Tegenvallende prestaties van XFX Radeon HD7950 DD?

Pagina: 1
Acties:

• RemcoMoelard
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-12-2023
*UPDATED*

Dag medetweakers, ik post normaal gesproken niet op Tweakers forums, maar ik weet dat een aantal mensen mij vast kunnen helpen! ;)

Voordat ik deze bovengenoemde kaart had, was ik in het bezit van een Sapphire HD 6850 1GB.
Verder is er aan het systeem niets veranderd, mijn systeem ziet er als volgt uit:

CPU:AMD Phenom II 1055T x6 2.8GhZ
RAM:12GB DDR3 RAM (Corsair Vengeance 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - 1600 MHz ( PC3-12800 ) - 1.5 V, 2x2GB Dual Channel And Corsair) (Corsair 2x2GB?)
Motherboard: Asus M4A87TD EVO
GPU: XFX Radeon HD 7950 Double Dissipation 3GB DDR5 PCI-e 3.0 x16
Voeding: Corsair CX600M

Echter bij het aanschaffen van de videokaart zijn naar mijn mening de prestaties niet ruim verbeterd als verwacht.
Met de oude GPU had ik een fps van 20-25 (BF3) bij ultra, nu ~35 FPS stabiel.

Ook bij League Of Legends en CS:GO zie ik amper verbetering, misschien een winst van 10 FPS.

Ik wil graag weten hoe dat kan. Is het omdat mijn videokaart te weinig stroom krijgt, maar wel voldoende voor wat hij nu doet? Of is dat absurd dom gedacht en is het overduidelijk iets anders?
Ik ben totaal geen computergeek, dus vandaar vraag ik even hoe ik dit eventueel verbeteren kan? :)

Bij voorbaat dank :)

edit: taalfoutjes eruit gehaald, oeps }:O

******UPDATE******

Okay, dat de prestaties meh zijn, maakt mij op dit moment niet zoveel uit, er is een nogal groter probleem opgetreden....

Ik was aan het livestreamen met de Xsplit app, en zodra ik Firefox opende en een flash-plugin gebruik, gaat een van mijn schermen op wit/grijs/groen/rood, kortom, hij tript em HE LE MAAL. Nu is dat niet het enige, want toen ik mijn computer uitdeed, deed hij het *** weer, terwijl die afsloot!? Dit is alleen wanneer ik 2 monitoren gebruik. Eerst had ik het probleem met 2 packard bell schermen waarvan 1 DVI en 1 DVI-> VGA (beiden 19" TFT, 1600x900 en 1440x900) en nu een nieuw Acer scherm aangeschaft, 24" Full HD. oude 1600x900 ernaast, hoppakee. Echter begon hij WEER te trippen dus. Nu vraag ik me af hoe dit in godsnaam kan? Is het vanwege voltage? Of gewoon een defecte kaart ofzo ( waar ik dus niet op hoop). Overigens heb ik deze kaart overgekocht van een vriend, die geen problemen had.
Ohja, ik heb de drivers naar de laatste beta geüpgrade, want de laatste drivers waren van ~oktober.

Alvast bedankt! ;D

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoMoelard op 15-12-2013 03:36 . Reden: Nieuw probleem! ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij te weinig stroom doet ie helemaal niks, dus dat is het probleem niet.

Heb je de drivers al geupdate? kan soms werken.

het kan zijn dat ie te warm wordt en daardoor inhoudt, maar dat lijkt me sterk.

Heb je misschien V-sync aanstaan?

People as things, that’s where it starts.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

VasZaitsev schreef op maandag 09 december 2013 @ 01:36:
Heel erg verkeerde aanname. De meeste GPU's doen het perfect totdat je de boel belast. De voeding levert niet meer genoeg en het systeem valt uit of presteert extreem slecht.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:50
VasZaitsev schreef op maandag 09 december 2013 @ 01:36:

Heb je de drivers al geupdate? kan soms werken.

het kan zijn dat ie te warm wordt en daardoor inhoudt, maar dat lijkt me sterk.

Heb je misschien V-sync aanstaan?
Een underpowerde voeding start perfect op hoor, totdat je hem belast.

