Omvormer 12V naar 220V in de auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik wil graag gebruik maken van mijn laptop in de auto, maar langer dan een uurtje, hoe lang de accu nu meegaat.

Waar moet ik op letten?

Ik weet niet veel van electronica...

Op de laptopadapter:
Input:
100-240V
2,5A

Output:
19,5V
6,7A

Het gaat dan toch om de input?

Nu zie ik deze:
http://www.conrad.nl/ce/n...STPCEN20?ref=searchDetail

Maar daar hebben ze het over 100W uitgangsvermogen...

Hoe weet ik nu of deze voldoet?
Geen idee hoeveel watt mijn adapter vraagt..

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

watt = P
P=U*I
dus:
19,5*6,7= 130,65 watt

[ Voor 13% gewijzigd door Brilsmurfffje op 09-12-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
brilsmurfffje schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:26:
watt = P
P=U*I
dus:
19,5*6,7= 130,65 watt
Hmmm, das best veel volgens mij...
Gaat niet passen gok ik...

Hoeveel speling moet ik nemen? Is 150 watt voldoende voor een omvormer?

Als je de link bekijkt, dan is die omvormer 100 watt continu en 200 piek...

Kan dit of niet?

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 09-12-2013 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou een directe auto-laptopvoeding nemen en niet eerst naar 230V omvormen en daar weer een voeding achter hangen die dat naar 19,5V transformeert.

Iets als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 09:21
Ik heb één in mijn auto zitten van 600W. Kost niet zo veel meer en je kan er nog iets meer dan gewoon een laptop op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CaptJackSparrow schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:33:
Ik zou een directe auto-laptopvoeding nemen en niet eerst naar 230V omvormen en daar weer een voeding achter hangen die dat naar 19,5V transformeert.

Iets als dit.
Dat is leuk, maar mijn adapter vraagt toch te veel? Die geeft aan output 19,5V /6,7A
Dat is toch 130 watt?
CedricD schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:38:
Ik heb één in mijn auto zitten van 600W. Kost niet zo veel meer en je kan er nog iets meer dan gewoon een laptop op aansluiten.
Volgens mij is bij conrad 300w het hoogste wat ze verkopen...

http://www.conrad.nl/ce/n...230-VAC-inverter?ref=list

Zoiets dus...
Misschien dat ik Dell zelf nog even bel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:14
Jou adapter word dan niet gebruikt. Die autoadapter laad de accu van je laptop alleen wat trager op en zit dus tussen de 12V van de auto en direct naar je laptop. Omzetten van 12 naar 19 is beter en goedkoper dan van 12 naar 230 naar 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSjoerd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 16:07
[quote]dfrenner schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:48:
[...]

Dat is leuk, maar mijn adapter vraagt toch te veel? Die geeft aan output 19,5V /6,7A
Dat is toch 130 watt?

[...]

Ik denk dat dfrenner zoiets bedoelt.
http://nl.farnell.com/jsp..._price=true&mckv=mnyWXd3J|pcrid|14634241477|plid|
Deze is wel is waar niet geschikt voor jouwn laptop, maar er zijn er vast en zeker meer te vinden die wel geschikt zijn.

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
heggico schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:53:
Jou adapter word dan niet gebruikt. Die autoadapter laad de accu van je laptop alleen wat trager op en zit dus tussen de 12V van de auto en direct naar je laptop. Omzetten van 12 naar 19 is beter en goedkoper dan van 12 naar 230 naar 19.
Dus jij zegt dat het niet uit maakt dat deze 100 watt is?

http://www.accu-shop.nl/d...ing-12v-auto-dell-hp.html

Mijn accu wordt alleen wat trager opgeladen?

Lastig... Nagenoeg even duur...
De ene is extra schakel maar wel meer flexibel...

Aan de andere kant is een directe lader, zonder omvormer minder gevoelig voor gezeur met zekeringen lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een verbruik van 100 Watt is behoorlijk veel voor een moderne computer en al helemaal voor een laptop. Je moet wel een zware game-laptop hebben en die ook voor een zwaar spel gebruiken wil je evt. zoveel verbruiken. Een laptopvoeding zal ook evt. zo gedimensioneerd zijn dat die bij een lege accu zowel een in gebruik zijnde (100% belaste) laptop kan voeden als tegelijkertijd de accu opladen. Een voeding kan maximaal ook altijd meer leveren dan een apparaat verbruikt.

