Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook Pro retina vs Samsung Ativ Book 8

Pagina: 1
Acties:

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Hallo iedereen,

Ik twijfel tussen de aankoop van een Refurbished Macbook Pro retina (die ik in de VS zou kopen) en een Samsung Ativ Book 8 die ik zelf zou upgraden. Het gebruiksdoel is CAD en 3D modellering, met af en toe een game (is minder belangrijk).

Qua specs zijn ze zeer vergelijkbaar:

Macbook pro 15 (mid 2012):
Core i7 2.6 Ghz (3720M)
16 GB Ram
512 GB SSD
Geforce GT 650M 1GB DDR5
€1670 (aankoop in de VS)

Ativ Book 8:
Core i7 2.4 Ghz (3635M)
16 GB Ram (ga ik zelf upgraden)
512 GB SSD (ga ik zelf upgraden)
Radeon 8870M 2GB DDR5
€1445 (aankoop + upgrades in België, zonder BTW (ben zelfstandige).

andere optie: Dell XPS 15:
Core i7 2,2 Ghz (4702HQ)
16 GB Ram
512GB SSD
Geforce 750M 2Gb DDR5
€1700 (aankoop in de VS)

Ik ben al een hele tijd aan het twijfelen tussen deze twee, maar ik geraak er niet uit.

Voordelen voor de Macbook Pro:
- Dunner (18mm vs 23mm)
- Lichter (2kg vs 2.48kg)
- Iets snellere processor
- Veel beter scherm (retina)

Voordelen voor de Ativ Book 8:
- Snellere grafische kaart
- Goedkoper
- Makkelijker te upgraden of zelf te repareren
- 2 jaar wettelijke garantie (tov 1 jaar bij Apple aankoop in VS)
- goedkoper te repareren?
- numpad is handig voor CAD

Voordelen Dell XPS 15:
- zeer dun en licht (2 kg)
- goed scherm + touch
- Haswell processor

Het prijsverschil zit me niet zo dwars, maar wel eventueel de repareerbaarheid e.d. van de Macbook. Apple Care vind ik precies nogal duur, maar reparaties kunnen evt wel flink tegenvallen. Daarnaast is de Ativ book wel dikker en zwaarder, en ik wil toch ook mobiel kunnen werken op verplaatsing (werf, trein, etc.). De Dell is dan weer dun en licht, maar weinig reviews beschikbaar, dus niet zeker over de kwaliteit.

Welke zouden jullie kopen in mijn geval?
Zijn er nog opties voor dunne en krachtige laptops? Ik zag bijvoorbeeld de Asus UX51, maar deze kan max 12GB ram hebben en is ook duur en niet up te graden. Er zijn blijkbaar zéér weinig dunne laptops die een krachtige processor combineren met dedicated grafische kaart (Acer Aspire V5 heeft bijvoorbeeld een trage Low-voltage CPU) 8)7 .

Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door lazershark op 09-12-2013 14:30 ]

• heppie1981
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-11 09:12
Ik zit met precies dezelfde vraag en configuraties in mijn hoofd... Wie heeft antwoord en misschien ervaring?

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

De keuze tussen een Macbook of Windows laptop kun je in ieder geval al vergemakkelijken door te bepalen of je werkelijk met OSX wilt gaan werken. Wil je dit niet, dan kun je de keuze voor een Macbook gelijk schrappen, want Windows op een Macbook werkt wel, maar gaat ten koste van enkele eigenschappen zoals de accuduur van een Macbook en haal je niet het onderste uit de spreekwoordelijke kan.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 16:19

Nutral

gamer/hardware freak

Je zou ook nog naar de dell M3800 kunnen kijken, dit is een XPS15 maar dan met een K1100 (gecertificeerd voor cad) wat vooral zal helpen in opengl toepassingen. Deze kun je in nederland excl btw voor 1400€ al krijgen. kwaliteit van de dell zit wel goed volgens mij, al is hij erg klein met redelijk wat power dus hij word best heet, de m3800 minder omdat de videokaart lager geklocked is.

Ben er zelf ook naar aan het kijken voor autocad/inventor en veel onderweg zijn. M3800 is eigenlijk ideaal met power van de quadcore en een losse videokaart, 15inch goed scherm en verder licht en dun. Verder is de service van dell volgens mij best goed.

Waar je nog wel op moet letten is dat de xps15/m3800 een configuratie heeft met een 2,5inch harddrive/ssd of eentje met een msata ssd (512gb) en daarbij is dan de 2,5inch plek ook opgevuld met accu's. De versie met de grote accu houd het bijna 9 uur vol met surfen.
review (wel duits) http://www.notebookcheck....13-Notebook.105963.0.html

• heppie1981
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-11 09:12
En hoe zit het met de kleurweergave? Zo'n machine moet natuurlijk ook gemakkelijk Photoshop kunnen draaien, dus een realistische weergave zou wel mooi zijn...

• lazershark
Nutral schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:58:
Je zou ook nog naar de dell M3800 kunnen kijken, dit is een XPS15 maar dan met een K1100 (gecertificeerd voor cad) wat vooral zal helpen in opengl toepassingen.

