Toon posts:

Stille/Zuinige HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf een HTPC voor bij de tv gaan bouwen, maar ik wil er graag de kijk van anderen op aangezien dit nou niet bepaald dagelijkse kost voor mij is. Het te draaien OS word windows 7 of 8, maar dit hoeft niet in de prijs meegenomen te worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De HTPC gebruiken als klassieke HTPC (mediacenter), maar daarnaast in de toekomst ook wellicht de Ziggo decoder vervangen, radio (streaming) afspelen zonder tv, centrale media opslag en eventueel ook wat cassual gaming met steam big picture. 3D content hoeft niet afgespeeld te worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€500 euro is de richtprijs, liever minder, maar als er een goede reden is om eroverheen te gaan is dat ook niet echt een probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb hier nog 4x 2GB DDR3 RAM liggen (in perfecte staat en getest) uit een oude game PC, lijkt me zonde om die niet te gebruiken. Daarnaast een bluray speler.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder heb ik alvast een lijstje gemaakt. De reden om voor een i3 te kiezen in plaats van de AMD oplossing zoals in de BBG HTPC word gedaan is om wat meer toekomst proof te zijn en ook het gamen iets beter te kunnen trekken. Mocht ik met deze keuze de plank mis slaan hoor ik het graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 111,80€ 111,80
1ASRock B85M-ITX€ 67,90€ 67,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,-€ 99,-
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 85,55€ 85,55
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,60€ 24,60
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,62€ 28,62
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,56€ 32,56
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 530,08

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee. Hoewel ik de afgelopen jaren erg tevreden ben over ASUS producten. De bovenstaande SSD gebruik ik ook in m'n PC en daar ben ik erg tevreden over, vandaar de keuze voor de Samsung EVO

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Moet in een kastje passen (uit het zicht), de behuizing mag dus niet groter zijn dan: 52cm breed, 37cm diep en 32cm hoog.
  • Er is geen plek in huis voor een NAS, ik wil dus minimaal 2 harde schijven erin kwijt kunnen en als het even kan nog plek overhouden voor een eventuele toekomstige upgrade. Daarnaast moet er ook een 5.25" dvd/bluray speler in passen die ik hier nog heb liggen.
  • Om snel op te kunnen starten moet er een SSD in.
  • Stil en relatief zuinig
  • minimaal 5.1 audio en gigabit LAN
Graag jullie ideeën hierover, alvast bedankt!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je erop wil gamen zit je met een i3 wel fout.
Kies sowieso een AMD (betere gps voor gamen) denk dat je minimaal voor een a8 moet gaan dan.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 13:36
Als gamen geen harde eis is kan je prima met een A6 af; met een A8 of A10 zit je iets ruimer in je grafische kracht. Let wel op dat je dan wat sneller geheugen neemt, anders komt deze extra kracht niet echt tot zn recht.
Je hebt een 120GB SSD opgenomen, maar waarom precies? Het is wat veel voor je doeleinde, dus daar kan je wel wat op bezuinigen.
Daarnaast wil je ook storage erin opnemen, maar is het niet handiger om voor een centrale storage-oplossing (meestal een NAS) te kiezen? Hierdoor kan je een energie-zuingere oplossing voor storage toepassen, en een compactere behuizing voor je HTPC nemen.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Het i3 vs. A6/8/10 verhaal begrijp ik niet helemaal, als ik ze namelijk ga vergelijken komt bij de benchmarks de i3 eigenlijk overal als best uit de bus.

Voor wat betreft de SSD, geen specifieke reden, een kleinere SSD voldoet inderdaad maar ik ben nogal tevreden over dit model.