Met 100 Watt output verwacht ik dat met een normale laptop met normaal gebruik ook tijdens gebruik de accu opgeladen zal worden. Een enkel apparaat scheelt gedoe en omvormverliezen. Dat is vooral belangrijk als je de laptop ook wilt gebruiken bij stilstaande motor waarbij je dus je accu leeg trekt. Frequente forse ontlading van een accu zal de levensduur van die accu nl. flink bekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CaptJackSparrow schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:08:
Een verbruik van 100 Watt is behoorlijk veel voor een moderne computer en al helemaal voor een laptop. Je moet wel een zware game-laptop hebben en die ook voor een zwaar spel gebruiken wil je evt. zoveel verbruiken. Een laptopvoeding zal ook evt. zo gedimensioneerd zijn dat die bij een lege accu zowel een in gebruik zijnde (100% belaste) laptop kan voeden als tegelijkertijd de accu opladen. Een voeding kan maximaal ook altijd meer leveren dan een apparaat verbruikt.

Met 100 Watt output verwacht ik dat met een normale laptop met normaal gebruik ook tijdens gebruik de accu opgeladen zal worden. Een enkel apparaat scheelt gedoe en omvormverliezen. Dat is vooral belangrijk als je de laptop ook wilt gebruiken bij stilstaande motor waarbij je dus je accu leeg trekt. Frequente forse ontlading van een accu zal de levensduur van die accu nl. flink bekorten.
Aan de binnenkant staat het volgende op de laptop:
Input: 19,5V 4,62A --- 6,7A

Zou dat betekenen dat de 4,62A nodig is om de laptop te laten draaien en alles daarboven wordt gebruikt voor de accu om deze te laden?

4,62A komt volgens mij met 90 watt overeen.

Het is een 17" laptop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 17:38
Let op dat de adapter van je laptop alleen goed werkt op een nette sinusvormige 220V spanning en niet op een blokgolf of gemodificeerde sinus zoals de meeste goedkope omvormers maken. Die goedkope dingen zijn alleen geschikt voor simpele gebruikers, zoals waterkokers/tosti-ijzers e.d..

Je bent het beste af met een 12V->19V omvormer.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Welk model notebook heb je? Alleen 17" is een beetje weinig informatie.

Verder zijn notebooks heel creatief:
Als je adapter te weinig stroom levert, schakelt hij over op accu.
Als de adapter genoeg stroom levert, gaat hij daar op werken.
Als er dan nog stroom over is... gaat de accu opladen.
Als er nog meer stroom over is... gaat de accu sneller opladen.

Die getallen 4.62A en 6.7A slaan er waarschijnlijk op dat er twee type adapters bestaan voor je notebook, een kleine en een grote.

Op mijn notebook staat: 18.5V/6.5A, en hij loopt prima van een 19V/2.8A adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Infant schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:52:
Welk model notebook heb je? Alleen 17" is een beetje weinig informatie.

Verder zijn notebooks heel creatief:
Als je adapter te weinig stroom levert, schakelt hij over op accu.
Als de adapter genoeg stroom levert, gaat hij daar op werken.
Als er dan nog stroom over is... gaat de accu opladen.
Als er nog meer stroom over is... gaat de accu sneller opladen.

Die getallen 4.62A en 6.7A slaan er waarschijnlijk op dat er twee type adapters bestaan voor je notebook, een kleine en een grote.

Op mijn notebook staat: 18.5V/6.5A, en hij loopt prima van een 19V/2.8A adapter.
Dell Vostro 3750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Ah, kijk da's duidelijk.
Daar zit ook niet echt veel spannends in wat veel stroom nodig heeft.
Voeding
6-cel lithium-ionbatterij standaard
9-cel lithium-ionbatterij (optioneel)
65-watt compacte AC-adapter
90-watt compacte AC-adapter
65-watt en 90-watt compacte reisadapter voor auto/vliegtuig/AC (optioneel verkrijgbaar in geselecteerde landen)
Een 65 Watt adapter is dus voldoende.
Zelf verkopen ze deze voor c.a. 90 dollar.

Maar je kunt kijken of je ze van ebay of mp af kan trekken. Als je een universele gaat zoeken, moet je erop letten dat ze specifiek compatible zijn met dit type.
Als het goed is heeft jouw adapter namelijk een klein pinnejte in het midden van de connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptop-ac-power-adapters.com/big-pic/dell-xps-l502x-ac-adapter-connector.jpg

Als die niet verboden is (wat voor veel el-cheapo universele adapters wel eens zo is) weigert je notebook ervan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik heb deze besteld:

http://www.accu-shop.nl/d...ing-12v-auto-dell-hp.html

Nog geen 30 euro en afgesproken dat hij terug mag als hij niet blijkt te werken :)
Dus ik mag hem testen en als hij niet voldoet, binnen 30 dagen terugsturen.

