nieuwe laptop: [W8] of Hardware oorzaak van enorme lag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunyong
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11-2022
Beste Tweakers,

Ik heb net een nieuwe MSI GE60 laptop aangeschaft. Het was een koopje van €800,- bij Coolblue met de opmerking dat het moederbord vervangen is. Tijdens het gamen (SWTOR / Tomb Raider) ervaar ik geen problemen en geniet met volle teugen. Daarom vind ik het ook gek om ENORME lag spikes te ervaren met de meest bazale handelingen, zoals:

- Openen van Skype
- Openen van de Facebook browser
- Uitpakken van .zip bestanden (snelheid wisseld tussen de 100kb/sec en 30 mb/sec)

Mocht het een hardware probleem zijn kan ik het een deze dagen nog terug brengen maar doe dit bij voorkeur niet. Ik ben heel blij met de prijs voor deze laptop!

Waar ik verwacht dat het probleem ligt:
- vervangen van het moederbord
- iets mis met de HDD
- Windows 8 (dit is nieuw gebied voor mij)

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Wat gebeurd er in de taskmanager op het moment dat je skype opent? Is er een proces wat ineens heel veel resources opslokt of iets in die geest?

HDD zou best wel eens kunnen op zich, heb je die al eens met een tootlej gecontroleerd?

[ Voor 24% gewijzigd door Rupie op 09-12-2013 11:47 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunyong
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11-2022
Bedankt Rupie, ik zal de Task Manager en snelheid van de HDD checken via een tool wanneer ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het probleem klinkt als een antieke SSD die nog geen wear-levelling doet :X
Ik mag hopen dat dat niet het geval is.

Kan ook zijn dat-ie op zoek is naar netwerkdingen - Windows (ook 8) heeft er een handje van om ALLES stop te zetten en daar dan op te gaan zitten wachten. Maar dat is best onwaarschijnlijk voor een nieuwe pc.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gunyong schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:25:
...om ENORME lag spikes te ervaren met de meest bazale handelingen, zoals:
Hoe lang is "ENORM"? 5 seconden? 5 dagen?
- Openen van Skype
- Openen van de Facebook browser
- Uitpakken van .zip bestanden (snelheid wisseld tussen de 100kb/sec en 30 mb/sec)
Skype en Facebook zijn allebei netwerk applicaties; d'r hoeft niks aan jouw PC te mankeren om 't opstarten daarvan traag te maken
En zip-files uitpakken is notoir traag, vooral als je veel bestanden uitpakt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Thanatos_ schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:04:
Het probleem klinkt als een antieke SSD die nog geen wear-levelling doet :X
Ik mag hopen dat dat niet het geval is.

Kan ook zijn dat-ie op zoek is naar netwerkdingen - Windows (ook 8) heeft er een handje van om ALLES stop te zetten en daar dan op te gaan zitten wachten. Maar dat is best onwaarschijnlijk voor een nieuwe pc.
Er zit geen SSD in. Dat is denk ik de bottleneck bij deze laptop.

Bij het openen van applicaties en het uitpakken van bestanden is een SSD een stuk sneller dan een normale HDD. Dan is een Celeron met SSD dus sneller dan een i7 met HDD. Je zou je harde schijf eens kunnen testen met HD Tune. Verder checken of al je drivers up-to-date zijn en meer van die standaard troubleshoot oplossingen ;).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 20:30 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Brahiewahiewa schreef op woensdag 11 december 2013 @ 04:12:
Skype en Facebook zijn allebei netwerk applicaties; d'r hoeft niks aan jouw PC te mankeren om 't opstarten daarvan traag te maken
En zip-files uitpakken is notoir traag, vooral als je veel bestanden uitpakt
Als iemand opeens een enorme lag ervaart, dan is dat zo. Het is niet aan jou om te bepalen dat dat normaal is. Ik verwacht zelf van de TS dat hij best het verschil begrijpt tussen traag en abnormaal traag.

Zeker van een nieuwe laptop mag je verwachten dat zo'n apparaat op een normale werkbare snelheid z'n werk doet. Bij een nieuwe laptop mag niet hoeven te troubleshooten om em normaal werkend te krijgen, zeker niet met een apparaat zo snel als deze. De boel hoort gewoon direct uit de doos te werken.

Wat wel handig is om te weten, is wat de pc precies doet en niet doet tijdens zo'n lag spike. Beweegt je muis nog? Gaat muziek in de achtergrond door? Kun je een bestand in de achtergrond blijven downloaden (op een snelheid die voor jouw verbinding "normaal" is)?

En, kom je er niet uit, dan gewoon terug naar de winkel ermee. Want zoals ik al zei, zo'n ding hoort gewoon te werken als ie nog nieuw is.

[ Voor 31% gewijzigd door _Thanatos_ op 12-12-2013 13:10 ]

日本!🎌

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 12:03
Komen er op die momenten ook events voor in de logboeken? Iet wat niet op tijd reageert of zo, timeouts.
Pagina: 1