Game/edit systeem upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:37
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt om mijn oude configuratie wat nieuw leven in te blazen. Ik gebruik mijn computer uiteraard voor de dagelijkse dingen, maar ook gamen (nieuwste spellen), Photoshoppen en heel soms wat video editen in AE/Premiere. Graag zou ik willen dat jullie even meekijken naar mijn ideeën over deze specifieke upgrade. Ik zal eerst beginnen met mijn huidige hardware welke stamt uit feb. 2010.

#Product
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition
1Gigabyte GA-770TA-UD3
1Asus EAH5850/2DIS/1GD5
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Cooler Master Real Power M620
1Samsung 830 series SSD 256GB
1Thermaltake Shark VA7000BWA Zwart
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
1LG BH16NS40 Zwart

Om dit systeem te upgraden kijk ik nu naar de volgende hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 169,-€ 169,-
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 72,95€ 72,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 341,99€ 341,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 130,23€ 130,23
1Corsair Carbide 500R Black€ 92,45€ 92,45
Totaal€ 806,62

Het gaat dus echt om de basis onderdelen zoals een moederbord, processor, geheugen, grafische kaart en in dit geval ook een nieuwe PC kast omdat ik mijn oude beu ben. Een budget is overigens niet echt van toepassing aangezien ik bereid ben om wat extra te betalen voor kwaliteit. Doch, mochten mensen met een budget willen werken, laten we even 1000 euro als limiet stellen voor nu.

Punten die ik zelf al opmerk na onderzoek:
- R9 290's schijnen nogal luidruchtig te zijn, wachten op edities met 3rd party coolers? En zo ja, hoe lang duurt dit nog?
- Een AMD FX-8350 zou eventueel ook een 8320 kunnen worden die ik naar 4GHz klok?
- De Corsair Carbide 500R kan eventueel ook een 300R worden of iets anders.
- Een ander moederbord zou misschien ook tof zijn, ik zou graag een zwarte PCB willen (voor de looks).
- Ik wil waarschijnlijk mijn Scythe Mugen 2 behouden, maar hierdoor moet ik dus wel opletten dat ik alleen low profile geheugen neem.

Alvast dank voor jullie inzichten! Iedere tip wordt op prijs gesteld.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Je zou in plaats van de 8350 een 8320 kunnen nemen. Dit scheelt een paar tientjes en je kunt de 8320 prima overklokken naar het niveau van de 8350. Het is namelijk dezelfde chip :)

Het is verder wellicht wel een goed idee om een nieuwe voeding aan te schaffen. Ik weet niet hoe goed de Real Power serie van CM is, maar een voedingsprobleem kan je hele systeem frituren dus dat is behoorlijk vervelend.

Momenteel is de ram-prijs enorm hoog, en kun je met 8GB ram prima vooruit in alle games. Wellicht is het om wat euro's uit te sparen een goed idee om nu een 8GB setje te kopen en wellicht volgend jaar, als de prijs weer wat gedaald is, uit te breiden als dat nodig is.

De 290 is inderdaad een herrie-ding. Wat vaak wordt aangeraden is er een Accelero Xtreme III koeler bij te kopen, maar dit is wel een berg montagewerk en ze zijn momenteel slecht verkrijgbaar. Je kunt wachten tot de third party cooled versies inderdaad, maar wanneer die komen is de vraag. Ik verwacht zelf zo voor de kerst, en heb ook al ergens gelezen dat ze binnenkort komen.

• Slight
Dank voor je reactie Esumontere. Dat van het RAM is zeker wel een goede tip inderdaad. Ik wist niet dat de prijzen echt bijna verdubbeld zijn in de tussentijd. Ik koop blijkbaar ook altijd mijn upgrade op het verkeerde moment. Hoewel, in de PC wereld lijkt upgraden altijd wel op het verkeerde moment te zijn. Je zit altijd met overlappingsperiodes van processor of grafische kaart series, en zodra je besluit in te stappen is de volgende al weer populair lijkt wel.

Mijn voeding, mwah, daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Ik denk dat deze het wel gaat redden. De R9 290 trekt ongeveer 250 watt meen ik. De AMD FX-8350 maximaal rond de 150. Samen komen ze onder maximale lading misschien aan de 400 watt. Dan heb ik nog 220 watt speling.

Overigens, in eerste instantie keek ik naar een 3rd party optie van de R9 290X maar ik vind de prijzen voor die reeks echt veel te hoog. Niet zo zeer omdat ik het niet kan betalen maar meer omdat deze gewoon met 99% zekerheid binnen een half jaar met 150 euro in zal zakken. Misschien moet ik mijn upgrade moment nog even uitstellen tot dat die zakt. Een aftermarket cooler kopen voor mijn gloednieuwe videokaart lijkt me ook niet zo tof, dat heb ik nu ook voor mijn HD5850 (er zit een Gelid Solutions ICY VISION op) maar die moet ik met een fan controller bedienen omdat de kaart zelf het toerental niet kan regelen. Erg onhandig als je het mij vraagt.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-04 07:29
Slight schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:52:

Mijn voeding, mwah, daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Ik denk dat deze het wel gaat redden. De R9 290 trekt ongeveer 250 watt meen ik. De AMD FX-8350 maximaal rond de 150. Samen komen ze onder maximale lading misschien aan de 400 watt. Dan heb ik nog 220 watt speling.
Ik denk niet dat hij twijfelt aan je rekensom ;), maar aan het wattage dat de voeding daadwerkelijk levert. Crappy voedingen van de geadverteerde 620W kunnen in praktijk veel minder leveren (waardoor je met een systeem wat 500W trekt bijvoorbeeld te kort kunt komen).

