Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 11:20
Ik ben me aan 't verdiepen in deze apparaatjes. Wil openelec/xbmc gaan draaien en dan lijkt dit een mooie oplossing. Al is een custom build ook niet uitgesloten.

Vind er niet eens zo gek veel over op 't forum. Lijkt erop dat 't allemaal niet zoveel uitmaakt. Inhoudelijk / vergelijkend kan ik niet zoveel vinden in ieder geval.

De Brix lijkt voor min of meer dezelfde specs wat duurder te zijn als de NUC's. De Brix vind ik wel een mooier design, maar is er verder nog een reden waarom de Brix duurder is. Mis ik een handige spec?

De Zotac maakt 't dan nog even verwarrender door met zowel Intel als AMD uitvoeringen te komen. Ik kan niet goed inschatten hoe de AMD processoren zich verhouden tot de Intel's. Maar ik zal nog 's kijken wat ik allemaal over kan vinden.

Iemand die hier meer ervaring / kennis over heeft? Wat zijn de afwegingen tussen de verschillende merken en uitvoeringen?

Zal m'n eigen bevindingen uiteraard ook posten.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
Net een nuc op basis van een i5 in elkaar geschroeft als mini-servertje, werkt prima en is lekker stil.
Doosje is wel flink afgevuld (ik moest er nog wat extra's in kwijt en dat was passen en meten).

Over de grafische performance kan ik echter niks zeggen aangezien het een headless linux doosje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Ok, thanks.
De nieuwe Zotac's komen met nieuwe modellen met AC WLAN. Dat is op zich wel interessant. M'n router is ook al AC (Asus RT-AC66U), dus wil weleens weten of dat 't draadloos HD streamen gedoe oplost.

Zijn er nog meer AC opties momenteel op de markt? Via de tweakers filter kom ik niet verder dan de nog niet verkrijgbare Zotac's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Goeie vragen. Zoek eerst eens op het forum. Veel mensen kijken naar een NUC en een Zotac. Ook worden her en der wel vragen beantwoord waarom te kiezen voor een AMD of waarom een Intel.

Wat betreft AC. De Intel NUC daar kun je gewoon, daar moet je als je wifi wilt hebben een WLAN kaartje instoppen. Deze kan dus ook AC zijn: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth De Brix komt volgens mij al met een WLAN kaartje maar die kun je misschien ook vervangen voor een ander kaartje.

De AC afweging is dus niet zo belangrijk. Het verschil zit in het aantal aansluitingen, de ruimte in de behuizing (NUC alleen mSATA - geen 2,5" inch), het geluidsniveau van de fan en of je AMD of Intel wilt.

Het CPU gedeelte van de i3 is vele malen sneller dan die van AMD in deze kleine behuizingen. Ook qua grafische power is de i3 krachtiger, maar misschien heeft AMD software of drivermatig wel voordelen dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat veel mensen voor een NUC kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 10-12-2013 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Bedankt voor goede informatie! Geeft al een wat betere kijk erop.

Processor:
Ik ga gevoelsmatig ook richting Intel. En aan Zotac te zien is dat een logische keuze, want die lijkt z'n AMD versies uit te faseren. De nieuwe modellen zijn allemaal Intel's.

Msata 2.5" opties:
Maakt me niet zoveel uit. Denk dat ik 't uiteindelijk vanaf een USB stick ga draaien. Heb geen opslag verder nodig (stream vanaf NAS). Las wel dat usb3 i.c.m. de Zotac's (en andere opties wellicht ook) i.c.m. openelec niet werkte en dit niet in de BIOS aan te passen is. Als dat zo is dan heeft USB3 ook geen nut. Kan dit bij de NUC / Brix wel?

Wat je zegt m.b.t. AC is een goed punt, zo had ik 't nog niet bekeken, niet teveel op staren dus.

En qua fan, zo stil mogelijk. Dan ga ik 't wel proberen, als 't echt nog veel geluid maakt wil ik 't misschien in een passieve case monteren. Ik geloof dat er op dat vlak vooral voor de NUC meer opties zijn? Of geld voor allen hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In dit topic staat ook het een en ander over de NUC: gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1553645/

En hier op het XBMC forum vindt je misschien ook nog wat nuttige informatie voor het aanschaffen van een NUC: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=176718

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Van de BRIX zijn wel wat meer uitvoeringen dan van de NUC, zo heb je er ook eentje met een simpele Celeron die weer wat goedkoper is.
Ik heb hier momenteel een BRIX met een Celeron 1037U liggen, en eentje met een i3 3227 erin. Die i3 is natuurlijk wel een stukje krachtiger, maar ook op die Celeron is prima te werken en een filmpje te kijken.

