Ergonomisch toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een ergonomisch toetsenbord, zo een met een flinke split in het midden.

Ik heb nu een Microsoft Natural maar dat begint z'n einde te bereiken
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/MS_Natural_Keyboard_Pro.JPG/320px-MS_Natural_Keyboard_Pro.JPG

Ik heb ook een Curve maar dat bevalt niet zo goed, ik wil veel een veel grotere hoek, dat lukt alleen met een split.
Afbeeldingslocatie: http://www.2moroit.co.nz/upload/product_images/4fa153ecf55a2ebc112a12267cb8c56590490.jpg

De Microsoft Sculpt ziet er geweldig uit maar dat losse keypad vind ik niks, dat gaat alleen maar op de grond vallen of met m'm muis botsen. Daarnaast zitten allerlei toetsen op de verkeerde plek.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1381388361.jpeg

In pricewatch kan ik alleen maar ergonomische toetsenborden van Microsoft vinden en met allemaal is iets mis.

Ik wil een zo gewoon mogelijk toetsenbord maar met split.
Wat ik niet wil zijn toetsen op een afwijkende plek of van die extra dunne laptoptoetsen.
Microsoft heeft toch erg de nijging om bij alle toestenborden iets "aparts" te doen.

De nieuwe Microsoft Natural komt nog het dichtste in de buurt van wat ik wil maar ze hebben de functie-toetsen mismaakt. Ik gebruik geen Windows maar maak wel veel gebruik van functietoetsen. Ik wil dus gewoon m'n F1 t/m F12 hebben zonder op extra toesten te hoeven drukken.

Het ideale toestenbord zou ook nog een grote, L-vormige enter-toets hebben maar daar durf ik al bijna niet meer om te vragen.

Draadloos wil ik eigenlijk ook niet maar dat is geen onoverkomelijk bezwaar.

Zijn er nog andere fabrikanten die ergonomische toetsenborden met split maken?
Zo nee, wie hier is er erg tevreden met z'n ergonomsiche toetsenbord en wat gebruik je dan?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Duur, maar instelbare split: http://www.goldtouch.com/

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wat gambieter zegt

[ Voor 95% gewijzigd door JJ Le Funk op 09-12-2013 06:19 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lassieman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01 22:15
Wel een vreemde lay-out maar misschien is het wat https://www.trulyergonomic.com/store/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
truly ergonomical, en dan toch qwerty-aanhouden. vast niet de meest ergonomische letter layout gezien het gebaseerd is op typmachineaanslagen met hamerende pootjes.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik gebruik hem trouwens niet, vond de extra toetsen te onhandig geplaatst aan de linkerkant, teveel automatismen zijn al ingeslepen. Ik gebruik nu een Filco mechanisch toetsenbord (tenkeyless) en ben daar erg blij mee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:56
MrJayMan schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:54:
[...]

truly ergonomical, en dan toch qwerty-aanhouden. vast niet de meest ergonomische letter layout gezien het gebaseerd is op typmachine aanslagen met hamerende pootjes.
ot: helemaal gelijk in :) kijk bijv. eens naar http://colemak.com/. qwerty is ontzettend achterhaald, maar omdat mensen gewoonte dieren zijn is het ontzettend lastig het nog af te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:33
De Logitech Wave misschien iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ziet er mooi uit maar de pijltjes en andere functie-toesten zitten op vreemde plekken. Als SysRQ/ScrollLock/Break op een andere plek zitten zou ik het nog accepteren (al wil ik die eigenlijk ook op de standaard plek).
De split is wel geweldig.
De vreemde lay-out is een no-go voor mij.
perpixel schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:26:
ot: helemaal gelijk in :) kijk bijv. eens naar http://colemak.com/. qwerty is ontzettend achterhaald, maar omdat mensen gewoonte dieren zijn is het ontzettend lastig het nog af te leren.
Ik heb een tijd dvorak gebruikt maar ben nooit in de buurt van m'n qwerty-snelheid gekomen. Daarnaast is het een totale ramp als je veel VI gebruikt. Verder heb ik geen overtuigend wetenschappelijk bedwijs kunnen vinden dat alternatieve toetsenbordindelingen echt helpen. Noch tegen RSI, noch om sneller te typen. Er zijn wel wat dingen te vinden over de afstanden die je vingers moeten reizen, de kans dat je letters met afwisselende handen moet typen en wat type-wedstrijden in de jaren 30, maar nauwelijks praktijkonderzoek, alleen theoretisch onderzoek.
Tot iemand er serieus wetenschappelijk praktijk-onderzoek naar doet ga ik er geen moeite meer in steken.
De Wave staat op mijn shortlist maar heeft niet genoeg knik en ze hebben de functietoetsen en het insert/delete/home/end/pgup/pgdwn blokje vermangeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:17:
Ziet er mooi uit maar de pijltjes en andere functie-toesten zitten op vreemde plekken. Als SysRQ/ScrollLock/Break op een andere plek zitten zou ik het nog accepteren (al wil ik die eigenlijk ook op de standaard plek).
De split is wel geweldig.
Klopt, en die vreemde layout is dus waarom ik hem niet gebruik. Ik ben geen blindtyper maar heb wel een aantal ingebakken reflexen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 12:00
Deze dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/hardware/_base_v1/products/natural-ergonomic-keyboard-4000/mk_nek4000v2_large.jpg

Link: Klik
Pricewatch: Klik

De Logitech wave heb ik ook, maar de bovenstaande van microsoft is fijner om op te type. (Heb beide).