• Slight
Ik ben het met jullie eens dat de kans bestaat. Maar om dan bij voorbaat ~100 euro extra uit te geven aan iets wat vooralsnog op speculatie berust dat gaat denk ik ook weer wat ver. Zover ik kan beoordelen is mijn voeding van redelijk hoge kwaliteit. Ik kan er helaas weinig over vinden in termen van real-world benchmarks maar ik geloof dat CM zich wel bewezen heeft (of zeg ik nu iets geks?).

Zojuist even de PSU calculator er bij genomen, deze zegt dat ik minimaal 508 watt nodig heb en 558 is aanbevolen. Dan heb ik zelfs nog voor een R9 290X gekozen (een normale 290 staat niet in de lijst) met de nieuwe setup zoals hierboven genoemd er bij gerekend. Het moet volgens mij wel heel erg gek lopen als een 620 watt voeding dat dan niet aan kan. Er zijn mensen die het met minder voor elkaar krijgen. Uiteraard ben ik wel dankbaar voor de waarschuwing, begrijp me niet verkeerd! :) Mocht ik na het bouwen van het systeem problemen ondervinden dan koop ik zeker een nieuwe voeding.

Edit: Als ik deze productreview: Cooler Master Real Power M620 review door DrEvil1986 moet geloven dan is 620 watt ook het continu wattage wat deze voeding kan leveren, met een piekvermogen van 700 watt zelfs.

[ Voor 13% gewijzigd door Slight op 08-12-2013 00:44 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je gekozen mobo is een erg goed mobo voor zijn prijs, dus ik zou die zeker houden.

FX-8320 nemen, en die eventueel overklokken.

CM's voedingen hebben zich bewezen als een soort jekyll en hyde voedingen. De ene serie [VS serie bijv.] is erg goed, de B serie is meuk. Volgens mij vallen Real Powers mer onder meuk dan heel goed.

De aftermarket 290's zouden in december uitkomen, maar kan ook januari worden. Die Gelid is een leuke koeler, maar idd niet automagisch een hoger toerental, de Accelero III is nu weer redelijk normaal te krijgen en de Accelero Hybrid is vrij prijzig.

8GB geheugen is trouwens zat.

People as things, that’s where it starts.

• Slight
Ik zou liever 16GB willen want het is namelijk niet puur een game systeem, ik doe er ook veel beeldbewerking op en dat lust graag wat RAM. Desalniettemin ga ik waarschijnlijk nu toch voor 8GB omdat de prijzen stiekem best hoog liggen.

Je andere opmerkingen zijn wel terecht. Thanks!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Een nieuwe voeding kost geen 100 euro hoor. De pricewatch: Seasonic M12II 620W en pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 620W zijn bijvoorbeeld zeer goede voedingen voor ~65 euro. En dat is ongeveer wat je bespaart door 8GB ram te pakken :+

Edit: Ik vraag me trouwens ook af waarom je een nieuwe kast wil hebben? Je kunt ook je oude kast pakken en het nieuwe spul daarin zetten. Of vind je dat geen goed idee?
Nevermind, over je 'ik ben m'n kast beu' heen gelezen O-)

[ Voor 30% gewijzigd door Esumontere op 08-12-2013 01:32 ]

• Slight
Ik ga natuurlijk niet een 620W voeding vervangen met een andere 620W omdat iemand zegt dat de kwaliteit van de mijne misschien niet helemaal optimaal is (waar ik overigens nog nergens bewijzen of geloofwaardige argumenten voor heb gezien). Cooler Master zegt hier zelf dat deze voeding continu 620W kan leveren; http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=2573 met een piek van 700W. Hij is zelfs aanbevolen voor SLI setups wat mij dus wel doet vermoeden dat ze rekening houden met een behoorlijke lading. Ik durf daar best op te vertrouwen.

Als ik hem vervang dan zou het sowieso een zwaardere voeding worden zoals deze bijvoorbeeld pricewatch: Seasonic M12II Evo 750W en die gaat wel meteen richting de 100 euro. Enfin, dat risico durf ik nu wel te nemen. Mijn voeding wilde ik hier niet in Frage stellen. Dat is dan voor mijn rekening mocht het misgaan.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Dit is ook een goed moederbord, en het is zwart: Gigabyte GA-970A-UD3P

De voeding zou ik enkel vervangen als die al meer dan 5 jaar oud is. (je zou toch 7 jaar met die voeding moeten kunnen doen)

[ Voor 35% gewijzigd door Robbedem op 08-12-2013 22:27 ]

• Slight
Oh goede tip! Thanks. En inderdaad, mijn voeding is 'pas' 4 jaar oud dus ik laat hem er nog even in zitten. Bij de volgende upgrade over 2-3 jaar gaat hij er wel uit maar dan zijn er waarschijnlijk ook wel weer andere eisen en andere kabels nodig voor een systeem.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je premiere cs6 gebruikt, dan laat je met een AMD gpu wel veel snelheid liggen omdat ie dan niet gebruikt wordt voor acceleratie. Maar misschien doe je het zo weinig dat het niet zo boeit. fyi. :)

specs

• Slight
Ik werk met het CC pakket en daar haalt AMD wel veel voordeel uit als ik het goed heb begrepen.
Pagina: 1