Good enough for me.

Risico dat hij niet werkt en dat ik niets heb, maar 29 euro vond ik prima bedrag en ben het in ieder geval niet kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het recht op retourneren heb je bij koop op afstand altijd al. Dat weet de verkoper ook en daarom bevestigt hij dit eigenlijk ook alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:04:
Het recht op retourneren heb je bij koop op afstand altijd al. Dat weet de verkoper ook en daarom bevestigt hij dit eigenlijk ook alleen maar.
Ja retourneren mag vaak bij ongeopende verpakking...

Nu mag ik hem gewoon uitvoerig testen, dus het risico dat ik een verkeerd product koop is daarmee afgewenteld.

Dit gaat verder dan de bedenktijd die je standaard krijgt. Als je de verpakking opent, stopt de bedenktijd ook, door het openen van de verpakking kies je voor het product.

Het openen van een verpakking maakt een product ook lastiger verkoopbaar, denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 10:37
dfrenner schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:52:
Dit gaat verder dan de bedenktijd die je standaard krijgt. Als je de verpakking opent, stopt de bedenktijd ook, door het openen van de verpakking kies je voor het product.
De wetgever denk hier toch echt anders over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Sikkek schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:11:
De wetgever denk hier toch echt anders over!
Is dat zo?
Dat heb ik nooit geweten.

In je recht staan betekent niet altijd krijgen... Denk dat veel bedrijven dit toch niet zullen accepteren (openen van verpakking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er wordt wel van je verwacht om zorgvuldig met de verpakking om te gaan om het zo correct mogelijk terug te sturen maar zelfs die verplichting is er niet.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:02
brilsmurfffje schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:26:
watt = P
P=U*I
dus:
19,5*6,7= 130,65 watt
Je moet met het ingangsvermogen van de laptoplader rekenen. Die kan maximaal 2,5A trekken.
Je kan wel met de uitgangsstroom rekenen maar dan moet je de efficientie weten.

Waarschijnlijk trekt de omvormer de 2,5A bij 100V. Je zou dan een omvormer van 250 Watt nodig hebben.
De adapter zou dan een efficientie hebben van 250/130 = 52% Dit is aan de lage kant. Waarschijnlijk kan je het dan prima doen met een 250W omvormer.

Wil je het zeker weten dan moet je het verbruik meten

• BlakHawk
Nou, lader is binnen...
Maar nu werkt mijn 12V aansluiting niet meer...

Zekering misschien? Grrrr.

• BlakHawk
Als ik nu deze erbij pak:
http://www.adapterdirect....-195v-462a-centerpin.html

Dan staat er dit bij:
Ingangsspanning: DC 10-15V max 10A

Output Voltage: 19.5V

Output Stroom (max): 4.62A

Vermogen: 90W

Nu belde ik Ford dealer en die dacht dat het standaard 12v 10A is...
Maar als de maximale waarde 10A is, hoe groot is de kans dat het te dicht bij elkaar ligt?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:30
90W over 12V zal een stroom van zo'n 7.5A opleveren.
Een normale 10A zekering zal dan waarschijnljk niet doorslaan.

PVO

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Staat er op (documentatie bij) de voeding wat er aan de in-kant verbruikt wordt?
Heb je de zekering al gecheckt? Is die stuk? Hoeveel A is die? Staat ook in handboek van je auto.
Als die 10A vraag aan de dealer of het verantwoord is om er een zwaardere in te stoppen. Probeer dat dan.

Gewoon systematisch te werk gaan dus.

• BlakHawk
CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:59:
Staat er op (documentatie bij) de voeding wat er aan de in-kant verbruikt wordt?
Heb je de zekering al gecheckt? Is die stuk? Hoeveel A is die? Staat ook in handboek van je auto.
Als die 10A vraag aan de dealer of het verantwoord is om er een zwaardere in te stoppen. Probeer dat dan.

Gewoon systematisch te werk gaan dus.
Maar als die zwaarder is en de input voor de adapter is maximaal 10A, dan gaat de adapter toch kapot?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nee. Die gebruikt gewoon wat die nodig heeft. De zekering bepaalt hoeveel er maximaal uit gehaald kan worden. Niet minimaal. Die 10A zekering betekent niet dat ie ook overal die 10A doorheen perst. :)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Pas wel op met het verhogen van de zekering, die 10A zit daar niet voor niets. Als je daar een 20A fuse inzet en die ook gebruikt dan gaat je bekabeling roken :+

My favorite programming language is solder.

