Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvisee
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 17:37
Mede-auteur:
  • rvisee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2021

rvisee

Hallo,

Ik heb zojuist de DS213j NAS van Synology besteld, zie hieronder verdere product informatie;
http://tweakers.net/pricewatch/334158/synology-diskstation-ds213j.html
http://www.synology.com/nl-nl/products/spec/DS213j

Is het mogelijk om Ubuntu server te installeren op deze NAS zodat ik (server) software op deze NAS kan draaien. Ik heb zelf een backup programma ontwikkeld, bij dit programma is er één master server nodig die de data van alle apparaten beheerd. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als deze server op de NAS zelf kan draaien. Ik heb wat rondgezocht op het net, maar ik kon geen duidelijk antwoord op mijn vraag vinden. Ik zag dat er een standaard systeem op de NAS draait, wat megeleverd wordt door Synology, Voor zover ik weet, is het niet mogelijk om deze server software te draaien op dit meegeleverde systeem.

Ik heb de NAS nog niet thuis staan, ik verwacht deze thuis te ontvangen in ongeveer 3 dagen, ik heb dus nog niet de mogelijkheid om wat tests uit te voeren. Het leek mij practisch om deze vraag vooraf te stellen.

Alvast bedankt,
Tim Visée

Well Caffeinated · Programmer · Designer · Gamer · timvisee.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De synology software kan zelf ook back-ups verzorgen en tevens kan je de standaard software uitbereiden:
http://www.synology.com/nl-nl/dsm/app_packages

Als je zelf software wilt draaien, waarom dan niet een HP Proliant microserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvisee
brilsmurfffje schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:33:
De synology software kan zelf ook back-ups verzorgen en tevens kan je de standaard software uitbereiden:
http://www.synology.com/nl-nl/dsm/app_packages

Als je zelf software wilt draaien, waarom dan niet een HP Proliant microserver?
Ik weet dat Synology zelf backup software meeleverd, maar in dit geval is dit backup programma veel praktischer doordat deze gebruik kan maken van externe dataprocessors en nog een hele reeks features. Ik ben eerlijk gezecht nooit zo'n fan van deze standaard software. Anyhow, ik had inderdaad even zitten kijken naar deze uitbreidings mogelijkheden, maar dit geeft mij (voor zover ik kon zien) niet de mogelijkheid om eigen software te draaien.

Het is achteraf gezien misschien beter om een HP Proliant te bestellen om dit voor elkaar te krijgen, maar de Synology NAS is al besteld :/ . Het is overigens geen probleem als het niet gaat lukken, er staat een PC naast die wat dat betreft 24/7 draait, deze PC kan deze taak gewoon overnemen. Maar het leek mij iets netter om deze server software op de NAS zelf te draaien, vandaar dat ik deze vraag stel.

Bedankt voor de reactie,
Tim Visée

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is idd niet al te slim geweest om een syno te kopen.. die koop je normaal juist vanwege DSM. Anders ben je met een standaard NAS of zoals genoemd microserver veel goedkoper uit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
Ik ben bang van niet. Er zit een klein Marvell ARM CPUtje in. Opstarten gebeurt waarschijnlijk middels U-Boot, naar een kleine op Busybox gebaseerde , fabrikant specifieke distro (in het geval van Synology; Disk Station Manager).

Er zijn voor dit soort ARM nasjes wel alternatieve distro's (unslung is denk ik wel de bekenste), maar dan heb je nog geen Ubuntu. Je zou Debian ARM kunnen proberen, dat komt er redelijk in de buurt, maar zorg dan wel dat je terug kunt op de een of andere manier (al heb je maar ene JTAG kabel).

Als je bestelling nog kunt annuleren; er zijn best wel aardig wat NASen die op een (X86) Atom CPUtje werken. Dat zijn feitelijk kleine servertjes, waarbij je enige beperking is dat je vaak niet in de BIOS kunt (dat laatste weet ik nieteens zeker). Het NASje waarmee ik gewerkt heb (was volgens mij QNAP) had in ieder geval een VGA uitgang, lokale console waarop je kon inloggen, etc...

