Toon posts:

XFX GeForce 6600 128MB (PCI-e,Dual DVI, Passief)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn desktop pc heeft een oude (single core)AMD64 3500+ met 1gb ram. De videokaart is een XFX GeForce 6600 128MB (PCI-e,Dual DVI, Passief).

Nu dacht ik, misschien is het leuk om hier een media-systeempje van te maken, maar ik weet niet of deze hardware wel toereikend is. Op de XFX website kan ik helaas niets terug vinden over de videokaart.

Mijn desktop heb ik aangesloten op een Full HD 24" monitor met 1920x1280 om te proberen of het op een TV zou werken. Hij kan de resolutie aan voor simpele dektsop taken, maar bij video gaat het mis. DVD's kan ik niet fullscreen zien, omdat ze dan niet vloeiend afspelen. In een window spelen ze echter wel goed af.
Zwaardere bestanden, zoals 720p of 1080p mkv bestanden willen sowieso niet vloeiend afspelen.

Nu vraag ik me af waar het probleem zit. Is de videokaart hier de bottleneck of komt het door een te zwakke processor?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De CPU is te zwak om dit goed te doen en de videokaart helpt niet echt mee. Het goedkoopste is een videokaart kopen die het afspelen van video hardwarematig ondersteunt. Je kan met een kaartje van 30 euro dan al prima alles afspelen.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Heb je geen last van geluid? En van hoge stroomkosten of het tegenovergestelde lange opstart tijden?
Om deze redenen heb ik mijn oude desktop gewoon de deur uit gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:25:
De CPU is te zwak om dit goed te doen en de videokaart helpt niet echt mee. Het goedkoopste is een videokaart kopen die het afspelen van video hardwarematig ondersteunt. Je kan met een kaartje van 30 euro dan al prima alles afspelen.
Dus als ik het goed begrijp hoef ik dan dus alleen de videokaart te upgraden om het systeem als media afpseelapparaat in te kunnen zetten? Zou ik er dan bijvoorbeeld ook BluRay schijfjes mee kunnen afspelen als ik er een blu-ray station in schroef of is de processor daar dan nog te licht voor?
Haas_nl schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:29:
Heb je geen last van geluid? En van hoge stroomkosten of het tegenovergestelde lange opstart tijden?
Om deze redenen heb ik mijn oude desktop gewoon de deur uit gedaan.
Geen idee. Zo'n 7 jaar geleden was het een relatief stil systeem, met passief gekoelde videokaart. De processorkoeler was ook relatief stil, maar maakt nu natuurlijk wel iets meer lawaai dan toen.
Hoge stroomkosten weet ik eigenlijk niet. Het apparaat staat natuurlijk alleen aan wanneer hij gebruikt wordt en hoeft dus niet 24/7 standby te staan. Opstarttijd zal misschien wel even duren, maar dat is niet zo erg, want daarnaa loopt alles wel soepel hoop ik i.t.t. bijvoorbeeld een Raspberry Pi oplossing.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien eerst eens kijken of je een speler hebt die wel gebruik maakt van hardwarematige versnelling. Lang niet alle software doet dat.
In principe moet je op een 3500+ prima DVDs af kunnen spelen, dat deed ik al op een Pentium 90, zolang je maar gebruik maakt van hardwareversnelling.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je ook x264 spul wilt afspelen dan heb je voor ~35 euro een HD6450, die kan vrijwel alles prima decoden zonder je CPU te belasten.
Voor DVD hw versnelling moest je met die generatie videokaart niet geintjes uithalen met PureVideo om het werkend te krijgen? Wikipedia: Nvidia PureVideo
Staat me vaag wat van bij.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

De Geforce 6600 heeft geen hardware ondersteuning voor HD filmpjes (dit leunt dus op je CPU en die is ook niet snel genoeg). DVD zou opzich wel moeten kunnen, ik heb zelf ook zo vaak DVDtjes gekeken op m'n PC met oudere GeForce kaarten (GeForce 4 kon het al, 6 serie had ik ook nooit problemen). Alleen bij m'n TNT2 moest je nog zo'n MPEG kaart erbij hebben :P .

Nu kun je een moderne budget kaart aanschaffen en eventueel een Bluray drive. Zelfs budget kaartjes hebben tegenwoordig ondersteuning voor HD formaten en spelen dat soepel af* (* moet je wel gebruik maken van software die ook daadwerkelijk gebruik maakt van hardwareversnelling van de videokaart).

Echter zit er 1 maar aan. Wat ik me herinner waren de eerdere AMD 64 systemen regelmatig uitgerust met VIA chipsets (nee, lang niet allemaal, maar wel heel vaak). Over het algemeen slikken de meeste moederborden (ook oudere) gewoon PCI-e 16x kaarten (vanuitgaande dat je moederbord een PCI-e slot heeft ipv een AGP slot). Alleen een aantal oudere borden met VIA chipsets hadden soms problemen met PCI-e 2.0 (en 3.0 helemaal) kaarten.

