Nieuwe pc, graag advies!

Pagina: 1
Acties:

• wolter94
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-03 20:45
Goedendag,

Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe pc gekocht.. Daarna heb ik me erg verdiept in pc's en kwam ook op het idee om een computer in een desk te maken.
Daarom heb ik mijn net 4 maanden oude pc uit elkaar geschroeft maar wat ik zag beviel me niet genoeg om die 'te laten zien' in mijn bureau, (waardoor je door een glasplaat de pc ziet liggen),
daarom heb ik een nieuw lijste bij elkaar gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 192,90€ 192,90
1ASRock Fatal1ty Z87 Killer€ 120,90€ 120,90
1Asus GTX760-DC2OC-2GD5€ 213,03€ 213,03
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,-€ 73,-
1Cooler Master G700€ 59,99€ 59,99
1Kingston HyperX 3K SSD 2.5" 120GB€ 85,89€ 85,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,71

(Verder houdt ik een stelpost van €50 tot €80 aan voor fans, fans controllers, cable sleeving etc.)
En mijn uiterlijke budget met deze bovenstaande stelpost is €850,-.

Omdat dit mijn eerste eigen built wordt en dus ook mijn eerste samenstelling (ook rekening gehouden met de kleurstelling 8)7 ), vraag ik jullie advies. Alles is welkom <3 !

Hieronder zal ik het e.e.a. beschrijven/vragen:

1. Wat ik voornamelijk met de pc wil gaan doen is het volgende: gamen: WarRock/GTA V & Autocad 2014 3d. Naar mijn weten zou dit soepel moeten gaan...

2. Het volgende scherm heb ik nu: pricewatch: AG Neovo L-W22, Hier wil een nog een 2de scherm van aanschaffen. één voor het gamen/schoolwerk en één voor youtube etc.
Kan de GTX760 deze 2 schermen aan? en is het mogenlijk om op één scherm te gamen en op één te internetten op het zelfde moment?

3. In dit systeem heb ik een 120GB ssd gekozen. Dit is net te weinig voor mij maar een grootere is te veel voor mij, dus zat ik aan de volgende oplossing te denken:
Hier heb ik nog een externe harde schijf liggen 750G, kan ik die als mijn HDD gebruiken?

4. Ik heb voor de GTX 760 gekozen, is dit een overkill voor wat ik wil gaan doen? Verder deze moet in een prijs klasse van 200 euro komen te liggen.

5. Verder ik heb me kapot gezocht in de afmetingen van het moederbord, dit heb ik helaas niet gevonden, heeft iemand een idee van hoe groot deze kan wezen.

6. Kan ik de I5 soepel overklokken in samenstelling met het moederbord?

7. koeling, gewone stock koeling, deze ga ik later vervangen door een custom watercooling, nadat ik mij hierin heb verdiept. Dit omdat er een oc op het lijste staat.

8A, de fans plus eventueel led's maar zeker een fan controller komen op een apparte voeding te zitten. Dit zal een hele goedkope voeding worden.

8B, fans, ik zit te denken om 10 fans te gebruiken. 4 in push 4 in pull en nog 2 in push omhoog. Zit er verschil tussen push and pull? bijv. is ééntje die gefabriceerd is voor push ook evengoed voor pull?

8C, Wat voor soort fans raden jullie aan? ik heb mij hierin wel een beetje verdiept maar heb er nog niet veel benul van, dus hierbij hulp gezocht! bedankt.

Ik hoop dat jullie wat met deze informatie / vragen kunnen..

Alvast bedankt,
Wolter94.

(sorry voor eventuele spellingsfouten / misgelopen zinnen)

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
2. Het volgende scherm heb ik nu: pricewatch: AG Neovo L-W22, Hier wil een nog een 2de scherm van aanschaffen. één voor het gamen/schoolwerk en één voor youtube etc.
Kan de GTX760 deze 2 schermen aan? en is het mogenlijk om op één scherm te gamen en op één te internetten op het zelfde moment?