Over de NAS, ik heb gewoonweg geen plek in huis (appartement) om een NAS te zetten, daarnaast schiet het zijn doel ook een klein beetje voorbij aangezien deze htpc de enige gebruiker van media is en er geen behoefte is om het apparaat 24/7 beschikbaar te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 16:06 ]

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:01:
Het i3 vs. A6/8/10 verhaal begrijp ik niet helemaal, als ik ze namelijk ga vergelijken komt bij de benchmarks de i3 eigenlijk overal als best uit de bus.
Welke de beste keuze is, hangt voornamelijk af van waar je de eisen aan stelt. Kies je voor rekenkracht (denk aan parren / unrarren, maar ook aan databases of alles waar je nog meer echte rekenkracht voor nodig hebt), dan is de i3 de betere keuze.
Ben je echter op zoek naar een processor die voornamelijk grafisch prima presteert, dan is een A10 of A8 een logische keuze. Zoek een wat eenvoudigere processor, die (meer dan) voldoende grafische en reken-kracht heeft voor alle vormen multimedia-playback (HTPC dus), dan is een A6 de meest logische keuze.
De een is daarmee dus niet beter of slechter dan de ander, maar ze hebben allemaal andere eigenschappen en andere prijzen, en dienen daarmee dus ook andere doelen. Welke het meest geschikt voor jou is, is afhankelijk van wat je wilt natuurlijk.
Voor wat betreft de SSD, geen specifieke reden, een kleinere SSD voldoet inderdaad maar ik ben nogal tevreden over dit model.
Deze SSD is op zich ook prima; het is slechts een punt waar je je budget een beetje binnen de perken kan houden.
Over de NAS, ik heb gewoonweg geen plek in huis (appartement) om een NAS te zetten, daarnaast schiet het zijn doel ook een klein beetje voorbij aangezien deze htpc de enige gebruiker van media is en er geen behoefte is om het apparaat 24/7 beschikbaar te hebben.
In dat geval is het niet echt een meerwaarde inderdaad. In veel gevallen begint het namelijk bij slechts 1 device, om vervolgens andere TV’s in huis toch ook maar van een vergelijkbare (of vereenvoudigde) mediaspeler uit te rusten, met als gevolg dat je eigenlijk de basis destijds dan niet goed had staan een steeds achter de feiten aan blijft lopen.
Dat zal in dit geval dus niet spelen, en is een NAS van te weinig toegevoegde waarde om rendabel te zijn.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de opheldering. Dan gaat het waarschijnlijk toch de i3 worden aangezien ik ook nog wel het nodige doe rarren en parren. Het geheugen dat ik heb is dit. Is dit bruikbaar met het bovenstaande moederbord? Ik heb totaal geen kaas gegeten van timings en snelheden van RAM...

• kroegtijger
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:59:
Bedankt voor de opheldering. Dan gaat het waarschijnlijk toch de i3 worden aangezien ik ook nog wel het nodige doe rarren en parren. Het geheugen dat ik heb is dit. Is dit bruikbaar met het bovenstaande moederbord? Ik heb totaal geen kaas gegeten van timings en snelheden van RAM...
Dat is DDR3-1333, wat prima functioneert voor een i3. Bedenk wel dat (indien je dit nog moet gaan kopen) OCZ failliet is, en je dan dus beter een ander merk kan gaan uitzoeken.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:59:
Vergeet niet dat je met een AMD A8 of A10 (zelfde prijsklasse als de i3) ook prima kan parren en rarren (quadcore). Gamen (casual) gaat daar ook prima op. Echter op de i3 moet je niet willen gamen, die is toch een pak langzamer dan een AMD APU.

Als het systeem ook maar een beetje gebruikt gaat worden voor gamen dan zou ik in januari een AMD kaveri met een AM2+ moederbord aanschaffen nieuws: AMD introduceert nieuwe Kaveri-apu's begin 2014

Ga je niet gamen dan is een A8 of A10 niet nodig, maar waarom zou je dan 110 euro uitgeven voor een i3? Een AMD A6 van €50,- zal net zo goed presteren als HTPC APU. De snelheid van parren/rarren is voor een groot deel afhankelijk van de snelheid en configuratie van je opslag. Ga je downloaden en parren/rarren op de HDD dan zal de A6 geen bottleneck zijn.

• kroegtijger
jaapsander schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:40:
[...]

