Incassokosten (14,75 zonder factuur)

Pagina: 1
Acties:
  • 6.836 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvasir
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-07 23:20
Beste Tweakers,

Ik heb een lange tijd een abonnement op de Volkskrant gehad ik heb deze ook altijd betaald maar waarschijnlijk is bij het opzeggen iets misgegaan. Nu heb ik een tijd geleden van Intrum Justitia een sms ontvangen dat ik "schuld" heb bij de Volkskrant B.V. Hier schrok ik een beetje van want hoe komen ze opeens aan mijn nummer en waarom zou je een sms sturen (fraude / spam).

Na het ontvangen heb ik ze direct opgebeld en gevraagd hoe het zat met de achterstallige betaling en waarom heb bedrag van een maand 14,75 opeens 55,12 was geworden. Ik heb ze aangegeven dat ik het geen enkel probleem vindt om de rekening te betalen mocht ik echt een betalingsachterstand hebben. Echter vroeg ik wel om de oorspronkelijke factuur / rekening waarop staat dat ik nog 14,75 verschuldigd ben aan de Volkskrant.

We zijn nu weer 3 maanden verder en heb niks van Intrum Justitia ontvangen. Ik kreeg weer een herinnering sms en een brief voor dagvaarding (niet getekend verzonden). Ik schrok hier wel van want als jonge student wist ik nog niet helemaal wat dit inhield. Echter na nog een telefoontje met intrum Justitia heb ik aangegeven dat ik tot op heden nog steeds geen factuur heb ontvangen en ze hebben de "dagvaarding" dan ook ingetrokken. Ook heb ik intrum Justitia mijn e-mail gegevens doorgestuurd om te zorgen dat de factuur nu wel "echt" aankomt.

Vandaag (7 december) kreeg ik weer een brief met een acceptgiro voor het totale bedrag van 55,12. Ik heb nog steeds geen factuur / acceptgiro van de Volkskrant ontvangen zoals Intrum Justitia heeft beloofd en ik vraag mij af wat nu het beste is om te doen.

Nogmaals het gaat om oorspronkelijk 14,75 waarvan het incasso bureau tot op heden geen factuur o.i.d. kan aantonen. Mocht ik daadwerkelijk een achterstand hebben dan vindt ik het geen enkel probleem om te betalen.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee een beetje helpen.

~ Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:28
Niet betalen.

Alle correspondentie bewaren en niks mondeling afspreken.

Dus, schriftelijk reageren en aangeven dat je nooit de factuur hebt gekregen, nooit een aanmaning/herinnering gekregen hebt en al een tijd wacht op de originele factuur, zoals al eerder aangegeven, maar tot op heden nog niet hebt mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvasir
NeutraleTeun schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:42:
Niet betalen.

Alle correspondentie bewaren en niks mondeling afspreken.

Dus, schriftelijk reageren en aangeven dat je nooit de factuur hebt gekregen, nooit een aanmaning/herinnering gekregen hebt en al een tijd wacht op de originele factuur, zoals al eerder aangegeven, maar tot op heden nog niet hebt mogen ontvangen.
Hartelijk dank voor de snelle reactie,

Ik ben het alleen zat dat er door zo'n onbeschoft bedrijf op een dergelijke manier benaderd te worden. Ik heb ook al voor meer dan een uur aan de lijn met de medewerkers gezeten, omdat alle medewerkers bezet waren of het dossier / originele factuur niet konden vinden. Ik vindt het prima om nogmaals een brief te schrijven, maar ik vraag mij nu ondertussen wel af of ik mijn kosten (telefonie, post en tijd) op hun kan verhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dit heb ik al eens gehoord inderdaad.
Iemand werd ook lastig gevallen door incassobureau (had ook al betaald, maar inderdaad een nummer/datum anders) maar daar gaven ze geen gehoor aan, en hebben het zelfs voor de rechter laten komen.

Daarom, altijd zorgen dat je de communicatie bewaard (en NIKS mondeling afspreken/toe laten zeggen).

Onkosten verhalen lijkt me een lastig gevalletje. Hun zijn groot en sterk... en jij niet.
Probeer eerst dit maar eens op te lossen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvasir
NeutraleTeun schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:52:
[...]

Dit heb ik al eens gehoord inderdaad.
Iemand werd ook lastig gevallen door incassobureau (had ook al betaald, maar inderdaad een nummer/datum anders) maar daar gaven ze geen gehoor aan, en hebben het zelfs voor de rechter laten komen.

Daarom, altijd zorgen dat je de communicatie bewaard (en NIKS mondeling afspreken/toe laten zeggen).

