Toon posts:

Moederbord Maximaal toegewezen RAM-grootte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het selecteren van componenten voor een nieuwe desktop pc. Nu wil ik voor deze pc geen videokaart toevoegen maar gebruik maken van de geintergreerde Intel HD Graphics van de processor.

Nu zie ik moederborden die als specificatie 1792 MB of 1 GB Maximaal toegewezen RAM-grootte hebben.
Stel ik neem het moederbord dat maximaal 1GB ram kan toewijzen, betekent dit dat ik van de 4GB ram intern geheugen die ik wil toevoegen maximaal 1GB kan toewijzen aan de Intel HD Graphics? Of slaat de toegewezen RAM-grootte ergens anders op?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

die 1gb slaat op je eigen ram waarvan je dus maximaal 1gb of 1792mb kan toewijzen. Maar 1gb is ruimschoots voldoende voor hd resoltie filmpje e.d... Gamen wordt geen topper, maar dat was ook niet de bedoeling neem ik aan..

Laat het in ieder geval niet in je keuze meewegen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meer dan 1GB is sowieso zinloos, de videochip is lang niet snel genoeg om daadwerkelijk wat te kunnen met zoveel geheugen.
Maar als je 4GB hebt, en 1GB toewijst aan de IGP dan heb je inderdaad nog 3GB over als systeemgeheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Volgens mij laat de IGP zich maximaal 1792 MB toewijzen. Gamen is inderdaad niet het hoofddoel maar om een keer een wat oudere shooter te spelen zou ik wel leuk vinden.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
TERW_DAN schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:24:
Meer dan 1GB is sowieso zinloos, de videochip is lang niet snel genoeg om daadwerkelijk wat te kunnen met zoveel geheugen.
Maar als je 4GB hebt, en 1GB toewijst aan de IGP dan heb je inderdaad nog 3GB over als systeemgeheugen.
Gaat die 1GB memory dan af van je maximale geheugen (in dit geval 4GB), of van de hoeveelheid die WIndows aan kan sturen (in het geval van 32-bit OS 3GB) ?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 14:44
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:28:
Thanks. Volgens mij laat de IGP zich maximaal 1792 MB toewijzen. Gamen is inderdaad niet het hoofddoel maar om een keer een wat oudere shooter te spelen zou ik wel leuk vinden.
In dat geval ben je imho veel beter af met een APU van AMD waar je een vele malen krachtigere GPU hebt om dat af te handelen. Hou er wel rekening mee dat je dan wel sneller geheugen nodig hebt om die GPU-kracht daadwerkelijk volledig te benutten. Een A10 Richland draait bijvoorbeeld uitstekend op DDR3-2133 waar nog best redelijk mee te gamen valt. Geeft je over het algemeen het meeste bang-for-buck op dit gebied.

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jolke schreef op maandag 09 december 2013 @ 10:49:
[...]

Gaat die 1GB memory dan af van je maximale geheugen (in dit geval 4GB), of van de hoeveelheid die WIndows aan kan sturen (in het geval van 32-bit OS 3GB) ?
Ik ga er vanuit (maar dat heb ik zelf niet getest) dat je als je een 32b OS gebruikt, je het videogeheugen eraf moet halen, dat heeft immers ook adresruimte nodig. En dan maakt het niet zo gek veel uit of je meer dan 4GB hebt of niet.

Maar is een 32b OS nog van deze tijd op een modern systeem? De enige reden dat ik nog een 32b OS zou willen draaien is om wat oud 16bit spul te kunnen laten werken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Ik draai nog een 32-bit Windows 7, met 4GB aan RAM erin.
Reden daarvoor is - inderdaad - een plugin om een parallele LCD HD44780 met WinAmp informatie aan te sturen, die alleen onder 32-bit software loopt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar een 64b OS kan ook 32b software draaien. Of is het 16b? Want dan voldoet een 64b OS iig niet meer.

Als je dan met een config als bovenstaande gaat werken moet je eigenlijk gewoon rekening houden met max 4GB ram, ongeacht waar dat aan toegewezen is, omdat je maar 32b adresruimte hebt.
Pagina: 1