Vergeet niet dat je met een AMD A8 of A10 (zelfde prijsklasse als de i3) ook prima kan parren en rarren (quadcore). Gamen (casual) gaat daar ook prima op. Echter op de i3 moet je niet willen gamen, die is toch een pak langzamer dan een AMD APU.
Grafisch is de i3 (aanzienlijk) minder inderdaad, en een A10 of A8 kan uiteraard ook je par/rar-bewerkingen afhandelen, maar daar komt de kracht van de i3 weer boven die dit beduidend sneller zou moeten kunnen. Oftewel: waar ligt je voorkeur?
Als het systeem ook maar een beetje gebruikt gaat worden voor gamen dan zou ik in januari een AMD kaveri met een AM2+ moederbord aanschaffen nieuws: AMD introduceert nieuwe Kaveri-apu's begin 2014
Als wachten een optie is én gamen een eis, dan geef ik je gelijk. Ik heb echter niet het idee dat dit speelt.
Ga je niet gamen dan is een A8 of A10 niet nodig, maar waarom zou je dan 110 euro uitgeven voor een i3? Een AMD A6 van €50,- zal net zo goed presteren als HTPC APU. De snelheid van parren/rarren is voor een groot deel afhankelijk van de snelheid en configuratie van je opslag. Ga je downloaden en parren/rarren op de HDD dan zal de A6 geen bottleneck zijn.
Ook hier weer afhankelijk van het gebruik. Parren / rarren is een van de bewerkingen waar een i3 meerwaarde kan bieden, maar er zijn tal van andere toepassingen te bedenken waar CPU-kracht van meerwaarde is, en GPU-kracht niets toevoegd. Denk eens aan bijvoorbeeld een MySQL-database waar grote bewerkingen op gedaan worden, of TVersity voor transcoding om content naar een iPad te streamen. Allemaal toepassingen waar je de behoefte hebt aan rekenkracht, terwijl grafische kracht geen rol speelt en waar je beter een i3 kan kiezen dan een A10. Het is dus volledig afhankelijk van de toepassing die je wilt gaan doen welke hardware hier het beste voor geschikt is.

En natuurlijk, storage is ook een issue, maar bij een goede configuratie is storage je bottleneck niet meer.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de input! Ik wil helaas niet meer wachten tot januari zodat ik in mijn kerstvakantie lekker gebruik kan maken van het apparaat. Mijn keuze is gevallen op de i3, mocht toch blijken dat de spelletjes die ik wil spelen niet speelbaar zijn kan ik nog altijd een grafische kaart erin prikken om dit deel over te nemen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:33
kroegtijger schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:22:
[...]

Grafisch is de i3 (aanzienlijk) minder inderdaad, en een A10 of A8 kan uiteraard ook je par/rar-bewerkingen afhandelen, maar daar komt de kracht van de i3 weer boven die dit beduidend sneller zou moeten kunnen. Oftewel: waar ligt je voorkeur?
Heb je een benchmark van een i3 tijdens het parren/rarren? Als ik bijvoorbeeld hier kijk http://nl.hardware.info/r...ks-igpu-winrar-420-512-mb dan is er tussen een A10 en een i3 bijna geen verschil (3 seconden op een totaal van 42 seconden)

Als je dan nagaat dat je wel een sterkere GPU hebt....
Als wachten een optie is én gamen een eis, dan geef ik je gelijk. Ik heb echter niet het idee dat dit speelt.

[...]

Ook hier weer afhankelijk van het gebruik. Parren / rarren is een van de bewerkingen waar een i3 meerwaarde kan bieden, maar er zijn tal van andere toepassingen te bedenken waar CPU-kracht van meerwaarde is, en GPU-kracht niets toevoegd. Denk eens aan bijvoorbeeld een MySQL-database waar grote bewerkingen op gedaan worden, of TVersity voor transcoding om content naar een iPad te streamen. Allemaal toepassingen waar je de behoefte hebt aan rekenkracht, terwijl grafische kracht geen rol speelt en waar je beter een i3 kan kiezen dan een A10. Het is dus volledig afhankelijk van de toepassing die je wilt gaan doen welke hardware hier het beste voor geschikt is.