[ Voor 58% gewijzigd door rvrbtcpt op 09-12-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Frijns.Net schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:23:
Deze dan:

[afbeelding]

Link: Klik
Pricewatch: Klik

De Logitech wave heb ik ook, maar de bovenstaande van microsoft is fijner om op te type. (Heb beide).
TS heeft een hekel aan de F-Lock feature ;)

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

MrJayMan schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:32:
[...]

TS heeft een hekel aan de F-Lock feature ;)
Dat is 1 keer aanzetten en daarna niet meer naar omkijken. Ik heb zowel thuis als op het werk zo'n toetsenbord en de F-Lock staat bij mij gewoon altijd aan.

Heerlijk toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:43:
Dat is 1 keer aanzetten en daarna niet meer naar omkijken. Ik heb zowel thuis als op het werk zo'n toetsenbord en de F-Lock staat bij mij gewoon altijd aan.

Heerlijk toetsenbord.
Een nieuwe Microsoft Natural lijkt inderdaad het meeste op wat ik wil, ik noem het al in mijn TS, maar het is nog niet perfect.

Die F-Lock feature is voor zover ik weet een Windows-only ding. Ik gebruik Linux en dat heeft voor zover ik weet geen F-Lock functie. Er zijn wel mogelijkheden, desnoods remap ik de toetsen, maar ik heb liever een toetsenbord dat direct goed is. Ik zoek dus nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06 15:28
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:57:
[...]Die F-Lock feature is voor zover ik weet een Windows-only ding.
Maar dat geld volgens mij ook voor die split... ik heb toch veel moeite om een toetsenbord te vinden met een dergelijke split setup... behalve van Microsoft dan. Of je zal idd naar een toetsenbord moeten kijken zoals door gambieter geadviseerd.

Overigens als die F-lock niet zou werken onder Linux, dan zullen die toetsen toch gewoon functie toetsen zijn? De extra functies onder de toets worden immers niet ondersteund... er is dan toch nog weinig verschil? Behalve de extra tekens op de toetsen dan. Verder zal het denk ik erg lastig worden om het perfecte toetsenbord te vinden met zulke specifieke eigenschappen... ik ben bang dat het je voor het een of het ander moet kiezen. Die nieuwere Natural van Microsoft is wel een erg degelijk bordje zeker voor het geld. Een van de betere non mechanische toetsenborden wat mij betreft.... als je er mee om kan gaan dan tenminste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:24:
Maar dat geld volgens mij ook voor die split... ik heb toch veel moeite om een toetsenbord te vinden met een dergelijke split setup... behalve van Microsoft dan. Of je zal idd naar een toetsenbord moeten kijken zoals door gambieter geadviseerd.
Dit heeft niks te maken met anti-Microsoft gevoelens. Ik gebruik nu ook toetsenbord van MS. Die split is een fysieke eigenschap van het toetsenbord en heeft niks met de software te maken.
Overigens als die F-lock niet zou werken onder Linux, dan zullen die toetsen toch gewoon functie toetsen zijn? De extra functies onder de toets worden immers niet ondersteund... er is dan toch nog weinig verschil? Behalve de extra tekens op de toetsen dan.
Ze genereren andere codes. Ik kan die codes dan wel mappen naar de juiste functies maar handig is anders. Als ik m'n toetsenbord in een andere computer steek, ik heb er nogal wat, of een ander OS boot dan moet ik dat opnieuw doen.
Verder zal het denk ik erg lastig worden om het perfecte toetsenbord te vinden met zulke specifieke eigenschappen... ik ben bang dat het je voor het een of het ander moet kiezen.
Als het makkelijk was hoefde ik het niet te vragen ;) , maar ik kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06 15:28
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:35:Dit heeft niks te maken met anti-Microsoft gevoelens. Ik gebruik nu ook toetsenbord van MS. Die split is een fysieke eigenschap van het toetsenbord en heeft niks met de software te maken.
Mag ik je hier vragen om... huh?!

Je maakt hier ineens een anti Microsoft ding van wat ik totaal niet bevat... ik zeg alleen dat ik die split die jij zoekt alleen op Microsoft toetsenborden terug vind...? En doe een klein betoog voor de meer recente nature omdat ik weet dat het een erg degelijk toetsenbord is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

Eagle Creek

Breathing security

http://www.ergodirect.nl/ergonomische-toetsenborden/

http://www.ergodirect.nl/.../ergodelta-splitkeyboard/

ErgoDelta Splitkeyboard
Het ErgoDelta keyboard is horizontaal traploos en verticaal in drie standen verstelbaar.
Perhaps..?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• JJ Le Funk
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.kinesis-ergo.com/images/kb_adv-pro_met720x471.jpg
dit is wel heel extreem van http://www.kinesis-ergo.com/advantage_pro.htm 8)7
maar, geen F-Lock O-)

[ Voor 7% gewijzigd door JJ Le Funk op 12-12-2013 07:44 ]

~

Anoniem: 39993

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:57:
[...]

Een nieuwe Microsoft Natural lijkt inderdaad het meeste op wat ik wil, ik noem het al in mijn TS, maar het is nog niet perfect.

Die F-Lock feature is voor zover ik weet een Windows-only ding. Ik gebruik Linux en dat heeft voor zover ik weet geen F-Lock functie. Er zijn wel mogelijkheden, desnoods remap ik de toetsen, maar ik heb liever een toetsenbord dat direct goed is. Ik zoek dus nog even verder.
Moet eerlijk zeggen, dat ik dat nog nooit geprobeerd heb. Mijn werkstations zijn allemaal Windows PC's. Linux gaat 100% van de tijd via Putty+XMing, een virtualisatieplatform (VMware, Xenserver, KVM) of een IP KVM switch.
Pagina: 1