Wat wil je met betrekking tot USB3.0 aanpassen in de bios? Als je wilt kan ik zo even kijken of wat je wilt mogelijk is op dit apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 04:24
Ik heb zelf gekozen voor een shuttle xs35 en een arctic cooling mc-001.
Dit omdat beiden fanless zijn. In die kleine kastjes kunnen vaak lawaaierige fans zitten. Maar het verschilt natuurlijk per persoon wat je nodig hebt. De twee hier boven hebben natuurlijk veel minder rekenkracht dan een i3 bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
TERW_DAN schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 23:43:
Wat wil je met betrekking tot USB3.0 aanpassen in de bios? Als je wilt kan ik zo even kijken of wat je wilt mogelijk is op dit apparaatje.
Nou, ik las dat er bij Zotac wat problemen waren om openelec te booten vanaf USB3. Normaal kun je dit dan aanpassen in de BIOS, maar dat bleek dus niet te kunnen.

Dit staat hier: productreview: Zotac ZBOX nano XS AD13 review door OinkOink
De eerste keer toen ik wilde booten van de USB stick ging dit niet omdat ik deze in de USB 3.0 aansluiting had gestopt en ik kon ook niet in het BIOS aangeven waar ik als eerste van wilde booten. Dit heb ik opgelost door de USB stick in de 2.0 aansluiting aan de rechterzijde te plaatsen, daarna weer aangezet en er werdt automatisch van de USB stick opgestart.
En dat wil ik uiteraard niet hebben :)

Ben nu overigens ook zelf wat aan 't samenstellen (Thin-Mini-ITX met passieve Akasa case), om te kijken op wat voor prijs ik dan uit kom.

Update:
Kom ik op zoiets uit, ook niet verkeerd volgens mij. Enige echte nadeel is de minder zuinige processor (moeilijk met deze socket):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 113,70€ 113,70
1Intel DH61AGL€ 56,30€ 56,30
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,10€ 93,10
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 19,95€ 19,95
1Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/4GX€ 37,80€ 37,80
1Samsung 840 EVO 120GB€ 83,97€ 83,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,82

[ Voor 52% gewijzigd door xs4me op 11-12-2013 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Ik zal openelec eens downloaden en vanavond eens kijken of ik het kan booten op de i3 BRIX. En als je wilt dan gelijk eens kijken wat het ding aan stroom trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Top, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 01:03
Voor Xbmc/openelec zou ik in ieder geval geen shuttle XS35 nemen of vergelijkbaar met een Atom. Heb het ook een tijdje gehad en het was toch net iets te krap om goed video's af te kunnen spelen.

Heb zelf overigens ook de beste ervaring met XBMC onder windows in plaats van Openelec. Je hebt in xbmc al snel kleine issues en over het algemeen waren die wat gemakkelijker op te lossen in windows. Vooral als je gebruik maakt van specifieke dingen (skins, plugins, etc). Krijg je het echter wel 100% draaiende onder openelec dan is die net iets vlotter met opstarten en zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xs4me schreef op woensdag 11 december 2013 @ 00:43:
[...]

Nou, ik las dat er bij Zotac wat problemen waren om openelec te booten vanaf USB3. Normaal kun je dit dan aanpassen in de BIOS, maar dat bleek dus niet te kunnen.

Dit staat hier: productreview: Zotac ZBOX nano XS AD13 review door OinkOink

[...]

En dat wil ik uiteraard niet hebben :)

Ben nu overigens ook zelf wat aan 't samenstellen (Thin-Mini-ITX met passieve Akasa case), om te kijken op wat voor prijs ik dan uit kom.

Update:
Kom ik op zoiets uit, ook niet verkeerd volgens mij. Enige echte nadeel is de minder zuinige processor (moeilijk met deze socket):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 113,70€ 113,70
1Intel DH61AGL€ 56,30€ 56,30
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,10€ 93,10
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 19,95€ 19,95
1Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/4GX€ 37,80€ 37,80
1Samsung 840 EVO 120GB€ 83,97€ 83,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,82
Let op dat deze configuratie niet gaat werken, theoretisch dan. Sowieso heeft het moederbord geen USB 3.0, maar belangrijker het TDP van de processor (55W) is te hoog voor de koeling van de behuizing (max 35W). Je moet dus eigenlijk kiezen voor een Intel T processor. De i3 in de NUC heeft natuurlijk omdat het eigenlijk laptop processors zijn nog een lagere TDP en dus ook minder warmte.