Onkosten verhalen lijkt me een lastig gevalletje. Hun zijn groot en sterk... en jij niet.
Probeer eerst dit maar eens op te lossen :P
Ik bel ze a.s. maandag wel even op om alle correspondentie per post en mail te versturen (ze hebben zonder mijn toestemming in hun systeem een transcript staan van de eerste twee gesprekken).

Ik zal alvast even een brief opmaken waarin ik eis niet meer lastig gevallen te worden totdat ze mij kunnen bewijzen dat ik daadwerkelijk een betaalachterstand heb en deze ook kunnen tonen (factuur / acceptgiro van Volkskrant etc i.p.v. hun eigen acceptgiro 8)7 )

Hartelijk dank en alle adviezen zijn welkom!

~ Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34
offtopic:
WI->SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kunt ze ook gewoon mailen, dan heb je alles direct op schrift en zijn alle afspraken concreet. Als je maandag belt, dan zit je weer met oncontroleerbare vage mondelinge toezeggingen en hoge telefoonkosten. Ik zou ook contact opnemen (dus mailen, niet bellen) met de Volkskrant, het verhaal voorleggen en verzoeken de volledige incasso in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Ik heb hetzelfde aan de hand... vreemd verhaal zonder dat ik ook post heb gekregen. opdrachtgever is in dit geval EON. Eon bevestigd mij dat er helemaal niets openstaat op open heeft gestaan aan betalingen... ze bellen me dagelijks, bedreigen en schelden.. heb nu al meerdere malen gevraagd die deurwaarder eens langs te sturen zodat ik de mail van EON aan hun kan laten zien... je raadt het. geen deurwaarder wel blijven bellen. Heb nu EON weer de opdracht gegeven dit te laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 19:07
Als ik een beetje rond Google zie ik dat er meer mensen zijn die in een soortgelijk schuitje zitten. Her en der lees ik ook dat er gebruik wordt gemaakt van bedreigingen. Afgezien van het gedonder wat je hebt met die lui kun je altijd overwegen daarnaast ook aangifte te doen van afdreiging, afhankelijk van waar ze mee dreigen. Hoewel er waarschijnlijk een hoop mensen zijn die zullen zeggen dat het 'zinloos' is kan je het beter wel doen. Naarmate er meer aangiften komen wordt er meer prioriteit aan gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
In het kort: Betaal het oorspronkelijke bedrag en laat ze dan maar langs komen.

Ze kunnen de incassokosten niet verhogen en ook geen beslaglegging doen wanneer het oorspronkelijke bedrag betaald is.

Voor het oorspronkelijke bedrag bel je even de krant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tegenwoordig heb ik het zelf wel beetje gehad met arrogantie van de meeste bedrijven.

In dit geval als incassobureau mij opbelt smst of wat dan ook en niet over de brug komt met bewijs dan had ik al vrij rap bij meerdere instanties klachten neer gelegd.

Opta: ivm bel me niet register (hoe komen ze aan je nummer?)
Politie: wegens poging tot afpersing.
ACM: wegens wangedrag financiële instantie.

En als ze bij een "groep/certificaat" zijn aangesloten dan ook daar nog een klacht.

en nu zal 1 persoon die klaagt niet veel doen maar als we met zijn allen nu gewoon eens sneller bij de juiste instanties gaan schoppen dan worden de bedrijven hopelijk wakker.

In het verleden heb ik al eens succesvol een klacht over ongewenst bellen door een bedrijf (volkskrant) toegekend gekregen met een berisping ten gevolge voor het bedrijf.

We hebben gezamenlijk meer macht tegen dit soort instanties alleen velen gebruiken het helaas niet waardoor ze doorgaan met dit agressieve gedrag.

Agressief gedrag heeft bij mij maar 1 reactie en dat is agressief gedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:29
Het feit dat dit soort dingen gebeuren komt doordat de meeste mensen hun rechten niet (goed) kennen en mede daardoor ook niet sterk in hun schoenen staan. Vervolgens betalen mensen de rekening + incassokosten om er maar 'vanaf' te zijn van het gedoe wat het met zich meebrengt.

In jouw geval zou ik gewoon contact opnemen met de Volkskrant met de vraag of er nog eventuele openstaande rekeningen zijn. Mocht dat zo zijn, geef dan aan dat je geen herinneringen hebt gehad en of ze opnieuw een herinnering kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durazno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 16:13
Sommige incassobureau's zijn gewoon crimineel bezig; onterecht facturen en achterstallige betalingen innen die al opgelost zijn. Hierbij luisteren ze totaal niet naar de debiteur, maar denken alleen maar aan het geld wat ze willen innen. Dit is dankzij onze overheid die er geen beschermde branch van wil maken, zo ontstaat wildgroei met dit soort bureau's ten gevolge. Hierdoor zijn er een hoop mensen die maar gewoon betalen om er vanaf te zijn zoals GioStyle zegt.