• BlakHawk
CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:01:
Nee. Die gebruikt gewoon wat die nodig heeft. De zekering bepaalt hoeveel er maximaal uit gehaald kan worden. Niet minimaal. Die 10A zekering betekent niet dat ie ook overal die 10A doorheen perst. :)
Hmmm, das mooi k*t, want nu snap ik het helemaal niet meer...

Ik heb:
12V voorin de auto.
12V op de achterbank.
12V in de achterbak.

- Ik heb een 12V met USB aansluitingen erop, voor een telefoon bijvoorbeeld, met een lampje om te zien of hij stroom krijgt.

- Ik heb de laptop lader 12V met lampje erop.

Naar mijn idee, maar ik ga om 15:00 uur naar de Ford dealer, is de 12V in de achterbak sterker dan voorin.

Gisteren stop ik de 12V laptop adapter in de 12V aansluiting voorin en er gebeurt niets. Lampje op de adapter gaat niet branden.

Vervolgens rijd ik vanochtend weg en merk ik op dat mijn telefoon niet meer oplaadt voorin op de usb en het lampje is uit op de usb 12V stekker.

Mijn conclusie: 12V zekering is door...
(Hiervoor ga ik vanmiddag langs de dealer)

Vanochtend de achterbak geprobeerd en de 12V usb stekker geeft een brandend lampje, dus op de achterbak staat spanning...

Vervolgens stop ik de 12V laptop adapter erin en deze gaat ook gedurende 3 seconde branden en daarna uit.
Laptopadapter doet vervolgens niets meer en de 12V stekker met USB geeft in de achterbak nog steeds een brandend lampje...

Mijn conclusie (geen idee of hij juist is):
-Laptop adapter is kapot...
-Zekeringen van de aansluitingen voorin zijn kapot...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Geen idee wat dat ledje op die voeding wordt verondersteld te doen zonder handleiding. Misschien hoort die wel uit te gaan na een paar seconden als ie niet ook een laptop oplaadt.

Kijk in het boekje van je auto hoe zwaar de zekeringen zijn en waar de zekeringen zitten (welk model? - geef dergelijke info net als laptopmodel in het vervolg liefst direct, zonder relevante informatie kunnen we niets). Die checken en verwisselen is geen rocket science. Tenzij die op een achterlijke plaats zitten heb je daar geen dealer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 december 2013 @ 19:52:
Geen idee wat dat ledje op die voeding wordt verondersteld te doen zonder handleiding. Misschien hoort die wel uit te gaan na een paar seconden als ie niet ook een laptop oplaadt.

Kijk in het boekje van je auto hoe zwaar de zekeringen zijn en waar de zekeringen zitten (welk model? - geef dergelijke info net als laptopmodel in het vervolg liefst direct, zonder relevante informatie kunnen we niets). Die checken en verwisselen is geen rocket science. Tenzij die op een achterlijke plaats zitten heb je daar geen dealer voor nodig.
Stap één was gisteren de dealer...
Ik wilde weten wat er wel en niet op kan en welke aansluitingen waar geschakeld zitten.
Daarnaast is het een leaseauto (Ford Focus 2013) en kost het me toch niets. Nu heb ik ook nog wat extra zekeringen meegekregen.

Dus de aansluiting voor en op de achterbank zitten op dezelfde zekering van 20A
Achterbak is los daarvan apart gezekerd en hebben we verder niet bekeken.

Hij heeft alles doorgemeten, maar ook met laptop eraan doet de lader niks...

Dus gisteren langs Amsterdam gereden en deze gekocht:
http://www.adapterdirect....-195v-462a-centerpin.html

Die werkt perfect!

De ander gaat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Geweten hebben dat de zekering 20A (240 Watt) is zou de verdenking richting voeding hebben doen verschuiven want dan zou het onwaarschijnlijk zijn geweest dat een normale voeding die zou hebben laten doorbranden. Dat haal je dus zo uit een boekje.

De zekering was dus stuk gezien het niet meer werken van de USB plug? En daarna met een nieuwe zekering geprobeerd? En die ging toen niet stuk?

Domme pech dan dat je een niet goed werkend exemplaar had. In elk geval heb je nu iets werkends en dat was het doel.
Pagina: 1