Ik weet niet of je gebruik wilt maken van bedraad netwerk? De meeste mensen adviseren voor goede streaming trouwens wel een bedraade netwerkaansluiting.

Als je dat toch niet wilt doen is dit momenteel wel een topper voor de prijs: pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U) Deze heeft dus geen netwerkaansluiting en alleen USB 2.0. Ik lees op internet dat mensen een netwerkaansluiting toevoegen door het aansluiten van een thunderbolt to ethernet adapter en goedkoper kan het door het toevoegen van een usb to ethernet adapter.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 11-12-2013 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Ik heb een poging gedaan te booten, het enige dat hij aangeeft is
SYSLINUX 5.10 EDD Load error - Boot error
De openelecsite lijkt er ook uit te liggen, dus dat helpt niet echt in het zoeken naar 't probleem.

• xs4me
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 18:05:
[...]

Let op dat deze configuratie niet gaat werken, theoretisch dan. Sowieso heeft het moederbord geen USB 3.0, maar belangrijker het TDP van de processor (55W) is te hoog voor de koeling van de behuizing (max 35W). Je moet dus eigenlijk kiezen voor een Intel T processor. De i3 in de NUC heeft natuurlijk omdat het eigenlijk laptop processors zijn nog een lagere TDP en dus ook minder warmte.

Ik weet niet of je gebruik wilt maken van bedraad netwerk? De meeste mensen adviseren voor goede streaming trouwens wel een bedraade netwerkaansluiting.

Als je dat toch niet wilt doen is dit momenteel wel een topper voor de prijs: pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U) Deze heeft dus geen netwerkaansluiting en alleen USB 2.0. Ik lees op internet dat mensen een netwerkaansluiting toevoegen door het aansluiten van een thunderbolt to ethernet adapter en goedkoper kan het door het toevoegen van een usb to ethernet adapter.
Gaat op zich wel werken hoor. Voor USB3 moet ik sowieso al 30 EU meer neerleggen mbt mobo. Maar dan heb ik er 1 met allerlei kuren. Kom je bij de volgende alweer op 50 EU extra.

Dan heb ik liever een SSD en dan maar usb2 (toch niet echt nodig dan). Gaat er mij om dat 't OS snel boot. Daarvoor wil ik dan wel USB3 hebben. En zo niet, dan maar een SSD.

De TDP gaat wel goed. Bij de reviews van de akasha zijn er gebruikers met 65W TDP en dat gaat prima. Dus 55 TDP moet ook wel lukken. Wellicht dat ik idd ook eens kijken naar een T of U versie. Alleen die gaan wel meteen een hele stap terug qua grafische prestaties voor dezelfde prijs.

Qua streaming, ik heb wel bedraad als 't nodig is (is nu ook al zo, en zit op 't mobo, dus geen prob), maar wil dus juist gaan kijken of 't met AC draadloos gewoon soepel gaat lopen. In theorie wel met 1.3Ghz zou je zeggen ...

Die Thunderbolt to ethernet is ook wel interessant, zo had ik 't nog niet bekeken. Dacht meteen, ow thunderbolt, dat moet ik niet hebben :) Thanks voor de tip :D
TERW_DAN schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:48:
[...]

Ik heb een poging gedaan te booten, het enige dat hij aangeeft is

[...]

De openelecsite lijkt er ook uit te liggen, dus dat helpt niet echt in het zoeken naar 't probleem.
Hm, dus bij jou dus ook problemen met USB3. Jammer. Bedankt voor 't checken.

• TERW_DAN
  • Niet online
Ik vraag me alleen af of dat aan USB3.0 ligt, of gewoon een openelec image die er niet fatsoenlijk mee om kan gaan. Ik zal het vanavond eens proberen op de BRIX met USB2.0, kijken of dat verschil maakt. Als dat ook niet werkt dan denk ik eerder dan die openelecimage gewoon buggy is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Ik denk dat ik maar voor deze setup ga, draai ik 't wel gewoon vanaf SSD. Heb je geen USB3 gezeik en draait 't snel. USB2 dan maar even om wat data over te zetten, maar dat is wel te overzien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)€ 142,84€ 142,84
1Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/4GX€ 46,70€ 46,70
1Apple Thunderbolt to Gigabit Ethernet Adapter€ 27,99€ 27,99
1Kingston mS200 60GB€ 52,20€ 52,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313576

