Toon posts:

Welke SSD kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil nou al een tijdje een interne SSD in mijn pc bouwen maar nou stuit ik steeds tegen het probleem aan dat ik een leek ben met computers maar toch graag een snellere pc wil hebben. Momenteel heb ik een cheap Medion pc-tje met een Samsung HD (Medion Erazer PC X5335 D).

In deze wereld veranderd de technologie snel dus vandaar dat ik mij nu een nieuw topic heb geopend. Ik kon alleen maar oude topics vinden over SSD's. Zouden jullie mij, op basis van mijn huidige hardware, kunnen vertellen wat een goede SSD zou kunnen wezen?

Momenteel zit het volgende in/bij mijn pc:
- Samsung HD204UI (2TB)
- NVIDEA GeForce GTX560
- TSSTcorp CDDVDW SH-S223C
- Realtek PCIe GBE Family Controller
- Intel(r) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3,4 Ghz (totaal 16GB RAM)
- Cooler Master GX650W (Oude vervangen voor deze omdat de oude teveel geluid maakte)
- Dell U2312HM DVI (2x monitor)

Ik zat eerst aan deze SSD te denken, maar zoals aangegeven weet ik niet echt wat nou een goede lees- en schrijfsnelheid is en dergelijke:
http://www.dixons.nl/comp...0-120gb.html#.UqRWuuJmPsk

Graag hoor ik jullie suggesties :) .

Erwin

Verwijderd

Er is een groot topic over SSDs: Het grote SSD topic ~ Deel 9

Daarnaast heb je wellicht deze sticky over het hoofd gezien: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Je topic hoort dus niet hier thuis, maar op CAA. Bij deze move OT->CAA

Je hoeft ook niet lang te zoeken of je kunt weten dat de door jou gekozen SSD een flinke afrader is. Sowieso is het bedrijf failliet. De beste SSD momenteel is Crucial M500 vanwege de veiligheidsfeatures die andere SSDs niet hebben en vanwege de prijs. Koop ajb een échte SSD en geen rommel daar krijg je spijt van!

Succes!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Samsung 840 of Evo, Crucial M500.
De Samsung Evo is goedkoop te krijgen via staples.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 12:55:
Er is een groot topic over SSDs: Het grote SSD topic ~ Deel 9

Daarnaast heb je wellicht deze sticky over het hoofd gezien: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Je topic hoort dus niet hier thuis, maar op CAA. Bij deze move OT->CAA

Je hoeft ook niet lang te zoeken of je kunt weten dat de door jou gekozen SSD een flinke afrader is. Sowieso is het bedrijf failliet. De beste SSD momenteel is Crucial M500 vanwege de veiligheidsfeatures die andere SSDs niet hebben en vanwege de prijs. Koop ajb een échte SSD en geen rommel daar krijg je spijt van!

Succes!
...en daar is ook niets aan toe te voegen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 12:55:
[mbr]Er is een groot topic over SSDs: Het grote SSD topic ~ Deel 9

Je topic hoort dus niet hier thuis, maar op CAA. Bij deze move OT->CAA[/]

Succes!
@ CiPHER, bedankt voor het moven van deze topic naar de CAA. Hij hoorde idd niet thuis bij de OT.

@ allen, bedankt voor het beantwoorden op mijn vraag! €89,- is niet veel geld voor die Crucial M500 (120GB) :)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-02 12:52

Saven

Administrator

what about de samsung evo's ?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat zijn ook fijne ssd's met hoge`benchmarks. Ook zijn er in het verleden eigenlijk nooit problemen met deze ssd's geweest (kan je van crucial niet zeggen). Vandaar dat ze terecht de meest populaire ssd's van dit moment zijn.

De crucial benchmarkt wat lager, maar in de praktijk merk je daar helemaal niets van. Verder gebruikt de crucial kwalitatief beter geheugen (merk je echter niets van tov de evo's) en de crucial heeft power safe capacitors (waardoor deze in theorie betrouwbaarder zou kunnen zijn).

Kortom, beide zijn aanraders. Aangezien de crucial iets goedkoper is, is dat waarschijnlijk de beste keuze.