Je kunt een webpagina openen en die bekijken en op het andere scherm gamen, als je wilt switchen naar je andere scherm zul je hem in windowed mode moeten zetten, als je op 2 scherm tegelijk wilt gamen zul je gebruik moet maken van nivdia surround ofzo. En ja die 760 kun je op meerdere schermen aansluiten. Maar als je met 2 schermen tegelijk wilt gmane zou ik toch voor een sterek videokaart gaan, zoals een 280x of 770.

3. In dit systeem heb ik een 120GB ssd gekozen. Dit is net te weinig voor mij maar een grotere is te veel voor mij, dus zat ik aan de volgende oplossing te denken:
Hier heb ik nog een externe harde schijf liggen 750G, kan ik die als mijn HDD gebruiken?

Ja dat kan, je kunt zelfs de HD uit de behuizing halen en die apart aansluiten.

4. Ik heb voor de GTX 760 gekozen, is dit een overkill voor wat ik wil gaan doen? Verder deze moet in een prijs klasse van 200 euro komen te liggen.

Nee, prima keuze.

5. Verder ik heb me kapot gezocht in de afmetingen van het moederbord, dit heb ik helaas niet gevonden, heeft iemand een idee van hoe groot deze kan wezen.

Het formaat is ATX, oftewel 305mm lang en 244mm breed.

6. Kan ik de I5 soepel overklokken in samenstelling met het moederbord?

Waarschijnlijk wel, een K processor i.c.m een Z moederbord; dat gaat lukken. Al zijn er geen gegarandeerde resultaten.

8A, de fans plus eventueel led's maar zeker een fan controller komen op een apparte voeding te zitten. Dit zal een hele goedkope voeding worden.

Dat is echt nergens voor nodig hoor ;) je kunt beter een wat duurdere voeding kopen met een wat hoger wattage.

8B, fans, ik zit te denken om 10 fans te gebruiken. 4 in push 4 in pull en nog 2 in push omhoog. Zit er verschil tussen push and pull? bijv. is ééntje die gefabriceerd is voor push ook evengoed voor pull?

Push/Pull? dan heb je het over radiatoren? ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, ik zou het geld besparen.

8C, Wat voor soort fans raden jullie aan? ik heb mij hierin wel een beetje verdiept maar heb er nog niet veel benul van, dus hierbij hulp gezocht! bedankt.

Kijk eens op google om fans te vergelijken kwa geluidsniveau en airflow.

Verder ziet je setup er goed uit maar zou ik voor een beter voeding gaan. Bijvoorbeeld: pricewatch: Seasonic M12II 620W

620w is opzich genoeg. videokaart zal denk ik niet meer dan 200w gebruiken, en de proc. misschien 150. heb je nog genoeg over voor alle andere dingen.

• wolter94
Teun, allereerst bedankt voor je duidelijke, prettig te lezen reactie!, verder had ik nog een paar vragen/een reactie over de antwoorden die je hebt gegeven;

1. -

2. Gamen ben ik van plan op één scherm te doen, dus als ik jou reactie goed lees neem ik aan dat ik dan geen betere GPU hoef te kopen.. En de prijsklasse is dan toch te hoog begrepen voor mij.

3. Oké, super. Maar het is een externe harde schijf ter grootte van een SSD, dus dat is verder niet nodig.

4. -

5. Kijk, dan kan ik dat tenminste juist verwerken in mijn eigengemaakte komende built.

6. -

8A. -

8B. Met push pull bedoel ik het zelfde systeem als met een gekoelde radiator ja. Maar in mij geval; 4 ventilator's die de lucht in mijn 'computer ruimte' blazen, en aan de andere kant, 50cm verder, de lucht er weer uit zuigen, zit hier dan verschil tussen push pull? en is dit mogenlijk?

8C. -

En over de powersuply, ik heb gekozen voor een 700W voor €59.99, en jij raad mij aan de Seasonic M12II 620W voor €66.60. De door mij gekozen powersuply is goedkoper en heeft meer watt's, dus is het slim om voor de prijs te gaan, of heeft die Seasonic echt een betere kwaliteit?

In verwachting van een reactie, bedankt,

Wolter94.