xs4me schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 00:01:
Ik denk dat ik maar voor deze setup ga, draai ik 't wel gewoon vanaf SSD. Heb je geen USB3 gezeik en draait 't snel. USB2 dan maar even om wat data over te zetten, maar dat is wel te overzien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)€ 142,84€ 142,84
1Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/4GX€ 46,70€ 46,70
1Apple Thunderbolt to Gigabit Ethernet Adapter€ 27,99€ 27,99
1Kingston mS200 60GB€ 52,20€ 52,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,73
Ongeveer de set-up die ik ook in gedachte heb. Echter ik denk dat een 30Gb SSD groot genoeg is. Ook denk ik er nog een CEC adapter tussen te plaatsen zodat ik het zaakje met een normale AB kan bedienen.

Dan ben je dus onder de 300 euro klaar en kun 1080p en 3D kijken.

Hoe doen jullie het trouwens met de netwerk kabel? Mij lijkt het krap worden om deze naast mijn coax te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Check wel even van te voren of die Thunderbolt to Ethernet adapter geen problemen oplevert onder OpenELEC. Verder een prima setup voor een hele mooie prijs :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:29
Overweeg ook eens de i3 4010u NUC. Deze heeft een infrarood poort waarmee je hem aan kan zetten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing (3de generatie) Core i3-4010U€ 237,99€ 237,99
1Crucial CT2KIT25664BF160BJ€ 39,49€ 39,49
1Kingston mS200 30GB€ 34,50€ 34,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,98

Ik heb ook de volgende set samengesteld met aanzienlijk meer power, ook met infrarood en remote. Ik zou dan de cpu wat terugclocken naar een T variant en undervolten. D3ze heeft geen harde schijf maar kan een ssd in. Ik heb meerdere 2.5" schijven liggen die ik eerst wilde testen :) ding komt toch altijd uit slaapstand.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 98,89€ 98,89
1Asus H81I-PLUS€ 66,40€ 66,40
1MS-Tech MC-80BL/120W€ 104,06€ 104,06
1Zalman CNPS2X€ 25,41€ 25,41
1Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Essentials€ 34,49€ 34,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,25

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 23:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Die NUC 3217 heeft wel degelijk een ethernet aansluiting (bedraad dan, niet wireless). Wij hebben op de zaak de DC3217IYE. WiFi is eventueel toe te voegen door de Centrino Advanced-N 6235 Wi-Fi card onder de mSATA schijf te zetten. Er is al een antenne aanwezig.

Afbeeldingslocatie: http://www.tonymacx86.com/members/nabs/albums/nuc-pics/60582-nuc2a.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door gwystyl op 18-12-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:29
Even goed kijken voor je wat zegt want deze heeft een Thunderbolt aansluiting ipv Ethernet. Zie specificaties:
Bijzonderheden
Deze uitvoering heeft een Thunderbolt port maar *geen* netwerkaansluiting.
Tevens is er de mogelijkheid tot het plaatsen van een wifi kaart.
Er is inderdaad een uitvoering met Ethernet maar dat is deze dus niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• gekkie
de DC53427HYE heeft wel een ethernet aansluiting (had er liever 2 gehad, maarja ..)
Heb er idd ook een Centrino Advanced-N 6235 kaartje voor de wifi inzitten.

Verder een leuk kastje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omela
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-04 10:04
Hallo,

Ik heb gister een Gigabyte Brix besteld, de i5 4200u versie. Ik wil graag twee 'ouderwetse' Dell schermpjes eraan hangen. Die schermpjes zijn 17" niet breedbeeld, en hebben een DVI aansluiting. Kan ik dat gewoon doen met kabels van HDMI naar DVI en mini displayport naar DVI? Ik heb niet zo veel kennis van verschillen tussen digitaal en analoog etcetera, maar ik wil wel graag zeker weten dat iets werkt voor ik het aanschaf. Anders moet er toch maar een wat nieuwer scherm aan met HDMI. Wie o wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Anoniem: 16328 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 01:50:
Wat betreft AC. De Intel NUC daar kun je gewoon, daar moet je als je wifi wilt hebben een WLAN kaartje instoppen. Deze kan dus ook AC zijn: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth De Brix komt volgens mij al met een WLAN kaartje maar die kun je misschien ook vervangen voor een ander kaartje.
Na een berusting periode is 't HTPC virus weer actief. Setup is iets veranderd, maar 't wordt wel een custom build.