Mocht je moederbord nog AGP zijn, word het zoeken van een kaartje iets lastiger, maar zullen ook nog wel kaarten te krijgen zijn met fatsoenlijke HD ondersteuning.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:03:
De Geforce 6600 heeft geen hardware ondersteuning voor HD filmpjes (dit leunt dus op je CPU en die is ook niet snel genoeg).
Er moet een andere videokaart in dus met hardware ondersteuning voor de HD video formaten.
Nu kun je een moderne budget kaart aanschaffen en eventueel een Bluray drive. Zelfs budget kaartjes hebben tegenwoordig ondersteuning voor HD formaten en spelen dat soepel af* (* moet je wel gebruik maken van software die ook daadwerkelijk gebruik maakt van hardwareversnelling van de videokaart).
Dat klinkt goed, want met een relatief bescheiden upgrade zou het systeem dus weer inzetbaar zijn voor het afspelen van onze (zwaardere) mediabestanden? :)
Echter zit er 1 maar aan. Wat ik me herinner waren de eerdere AMD 64 systemen regelmatig uitgerust met VIA chipsets (nee, lang niet allemaal, maar wel heel vaak). Over het algemeen slikken de meeste moederborden (ook oudere) gewoon PCI-e 16x kaarten (vanuitgaande dat je moederbord een PCI-e slot heeft ipv een AGP slot). Alleen een aantal oudere borden met VIA chipsets hadden soms problemen met PCI-e 2.0 (en 3.0 helemaal) kaarten.

Mocht je moederbord nog AGP zijn, word het zoeken van een kaartje iets lastiger, maar zullen ook nog wel kaarten te krijgen zijn met fatsoenlijke HD ondersteuning.
Het betreft een moederbord met nForce4 chipset en er zit SLI op, dus geen AGP.

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:17:
Als je ook x264 spul wilt afspelen dan heb je voor ~35 euro een HD6450, die kan vrijwel alles prima decoden zonder je CPU te belasten.
Voor DVD hw versnelling moest je met die generatie videokaart niet geintjes uithalen met PureVideo om het werkend te krijgen? Wikipedia: Nvidia PureVideo
Staat me vaag wat van bij.
Ik draai Linux en maak gebruik van de nVidia driver met hardware versnelling, dus dat zou als het goed is al enabled moeten zijn.

De bovenstaande aanbevolen videokaart lijkt een interessante optie. Voor een bescheiden bedrag zou de computer dan weer geschikt moeten zijn om alle videobestanden vloeiend te kunnen afspelen en dat klinkt mij als muziek in de oren.
Zoals gezegd draai ik echter wel Linux en ik weet niet of de AMD drivers voor Linux die hardwareacceleratie voor de verschillende videoformaten wel ondersteunen.

Wat zou een geschikt Nvidia alternatief zijn voor de bovengenoemde HD6450 videokaart? Ik heb even gekeken en kwam o.a. Asus GeForce GT610de tegen: pricewatch: Asus GT610-SL-1GD3-L.
Qua Megahertzen lijkt hij vergelijkbaar, maar de AMD Radeon heeft veel meer rekenkernen, namelijk 160 tegen 48 bij de NVIDIA. Is dat nog van belang?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nee zou ook prima moeten zijn, Reden dat ik de AMD voorstelde was omdat de GT610 een rebadge is van een 520 welke weer een rebadged 430 is. Werkt prima overigens maar nVidia doet wat raar.
Kan je verder niet adviseren wat beter is onder Linux.

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:23:
Mijn desktop pc heeft een oude (single core)AMD64 3500+ met 1gb ram. De videokaart is een XFX GeForce 6600 128MB (PCI-e,Dual DVI, Passief).

Nu dacht ik, misschien is het leuk om hier een media-systeempje van te maken, maar ik weet niet of deze hardware wel toereikend is. Op de XFX website kan ik helaas niets terug vinden over de videokaart.

Mijn desktop heb ik aangesloten op een Full HD 24" monitor met 1920x1280 om te proberen of het op een TV zou werken. Hij kan de resolutie aan voor simpele dektsop taken, maar bij video gaat het mis. DVD's kan ik niet fullscreen zien, omdat ze dan niet vloeiend afspelen. In een window spelen ze echter wel goed af.
Zwaardere bestanden, zoals 720p of 1080p mkv bestanden willen sowieso niet vloeiend afspelen.

Nu vraag ik me af waar het probleem zit. Is de videokaart hier de bottleneck of komt het door een te zwakke processor?
Uh met zelf lichtere hardware, nml een 3200+, 512mb ram en een xfx fx5200 kon ik "gemakkelijk" 720P mkv bestanden afspelen.
Echter 1080p was soms te zwaar voor m'n oude pc.

Ik gebruikte toen hiervoor mpc + coreavc decoder. In mpc kan je dan de configuratie zetten dat je zoveel mogelijk gebruikt maakt van calls naar je videokaart toe.
Maar uiteindelijk zal idd je cpu wellicht toch iets te traag zijn om vlot alle 1080p bestand af te spelen (laten we maar niet beginnen met 10 bit encodes :p)

Zelf een upgrade naar een nieuwe videokaart (kan je dan CUDA support bv enablen in coreavc of bij ati alles op je videokaart proberen te doen) zal je cpu een bottleneck blijven. Waardoor als het mkv bestand niet compatibel is het niet vlot zal afspelen.
Mijn advies zou zijn: ofwel leg je je neer bij 720p en dan volstaat je huidige hardware (mits dus de nodige software te installeren en optimaal te configureren, hiervoor zijn genoeg guides op het internet te vinden, ofwel leg je je neer dat enkel conforme 1080p bestanden netjes gaan afspelen en koop je een nieuwe videokaart.
Maar als je alles wil afspelen zonder zorgen vrees ik dat je best uitkijkt om heel je platform een update te geven :(

Specs

Pagina: 1