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-03 15:28
ik heb gekozen voor een 700W voor €59.99, en jij raad mij aan de Seasonic M12II 620W voor €66.60. De door mij gekozen powersuply is goedkoper en heeft meer watt's, dus is het slim om voor de prijs te gaan, of heeft die Seasonic echt een betere kwaliteit?
Lees voor je voeding dit artikel eventjes door.(weliswaar een wat ouder artikel maar geld nog steeds in grote lijnen)

http://tweakers.net/nieuw...-aan-voedingen-getest.htm

[ Voor 8% gewijzigd door DjThase op 08-12-2013 19:26 ]

Mop mop, gas derop!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Waarom zou je 10 fans willen gebruiken? 3 intake en 2 exhaust is al overkill genoeg voor een enkele videokaart. ;)

De GPU produceert immers bijna dubbel zoveel warmte als een zwaar overklokte CPU. Voor de CPU moet je vooral een goede CPU koeler hebben om de warmte snel genoeg af te voeren. De hoeveelheid warmte is echter niet zo groot, waardoor veel casefans niets gaan uitmaken.

Vergeet wel geen filter voor de intake fans te zetten. ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Robbedem op 08-12-2013 23:15 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

10 fans, wil je een heli ervan maken?

Maar, onderstaand twee leuke systeempjes:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 197,80€ 197,80
1MSI H77MA-G43€ 68,03€ 68,03
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 249,-€ 249,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 51,50€ 51,50
1BitFenix Shadow€ 60,-€ 60,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,89€ 58,89
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 837,81

Niet overklokbaar systeem met een Xeon, voor als je de gok wilt nemen dat HT de komende jaren beter ondersteunt en nuttig gaat worden. Verder gewoon goede onderdelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 134,20€ 134,20
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 72,95€ 72,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 249,-€ 249,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 51,50€ 51,50
1BitFenix Shadow€ 60,-€ 60,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,89€ 58,89
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 779,13

Overklokbaar AMD systeem met een mobo waarmee je ook leuk kan overklokken, koeler voor echt overklokken vervangen door een Macho als die past, anders een Mugen.

Voordeel van de Xeon is de betere single core prestaties heeft. De AMD is over te klokken tot deze in de buurt van deze single core prestaties komt, is goedkoper en ongeveer even snel als die Xeon op 100% belasting.

People as things, that’s where it starts.

• Robbedem
Hij wil het in een bureau inbouwen, een kast is dus niet nodig en vandaar ook wat meer fans dan gebruikelijk.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ahaaa, misschien moet ik toch eens alles gaan lezen.

Maar, zo heel veel verschil zit er toch niet tussen een kast en een bureau? 10 fans zijn dan nogsteeds overklill, met de juiste fans [140mm's met leuke luchtverplaatsing] moet je denk ik met 4 wel genoeg hebben, desnoods 6. Als je 200mm fans gaat gebruiken zijn 4 als meer dan genoeg.

Voor het overklokken zul je natuurlijk wel een betere cpu koeler moeten nemen. waterkoeling, al dan niet closed loop, zou in een desk natuurlijk het gaafste zijn. En het makkelijkste. Een Macho is namelijk erg groot.

• wolter94
DjThase schreef op zondag 08 december 2013 @ 19:25:
[...]

Lees voor je voeding dit artikel eventjes door.(weliswaar een wat ouder artikel maar geld nog steeds in grote lijnen)

http://tweakers.net/nieuw...-aan-voedingen-getest.htm
Oké, handig artikel! Maar die komt uit 2007 dus ik ga toch voor de 600W de pricewatch: Seasonic M12II 620W.
VasZaitsev schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:43:
ahaaa, misschien moet ik toch eens alles gaan lezen.

Maar, zo heel veel verschil zit er toch niet tussen een kast en een bureau? 10 fans zijn dan nogsteeds overklill, met de juiste fans [140mm's met leuke luchtverplaatsing] moet je denk ik met 4 wel genoeg hebben, desnoods 6. Als je 200mm fans gaat gebruiken zijn 4 als meer dan genoeg.