Ik heb alleen nog een vraag over die AC adapter. Dan heb ik toch ook nog antenna's nodig?
Dan moet ik hier nog iets uit kiezen?
http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSqbGpgVJsbW0tAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik ben ook al een tijdje aan het rondkijken, maar ik wil graag in mijn toekomstige HTPC veel opslag, maar toch ook een (kleine) SSD. Alles in het apparaat dus. Ik hoef ook geen wifi, want bedraad is veel stabieler en sneller. Welke kast voldoet dan aan mijn eisen? Een NUC is het net niet, want daar kan geen 2.5 in.

Uitgangspunt: Ik wil er straks xbmc op draaien, met in de achtergrond SABbzbd, couchpotato, sickbeard enzovoorts. Dus volledig geautomatiseerd waarbij XBMC dus automatisch voorzien wordt van nieuwe content.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Er is (of komt) een NUC met plaats voor 2x Sata (1x mSata en 1x 2.5" Sata)

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/images/product/nuc-kit-d54250wykh-10509935-2x1.jpg.rendition.cq5dam.webintel.310.155.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door hardware-lover op 10-02-2014 20:25 . Reden: wel plaats voor 2x opslag maar niet in het 2.5" formaat ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52
xs4me schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:07:
[...]

Na een berusting periode is 't HTPC virus weer actief. Setup is iets veranderd, maar 't wordt wel een custom build.

Ik heb alleen nog een vraag over die AC adapter. Dan heb ik toch ook nog antenna's nodig?
Dan moet ik hier nog iets uit kiezen?
http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSqbGpgVJsbW0tAA
Of je een antenne nodig hebt ligt aan de behuizing die je kiest. De intel NUC heeft bijvoorbeeld al een ingebouwde antenne. Je zal dus iets meer info moeten geven wat nu je gewenste setup is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Ik heb nu dit lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Asus H81T€ 69,67€ 69,67
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 92,50€ 92,50
1Kingston HyperX KHX1600C9S3P1K2/4G€ 43,28€ 43,28
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,36€ 76,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 391,81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Gecorrigeerd, 1x mSata + 1x 2.5" Sata

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
En de resultaten zijn zeer positief
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=181804

In het begin nog wat problemen maar die zijn allemaal opgelost door software / firmware updates. Er zit alleen 1 persoon alles van Intel af te kraken dus daar moet je even overheen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 15:10
Ik ben ook al een aardige tijd opzoek naar een goede mediaspeler. The little black box sprak mij erg aan, maar sinds steam in home streaming in de beta heeft bedacht ik me dat een mini PC aan de TV misschien een stuk veelzijdiger is.

Je kan vanuit XBMC steam opstarten meteen in big picture mode en dan games streamen vanaf je game-PC. Met bedraad netwerk is dit heel redelijk te doen!

Nu heb ik al veel gelezen over de NUCs. Ik zou de 3e generatie willen en 2.5" zie ik niet het voordeel van in, is alleen maar een groter kastje. Kosten van SSDs zijn niet veel verschillend.
Echter is het mij niet duidelijk welk geheugen nu wel en niet werkt! Ja het kunnen PC12800 SO-DIMM chipjes zijn en je moet dus uitkijken dat ze 1.35V zijn. Maar ik hoor nog steeds van mensen dat sommige reepjes ondanks de juiste specificaties niet werken.

Ik denk dat 4GB meer dan genoeg is voor windows 8 met XBMC / steam? Is het dan beter 2x2GB te doen of kan 1x 4GB ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

SuperKneus schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 08:09:
[...]
En de resultaten zijn zeer positief
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=181804

In het begin nog wat problemen maar die zijn allemaal opgelost door software / firmware updates. Er zit alleen 1 persoon alles van Intel af te kraken dus daar moet je even overheen lezen.
Hmm, ja, ik zit ook een beetje te kijken naar die NUC. Ik wil er openelec op zetten, en eigenlijk primair gebruiken als mediaplayer (misschien verzin ik in de toekomst nog wel andere taken...). Daar lijkt rap genoeg voor te zijn.