En natuurlijk, storage is ook een issue, maar bij een goede configuratie is storage je bottleneck niet meer.
Heeft de TS het dan wel over MySQL databases? Zie ik niet terug, casual gaming staat overigens wel in de TS. Ik denk dat een A10 een beter advies is dan een i3. Helemaal als je nagaat dat een A10 helemaal niet zoveel trager is qua CPU kracht. Ja singlecore taken gaan een stuk trager, maar multicore taken (zoals databases, software video playback, transcoding en eigenlijk alle taken die in dit topic benoemd worden) gaat juist erg goed met een A10.

Storage hoeft inderdaad geen issue te zijn, maar hoe vaak gaat dit goed bij de leek? Downloaden op de HDD (niet zo ongebruikelijk, zeker bij grote bestanden) zorgt al voor een bottleneck aangezien er in het systeem van de TS maar 1 HDD zit.

Nu moet het advies zijn, neem niet blind een i3 omdat je dan denkt dat je dan geen bottlenecks meer hebt. Kijk of de taken die je uitvoert single threaded zijn en of je i/o geen bottleneck is.

• kroegtijger
jaapsander schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:46:
[...]

Heb je een benchmark van een i3 tijdens het parren/rarren? Als ik bijvoorbeeld hier kijk http://nl.hardware.info/r...ks-igpu-winrar-420-512-mb dan is er tussen een A10 en een i3 bijna geen verschil (3 seconden op een totaal van 42 seconden)

Als je dan nagaat dat je wel een sterkere GPU hebt....
3 seconden op 42 seconden is toch al weer gauw een procent of 6, wat een relatief hoge winst is. Daarnaast wordt in het artikel gewezen op office en IE, waarin de i3 beduidend sneller is. Dat kan doorslaggevend zijn voor de keuze, afhankelijk van de toepassing dus (overigens dacht ik dat de verschillen groter waren dan dat ze uiteindelijk blijken).
[...]

Heeft de TS het dan wel over MySQL databases? Zie ik niet terug, casual gaming staat overigens wel in de TS. Ik denk dat een A10 een beter advies is dan een i3. Helemaal als je nagaat dat een A10 helemaal niet zoveel trager is qua CPU kracht. Ja singlecore taken gaan een stuk trager, maar multicore taken (zoals databases, software video playback, transcoding en eigenlijk alle taken die in dit topic benoemd worden) gaat juist erg goed met een A10.
Het waren slechts voorbeelden. Ik raad ook niet het een of het ander aan, maar geef alleen aan waar je de verschillen in kan vinden, en bij wat voor soort toepassingen welke processor de beste keuze zou zijn. De keuze ligt dan uiteindelijk bij de eindgebruiker die op basis van dergelijke kennis vervolgens zelf kan afwegen wat de betere keuze is.
Storage hoeft inderdaad geen issue te zijn, maar hoe vaak gaat dit goed bij de leek? Downloaden op de HDD (niet zo ongebruikelijk, zeker bij grote bestanden) zorgt al voor een bottleneck aangezien er in het systeem van de TS maar 1 HDD zit.
Klopt, maar geldt dat niet voor alles dan? De hardware kan nog zo goed zijn, als je er softwarematig een zooitje van maakt, gaat het nooit fatsoenlijk functioneren... We mogen toch ook wel van een klein beetje inzet en eigen inzicht uitgaan op GoT in dat opzicht lijkt me?
Nu moet het advies zijn, neem niet blind een i3 omdat je dan denkt dat je dan geen bottlenecks meer hebt. Kijk of de taken die je uitvoert single threaded zijn en of je i/o geen bottleneck is.
:Y dat zeker ja. Een goede hardware-keuze begint bij een goede inventarisatie van de wensen en de software.

iRacing Profiel

Pagina: 1