Ik zou jou aanraden de Volkskrant vragen een email of iets in die geest naar jou te laten sturen waarin je hen niks verschuldigd bent. Dit stuur je vervolgens op naar Intrum Justitia met de correspondentie die je van hen hebt ontvangen, liefst aangetekend. Bij deze correspondentie voeg je een brief bij dat als ze het er niet eens mee mochten zijn ze maar de factuur en een bevestiging van de Volkskrant voor hun opdracht naar jou moeten sturen. Anders zie je ze graag terug in de rechtbank.

Je begrijpt natuurlijk dat ze het niet zover uit de hand laten lopen aangezien zij dan een zitting moeten gaan regelen wat ze uiteindelijk veel meer gaat kosten dan die 50 euro. Waarschijnlijk zullen ze je nog wel een dagvaarding sturen, maar hoogstwaarschijnlijk zal die een aantal dagen voor de zitting in worden getrokken. Mocht het wel zover komen dan heb jij schriftelijk bewijs dat je bij hun opdrachtgever geen betaling open hebt staan.

Mochten ze je nog per telefoon contacten sta je ze vriendelijk te woord waarbij je zegt dat ze een brief ontvangen/hebben ontvangen met uitleg. Mochten ze verder contact wensen dan moeten ze dat schriftelijk doen, jij bent niet meer bereikbaar voor hen per telefoon. Mochten ze je nog een keer bellen gewoon de verbinding verbreken. Uiteindelijk zullen ze het gewoon opgeven.
Succes en laat je niet bang maken. Er zijn meerderen die ook de pest hebben aan dit soort bedrijven met hun praktijken waaronder de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 08:01
Ik kreeg elke maand een sms binnen van het bedrijf Intrum Justitia. Iemand anders had mijn nummer gebruikt en die had blijkbaar aardig wat schulden opgebouwd. Ik heb toen contact opgenomen met het bedrijf en ze zouden mijn mobiele nummer wissen uit hun system. Sinds dien heb ik geen smsjes meer ontvangen. Het was namelijk wel hartstikke vervelend en ik heb toen mijn mobiele abonnement af liep gelijk een nieuw nummer genomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Xieoxer op 08-12-2013 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kvasir schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:55:
Ik zal alvast even een brief opmaken waarin ik eis niet meer lastig gevallen te worden totdat ze mij kunnen bewijzen dat ik daadwerkelijk een betaalachterstand heb en deze ook kunnen tonen (factuur / acceptgiro van Volkskrant etc i.p.v. hun eigen acceptgiro 8)7 )
Ik zie al helemaal voor me dat je al die moeite gaat doen en ze zich er uiteindelijk geen ene reet van aan trekken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:35:Opta: ivm bel me niet register (hoe komen ze aan je nummer?)
Politie: wegens poging tot afpersing.
ACM: wegens wangedrag financiële instantie.
Kan je dit doen met een incassobureau? Ik had altijd het idee dat ze zich net binnen de grenzen van de wet opereren. Wel ongelofelijk asociaal, maar volgens de wet.

Ik ben verre van een jurist, maar ik dacht dat voor een incassobureau...
  • Valt niet binnen het bel me niet register.
  • Is het geen afpersing.
  • Het is geen financiële instelling.
Zou iemand kunnen bevestigen dat het mogelijk is om ze aan te pakken. Want dan ga ik dat doen als ik een keer drammerig gedrag krijg van een incassobureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
rty schreef op maandag 09 december 2013 @ 00:19:
[...]
Kan je dit doen met een incassobureau? Ik had altijd het idee dat ze zich net binnen de grenzen van de wet opereren. Wel ongelofelijk asociaal, maar volgens de wet.

Ik ben verre van een jurist, maar ik dacht dat voor een incassobureau...
  • Valt niet binnen het bel me niet register.
  • Is het geen afpersing.
  • Het is geen financiële instelling.
Zou iemand kunnen bevestigen dat het mogelijk is om ze aan te pakken. Want dan ga ik dat doen als ik een keer drammerig gedrag krijg van een incassobureau.
Ik denk ook niet dat het onder afpersing gaat vallen, eigenlijk ben ik er vrij zeker van ... een knokploeg zit bijvoorbeeld niet in hun standaard-pakket.

Bel me niet is voor reclame enzo ... met reclame zijn ze ook niet echt bezig.