Maar ik zit een beetje te twijfelen tussen die Celeren (atom-based) NUC en de i3 NUC.
pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYK
pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)

Ze zijn namelijk beide vergelijkbaar geprijsd. In een overzichtje de verschillen op het oog.
NUCDC3217BYDN2820FYK
CPUIntel Core i3 3217UIntel Celeron N2820
Netwerk (Wifi/Ethernet) Optioneel / Optioneel (via thunderbolt of USB) Ja / Ja (gigabit)
GeheugenDDR3 (2 slots)DDR3L (1 slot)
Hardware video encoding/decodingVolledigBeperkt
Verbruik (idle/load) W6.2W / 27.44.6 W / 9
OverigThunderbolt poort. Stroomkabel zelf aanschaffen. mSata slotIR ontvanger. USB 3.0. SATA connector, plaats voor 2.5" schijf

De i3 is natuurlijk wel een stuk rapper, maar de Celeron is completer uitgerust...

i3 reviews:
http://www.legitreviews.c...review-w-windows-8_2083/6

Celeron reviews:
http://www.phoronix.com/s...=intel_baytrail_nuc&num=1
http://www.legitreviews.c...rail-system-review_135053

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 16-02-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou de Bay Trail (Celeron) doen, veel completer idd. Goede review:
http://www.legitreviews.c...rail-system-review_135053

Wordt ook XBMC/Openelec getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik denk ook dat ik daarvoor ga, maar ik vind het prijsverschil nu erg klein. Maar goed, hij is er ook maar net. In het buitenland is hij voor veel minder te krijgen.

In vergelijking met de i3 NUC zou hij meer in de richting van 110-115 euro moeten kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Goed, maar de i3 is wel van de vorige generatie (Ivy Bridge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
en geen netwerk poort op de I3 Ivy Bridge, dus ook weer een thunderbold naar ethernet converter.

Ik heb nu de I3 4010 werkt perfect, heb er Ubuntu op draaien icm XBMC SabNZBD. Loopt heerlijk.

Zit er aan te denken om de Bay Trail er bij te halen als 2de media player.
Voordeel 2,5inch schijf, 1x USB 3, ingebouwde ethernet, wi-fi en blauwe tand.

[ Voor 78% gewijzigd door The Fatal op 17-02-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Wat is nu het voordeel van 2.5 inch SSD?

Als je al zo'n schijf hebt liggen snap ik het, maar kwa prijs scheelt het nagenoeg niks en kwa performance blijkbaar ook niet zo veel?

Ik vind het voordeel van mSata SSD dat het doosje een stuk kleiner is, dat is toch juist waar je dit doosje voor aanschaft??

En nogmaals mijn vraag over geheugen. Welk geheugen werkt nu wel of niet? Werkt alle SoDIMM 1.35V (dus DDRL?) Of zijn er nog steeds chips die niet werken...

Ik neig naar een 4010 NUC, kosten zijn wel weer meteen 100,- duurder dan het populaire rode kastje. Voordelen, iets snellere CPU, ethernet aansluiting en audio uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Het voordeel is 2,5" ;) Dan kun je dus ook een gewone of SSHD erin drukken als je toch meer storage nodig hebt in je NUC.
Van wat ik heb gelezen werken de DDR3L modules prima, waar lees jij dat er compatibiliteitsproblemen zijn?

Afhankelijk van je gebruiksdoel is de Bay Trail NUC of de Haswell NUC een goede keus. Ik vind persoonlijk dat de Ivy Bridge versie (die rode dus) niet meer interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Thanks voor de info. Ik las het ergens in een post van een review hier op tweakers over dat geheugen valt dus mogelijk wel mee...

Tja, ik wil een media center maken, dus dan zou Bay Trail NUC genoeg moeten zijn.

Liefst windows 8 erop met XBMC. Is 4 GB dan genoeg?

Echter wil ik er ook een steam in home streaming box van maken! Dus mogelijk is een Haswell dan beter. Bovendien kan je dan misschien net wat langer mee met het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Shodan schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:15:
Wat is nu het voordeel van 2.5 inch SSD?
Je kan er een 1TB schijf inhangen en er een mediaplayer en NAS in één van maken.
wagenveld schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:41:
Het voordeel is 2,5" ;) Dan kun je dus ook een gewone of SSHD erin drukken als je toch meer storage nodig hebt in je NUC.
Van wat ik heb gelezen werken de DDR3L modules prima, waar lees jij dat er compatibiliteitsproblemen zijn?

Afhankelijk van je gebruiksdoel is de Bay Trail NUC of de Haswell NUC een goede keus. Ik vind persoonlijk dat de Ivy Bridge versie (die rode dus) niet meer interessant is.
Niet geheel mee eens. Juist die Ivy bridge is interessant vanwege prijs (andere i3+ NUCs zijn 80+ euro duurder). Die i3, ook al is het van een oudere generatie, is gewoon echt VEEL sneller dan de Bay Trail celeron*. Als de Celeron alle media kan afspelen die jij wilt, en je gebruikt de NUC alleen als HTPC, dan heb je sneller ook niet nodig. Maar als iets meer wilt gaan doen...