Heb (toen had ik nog weinig PC ervaring dus vandaar)een HD6950 gesloopt door hem in een Dell systeem met no-name 460w power supply te zetten.

Nou zal dit bij TS niet gebeuren, maar de prestaties hebben daar niks mee te maken.
Als een a-merk voeding niet genoeg kan leveren slaat hij gewoon af.

• RemcoMoelard
@VasZaitsev, nee die staat niet aan. Ik heb alle settings zo optimaal mogelijk staan voor mijn systeem :)

Okay, dus het ligt niet aan de voeding, is het dan de CPU die het laat afweten ofzo? Werken de CPU en GPU niet goed samen?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik weet heus wel hoe voedingen werken.... :/ Maar, omdat hij blijkbaar opzich een vrij goede heeft die zeker voldoende spanning moet kunnen leveren, ga ik er niet vanuit dat de voeding niet genoeg prik levert....

En een videokaart die bij opstarten al niet genoeg prik krijgt, door bijv. een niet aangesloten kabel, start gewoon helemaal niet. Heb ik al ervaring mee :P

Je CPU moet het opzich wel aankunnen, tis een vrij snelle. Misschien kijken of die niet aan het throttlen is door te hoge tempratuur.

Ook de tempraturen van je videokaart eens bekijken, als dat koelblok onder het stof zit, kun je vrij snel een probleem hebben, zeker omdat de DD geen geweldige koeler is. Maar, als de kaart nieuw is, zou dat geen probleem moeten zijn.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
-Heb je V-sync al eens uitgezet en alle andere features?
-Welke resoluties heb je al getest? Zet hem AUB eens op de laagste resolutie, dat vraagt namelijk nog meer van je CPU

-Heb je de CPU al iets opgekieteld richting de 3+ ghz? (je hebt namelijk een geweldig overclockbare CPU)

-Heb je de kaart al getest in een systeem met een snellere CPU?
(waarom vraag ik dit? Ik weet bijna zeker dat de CPU hierin een dikke bottleneck is voor deze fantastische grafische kaart)

[ Voor 12% gewijzigd door Dr.Root op 09-12-2013 15:15 ]

• RemcoMoelard
Ik heb alles gecheckt, bij lagere settings ook niet echt een grote vooruitgang ( namelijk 5 fps? ) V-Sync staat altijd uit. Resolutie standaard 1600x900 (kut monitor, ik weet het , moet nog een keer full HD halen).
De kaart is getest icm een i5 3570k 3.4 GhZ 8GB RAM en runde toen BF3 op ultra met 60-80.
Vandaar... Ik check temperaturen en die blijven rond de 50/60 graden voor de GPU en CPU max 60 graden, dus ik snap 't niet helemaal :(

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die x6 hoort niet zo hard te bottlenecken bij BF3, tenzij hij veels te warm wordt en daardoor terugclocked.

Dus, hoe warm wordt je cpu?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 15:40
Ik neem aan dat je een x64 versie van windows draait ?

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:14
CPU probleempje dus denk ik, ik heb ook een AMD maar dan een Athlon Quad-core dat ding is ook niet bepaald sterk maar krijg ongeveer dezelfde resultaten met een HD7870XT kaartje als wat jij met deze setup krijgt. Temperatuur checken dus en als blijkt dat ie warm wordt de heatsink even opnieuw goed zetten en evt een custom koeler aanschaffen zou ook kunnen helpen tenzij je die al hebt.

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:37
Ik kan met mijn 1055t op 4ghz met een 7950 en kan bf3 op ultra spelen met 50 a 60fpd met een 1920x1200 monitor. Ik zou je cpu overclocken naar 3.5ghz kijken of dat helpt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nou, voordat ie gaat overclocken, is het misschien een idee of zijn cpu niet vrolijk warmer dan de magische 70 graden wordt. Phenom II's clocken vanaf 71 graden behoorlijk terug.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Heeft topic starter al een oplossing te pakken?