Kortom, als het met een kant-en-klaar NASje moet, koop iets met een Atom CPUtje erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvisee
DukeBox schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:43:
Het is idd niet al te slim geweest om een syno te kopen.. die koop je normaal juist vanwege DSM. Anders ben je met een standaard NAS of zoals genoemd microserver veel goedkoper uit.
Bjornski schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:45:
Ik ben bang van niet. Er zit een klein Marvell ARM CPUtje in. Opstarten gebeurt waarschijnlijk middels U-Boot, naar een kleine op Busybox gebaseerde , fabrikant specifieke distro (in het geval van Synology; Disk Station Manager).

Er zijn voor dit soort ARM nasjes wel alternatieve distro's (unslung is denk ik wel de bekenste), maar dan heb je nog geen Ubuntu. Je zou Debian ARM kunnen proberen, dat komt er redelijk in de buurt, maar zorg dan wel dat je terug kunt op de een of andere manier (al heb je maar ene JTAG kabel).

Als je bestelling nog kunt annuleren; er zijn best wel aardig wat NASen die op een (X86) Atom CPUtje werken. Dat zijn feitelijk kleine servertjes, waarbij je enige beperking is dat je vaak niet in de BIOS kunt (dat laatste weet ik nieteens zeker). Het NASje waarmee ik gewerkt heb (was volgens mij QNAP) had in ieder geval een VGA uitgang, lokale console waarop je kon inloggen, etc...

Kortom, als het met een kant-en-klaar NASje moet, koop iets met een Atom CPUtje erin.
Het is gelukkig geen probleem, vanwege deze andere PC, die overigens stukke sterker is dan deze andere server oplossingen (Onderandere omdat deze PC een sterke GPU heeft). Deze andere PC wordt zoizo gebruikt voor dataprocessing van deze backups. Bedankt voor de tip een ieder geval, zeker iets om op te letten te volgende keer. :P

Tim Visée

[ Voor 58% gewijzigd door timvisee op 08-12-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Toch vraag ik me wel af wat je voor 'dataprocessing' doet wat rsync (waar syno backup en data replicator een schil omheen is) niet kan.. met incremental forever, versiebeheer, blocklevel delta en optioneel encryptie is dat wel een heel sterke tool.
Ook de (offline) sync cloudstation werkt daar mee.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 08-12-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvisee
DukeBox schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:49:
Toch vraag ik me wel af wat je voor 'dataprocessing' doet wat rsync (waar syno backup een schil omheen is) niet kan.. met incremental forever, blocklevel delta en optioneel encryptie is dat wel een heel sterke tool.
We hebben thuis een aantal apparaten staan die allemaal aan het backup netwerk gehangen worden. Apparaten die op dat moment niet gebruikt worden maar wel aanstaan kunnen voor data processing gebruikt worden (als dit is ingeschakeld). Dit is zo gedaan wegens een aantal reden. Ten eerste, dat apparaten die zelf geen sterke CPU/GPU hebben geen data hoeven te processen (mits er een dataprocessor beschikbaar is). Daarnaast wordt dit gedaan, dat PC's die backuppen tijdens gebruik, niet zelf data hoeven te processen zodat er nouwelijks een preformance inpact is (behalve het dataverkeer en het schijfgebruik dan), wat natuurlijk enorm irritand zou zijn tijdens bijvoorbeeld gamen. Deze backup data wordt onderandere enorm gecompressed en gecodeerd. Daarnaast wordt het op een andere manier opgeslagen dan gewoon plain files om bestands versioning makkelijker te maken. Hiervoor is veel rekenkracht nodig, vandaar deze dataprocessors.

Tim Visée

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het lijkt me dat het moet kunnen, maar het misschien makkelijker om het te chrooten. Daarvoor zou je de Arm versie moeten 'debootstrappen', dit levert je een rootfs op, die je kunt chrooten.