Eventueel, na een tijdje vallen ze mogelijk wel onder stalking ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afpersing sowieso niet. Afdreiging eventueel wel, dat is namelijk zonder gebruik van geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Intrum Justitia is een incassobureau, die kunnen je niet zonder tussenkomst van een (gerechts)deurwaarder dagvaarden. Ik heb persoonlijk al met hun te maken gehad. Ze blijven je brieven sturen en bellen, dit houden ze een paar maanden vol en dan krijg je om de zoveel tijd een brief dat je korting kan krijgen op je vordering als je vast een klein bedrag overmaakt. Zodra je dit doet heb je schuld bekent en zullen ze je het volledige bedrag laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Het wetboek zegt hierover dat er sprake is van belaging (stalking)
Aangezien er geen rechtsgrond is voor de vordering,
Het incassobureau stelselmatig zo handelt,
en jij hebt aangegeven dat er geen grond is om jou te intimideren,
Zou ik aangifte doen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

3x3 schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:11:
Het wetboek zegt hierover dat er sprake is van belaging (stalking)
Aangezien er geen rechtsgrond is voor de vordering,
Het incassobureau stelselmatig zo handelt,
en jij hebt aangegeven dat er geen grond is om jou te intimideren,
Zou ik aangifte doen.
En wat als blijkt dat de TS nog wel een betalingsachterstand had en er dus wel een rechtsgrond voor de vordering was. Lijkt me prio dat eerst met de VK uit te zoeken voordat je aangifte gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:19
Precies in het eerste bericht geeft de topicstarter al aan dat er iets misgegaan is en dat hij nog €14.75 moest betalen.
Dan is hijzelf in gebreke gebleven en heeft de Volskrant dus een incasso buro ingeschakeld dan moet hij boos zijn op zichzelf en op de krant die het uit handen heeft gegeven.
Lijkt me dat er wettelijk niets mis is met het bedrag dat het incasso buro daarvoor rekent ze hebben zijn huidige adres moeten achterhalen en brieven gestuurd en telefoontjes gepleegd.
En ja het geneuzel over een rekening ik krijg van de krant ook nooit een rekening.
Of het incassoburo het doorzet weet ik niet maar als hij inderdaad een betalingsachterstand heeft en het voorkomt bij de kantonrechter betaalt hij nog een paar honderd euro meer aan gerechtelijke kosten.
Het beste lijkt me dan de laatste rekening te betalen aan de Volkskrant dan is er geen rechtsgrond meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
TS heeft nooit een factuur gezien, heeft nooit een herinnering gekregen en nu ineens IJ op zijn dak. Bij vragen naar de oorspronkelijke factuur geven ze die niet en blijven ze hem belagen. TS heeft zijn abonnement bij de VK opgezegd en vermoed dat daarbij iets mis is gegaan gezien de vordering van IJ.

Persoonlijk zou ik IJ vriendelijk doch dringend verzoeken alsnog de oorspronkelijke factuur te overleggen en zolang ze daar niet mee over de brug komen kunnen ze die aanmaning steken waar de zon niet schijnt. Misschien is het handig om dat ook aan VK door te spelen, die hebben tenslotte IJ ingeschakeld zonder eerst een herinnering te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvasir
Even een update:

Ik heb zojuist contact gehad met de volkskrant. Er is bij het afsluiten van mijn abonnement en doorgeven van de verhuizing wat mis gegaan in hun systeem. De herinneringen zijn naar een adres gestuurd waar ik nooit heb gewoond (1,5 jaar geleden). Het bedrag van 14,75 is ook overgemaakt naar de volkskrant.

De volkskrant vond het wel erg dubieus dat IJ geen rekening of iets kan overhandigen en hebben dan ook geadviseerd ze een brief / mail te sturen dat het bedrag is betaald en dat ik verder geen correspondentie wens te ontvangen.

Ben benieuwd hoe dit verder afloopt.

~ Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:48

Perkouw

Moderator General Chat
Goed nieuws!
Mij lijkt het dat je hier nu toch wel snel van af bent als de Volkskrant al aangeeft dat het verder is afgesloten. Ze behartigen immers de belangen van de Volkskrant dus dat lijkt me een done deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Perkouw schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:28:
Goed nieuws!
Mij lijkt het dat je hier nu toch wel snel van af bent als de Volkskrant al aangeeft dat het verder is afgesloten. Ze behartigen immers de belangen van de Volkskrant dus dat lijkt me een done deal.
Zou lijken van wel maar al te vaak meegemaakt (gewerkt bij een verzekeraar) dat het bedrijf wat de opdracht heeft gegeven aan het incassobureau zegt dat dossier gesloten kan worden omdat de persoon betaald heeft en dat dan het incassobureau nog probeert de 'dossierkosten' te verhalen op de persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
Ik zou de volkskrant wel even om een schriftelijke bevestiging vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Slashdotter schreef op maandag 09 december 2013 @ 00:12:
[...]