Verder, voor de leek zijn de prijs en benchmarks erg belangrijk. Neem nu OCZ. Was een rommelmerk. En dan zijn ze nu dan failliet. Kon ook bijna niet anders, zo slecht. Maar alleen door hun leugenachtige hoge specs waren ze wel erg populair.
En dan nu, terwijl ze zelfs al failliet zijn komt men nog (zoals Erwin91) met de suggestie; OCZ. Echt frappant.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 12:45
Reepje schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:45:
...Ook zijn er in het verleden eigenlijk nooit problemen met deze ssd's geweest (kan je van crucial niet zeggen)...
Welke problemen?
Of bedoel je dat probleem waarvan iedereen in paniek raakte, maar wat eigenlijk helemaal geen probleem was. >:) (Iets met het resetten van smart waardes)

[ Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 08-12-2013 15:47 ]

• Reepje
  • Niet online
Slordige firmware.
Heb je een M4 met oude firmware dan geeft deze op een gegeven moment grote problemen, en houd er zelfs in het geheel mee op. Ben je een tweaker, doet je M4 het niet meer,en kom je op dit forum terecht, dan krijg je het advies om de firmware te updaten. Dan doet die het weer goed. Maar niet iedereen kent de weg van een forum.

Verder gooit crucial je om de oren met nieuwe firmware. Maar zoals gezegd, slechts een -klein- deel van de gebruikers weet dit, of weet er mee om te gaan. En dan is er nog de vraag waar deze firmware updates toe dienen. Het kan zijn dat dit een service is, die je ssd nog beter maakt, maar het kan ook zijn dat de firmware uitgebracht wordt om slordigheidjes in de vorige firmware op te lossen (zoals inderdaad dat probleempje dat geen probleem was, maar waar wel veel mensen van in paniek schoten).

Verwijderd

Topicstarter
Kortom, beide zijn aanraders. Aangezien de crucial iets goedkoper is, is dat waarschijnlijk de beste keuze.
Ik heb even gezocht naar de prijs en vond de Samsung 840 EVO 120GB voor € 85,- en de Crucial M500 voor € 89,-. Dus de EVO is nog goedkoper ook. Tevens zag ik op de site van Samsung dat ze software meeleveren voor de data-overdracht van mijn HDD naar mijn SSD. Ook weer een voordeel! Of kennen jullie toevallig nog simpele software met duidelijke handleiding van Crucial?

Dit is wat Samsung bied:
http://www.samsung.com/gl..._Guide_for_Desktop_EN.pdf
Verder gooit crucial je om de oren met nieuwe firmware. Maar zoals gezegd, slechts een -klein- deel van de gebruikers weet dit, of weet er mee om te gaan.
Lijkt me wel behoorlijk irritant als je zo vaak updates hebt. Je raad de Crucial aan maar als de Samsung goedkoper is, software en handleiding meeleverd en Crucial met irritante updates komt, dan lijkt het me toch beter om een Samsung te kopen?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Firmware moet je alleen installeren/van update voorzien als het fouten oplost waar jij tegen aan loopt of zou kunnen lopen en mogelijk als het een enorme performance winst opleverd, zo niet dan niet iets proberen te repareren als het niet stuk is.

Wat betreft clone software dat zou je kunnen doen, maar het aller beste is om je OS gewoon opnieuw te installeren op de SSD, dan weet zeker dat alles juist ingesteld wordt voor gebruik van de SSD.

Persoonlijk zou ik het niet laten afhangen van cloning software die is overal wel te verkrijgen, is ook wel in dit forum terug te vinden. Mijn voorkeur zou uit gaan naar de Crucial vanwege de cap's die er in zitten, voor extra veiligheid.

Maar... Beide zijn geen slechte keuze.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Reepje
  • Niet online
Hier is het lijstje met ssd's gerangschikt naar populariteit.

http://tweakers.net/categ...d-state-drives/producten/

Zoals je ook kan zien is de crucial wel degelijk goedkoper dan de samsung (al is het dan ook maar 4 euro).

Verder is het een afweging die je zelf moet maken. Beide ssd's zijn nog nieuw, we weten niet of ze nog problemen gaan geven.

Verder nog 1 kleine tip: overweeg een 240 GB exemplaar. Handiger, en de 240 GB exemplaren zijn sneller dan hun kleinere broertjes.

