CNC freesmachine (Handibot vs. KRMx02)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppie1981
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-03 08:06
Al een tijdje speel ik met het idee om een eigen CNC machine te bouwen. Twee ontwerpen spelen daarbij door mijn hoofd;

De eerste was afgelopen zomer een kickstarter die binnenkort alles 'open source' gaat maken (is deels al het geval): de Handibot. Vooral het open source gedeelte zou wel eens erg leuk kunnen worden.

www.handibot.com/

Het tweede ontwerp is de KRMx02:

http://www.kronosrobotics.com/krmx02/

Heeft iemand hier ervaring mee? Het standaard stappenmotor met spindel ontwerp heb ik redelijk goed voor ogen, maar de laatste is een 'rack-and-pinion' ontwerp. Hiervoor mis ik de details. Van de KRMx01 is er namelijk wel een handleiding beschikbaar (http://www.kronosrobotics.com/krmx01/) , maar deze is met spindels.

Ideeen en inspiratie zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:19

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Dat zijn nogal verschillende machines die je daar aanhaalt.

Ik denk sowieso dat GOT niet de plek is om dit te vragen, maar cnczone.nl des te meer.

De handibot even buiten beschouwing gelaten en kijkend naar de krmx02 dan zou ik daar in ieder geval niet voor gaan. Deze is veel te omslachtig opgebouwd en heeft niet echt denderende geleidingen. Daarnaast zou ik, tenzij je een machine met een heel groot bereik wil bouwen, niet kiezen voor rack and pinion, maar voor Kogelomloopspindels.

Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Handibot ziet er geinig uit, maar is denk ik meer voor de timmerman/houtbewerker dan voor echt CNC gebruik. Zowiezo zal het compacte ontwerp voordelen hebben in de ene toepassing, en weer nadelen hebben in een andere toepassing.

Die andere machine ziet er beter uit, maar is idd wat omslachtig gebouwd, plus is wel dat het ontwerp modulair is, maaruh... betalen voor een handleiding voor een nog niet bewezen ontwerp? :(

Iig, Rack & pinion wil je niet, kogelomloop is de beste optie, maar misschien reikt het budget daar niet toe. Persoonlijk zou ik liever iets goed doen, dan halfbakken dus kijk nog even verder dan deze twee machines.

Ik heb zelf onlangs een 3D-printer gebouwd, en zit ook wel stiekem te denken aan een CNC freesbankje... Magoed, daar sta ik zelf ook dagelijks achter voor mn werk. (machinefabriek) Het vermogen en de nauwkeurigheid is iig stukken beter dan home-built, maar voor thuis hoef je niet een 20kW spindel, en vaak mag ik ook dingen maken voor thuis op de zaak. :)

Maar het belangrijkste wat je jezelf af moet gaan vragen is:

Wat wil je er precies mee gaan doen? Wat voor materiaal wil je gaan verspanen, welke omvang qua tafelbereik, en welke nauwkeurigheid?

Als je alleen hout en kunststof wilt frezen zou je met een KRMx02 een heel eind komen. Wil je ook metaal (dus ook staal) frezen, dan zal je een stijver frame nodig hebben, en dat is meestal niet haalbaar als je een groot tafelbereik wilt. (ivm. stabiliteit van de machine)

Iig, Floriske heeft wel gelijk... GOT is niet echt CNC minded, voor gedegen advies kan je het beste op een CNC forum vragen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppie1981
Het zijn inderdaad nogal verschillende machines, maar zouden jullie kunnen toelichten wat jullie 'omslachtig' vinden? Ik sta open voor andere suggesties, dus als er een beter optie is hoor ik dat graag.

Budget is nog niet echt ter sprake, maar het moet gewoon 'goed' zijn. Hoofdzakelijk zal ik er hout mee bewerken, maar wie weet wat er gaat komen. Het modulaire concept spreekt me wel aan omdat ik nu (nog) in het buitenland woon en 'm in de toekomst mee wil nemen naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Omslachtig vanwege de enorme hoeveelheid onderdeeltjes en boutjes.

Bovendien is de constructie niet optimaal en zijn de geleidingen niet echt geweldig.

Ik zou je nogmaals willen adviseren om eens op CNCzone rond te gaan neuzen, daar lopen projecten die veel beter en minder gecompliceerd in elkaar zitten dan het gemiddelde bouwpakket.

Deze bijvoorbeeld: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8362

Maar er loopt ook een open source project: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=7881

Wil je liever niet zelf bouwen dan kan je ook altijd nog een machine uit China importeren, dat heb ik zelf ook gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door floriske.nl op 11-12-2013 09:00 ]

• heppie1981
Bedankt voor de links! Ik geloof dat ik nog even moet wachten op de goedkeuring van de beheerder, maar dan gaan we los.

Zelf bouwen is het doel. Gewoon, omdat het kan :).

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

1 tip: Als je op cnczone.nl post laat dan wel even blijken dat je ook al wat vooronderzoek gedaan hebt.

Posts als: "Ik wil een CNC machine bouwen, maar weet nog van niks, wie helpt me op weg?" worden daar niet echt gewaardeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppie1981
Aha...
Pagina: 1