Voor het overklokken zul je natuurlijk wel een betere cpu koeler moeten nemen. waterkoeling, al dan niet closed loop, zou in een desk natuurlijk het gaafste zijn. En het makkelijkste. Een Macho is namelijk erg groot.
Tja, als je leest wordt er veel duidelijk :P

Maar we praten over een bak van lxb 500mmx500mm met een hoogte van 300mm. (50x50x30). Dus er is veel ruimte om te ontdoen van warme lucht. Dus daarom leek mij het wel nodig om aan beide zijden 4 fans te gebruiken.. En het hoogt ook best goed. En de andere 2 eventueel boven op het bureau te maken, maar daar zijn echt 'pull' fans voor nodig.. daarvoor ben ik nog aan't zoeken.
De fans wil ik in een uitvoering van 120mm hebben, dit leek mij een goede tussenmaat.

En ja ik ben van plan te overklokken, maar zoals ik dat al heb gezegd in de toekomst, er komt eerst een stock koeling in, €2,50. Waarna ik mij in watercooling ga verdiepen (en sparen).

Verwijderd

De Seasonic M12II 620W is niet echt interessant voor jouw, qua vermogen kan die een tweede GTX760 aan maar qua aansluitingen niet. Dus dan kun je net zo goed de 520W versie nemen voor één videokaart of een andere voeding bij twee videokaarten.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

120mm vind ik qua fans eigenlijk geen fijne maat. 140mm fans verplaatsen een stuk meer lucht bij hetzelfde lawaai. Ook zijn ze niet echt duurder. Gelid en Thermalright hebben best leuke fans voor een lief prijsje.

Volgens mij zit er niet echt verschil tussen push en pull fans, Wel zijn er fans met hogere luchtdruk dan andere fans.

• wolter94
Oke, over de voeding; daar ga ik nog even mee aan de slag, zodat ook alle kabels bij alle componenten past..

en 140mm is te groot voor mijn bureau... maar bedankt voor de info!

• Robbedem
Een bak van 500 x 500 x 300? Dat lijkt mij een rare maat.
Als die zo dik is, ga je problemen hebben met ofwel je benen (omdat je ze niet onder je bureau krijgt) of met je armen omdat je die veel te hoog moet houden.

Het is dus best om je bureau zo dun mogelijk te hebben. Je zegt verder trouwens dat 140mm te groot is, dus ik neem aan dat het niet 300 mm dik is, anders zou er wel gemakkelijk een 140mm fan in passen, toch. ;)

Verder: als je je moederbord plat inbouwt (wat ik vermoed), let er dan op dat je CPU koeler en uitbreidingskaarten (zoals GPU) erin kunnen. ;)

• wolter94
Robbedem schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 00:45:
Een bak van 500 x 500 x 300? Dat lijkt mij een rare maat.
Als die zo dik is, ga je problemen hebben met ofwel je benen (omdat je ze niet onder je bureau krijgt) of met je armen omdat je die veel te hoog moet houden.

Het is dus best om je bureau zo dun mogelijk te hebben. Je zegt verder trouwens dat 140mm te groot is, dus ik neem aan dat het niet 300 mm dik is, anders zou er wel gemakkelijk een 140mm fan in passen, toch. ;)

Verder: als je je moederbord plat inbouwt (wat ik vermoed), let er dan op dat je CPU koeler en uitbreidingskaarten (zoals GPU) erin kunnen. ;)
De bak komt aan de rechterkant van waar ik zit, dus ik heb geen last van beperkte beenruimte; (als ik mijn pc wil zien moet ik naar rechts-beneden kijken i.p.v. recht voormij..)

en over die fans, ik ga ze naast elkaar zetten dus, 4x120=480mm, en 4x140=560mm, en 3 fans naast elkaar pas niet bij het uiterlijk van de desk :P

Ik had het idee al helemaal uitgetekend met AutoCAD, maar alles past er ruim in, en al rekening gehouden met de toekomstige watercooling, bedankt voor het meedenken <3

Alleen is het wachten nu op de exacte afmetingen van de glasplaat en dan kan ik beginnen aan mijn definitieve ontwerp oOo .

Wolter94.

• Robbedem
Ah, ok. Dat verklaart al een hoop. :)

Veel succes ermee, en vergeet geen foto's op tweakers te plaatsen. ;)
Casemodding
Pagina: 1