Hallo iedereen,
Ik twijfel tussen de aankoop van een Refurbished Macbook Pro retina (die ik in de VS zou kopen) en een Samsung Ativ Book 8 die ik zelf zou upgraden. Het gebruiksdoel is CAD en 3D modellering, met af en toe een game (is minder belangrijk).
Qua specs zijn ze zeer vergelijkbaar:
Macbook pro 15 (mid 2012):
Core i7 2.6 Ghz (3720M)
16 GB Ram
512 GB SSD
Geforce GT 650M 1GB DDR5
€1670 (aankoop in de VS)
Ativ Book 8:
Core i7 2.4 Ghz (3635M)
16 GB Ram (ga ik zelf upgraden)
512 GB SSD (ga ik zelf upgraden)
Radeon 8870M 2GB DDR5
€1445 (aankoop + upgrades in België, zonder BTW (ben zelfstandige).
andere optie: Dell XPS 15:
Core i7 2,2 Ghz (4702HQ)
16 GB Ram
512GB SSD
Geforce 750M 2Gb DDR5
€1700 (aankoop in de VS)
Ik ben al een hele tijd aan het twijfelen tussen deze twee, maar ik geraak er niet uit.
Voordelen voor de Macbook Pro:
- Dunner (18mm vs 23mm)
- Lichter (2kg vs 2.48kg)
- Iets snellere processor
- Veel beter scherm (retina)
Voordelen voor de Ativ Book 8:
- Snellere grafische kaart
- Goedkoper
- Makkelijker te upgraden of zelf te repareren
- 2 jaar wettelijke garantie (tov 1 jaar bij Apple aankoop in VS)
- goedkoper te repareren?
- numpad is handig voor CAD
Voordelen Dell XPS 15:
- zeer dun en licht (2 kg)
- goed scherm + touch
- Haswell processor
Het prijsverschil zit me niet zo dwars, maar wel eventueel de repareerbaarheid e.d. van de Macbook. Apple Care vind ik precies nogal duur, maar reparaties kunnen evt wel flink tegenvallen. Daarnaast is de Ativ book wel dikker en zwaarder, en ik wil toch ook mobiel kunnen werken op verplaatsing (werf, trein, etc.). De Dell is dan weer dun en licht, maar weinig reviews beschikbaar, dus niet zeker over de kwaliteit.
Welke zouden jullie kopen in mijn geval?
Zijn er nog opties voor dunne en krachtige laptops? Ik zag bijvoorbeeld de Asus UX51, maar deze kan max 12GB ram hebben en is ook duur en niet up te graden. Er zijn blijkbaar zéér weinig dunne laptops die een krachtige processor combineren met dedicated grafische kaart (Acer Aspire V5 heeft bijvoorbeeld een trage Low-voltage CPU)
.
Bedankt!
Ik twijfel tussen de aankoop van een Refurbished Macbook Pro retina (die ik in de VS zou kopen) en een Samsung Ativ Book 8 die ik zelf zou upgraden. Het gebruiksdoel is CAD en 3D modellering, met af en toe een game (is minder belangrijk).
Qua specs zijn ze zeer vergelijkbaar:
Macbook pro 15 (mid 2012):
Core i7 2.6 Ghz (3720M)
16 GB Ram
512 GB SSD
Geforce GT 650M 1GB DDR5
€1670 (aankoop in de VS)
Ativ Book 8:
Core i7 2.4 Ghz (3635M)
16 GB Ram (ga ik zelf upgraden)
512 GB SSD (ga ik zelf upgraden)
Radeon 8870M 2GB DDR5
€1445 (aankoop + upgrades in België, zonder BTW (ben zelfstandige).
andere optie: Dell XPS 15:
Core i7 2,2 Ghz (4702HQ)
16 GB Ram
512GB SSD
Geforce 750M 2Gb DDR5
€1700 (aankoop in de VS)
Ik ben al een hele tijd aan het twijfelen tussen deze twee, maar ik geraak er niet uit.
Voordelen voor de Macbook Pro:
- Dunner (18mm vs 23mm)
- Lichter (2kg vs 2.48kg)
- Iets snellere processor
- Veel beter scherm (retina)
Voordelen voor de Ativ Book 8:
- Snellere grafische kaart
- Goedkoper
- Makkelijker te upgraden of zelf te repareren
- 2 jaar wettelijke garantie (tov 1 jaar bij Apple aankoop in VS)
- goedkoper te repareren?
- numpad is handig voor CAD
Voordelen Dell XPS 15:
- zeer dun en licht (2 kg)
- goed scherm + touch
- Haswell processor
Het prijsverschil zit me niet zo dwars, maar wel eventueel de repareerbaarheid e.d. van de Macbook. Apple Care vind ik precies nogal duur, maar reparaties kunnen evt wel flink tegenvallen. Daarnaast is de Ativ book wel dikker en zwaarder, en ik wil toch ook mobiel kunnen werken op verplaatsing (werf, trein, etc.). De Dell is dan weer dun en licht, maar weinig reviews beschikbaar, dus niet zeker over de kwaliteit.
Welke zouden jullie kopen in mijn geval?
Zijn er nog opties voor dunne en krachtige laptops? Ik zag bijvoorbeeld de Asus UX51, maar deze kan max 12GB ram hebben en is ook duur en niet up te graden. Er zijn blijkbaar zéér weinig dunne laptops die een krachtige processor combineren met dedicated grafische kaart (Acer Aspire V5 heeft bijvoorbeeld een trage Low-voltage CPU)
Bedankt!
[ Voor 11% gewijzigd door lazershark op 09-12-2013 14:30 ]