Ik zie al helemaal voor me dat je al die moeite gaat doen en ze zich er uiteindelijk geen ene reet van aan trekken :')
Het volgende (enigzins geanonimiseerd) heb ik in een ver grijs verleden in zo'n 'vergelijkbare case' verstuurd naar Lindorff (ook zo'n incassobureau).
Aangetekend verstuurd en nooit meer wat van gehoord. Let wel: ik kon/kan op papier aantonen dat er niks meer openstond/staat.
YYY was een groot bedrijf met hetzelfde aantal letters dat televisie etc leverde... ;)
Doe er je voordeel mee.
Geachte heer, mevrouw,

Inzake uw sommatie en ingebrekestelling met betrekking tot dossier ....
Het is spijtig om te moeten concluderen dat YYY nog steeds haar administratie niet op orde heeft en blijkbaar ook niet de behoefte heeft om haar administratie op orde te krijgen. Het is nog spijtiger dat een bedrijf als Lindorff geen achtergrondcheck doet op de incassos die zij krijgt te verwerken of dit alleen maar doet op een manier die haar niets oplevert behalve geagiteerde tegenstanders.
Ik heb in 2004 en begin 2005 diverse malen om opheldering omtrent deze vordering gevraagd aan YYY. Nooit heb ik een antwoord gekregen waaruit bleek welke rekening ik moest betalen, men kwam nooit verder dan een stamelend “Euh..., het zal wel van de laatste maand zijn”. Wanneer ik dan de datum vermelde waarop die was betaald aan de hand van de bankafschriften, kwam het zelfde verhaaltje voor de maand ervoor, met daartegenover mijn bankafschrift voor die maand, waarna het verhaaltje opnieuw begon voor ...
Vervolgens is in 2005/2006 incassobureau Penninck & Landtheer met dit dossier bezig geweest en deze heeft er midden 2006 van afgezien om verdere stappen te ondernemen nadat ik wederom met bankafschriften had aangetoond dat alle betalingen waren voldaan en zeker omdat YYY wederom nooit heeft kunnen/willen aantonen welke rekening er nog open zou staan met betrekking tot een abonnement dat op XX ZZZ 2004 is beëindigd.
In 2006 heb ik ook vermeld dat, wanneer ik nog meer gegevens onnodig zou moeten opleveren, ik het werk dat ik hiervoor moet verrichten in rekening zou brengen.
Verdere aanmaningen en of vragen om bankafschriften zie ik dan ook als een aanvraag voor consultancy uren à €150,00 inclusief b.t.w. per uur met een minimale afname van een halve dag (4 uren) en afronding naar boven op halve dagen. Verder zie ik mij genoodzaakt alle tijd die ik nog meer moet besteden aan deze zaak op dezelfde manier in rekening te brengen.
Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd om van verdere stappen af te zien die mijns insziens toch nutteloos voor u en YYY zullen zijn.

Hoogachtend,

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Haha, die minimale afname. Briljant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvasir
Haha, inderdaad keurig ik zal van de week even de brief uitprinten en naar IJ sturen.

~ Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvasir
Beste Tweakers,

Weer even een update:
Tijd geleden een e-mail gestuurd naar IJ en daarop alleen bericht gehad dat ik binnen 5 dagen wat te horen zou krijgen. Uiteraard na 5 dagen niks gehoord maar zojuist wel een brief (niet aangetekend) van ze mogen ontvangen.

Geachte mevrouw/heer

U bent de gemaakte afspraak niet nagekomen.

Onze deurwaarder zal binnenkort bij u langskomen om de dagvaarding aan u te overhandigen. Hierin staat op welke dag u voor de rechter moet verschijnen. De kosten hiervan kunnen oplopen tot circa 375,00 en zullen eveneens bij u in rekening gebracht worden.
Alleen met een betaling van het openstaande bedrag van 40,37 voor 02-01-2014 kan een bezoek van de deurwaarder geannuleerd worden.

Graag hoor ik wat jullie mij adviseren aangezien IJ nooit heeft kunnen aantonen dat ik een betalingsachterstand had en ik hier zelf met de Volkskrant uitgekomen ben. Graag hoor ik ook of ik de kosten (tijd) die ik moet besteden voor een dergelijk dagvaarding kan verhalen op IJ zoals vermeld in mijn correspondentie naar IJ toe.

~ Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 20:10

weebl

YARR!

