• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
In de komende weken ga ik een nieuwe televisie kopen en na het lezen van wat reviews en ervaringen heb ik mijn selectie verkleint tot de Samsung F8000 of de Sony W9. Beide hebben ongeveer vergelijkbare specificaties en kosten ongeveer hetzelfde (46" model). Dus je zou zeggen, kies op basis van uiterlijk of prijs en je kan je er geen buil aan vallen.

Ik heb echter wat specifieke eisen die ik niet zo maar uit de specificaties kan halen dus ik hoop dat er hier mensen ervaring hebben met hetgeen ik zoek.

Allereerst wil ik de tv gaan gebruiken zonder randapparatuur, alleen een versterker omdat ik gebruik wil maken van een surroundsetje.

Het is voor mij daarom essentieel dat de tv goed te gebruiken is als vervanger van een humax. Ik wil snel kunnen zappen, een goede guide en fatsoenlijk snelle menu's. Zo heeft een vriend van me een philips (2012 7000 serie volgens mij) en dat werkt echt niet voor mij, zo traag dat ik me er elke dag aan zou irriteren. Mijn broertje heeft een panasonic ST50 en hier valt bijvoorbeeld het beeld en geluid weg zodra je de guide opstart. Dit soort dingen irriteren natuurlijk mateloos en daarom zijn ze allebei ook weer terug naar een humax, puur voor het gebruiksgemak.

Nog belangrijker vind ik de mediaspelerfunctie. Ik maak nu gebruik van een Dune die films afspeelt van mijn server waarop ik ze download. Ik kijk graag BD's en Mkv, daarnaast ook de andere standaard formats. Gaat dat fatsoenlijk via bovenstaande tv's, ook qua subtitles, 3d, spoelen etc? Ik sluit de boel trouwens aan via een netwerkkabel dus niet via wifi.

Daarnaast ben ik ook geinteresseerd in de bediening via een ipad, ik weet dat dat kan op een samsung, werkt dat ook bij de sony?

Welke van bovenstaande zou het beste aan mijn wensen voldoen?

[ Voor 4% gewijzigd door Malt007 op 09-12-2013 10:05 ]

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 22:25
Los van het feit dat je dit topic eigenlijk in het CEA (oftewel Consumenten Elektronica Aankoopadvies) subforum had moeten plaatsen ga ik je wel helpen :)

De Samsung heeft een voorsprong wat betreft de ingebouwde mediaspeler. Die gaat beter met videoformaten en codecs om. De snelheid m.b.t. zappen kun je niet veel beïnvloeden maar als je gebruik wilt maken van de ingebouwde digitale kabelontvanger kun je het beste een Smit CI+ 1.3 module gebruiken. Deze zapt sneller dan een CI+ 1.2 module (die overigens niet goed werkt op beide tv's). Houd er wel rekening mee dat de TV's maar over een enkele tuner beschikken dus je kunt helaas niet gelijktijdig opnemen en een andere zender bekijken.

Op basis van gebruiksgemak doen de twee toestellen niet voor elkaar onder. De Samsung heeft een heel modern uiterlijk als het gaat om Smart TV (dus UZG, RTLXL, YouTube, Nu.nl etc.) De Sony is daarin nog wat beperkt en heeft een minder complete SmartTV omgeving. Of je hier waarde aan hecht is het tweede, maar een programma terugkijken wanneer je het niet hebt opgenomen lijkt me altijd wel makkelijk.

Persoonlijk vind ik op basis van beeldkwaliteit de Sony toch de betere van de twee. De Samsung is zeer zeker niet slecht, maar vind ik persoonlijk te overtrokken qua kleur. De Sony heeft dankzij het Trilumious Display een veel mooiere kleur en is qua contrast ontzettend goed.

Maar gezien wat jij belangrijk vind denk ik toch dat de Samsung F8000 de verstandigere keus is.

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

• Malt007
Bedankt voor je uitgebreide advies. Ben bang dat je mijn gevoel bevestigd, ben eigenlijk totaal geen fan samsung namelijk. Moet zo vaak horen van collega's en familie hoe geweldig zo'n samsung is door de kleuren terwijl ik ze juist verschrikkelijk vind. Zo nep en oververzadigd.

Ik moet zeggen dat dit in winkel bij de Sony ook zo leek maar ik begreep van de adviseur dat ze verplicht die kleuren zo moeten zetten van Sony/Samsung. Toen het beeld op 'natuurlijk' gezet werd was het al een stuk beter al haalt het mijns inziens totaal niet bij mijn huidige pioneer 500A (tv van 5 jaar oud ofzo).

Verwijderd

Dan snap ik het wel, je zal niet snel wat beters vinden als je pioneer.
Of het zal toch weer plasma moeten zijn. Ik zou het eerder dan richting
de panasonics zoeken.

• Malt007
De pioneer ga ik gebruiken als thuisbioscoopje die ik op zolder ga maken, die doe ik de komende jaren nog niet weg. In ieder geval niet voor een +70" 4k Oled tv betaalbaar is ;-)

De panasonics voldoen vooral qua uiterlijk niet helemaal. Het is natuurlijk enigzins kortzichtig als je obv uiterlijk je televisie gaat uitzoeken, zeker als je goede ervaringen hebt met plasma. Maar aangezien deze tv ook veel voor gewone televisie gebruikt gaat worden en deze altijd in het zicht staat is dat toch een belangrijk criterium geworden.

In de review zie ik trouwens de volgende tekst: en een sticker met daarachter de connector voor een toekomstige Evolution Kit. Frappant is overigens dat door plaatsing van de Evolution Kit de opgegeven power rating stijgt van 71 naar 157W.

Bestaat er nu al een evolutionkit terwijl er nog geen nieuwe modellen uit zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Malt007 op 09-12-2013 12:04 ]

Verwijderd

Voor de F serie (2013 model) is er nog geen evo kit die komt zodra de 2014 (G serie? ) uitkomt, de huidige Evo kit is voor de ES serie (2012 modellen)

Evo kit's zijn er alleen voor de serie ES7000/8000/9000 de top modellen binnen een modeljaar.
Pagina: 1