* Meer dan 2x zo rap:
http://www.cpubenchmark.n...-3217U+%40+1.80GHz&id=764
http://www.cpubenchmark.n...N2820+%40+2.13GHz&id=2145

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
De 4010u is weer 10% sneller.

De nieuwe generatie is wel 100,- duurder, maar je hebt dan geen thunderbolt naar ethernet adapter nodig (30.-) Je hebt audio uit jack wat handig is, want ik heb een oude analoge 2.0 receiver.

Ik neig toch naar de v3 NUC met 4010u chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ja, maar 10% of 120% sneller :P

Dat is waar, je hebt wel een thunderbolt->ethernet adapter nodig. Maar dan is het verschil alsnog 50 euro... fiks vind ik.

Maar goed, dan geen audio-jack... het ligt een beetje aan de toepassing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
voordeel aan de 2,5 inch schijf is dat er ook normale schijven in kunnen wat dus extra interne storage is.
In sommige gevallen is dat handig. Maar maakt het systeem ook weer langzamer qua opstarten wat ik bij bij een htpc nadelig vind. Hierdoor kan een ssd weer het verschil maken. Een 2,5 inch is makkelijker verkrijg baar dan mSata..
Dat kan een voordeel zijn.

Aan de andere kant is een klein kastje ook ideaal.
En daarbij zijn de 4010 veel sneller. Ik zou de keuze laten baseren op wat je er mee wilt doen.
Als het alleen XBMC is die je via een linux distro laat draaien kan je met een kleine schijf en een bay trail goed af, lees het XBMC forum maar.

Als je windows 8 gaat installeren dan heb je al meer geheugen nodig en schijf ruimte die gebruikt word is ook weer meer.
Dus dat is ook weer een keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Denk dat ik voor de 4010 ga, met SSD 60GB en 4GB geheugen.

Ik ga er windows 8 + XBMC + steam opzetten. Ik wil het systeem als zowel mediaplayer als in home streaming machine gebruiken. Bovendien vind ik het handig dat je er eventueel netflix spotify e.d. op kan draaien. Je kan er chrome opzetten en dan netflix unblocked op draaien via plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Laatst online: 09-05 22:45
Ik zit toch naar die Brix modellen van Gigabyte te kijken omdat ze wat completer zijn. Met VESA plaat, WIFI e.d.

Zat alleen te twijfelen tussen de celeron en de i3 variant, maar bij mijn zoektocht stuitte ik ook nog op een exemplaar met AMD A8-5545M processor.

http://nl.hardware.info/p...-gb-bxa8-5545#tab:prijzen

Ik kan alleen niks terugvinden over de performance van deze processor. Iemand tips?

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11-2024

MrE

Sugardaddy take me home..

Ik heb enige tijd geleden een Brix gekocht. Niets dan lof. XBMC er op gehad verbinding via WIFI en UTP, wireless toetsenbord het werkte allemaal prima.
'had' en 'werkte' inderdaad want nadat ik de Brix eergisteren aan een andere televisie had gehangen en hem thuis weer wilde terugzetten in zijn oude omgeving bleef het beeld na opstarten zwart.
Een herinstallatie en wat GeGoogle later blijkt dat de Intel HD4000 driver een probleem kan veroorzaken waardoor de Brix denkt dat het twee VGA schermen aanstuurt en je via HDMI geen beeld meer ziet (behalve als je kiest voor de standaard VGA driver voor de grafische processor).

Is iemand anders met een Brix hier al tegenaan gelopen?

Nu ben ik op zoek naar een vervanger (ik wil weer zo snel mogelijk een mediacenter hebben) maar wil niet nog een keer met de problemen van die chipset komen te zitten.
Ik kan er alleen niet helemaal wijs uit welke Barebone een chipset heeft die een andere grafische chipset heeft dan die Intel HD4000.
Kan iemand mij daar mee op weg helpen?

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokmeister
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-04 18:43
De laatste generatie van NUC´s (die met een i3 of i5 althans) hebben een Haswell aan boord met een Intel HD4400. Ik weet echter niet of dat jouw problemen zal oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Dan krijg je de nieuwere versies voor gaming met dedicated GPU. Of natuurlijk de AMD versies, maar die heb ik nog niet in het wild gezien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
MrE schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:15:
[knip]

Nu ben ik op zoek naar een vervanger (ik wil weer zo snel mogelijk een mediacenter hebben) maar wil niet nog een keer met de problemen van die chipset komen te zitten.
Ik kan er alleen niet helemaal wijs uit welke Barebone een chipset heeft die een andere grafische chipset heeft dan die Intel HD4000.
Kan iemand mij daar mee op weg helpen?
Als het weer een Intel (core) versie moet worden dan Google je even op de aanwezige CPU en dan moet er bij Intel bij de specificaties "4th Generation Intel® Core™" tevoorschijn komen, dan heb je de laatste generatie te pakken.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Schaamteloos uit m'n adviestopic waar niemand reageert....