Ik zou contact opnemen met de Volkskrant en ze vragen hun honden terug te roepen. Inclusief de mededeling dat je niet gediend bent van dit soort praktijken. Tussen jou en de VK is de zaak afgedaan, maar de VK heeft destijds wel de opdracht voor de incasso gegeven, en deze kunnen ze dus ook weer intrekken.

En aan de andere kant: als die deurwaarder dan voor je deur staat kan je hem meteen vertellen en laten zien dat ze voor niks zijn gekomen. Print alle bewijs en correspondentie uit en geef dat dan aan hem.

Nog leuker, maar wel tijdrovender: laat het op een rechtzaak aankomen, zodat ze (figuurlijk) vol op hun bek gaan voor de rechter :P

[ Voor 35% gewijzigd door weebl op 28-12-2013 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 22:55
weebl schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 20:16:
Ik zou contact opnemen met de Volkskrant en ze vragen hun honden terug te roepen. Inclusief de mededeling dat je niet gediend bent van dit soort praktijken. Tussen jou en de VK is de zaak afgedaan, maar de VK heeft destijds wel de opdracht voor de incasso gegeven, en deze kunnen ze dus ook weer intrekken.

En aan de andere kant: als die deurwaarder dan voor je deur staat kan je hem meteen vertellen en laten zien dat ze voor niks zijn gekomen. Print alle bewijs en correspondentie uit en geef dat dan aan hem.

Nog leuker, maar wel tijdrovender: laat het op een rechtzaak aankomen, zodat ze (figuurlijk) vol op hun bek gaan voor de rechter :P
Deze toko lijkt mij op een vrij slecht gerund bedrijf.
Dus al zou de TS vandaag de VK bellen en zouden deze dit direct doorgeven aan het incassobedrijf dan is er de kans dat het een week of 2 duurt voordat ze wat met de melding doen.

Sommige bedrijven zijn gewoon extreem inefficient betreffende de interne communicatie.

De TS heeft de papieren dus hij hoeft zich nergens zorgen over te maken dus hij kan die mafkezen hun eigen geld laten verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvasir
weebl schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 20:16:
Nog leuker, maar wel tijdrovender: laat het op een rechtszaak aankomen, zodat ze (figuurlijk) vol op hun bek gaan voor de rechter :P
Persoonlijk ben ik ook niet bang voor een dergelijke rechtszaak, ik heb het idee dat ik redelijk sterk sta aangezien er geen enkele betalingsachterstand is en het nu gaat om de incasso kosten (over een bedrag waarvan Intrum Justitia nog steeds geen oorspronkelijk factuur van betalingsachterstand kan tonen).

Ook de manier van communiceren lijkt eerder op dreigen met vage begrippen als: "Onze deurwaarder zal binnenkort bij u langskomen".

p.s. tot op heden heb ik ook nog geen officiële dagvaarding ontvangen.

~ Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:17
servies schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:11:
[...]

Het volgende (enigzins geanonimiseerd) heb ik in een ver grijs verleden in zo'n 'vergelijkbare case' verstuurd naar Lindorff (ook zo'n incassobureau).
Aangetekend verstuurd en nooit meer wat van gehoord. Let wel: ik kon/kan op papier aantonen dat er niks meer openstond/staat.
YYY was een groot bedrijf met hetzelfde aantal letters dat televisie etc leverde... ;)
Doe er je voordeel mee.

[...]
Beautifull _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 22:55
kvasir schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 20:58:
[...]

Persoonlijk ben ik ook niet bang voor een dergelijke rechtszaak, ik heb het idee dat ik redelijk sterk sta aangezien er geen enkele betalingsachterstand is en het nu gaat om de incasso kosten (over een bedrag waarvan Intrum Justitia nog steeds geen oorspronkelijk factuur van betalingsachterstand kan tonen).

Ook de manier van communiceren lijkt eerder op dreigen met vage begrippen als: "Onze deurwaarder zal binnenkort bij u langskomen".

p.s. tot op heden heb ik ook nog geen officiële dagvaarding ontvangen.

~ Luc
Dat met die dagvaarding kan net zo goed een loos dreigement zijn om je toch over te halen om te betalen. Ik denk dat ze met dat soort dreigementen vrij vaak centen krijgen (terecht of onterecht).

Hun manier van handelen (welke gewoon te agressief is) zal waarschijnlijk komen omdat ze denken zo meer resultaat te boeken.

Ik heb zelf een vrij lage mening van dit soort toko's maar men mag niet vergeten met wat voor mensen hun te maken hebben.
De meeste mensen waar ze mee in contact komen hebben gewoon echt schulden open staan en dit zijn echt niet allemaal nette mensen er zal flink wat tuig tussen zitten.
En ze zullen ook alle verhalen al gehoord hebben inclusief die van de TS waarvan het gros gelogen zal zijn waardoor het persooneel al lang niet meer naar de verhalen luistert.