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:21:
Wat betreft clone software dat zou je kunnen doen, maar het aller beste is om je OS gewoon opnieuw te installeren op de SSD, dan weet zeker dat alles juist ingesteld wordt voor gebruik van de SSD.
Toen ik mijn pc kocht bij Medion zat Windows 7 er al op. Ik heb dus helaas geen installatie CD en wil het liefst niet nog extra kosten maken door dat ook nog te moeten kopen. En je zou toch denken dat Samsung er wel over nadenkt om goede cloonsoftware te leveren?
Reepje schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:24:
Verder nog 1 kleine tip: overweeg een 240 GB exemplaar. Handiger, en de 240 GB exemplaren zijn sneller dan hun kleinere broertjes.
Ik ben van plan om mijn HDD te wissen zodra de SSD er met succes in zit. Dan kan ik daarop mijn films enzo opslaan. School- en werkbestanden die toch weinig data innemen, Windows zelf en de software wil ik dan op de SSD hebben. De extra ruimte zal ik dus denk ik niet echt nodig hebben. Of maakt de 240 GB echt een dermate verschil qua snelheid?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02 15:50
Meestal is de win7 code gewoon meegeleverd hoor.. vaak in de vorm van een sticker op je kast.
de iso kun je -geheel legaal- gewoon downloaden.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:40:
[...]
Toen ik mijn pc kocht bij Medion zat Windows 7 er al op. Ik heb dus helaas geen installatie CD en wil het liefst niet nog extra kosten maken door dat ook nog te moeten kopen. En je zou toch denken dat Samsung er wel over nadenkt om goede cloonsoftware te leveren?
Dat je geen Windows 7 DVD meegeleverd hebt gekregen hoeft niet echt een probleem te zijn. Elke willekeurige OEM DVD van Windows 7 zou moeten werken, jouw licentie key staat als het goed is op een sticker op de Pc zelf.

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:47:
[...]

Dat je geen Windows 7 DVD meegeleverd hebt gekregen hoeft niet echt een probleem te zijn. Elke willekeurige OEM DVD van Windows 7 zou moeten werken, jouw licentie key staat als het goed is op een sticker op de Pc zelf.
En wederom heb ik weer bewezen dat ik een leek ben met computers 8)7 . Dank! _/-\o_

Ik heb de sticker op de pc gevonden en ben momenteel de ISO aan het downloaden. Dan is het nu toch nog alleen een kwestie van de volgende zaken doen?:
- SSD kopen
- ISO branden op een DVD
- SSD aansluiten
- DVD in CD-drive en m.b.v. de licentiekey installeren op de SSD
- Alle programma's weer opnieuw downloaden
- Instellen dat mijn pc voortaan moet opstarten via de SSD
- HDD formateren

Of mis ik nog iets?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02 15:50
Om de iso te branden of op een usb stick te zetten zou ik de officiele microsoft tool gebruiken, krijg je geen gezeik dat het niet werkt etc. http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Haal voordat je Windows gaat installeren eerst de HDD uit de Pc of koppel hem in iedergeval af. De Windows 7 setup heeft nogal eens de neiging om als nog een 100MB boot partitie aan te maken op een eventueel aanwezig HDD terwijl je Windows volledig op een SSD wilt installeren. Vergeet overigens niet het BIOS juist in te stellen kwa bootdevices.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 12:45
Reepje schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:01:
Slordige firmware.
Heb je een M4 met oude firmware dan geeft deze op een gegeven moment grote problemen, en houd er zelfs in het geheel mee op.
Het gaat hier over de M500.
En als je het over oudere modellen hebt. De Samsung 830 had net zo goed brakke firmware versies.
Verder gooit crucial je om de oren met nieuwe firmware. Maar zoals gezegd, slechts een -klein- deel van de gebruikers weet dit, of weet er mee om te gaan.
Je hoeft niet te updaten. Ik heb nog altijd 000F op mijn Crucial M4 staan. Doet het prima.
Ik heb daarnaast ook liever dat ze veel updaten, dan dat ze een slechte versie maanden lang op de website laten staan.
En dan is er nog de vraag waar deze firmware updates toe dienen. Het kan zijn dat dit een service is, die je ssd nog beter maakt, maar het kan ook zijn dat de firmware uitgebracht wordt om slordigheidjes in de vorige firmware op te lossen (zoals inderdaad dat probleempje dat geen probleem was, maar waar wel veel mensen van in paniek schoten).
Ze waren tenminste wel eerlijk. :+

Naar mijn mening zijn overigens zowel de 840 EVO als de M500 goede ssd's.