• RemcoMoelard
Ik ben nu onderweg naar huis. Ik zal straks deze post editen voor temperaturwn en dergelijke. Overigens heb ik wel t idee dat mijn koelblok(uit mn hoofd een arctic freezer geloof ik ... op lucht) niet zijn werk kan doen. De laatste tijd begint mn blok(vermoed ik) te ratelen als de tierelier. Dit gebeurt.eens in de 30 minuten. Zal de fan wat loszitten? Anyway, ik zal straks eens even kijken wat de cpu temperaturen zijn. Ik heb nml wel gehad dat de processor op 80 graden zat en toen heb ik maar eens even snel de koelpasta laten vervangen.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
De Freezer is wellicht verstopt met stof en/of zit niet strak meer op de cpu..
Post eens een foto vd binnenkant, ben wel benieuwd..

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
RemcoMoelard schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:21:
Ik heb alles gecheckt, bij lagere settings ook niet echt een grote vooruitgang ( namelijk 5 fps? ) V-Sync staat altijd uit. Resolutie standaard 1600x900 (kut monitor, ik weet het , moet nog een keer full HD halen).
De kaart is getest icm een i5 3570k 3.4 GhZ 8GB RAM en runde toen BF3 op ultra met 60-80.
Vandaar... Ik check temperaturen en die blijven rond de 50/60 graden voor de GPU en CPU max 60 graden, dus ik snap 't niet helemaal :(
En hier komt nog zo'n + 10 bovenop vanwege de foutieve temp sensoren welke coretemp meten ipv de daadwerkelijke temp van de processor. Zo is die van mij onder 100% belasting (komt eigenlijk nooit voor tijdens gamen) max 40 graden op de core wat dus 50 graden op de totale processor is op 3,5 ghz. Dus die 60 graden zou best wel eens 70 kunnen zijn wat betekend dat hij aan het throttlen is.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• RemcoMoelard
Foto's onderkant:

Afbeeldingslocatie: http://i724.photobucket.com/albums/ww248/remcowtje/Onderkant_zps676a9bb2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i724.photobucket.com/albums/ww248/remcowtje/Koeleronderkant_zps5121ea8d.jpg

Foto linkerkant

Afbeeldingslocatie: http://i724.photobucket.com/albums/ww248/remcowtje/Links_zps3496d089.jpg

Foto rechterkant

Afbeeldingslocatie: http://i724.photobucket.com/albums/ww248/remcowtje/Rechts_zps384a616c.jpg

Zoals jullie kunnen zien hangt de koeler erop, echter zit hij wel goed vast.

Totaalplaatje

Afbeeldingslocatie: http://i724.photobucket.com/albums/ww248/remcowtje/Totaal_zps0c2be009.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoMoelard op 10-12-2013 13:03 ]

• Majin Buu
  • Niet online
Kan je de koeler 90 graden draaien? De koeler vangt nu veel hitte vd videokaart...

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Cheshire schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:24:
Kan je de koeler 90 graden draaien? De koeler vangt nu veel hitte vd videokaart...
En heeft hij wel uitlaten aan de bovenkant? Want nu staat hij alle warme lucht tegen de bovenkant aan te blazen welke slecht afgevoerd gaat worden .

Nvm je heb dat al beantwoord hieronder.

[ Voor 6% gewijzigd door Joenino op 10-12-2013 13:29 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• RemcoMoelard
Ik denk niet dat dat gaat, aangezien boven de koeler nu een fan zit. Net wat ^ zegt.

Edit2:

Ik heb sowieso de kast altijd open, omdat dan ik dan denk dat inderdaad alle hitte van de videokaart op de CPU koeler overgaat.

[ Voor 113% gewijzigd door RemcoMoelard op 10-12-2013 13:31 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-02 10:34
Voor de maximale temperatuur van deze processor (google) staat 62°C. Daarboven gaat ie dus waarschijnlijk terugklokken.

Verder kan het zo zijn dat je in de bios van je moederbord een instelling kunt vinden bij welke temperatuur hij werkelijk terugklokt. Het kan namelijk zomaar zijn dat de fabrikant van je moederbord deze wat lager heeft ingesteld om je processor te beschermen.

En je gaf al eerder aan dat je max rond de 60°C zit, dus misschien zit je daar al boven.