Is dit een goede set-up dan? Redelijk prijzig, maar futureproof en redelijk veelzijdig lijkt me?
#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Travelstar 5K1500, 1.5TB€ 89,-€ 89,-
1Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i3-4010U€ 250,59€ 250,59
1Crucial CT2KIT51264BF1339J€ 60,62€ 60,62
1Samsung 840 EVO mSATA 120GB€ 77,90€ 77,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:49:
Schaamteloos uit m'n adviestopic waar niemand reageert....

Is dit een goede set-up dan? Redelijk prijzig, maar futureproof en redelijk veelzijdig lijkt me?
#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Travelstar 5K1500, 1.5TB€ 89,-€ 89,-
1Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i3-4010U€ 250,59€ 250,59
1Crucial CT2KIT51264BF1339J€ 60,62€ 60,62
1Samsung 840 EVO mSATA 120GB€ 77,90€ 77,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,11
Tot gisteren had jij zelf toch zo'n 6 weken niet in dat topic gereageerd? Dan lijkt het me misschien wel logisch dat het niet meer zo leeft. Je had je topic mogelijk misschien ook beter in het Mediaspelers en HTPC's gedeelte van het forum kunnen starten?

Afijn, er lijkt me weinig mis met je gekozen setup. Overigens staat er onder de Tweakers specificaties van dit type NUC een kleine fout, de Sata aansluiting is wel degelijk Sata-III (600) en niet 300 zoals te lezen valt. Maar dat is alleen maar een extra pluspunt.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

True, maar goed weer een reactie zonder zelf een set-up gezocht te hebben leek me ook geen goed idee. Ging wat tijd overheen eer ik een zondag vond om me in te lezen weer. En ik meende dat advies niet hier gevraagd mocht worden.

Bedankt voor de bevestiging dat set-up in ieder geval gaat werken, ben niet zo'n tweaker dus ben vooral bang dat ik geen matchende onderdelen heb straks of andere zaken die niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:16
Ik ben ook bezig om mijn zelfbouw HTPC te vervangen. Ik twijfel over de i3 NUC en de Zotax Nano AQ01 (de AQ02 is mij te duur). Ik wil eigenlijk niet te veel geld uitgeven omdat ik hem eigenlijk alleen als mediaplayer gebruik, Belangrijkste is dat bluray iso's (stereoscopisch) goed worden afgespeeld. Ik wil Windows 7 draaien met XBMC en PowerDVD. Alle content stream ik vanaf een Synology NAS. Ik heb nog een 120GB Samsung EVO 840 SSD liggen die ik wil gebruiken.

Belangrijkste vraag is of de CPU en GPU van de Zotax dit aankan. Ik heb ook naar de Celeron NUC gekeken, maar die schijnt toch wat moeite te hebben met Blu-ray iso's.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac ZBOX nano AQ01€ 214,90€ 214,90
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:18
Ik heb deze: pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) Core i3-4010U
Speelt alles wat ik hem voer vanaf mij synology, daar zal dan nog wel een 32GB of groter mSSD bij moeten dus dan ben je idd iets duurder uit.
Of USB stick gebruiken en openelec draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MB-
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 13:16
Heb al een tijdje een Haswell NUC, maar heb een raar probleempje. Als ik weg ga en scherm uitzet, dan blijft het scherm op zwart als ik hem weer aanzet.
Is daar een fix voor ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 22:38
Ik heb twee vraagjes over de GigaByte Brix Celereon 2955U
(1) wordt er een voeding bijgeleverd? Ik heb ooit een NUC gekocht en daarbij moest ik een kabel kopen. Maar ik kan hierover geen info vinden op de website GigaByte
(2) Kan deze booten van USB stick? Ik wil 'm gebruiken om OpenElec te draaien zonder SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
pvtonger schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 20:52:
(1) wordt er een voeding bijgeleverd? Ik heb ooit een NUC gekocht en daarbij moest ik een kabel kopen.
Maar je krijgt er wel een muzikale doos bij ! :+ (prioriteiten .. prioriteiten)
Pagina: 1