[ Voor 8% gewijzigd door wappiewappie op 08-12-2013 23:04 ]

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-02 23:31
Ik ben ook aan het zoeken naar een SSD om mijn HDD te vervangen.

Het gaat hier om een laptop: Asus K53SV-SX380V (http://tweakers.net/price...53sv-sx380v.html#tab:info)

Intel Mobile HM65
Intel Core i7 2630QM
6GB
GeForce GT540M
Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS, 500GB

Ik heb zelf al een beetje rond gekeken en kwam op de volgende 2:
Crucial 2.5" M500 240GB
en
Samsung 840 EVO 250GB
Misschien nog anderen die beter/goedkoper zijn? Mijn voorkeur gaat in 1e instantie naar de Samsung, waarover ik meer heb gevonden/gelezen op het ineternet.

Maakt het nog wat uit dat de SSDs SATA-600 hebben terwijl mijn huidige HDD een SATA-300?
Maakt het nog wat uit dat de SSDs een paar MM dunner zijn dan mijn huidige HDD, zit hij dat niet te losjes in zijn slot?

Ik heb voor een 250gb gekozen omdat ik op het moment tussen de 100 en 200gb in gebruik heb en dus de 120 variant net te een te kleine capaciteit heeft. Verder ben ik van plan om met een schone lei te beginnen. Dus clonen van mijn HDD naar SSD is niet nodig. Dat betekend toch, dat ik gewoon de HDD eruit kan halen, de SSD erin kan doen en dan met een recoveryDVD (zelfgemaakte, bij 1e dag laptop in mijn bezit) windows 7 installeren. Meer handelingen zijn niet nodig naar mijn weten? Of ga ik hier te makkelijk in denken?
Verder wordt dit mijn eerste SSD en ik heb me er al redelijk in verdiept op het internet. Mijn budget is wel maximaal 150 euro!

Ik speel voornamelijk Battlefield 4, nog goed te doen op low settings. Alleen de laadtijden zijn erg wisselvallig want soms tot erg lang wachten leidt.
Windows opstarten duurt ook aardig lang voor mijn gevoel, ondanks intel zijn turbobooster + asus fast boot oid (werkte volgens mij alleen de eerste paar weken).

Verder is het natuurlijk een mooie upgrade voor de laptop in zijn geheel.

Samsung 840 EVO 250GB GEKOCHT!

[ Voor 4% gewijzigd door Kasper op 10-12-2013 23:41 . Reden: geen reacties.. SSD al gekocht! ]

Verwijderd

Beste tweakers,

Ik ben helemaal nieuw en ben een beetje een leek. Het zelf plaatsen van een SSD zal me best lukken, maar ik zie het meest op tegen software installatie en instellingen. Toch weerhoud dat mij er meestal niet van om iets te proberen.

Nu overweeg ik om in mijn laptop als extra een SSD te zetten. Laptop aangeschaft met WIN7, maar begin dit jaar via aktie van microsoft upgrade naar 8.0 gedownload. Inmiddels ook update naar 8.1 uitgevoerd. Mijn laptop HP HP-DV7-6151SD is tergend traag geworden. Met de actie om er een SSD bij te plaatsen wil ik de mogelijkheid benutten om het systeem meteen opnieuw te installeren.

Nu heb ik een paar vragen:

Omdat mijn harde schijf het binnen een jaar naar aankoop begaf, heb ik destijds een nieuwe harde schijf van HP gekregen met tevens een 3-tal schijven om de recovery van Windows 7 uit te kunnen voeren (die recovery stond immers op die defecte harde schijf). Is het verstandig om die recovery naar aankooptoestand opnieuw uit te voeren? Volgens mij kun je niet aangeven dat Windows dan op die nieuwe SSD (als 2e schijf) geplaatst moet worden.

Of kan ik het beter via een downloadbare Win8 Iso bestand doen, via tool op USB stick en vervolgens installeren?
Maar wordt de licentiecode van mijn Win7 sticker onderkant pc dan geaccepteerd?

