muziek vanaf en hij is een graadje gestegen in temperatuur.
voor temperatuurmanagement maakt het dus niet zoveel uit (bij continu gebruik geloof ik trouwens wel dat een HDD vaak warmer wordt dan een SSD, maar dit hoeft niet per sé zo te zijn).

qua geluidsmanagement is het wel zo dat ik mijn HDD nu ook echt op hoor starten, dus het geluidsniveau is wel iets toegenomen.

Ik zou dus die SSD gewoon omzetten, want ik weet vrijwel zeker dat poort 0 wel een SIII poort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Panzy schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:24:
Absoluut de HDD eruit halen wanneer je Windows installeert. Daarna kan je hem idd omwisselen om te kijken of het uit maakt, maar ik denk dat je laptop gewoon geen SATA3 heeft.
Als ik de uitleg lees van johnkeates over CrystalDisk dan lijkt me dat ook niet.
Lothlorien67 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:45:
[...]

Ik zou dus die SSD gewoon omzetten, want ik weet vrijwel zeker dat poort 0 wel een SIII poort is.
Bedankt voor de uitleg over RST, zelf twijfel ik nog of Port 0 SATAIII is maar we zullen wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben ik weer.

Alles gemonteerd en geïnstalleerd, beoordeeld en bekeken.

Uiteindelijk SSD in zowel de HDD als de ODD bay geprobeerd waarbij ODD bay SATAII (Port 2) is en HDD bay SATAIII (Port 0). Met Samsung Magician testje 2x uitgevoerd.

SATAIII
SR 540 SW 84430
SW 454 RW 80556

SATAII
SR 285 SW 52441
SW 263 RW 49377

Met opstarten merk ik geen verschil echter test is gedaan meteen na schone installatie.

Eventuele problemen met opstart sequence in de bios (zoals in het begin van dit topic gesteld) waren totaal overschat. De bios detecteerde automatisch waar welke schijf inzit en start deze op.
Had niets veranderd in de bios, SSD naar ODD bay verplaatst en laptop start gewoon op. Ook met secure boot/fast boot/ aan en CRM disabled. Volledig automatisch. Bios toch beter als gedacht... :)

SSD in de HDD bay en HDD zit in de ODD bay. Hoor de HDD totaal niet.

Voor ik verder ga mijn laptop opnieuw in te stellen/tweaken wil ik graag iedereen heel hartelijk bedanken voor de geboden ondersteuning/advies/hulp.

Bedankt! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Panzy
Mooi dat het allemaal werkt. Had niet verwacht dat het toch een SATAIII zou zijn, dat is erg mooi meegenomen. Goede beslissing om de SSD dan in de HDD bay te drukken. Nu kan je ook de HDD wisselen voor de DVD mocht het nodig zijn.

Succes ermee!
Pagina: 1