Btw je koeler zit niet dicht met stof maar ik zou um samen met je pc wel ff stofzuigen. :)

Daarna zou ik de kast dicht doen. Een gesloten kast heeft een duidelijke/betere airflow = betere koeling.
En dan indien nodig/mogelijk toch de fan een kwartslag draaien zodat deze "koele" lucht aanzuigt en deze naar de achterste casefan blaast = direct foetsie.

Kwestie van uitproberen maar zeker de moeite waard.

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-02 16:35
Baloes schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:38:
Voor de maximale temperatuur van deze processor (google) staat 62°C. Daarboven gaat ie dus waarschijnlijk terugklokken.

Verder kan het zo zijn dat je in de bios van je moederbord een instelling kunt vinden bij welke temperatuur hij werkelijk terugklokt. Het kan namelijk zomaar zijn dat de fabrikant van je moederbord deze wat lager heeft ingesteld om je processor te beschermen.

En je gaf al eerder aan dat je max rond de 60°C zit, dus misschien zit je daar al boven.

Btw je koeler zit niet dicht met stof maar ik zou um samen met je pc wel ff stofzuigen. :)

Daarna zou ik de kast dicht doen. Een gesloten kast heeft een duidelijke/betere airflow = betere koeling.
En dan indien nodig/mogelijk toch de fan een kwartslag draaien zodat deze "koele" lucht aanzuigt en deze naar de achterste casefan blaast = direct foetsie.

Kwestie van uitproberen maar zeker de moeite waard.
Stofzuigen :o daar kan je hardware kapot aan gaan (Wikipedia: Elektrostatische ontlading)

const { signature } = await fetchProfile()

• Baloes
True. Daarom moet je ook een stofzuiger met plastic zuigdeel gebruiken, waar je de onderdelen niet mee aanraakt.
En de stofzuiger in de laagste stand zetten. Wat ik zelf eigenlijk doe (sorry niet gezegd hierboven) is het smalle zuigdeel pakken en daar een wat langer rubberen slangetje indoen. Dit gebruik ik voor het zuigen. Je komt dan overal makkelijk bij, hebt nooit teveel zuigkracht en geen statische ontlading...

Verder ook altijd ervoor zorgen dat de fans niet gaan draaien van de stofzuiger want daar kunnen ze kapot van gaan..

Affijn..stofzuigclass...

We horen het nog :)

• Majin Buu
  • Niet online
Waar zitten je front intake-fans?
De HDD en PCI-E kabels belemmeren ook enigszins een vrije doorstroom in mijn opinie. Ik zou de HDD zo hoog mogelijk in een bay (evt een 5.25) zetten en de kabels netjes uit de luchtstroom van de intake-fan(s) wegwerken.

• RemcoMoelard
Boven de arctic cooler zit er 1 en eentje aan de achterkant.

Overigens hier nog even een screenshot van HW-Monitor na nog geen 10 min spelen:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/23r1rpl.png

• Majin Buu
  • Niet online
OK, je hebt GEEN intake-fans in de case? Alleen 2 outtake-fans, 1 in het dak en 1 in de achterzijde?

• RemcoMoelard
AH, Azerty heeft er een verstopt die voorin de kast zit. 2 outtakes, 1 intake.
Ik neem aan dat outtake = blaast naar buiten, intake blaast naar binnen?

• Baloes
Je zit met de temp onder load wel wat hoog.
Door zoals Cheshire al zegt de airflow te optimaliseren zou je aan koeling kunnen winnen.
Was de kast trouwens dicht toen je de temperaturen monitorde?

De read outs van je Fans zijn apart...675000 voor de CPU fan :-)

Ik gebruik zelf een programma genaamd speedfan om de snelheid van m'n fans monitoren en eventueel de snelheden van m'n fans te regelen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hee, dat kreng ken ik, ik heb ook ooit de fout gemaakt om dat onding te kopen.

Mijn tip: koop een nieuwe koeler. Dat ding is vrij slecht namelijk, in mijn Antec 900 deed ie het nog redelijk, want toen had ie een 200mm erobven hangen, maar in normale kasten zijn ze voor AMD echt waardeloos, omdat ze dus verticaal hangen.