Nu heb ik begin 2013 via een aktie Win 8.0 gedownload. Ik heb geen idee of ik daar een licentie van heb gekregen i.o.d. (inmiddels Windows 8 Pro productcode gevonden in mijn mailbox) . Ik heb de gehele download "Windows8-UpgradeAssistant.exe" nog op mijn harde schijf staan. Kan ik die vervolgens weer opnieuw uitvoeren?

Is het ook mogelijk om de huidige harde schijf in tact te laten zodat ik zeker weet dat ik niets kwijt raak?

Ik zie er best een beetje tegenop. Alvast bedankt voor jullie reacties.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50
@ je6pe. Eigenlijk is het niet de bedoeling om verder te gaan in andermans topic, maar gezien de TS al geholpen is.. ok.

Gezien je een windows 8 pro productcode hebt zou ik gewoon een iso downloaden van windows 8. Via de tool (eerder aangegeven in dit topic) een bootable usb/dvd maken en windows gewoon schoon installeren op je nieuwe SSD. Zo moeilijk is het allemaal niet.

• Reepje
  • Niet online
Als de laptop tergend traag is geworden na update naar 8.0, dan zou ik zeker niet eerst win7 via een recovery installeren (als dat al zou kunnen) om daarna weer te upgraden naar 8.0

edit net te laat. zie post hierboven.

Verwijderd

Dank voor jullie reactie.

Ik heb vandaag ook Microsoft even gebeld. Zij vertelde mij dat ik perse terug moet naar Win7 (omdat dat OEM op deze laptop stond), vervolgens alle updates bijwerken, dan upgraden naar Win8, vervolgens alle updates bijwerken, vervolgens updaten naar Win8.1. Volgens de medewerker van de helpdesk van Microsoft zou het zo moeten. Maar het lijkt mij nogal omslachtig en erg veel werk.
Reepje schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:33:
Als de laptop tergend traag is geworden na update naar 8.0, dan zou ik zeker niet eerst win7 via een recovery installeren (als dat al zou kunnen) om daarna weer te upgraden naar 8.0
Dit begrijp ik niet helemaal. De recovery cd's zijn nou eenmaal van Win7, je hersteld dan de aankooptoestand, compleet met meegeleverde software.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2013 19:44 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50
Gast, niet moeilijk doen.. Niet via Windows 7, maar gewoon gelijk Windows 8 instaleren. Je hebt de productkey, een iso is zo gevonden (ik heb alleen geen zin om voor je via mijn telefoon te zoeken) en gaan met die banaan!

Voila, mocht je het nog niet gevonden hebben:
http://www.redmondpie.com...-directly-from-microsoft/
http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only

[ Voor 32% gewijzigd door analogworm op 17-12-2013 10:32 ]

Verwijderd

OK dank voor het advies, ik probeer een ISO van internet te downloaden en hoop maar dat mijn productcode van de Windows 8 (upgrade) het dan doet.

• Magistraal91
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 09:47
Voor de mensen die het interessant vinden: Op de Duitse Amazon is vandaag de Samsung 840 EVO met een kleine honderd euro afgeprijsd ten opzichte van de laagste prijs in overige Nederlandse webshops.

Verwijderd

@analogworm

Bedankt voor link. Ik heb de ISO Win8 gedownload en probeer hem nu op USB te zetten. Toch heb ik nog m'n twijfel of het zal werken. Dit las ik op het internet (site hcc): "De Windows 8 Upgrade is níét te installeren als ‘nieuw’ product: Er moet een legitieme, werkende Windows-versie aanwezig zijn op de computer. '' Zou dat ook gelden voor de product key van de Win8 Upgrade? Misschien heeft al iemand de ervaring anders zit er niets anders op dan uitproberen.

• Reepje
  • Niet online
Het klopt dat de win8 upgrade niet is te installeren als nieuw product.

Ik hoop dat je niet de iso voor win8 upgrade hebt gedownload, dat zal niet werken.

Verder moet je dezelfde versie van win8 installeren als die je had, want daarvoor is de key geldig.

Verwijderd

Volgens mij heb ik de volledige versie van Windows gedownload via de link van analogword:
http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only

Inmiddels heb ik hem geinstalleerd op USB stick. Ik neem aan dat je tijdens de installatie keuze krijgt v.w.b. versie en tevens de taalkeuze.
Pagina: 1