Waar je nog wel op moet letten is dat de xps15/m3800 een configuratie heeft met een 2,5inch harddrive/ssd of eentje met een msata ssd (512gb) en daarbij is dan de 2,5inch plek ook opgevuld met accu's. De versie met de grote accu houd het bijna 9 uur vol met surfen.
review (wel duits) http://www.notebookcheck....13-Notebook.105963.0.html
Erg bedankt voor de reactie!
Inderdaad de M3800 is ook het overwegen waard. Maar op de Belgische Dell website is deze wel iets duurder.
De nieuwe XPS 15 is zelfs nog niet beschikbaar in België blijkbaar :'( . Maar ik ga hem toch in de VS kopen.

Ik heb zonet even de review doorgespit, dankjewel! Ik had deze nog niet gevonden. Heel goed dat ze ook steeds de vergelijking met de concurrentie maken (Ativ Book en MBPr)
De XPS blijkt dus inderdaad een zeer goede laptop te zijn, afgezien dat hij wel erg warm wordt onder load.
Enkele bevindingen:

- Ativ Book heeft een ietsje snellere processor (rond de 5% wss); en de MBPr van 2.6ghz is op zijn beurt weer 2-5% sneller dan de Ativ book.
- De XPS heeft een 10% tragere grafische kaart dan de Ativ Book (toch wel significant in sommige applicaties) en de MBPr. 650M en 750M ontlopen elkaar nauwlijks (zelfde kaart, andere clock).
- De XPS heeft een batterijduur van bijna 9 uur! Indrukwekkend, maar inderdaad enkel bij de versie met 512gb SSD, en die is wel prijzig. Ativ Book 8 haalt 6,5 uur (nog steeds goed). MBPr 6 uur ongeveer.
- XPS 15 Scherm is goed en helder; evenals de bouwkwaliteit ook goed.
- Zowel de XPS 15 als MBPr worden erg warm onder load. Ativ Book blijft een stuk koeler.
heppie1981 schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:32:
En hoe zit het met de kleurweergave? Zo'n machine moet natuurlijk ook gemakkelijk Photoshop kunnen draaien, dus een realistische weergave zou wel mooi zijn...
De Macbook Pro heeft de superieure kleurweergave tov de XPS 15. De Ativ Book 8 is ook iets beter hierin (maar wel iets minder dan de MBPr). De Dell heeft dan wel weer een veel helderder scherm dan de Ativ Book.

Conclusie: de XPS 15 en MBPr zijn echt aan elkaar gewaagd op alle vlakken, maar als je geen refurbished MBPr koopt maar een nieuwe, dan is de Dell wel iets goedkoper.
De Ativ Book 8 heeft duidelijk de overhand qua GPU performance, en scoort ook zeer degelijk op alle vlakken, maar is iets dikker en zwaarder.

Ik neig momenteel naar de refurbished Macbook Pro 2.6ghz wegens de snellere CPU. Ik denk dat dit voor mijn werk doeleinden belangrijker is dan meer GPU power (of niet?).
Als tweede keus zou ik de Ativ Book nemen, omdat deze toch wel veel waar voor het geld biedt.

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Ik zou heel goed nalopen omdat de dell en apple toch warm worden, hoe ver ze in de turbo gaan, de dell kan van 2,3 naar 3,2 en de macbook dan iets van 2,6 naar 3,6. Je zou in reviews moeten kijken hoe ver ze daadwerkelijk gaan. Verder zal de accuduur van een macbook een stuk minder zijn in windows en zijn dingen als de touchpad enz niet zo goed meer in windows.
Bepaalde cad software is trouwens maar singlecore.
Prijs is wel belangrijk inderdaad.

• lazershark
Ik ben uiteindelijk toch voor de Ativ Book 8 gegaan, en wel om de volgende redenen (in vgl. met de 'early 2013' 2.7 Ghz MBPr):

- De 8870M is toch wel veel sneller dan de 650M of 750M, vooral in OpenGL (belangrijk voor 3D modellering) tot wel 30%
- De 2.4 GHz processor is maar marginaal trager dan de 2.7 Ghz van de Macbook Pro retina (2-3%)
- Ativ Book blijft koeler, en de Macbook heeft inderdaad last van throttling, dus onder load zal de Ativ Book misschien zelfs sneller blijken.
- Als je een Samsung 840 EVO inbouwt is deze zelfs iets sneller dan de SSD van de 'early 2013' MBPr. + dan heb je nog een extra 1TB HDD voor externe opslag.
- Batterijduur ongeveer even goed (volgens Notebookcheck tests)
- Toch ook wel mooi en stevig design
- Numpad is toch wel echt handig voor CAD en Excel.
- In native 1920x1080 resolutie heb je meer werkruimte op de Ativ Book dan op de MBPr (die scaled naar 1440x900)
- Nog steeds goedkoper

Kortom, de Ativ Book is toch wel beter uitgerust voor 'professionele' CAD en 3D model toepassingen dan de Macbook.

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Welke cad programma's gaat het om? Ik heb zelf minder goede ervaringen met ati als het om autocad/inventor directx spul. waar het volgens mij bij andere applicaties minder uit maakt. Solidworks draait weer beter op workstation gpu's ipv consumenten.

Ik denk qua processor dat hij idd wel sneller is als hij koeler blijft, ssd inbouwen is vaak toch niet zo heel moeilijk, en de batterijduur zou idd van de macbook in windows lager uitvallen.

• lazershark
Bij mij gaat het om Vectorworks, archiCAD, SketchUp, V-ray, ... en daarnaast nog Adobe CS.

Ik hoop niet dat er problemen zijn met de drivers e.d. Maar persoonlijk heb ik daar nog nooit problemen mee gehad met ATI laptop of desktop GPU's ism de programma's die ik gebruik.
Pagina: 1