Die temps zijn echt hoog, mijn grotere heethoofd 1100T blijft 10 graden koeler bij een 100% load stresstest, ingame ongeveer 20 graden koeler.

Grote kans dus dat je CPU gewoon te warm wordt en daardoor gaat terugklokken. Een goede koeler zal dat wel verhelpen, ik weet niet welke kast je hebt, maar echt geweldig ziet die er ook niet uit. Enfin, een Mugen zal wonderen doen, een Macho zou helemaal prachtig zijn, maa die krijg je never nooit in je kast geschoenlepeld.

• RemcoMoelard
VasZaitsev schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:06:
Hee, dat kreng ken ik, ik heb ook ooit de fout gemaakt om dat onding te kopen.

Mijn tip: koop een nieuwe koeler. Dat ding is vrij slecht namelijk, in mijn Antec 900 deed ie het nog redelijk, want toen had ie een 200mm erobven hangen, maar in normale kasten zijn ze voor AMD echt waardeloos, omdat ze dus verticaal hangen.

Die temps zijn echt hoog, mijn grotere heethoofd 1100T blijft 10 graden koeler bij een 100% load stresstest, ingame ongeveer 20 graden koeler.

Grote kans dus dat je CPU gewoon te warm wordt en daardoor gaat terugklokken. Een goede koeler zal dat wel verhelpen, ik weet niet welke kast je hebt, maar echt geweldig ziet die er ook niet uit. Enfin, een Mugen zal wonderen doen, een Macho zou helemaal prachtig zijn, maa die krijg je never nooit in je kast geschoenlepeld.
Okay, dus welke mugen, 3/4 ? Ik ben echt een drama als het gaat om computers bouwen etc xD

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Eerst weten wat wel en niet in je kast past, sowieso vind ik je kast er niet bepaald geweldig uitzien voor een heethoofd CPU en een vrij warm wordende GPU...

Een Mugen 4 moet wel passen, mocht je kast toch ruimter zijn dan ik dacht, koop dan een Macho, die koelt nog wat beter en is stiller.

• RemcoMoelard
Nouja, als de GPU erin past hè ;P Ik heb echt nog wel wat ruimte over :)

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
35fps voor BF3 op ultra is heel normaal:

reviews: AMD's HD 7950: betaalbare snelheid

Die test is gedaan met een overgeklokte i7, dus 35 fps met jou cpu lijkt me heel redelijk.

http://www.bit-tech.net/h...670k-haswell-cpu-review/5

Laten we niet vergeten dat je een cpu hebt uit 2010. Die is inmiddels dus al bijna weer 4 jaar oud. Hier bijvoorbeeld een vergelijking tussen een AMD FX-8350 van 1 jaar oud en Intel CPU's van dit jaar. Daar kun je al duidelijk aan zien dat games tegenwoordig veel van CPU's vragen. Voordat je een andere koeler gaat kopen, zou ik eerst vaststellen of je CPU wel aan het thottlen is onder belasting. Ik denk namelijk van niet. Download aida 64 en prime95. Kijk of je cpu inderdaad gaat throttlen en bij welke temperatuur dat dan is. Let op, prime95 belast je cpu meer dan een game, dus blijf er bij en stop het programma als de temperaturen hoog oplopen. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Mick1990 op 11-12-2013 00:08 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
wat mij opvalt aan de voltages is dat de +3.3v maar 0.78v is... Die is van de batterij toch?

En de CPU fan 0rpm? Max 675000rpm? raaid de fan zowieso nog wel?

[ Voor 26% gewijzigd door rikadoo op 11-12-2013 09:13 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• RemcoMoelard
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2ebtu81.png

dit klopt ook niet , een maat van mij vertelde mij dat de GPU op 100% moet zitten wanneer je gamed, kijk wat de mijne doet o-O

Overigens, de fan draait wel, maar is waarschijnlijk gebugged ofzo? 't Probleem is dat ik geen koelpasta heb, dus ik moet dan dat ding demonteren, en dan weer nieuwe koelpasta op doen :(

• RemcoMoelard
BUMP voor een nieuw probleem(sorry als dit niet mag, maar waarom een nieuw topic aanmaken als het er een soor van mee te maken heeft hè? ;) )
Pagina: 1