En zoals gezegd zal een deel van de mensen waar ze mee in contact komen gewoon tuig zijn en geloof me dat als je te vaak met dat soort mensen contact hebt (al is het via de telefoon of brief) daar kun je als incassomedewerker echt wel flink door afstompen en zelfs kapot gaan.

Begrijp me niet verkeerd ik wil hun gedrag absoluut niet goed praten maar ik kan wel begrijpen waarom ze zo handelen.
Mijn eigen mening is dat de overheid de incassobureau's eens moet nakijken en enkele regels moet opzetten voor hoe ze te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:19
kvasir schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 20:09:
Beste Tweakers,

Weer even een update:
Tijd geleden een e-mail gestuurd naar IJ en daarop alleen bericht gehad dat ik binnen 5 dagen wat te horen zou krijgen. Uiteraard na 5 dagen niks gehoord maar zojuist wel een brief (niet aangetekend) van ze mogen ontvangen.

Geachte mevrouw/heer

U bent de gemaakte afspraak niet nagekomen.

Onze deurwaarder zal binnenkort bij u langskomen om de dagvaarding aan u te overhandigen. Hierin staat op welke dag u voor de rechter moet verschijnen. De kosten hiervan kunnen oplopen tot circa 375,00 en zullen eveneens bij u in rekening gebracht worden.
Alleen met een betaling van het openstaande bedrag van 40,37 voor 02-01-2014 kan een bezoek van de deurwaarder geannuleerd worden.

Graag hoor ik wat jullie mij adviseren aangezien IJ nooit heeft kunnen aantonen dat ik een betalingsachterstand had en ik hier zelf met de Volkskrant uitgekomen ben. Graag hoor ik ook of ik de kosten (tijd) die ik moet besteden voor een dergelijk dagvaarding kan verhalen op IJ zoals vermeld in mijn correspondentie naar IJ toe.

~ Luc
IANAL, maar aangezien je e.e.a. met VK hebt opgelost, hoef je je om de deurwaarder/rechter IMHO niet druk meer te maken. Zorg er wel voor dat je de verklaring van VK dat zij zelf een fout hebben gemaakt en dat ze de zaak inmiddels als afgehandeld beschouwen op schrift hebt. Het beste is een brief van de opdrachtgever/schuldeiser, in dit geval VK, met daarin deze punten en het door IJ gehanteerde referentienummer, zodat duidelijk is dat het om dezelfde zaak gaat. Geef de deurwaarder hier een kopie van en hij kan weer naar huis.

Los daarvan is het raadzaam VK (in vriendelijke bewoordingen) op te dragen er voor te zorgen dat IJ stopt je lastig te vallen en jou een kopie van de opdrachtbeëindiging toe te sturen. VK heeft IJ de opdracht tot invordering gegeven en is als enige in staat deze in te trekken. Een incassobureau dat uit eigener beweging een zaak laat vallen is zeldzaam (of inmiddels failliet).

Kosten verhalen is in de praktijk lastig, zaak is dan ook ze zo min mogelijk te maken door je eigen administratie op orde te hebben en incasso's z.s.m. te ontzenuwen door een officiële aanmaning direct te beantwoorden met bewijs van betaling of bewijs dat de vordering geheel onterecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
kvasir schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 20:09:Graag hoor ik wat jullie mij adviseren aangezien IJ nooit heeft kunnen aantonen dat ik een betalingsachterstand had en ik hier zelf met de Volkskrant uitgekomen ben.
Heb je dit nou op papier of in een email staan? Als er straks een deurwaarder voor de deur staat heb je er weinig aan als je niet verder komt dan 'maar aan de telefoon zeiden ze X en Y'. Al denk ik inderdaad eerder dat dit een dreigement is en dat er geen deurwaarder komt.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
Mocht die deurwaarder komen, dan gewoon opendoen en zeggen: "Naar mijn weten is dit een loze vordering en staat u hier voor niks aan de deur, maar u mag best even binnenkomen om een kopje koffie, dan praten we er even over".
De gemiddelde deurwaarder zal zo'n uitnodiging ook niet verwachten, die treffen over het algemeen alleen scheldende mensen aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kvasir schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:55:
[...]
Ik bel ze a.s. maandag wel even op om alle correspondentie per post en mail te versturen (ze hebben zonder mijn toestemming in hun systeem een transcript staan van de eerste twee gesprekken).
Mocht je een Android telefoon hebben waar je mee communiceert dan zijn er apps om gesprekken standaard op te nemen, en eventueel te versturen naar je dropbox. Donders handig voor het maken van afspraken maar ook voor dit soort lui... Wel even netjes vooraf zeggen dat gesprekken kunnen worden opgenomen voor trainingsdoeleinden. (je wilt je zelf toch trainen om weerbaarder te worden tegen dit soort gasten?)