Ik weet niet hoe een Synlogy precies boot, als de initieele init (meestal /sbin/init) op een beschijfbaar filesysteem staat, zou je deze kunnen vervangen door een script die een switch_root doet naar jouw Ubuntu rootfs, dan draai je het native. Wel met de Synology kernel, maar die zou ook wel eens lastig te vervangen kunnen zijn, aangezien er geen support in de Vanilla zit. (Had je beter een Lacie kunnen nemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvisee
Mijzelf schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:06:
Het lijkt me dat het moet kunnen, maar het misschien makkelijker om het te chrooten. Daarvoor zou je de Arm versie moeten 'debootstrappen', dit levert je een rootfs op, die je kunt chrooten.

Ik weet niet hoe een Synlogy precies boot, als de initieele init (meestal /sbin/init) op een beschijfbaar filesysteem staat, zou je deze kunnen vervangen door een script die een switch_root doet naar jouw Ubuntu rootfs, dan draai je het native. Wel met de Synology kernel, maar die zou ook wel eens lastig te vervangen kunnen zijn, aangezien er geen support in de Vanilla zit. (Had je beter een Lacie kunnen nemen.)
Ik moet natuurlijk niet vergeten dat deze NAS op 512MB RAM draait en een single core CPU heeft. Het is misschien zoizo niet handig om een andere OS op deze NAS te plaatsen, die ook nog eens Java (met het server programmatje) moet draaien, wegens de preformance van de NAS. Dus ik ga dan denk ik toch maar naar een externe PC die deze server draait.

Het was beter geweest om een andere NAS/Server te bestellen die hiervoor geschikt was, maar deze NAS is eenmaal besteld, een extra NAS/Server kopen gaat misschien iets te ver.

Tim Visée

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Idd.. ook met rsync zal het minder vlot performen. Hoe dan ook kom ik in je beschrijving niet iets tegen dat rsync niet (native) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Binnen 14 dagen kan je op internet bestelde producten retourneren zonder opgaaf van reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:25:
Binnen 14 7 dagen kan je op internet bestelde producten retourneren zonder opgaaf van reden
Idd gewoon wet kopen op afstand. 7 dagen retourneren zonder opgaaf van reden.

En dan gewoon voor een HP Microserver <3 gaan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
timvisee schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:11:
Ik moet natuurlijk niet vergeten dat deze NAS op 512MB RAM draait en een single core CPU heeft. Het is misschien zoizo niet handig om een andere OS op deze NAS te plaatsen, die ook nog eens Java (met het server programmatje) moet draaien, wegens de preformance van de NAS. Dus ik ga dan denk ik toch maar naar een externe PC die deze server draait.
Opzich kan je met 512MB een prima server draaien. Vergeet niet dat de server headless, dus je verspilt niets aan een GUI.
En performance, tja, wat moet je applicatie allemaal doen, en hoe efficient is het geschreven?

Hoewel een PC natuurlijk veel performanter is, kan hij niet tippen aan een Arm NAS als het om zuinigheid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvisee
Mijzelf schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:49:
[...]

Opzich kan je met 512MB een prima server draaien. Vergeet niet dat de server headless, dus je verspilt niets aan een GUI.
En performance, tja, wat moet je applicatie allemaal doen, en hoe efficient is het geschreven?

Hoewel een PC natuurlijk veel performanter is, kan hij niet tippen aan een Arm NAS als het om zuinigheid gaat.
Java is nou niet echt preformance friendly, daarnaast zijn de taken die het programmatje moet uitvoeren vrij zwaar, helemaal als er 8 apparaten tegelijk backuppen. De server moet bijvoorbeeld ook bestanden bufferen, dat gaat 'm toch echt niet worden op een systeem met 512MB ram, waarvan een deel al gebruikt wordt door het operating system.

Ik ben trouwens niet van plan om de gekochte NAS terug te sturen, buiten dat ik er geen software op kan draaien ziet het er wel uit als een fijn systeem. De software gaat gewoon draaien op een PC die er toch al naast staat, die overigens meer rekenkracht heeft. Ik ben er dus zeker van om het zo op te stellen.

Tim Visée

Pagina: 1