En nogmaals: deze gasten geen cent betalen, tenzij ze écht gelijk hebben. Ik zie ergens in dit topic iemand die aangeeft dat je het oorspronkelijke bedrag zou moeten betalen om er van af te zijn... slecht advies in deze zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
sypie schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:17:
[...]
Mocht je een Android telefoon hebben waar je mee communiceert dan zijn er apps om gesprekken standaard op te nemen, en eventueel te versturen naar je dropbox. Donders handig voor het maken van afspraken maar ook voor dit soort lui... Wel even netjes vooraf zeggen dat gesprekken kunnen worden opgenomen voor trainingsdoeleinden. (je wilt je zelf toch trainen om weerbaarder te worden tegen dit soort gasten?)
Ik heb zelf goede ervaringen met deze: Google Play: Call Recorder
Eenmalig instellen en klaar ben je.

Werkt overigens niet op alle telefoons, heeft met de restricties in Android software te maken. Het mag namelijk niet in elk land en dan bouwen bedrijven als Samsung/HTC etc. beperkingen in volgens mij.

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvasir
Update:

Ik heb zojuist contact met de volkskrant gehad. De medewerker gaat alle communicatie schriftelijk toesturen en heeft bevestigd dat er geen betalingsachterstand is. Ze heeft ook aangegeven geschrokken te zijn van de manier waarop IJ mij heeft benaderd en dreigt met dagvaarding etc. Ze gaat het doorgeven aan de financiële afdeling en deze zullen IJ hierop aanspreken.

Mocht de deurwaarder überhaupt komen dan mag deze uiteraard binnenkomen voor kop koffie of thee met een koekje. Ik zal dan even nogmaals de situatie uitleggen en de documenten van de Volkskrant laten zien. Het lijkt me dan wel duidelijk dat ze voor niet zijn gekomen.

In ieder geval hartelijk dank voor alle reacties hierboven!

~ Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Even ter info: Die deurwaarder kun je op de koffie uitnodigen, maar die zal echt alleen de dagvaarding uitreiken. Voor het inhoudelijke kun je dan op de zitting terecht. De deurwaarder zal om jouw stukken niet nalaten de stukken uit te reiken.

Overigens, in antwoord op je vraag: Als je kosten maakt, dan moet je gewoon een vordering in reconventie indienen, waarin je veroordeling van de VK verzoekt (immers, de opdrachtgever) en IJ een zogeheten eigen beursje verzoekt te laten geven in verband met misbruik van procesrecht.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
Ik vind het toch altijd bijzonder grappig hoe halstarrig de incassobureau's kunnen zijn.
In dit geval zal het echt niet tot een deurwaarder komen, daarvoor is het bedrag simpelweg gewoon te laag.

Waarschijnlijk zal IJ dit ook bij VK hebben aangegeven toen de opdracht binnenkwam. Er wordt gewoon een inschatting gemaakt van hoe groot zij de kans inschatten om daardwerkelijk betaald te krijgen.

Enige wat nog wel mogelijk is, is dat VK de vordering heeft doorverkocht aan IJ en dat die daarom een beetje halstarrig zijn. Zulke vorderingen worden meestal tegen 75% van de waarde verkocht aan incassobureau's. Die gooien daarboven wat vorderingskosten enz.. en als het geld toch binnenkomt, maken ze een leuke winst op de vordering. Elke tegensputtering kost hun tijd dus geld, dus als je lang genoeg tegensputtert geven ze het uiteindelijk wel op.

Grootste probleem is helemaal uit hun systemen te verdwijnen, want zodra het lijkt alsof je niet betaald hebt kun je weer een brief ontvangen. Zo mag ik me zelf nog verheugen op, jaarlijks of om de 2 jaar, een brief te ontvangen van IJ vanwege een vordering van UPC in 2001( 8)7 ) die allang voldaan is wat UPC ook schiftelijk bevestigd heeft. Reageren doe ik allang niet meer. Verdenk IJ ervan dat de eerste brief door systeem gegenereerd wordt en pas als je niet reageert dat er daadwerkelijk een administratief medewerker naar kijkt die dan de historie bekijkt. Nu ik er over nadenk, de 11de brief van IJ laat dit keer wel lang op zich wachten... O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:48

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic is al best wat maanden oud. Een kick als deze is dan ook aardig zinloos. Topic gaat nu op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.