Netwerk setup XBMC Openelec

Pagina: 1
Acties:

• warf00d
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09-2024
Beste forumleden,

Sinds kort woon ik in een huis studentenhuis, waar nog het een en ander verbeterd kan worden aan het netwerk. Nu ben ik hier zelf niet zo ervaren mee en vraag hier om hulp.
Het huis bestaat uit twee adressen en twee verbindingen. Nu is het er een kabel is getrokken van het ene naar het andere huis om de netwerken te verbinden, maar heeft nooit mogen helpen in het verleden.
Huis 1 heeft beneden een modem/router en boven een router. Huis 2 heeft beneden een modem/router en boven een router. Verder zit het hele huis vol met switches om iedere kamer te voorzien van een lan-verbinding (heel onoverzichtelijk allemaal).
Doel: Ik heb thuis altijd gebruik gemaakt van Openelec op mijn htpc en heb een behoorlijk bestand aan films aangemaakt. Deze zou ik graag delen met iedereen op beide huizen. Iedereen die op mijn netwerk zit (huis 2 modem/router), ziet mijn htpc staan bij netwerk (windows) respectievelijk shared (mac). Maar zodra iemand dat probeert vanuit de andere netwerken is dit niet meer het geval, terwijl ze wel verbonden zijn. Wel kan ik via de andere router op huis 2 naar het ip adres van de htpc gaan om bij xbmc in te loggen. Het doel is dat iedereen kan genieten van de films door naar netwerk respectievelijk shared te gaan en daar alles te kunnen openen.

Heeft iemand een idee hoe je deze netwerken kunt verbinden? De kabels zijn al getrokken, maar ik gok dat ze verkeerd zijn gestoken (verkeerde modem, router of switch).

Ik hoor graag van u,
Met vriendelijke groet,
Warf00d

*notitie: ik ben een rookie qua netwerken

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Zou je een diagram willen maken van de set-up?

• warf00d
https://www.dropbox.com/s...v5po2/Netwerk%20setup.png
Het zit dus als volgt:
Bij computer 4 staat de gedeelde map bij netwerk (windows) respectievelijk shared(mac) en kunnen films gewoon worden afgespeeld.
Bij computer 3 kan ik naar het locale ip adres gaan van de htpc, maar ik kan geen manier vinden om films af te spelen of te vinden bij netwerk.
Bij computer 1 en 2 kan ik nog niets. Daarbij vermeld ik dat er alleen een kabel is getrokken van modem/router 1 naar modem/router 2, maar we weten niet of die goed is aangesloten op de modem.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:33
Te veel routers in dit diagram. Kun je ook de IP adressen en subnetten van de verschillende computers en routers erbij zetten. Daarmee hebben wij een hele hoop informatie!

Ik heb het idee dat je door die grote hoeveelheid routers alles in verschillende netwerken zit, die ook niet van elkaar weten dat ze bestaan. Modem/router 1 weet niets over het netwerk van Modem/router 2 en daardoor kan je ook niet naar elkaars netwerk toe.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Twee modems / routers, twee netwerken.
En in principe kom je niet van netwerk 1 op netwerk twee.

Wat ik zou doen is op basis van bijvoorbeeld ClearOS een centrale server te maken.
Die de twee internetaansluitingen te laten loadbalancen, en één lan te maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.hta.com.my/version2/images/load_balance.jpg
(zwarte doos vervangen door bijv ClearOS doosje)

Dan heb je én een stukje centrale opslag (filmcollectie?) en failover/loadbalancing voor het internet.

Abort, Retry, Quake ???

• warf00d
@ Groentjuh
https://www.dropbox.com/s...rk%20setup%20met%20ip.png
Deze link bevat ook IP-adressen en Subnetten.
Ik begrijp wat u bedoeld, is dit op te lossen met alleen het behulp van de kabels die al getrokken zijn en er een netwerk van te maken (of in ieder geval alles zihtbaar te maken)? Of ligt dit toch anders?

@ aZuL2001
Ik ga me nu verdiepen in ClearOS en lodbalancing. Ik heb hier eerder nog niet van gehoord. Dankuwel!
Edit: Kunt u mij een voorbeeld geven van zo'n ClearOS doosje?

[ Voor 6% gewijzigd door warf00d op 07-12-2013 22:59 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Gewoon een "oude pc".

Je hebt al kabels liggen, dus dat is mooi.
Waarschijnlijk zul je nog wel een kabel moeten trekken van één van de modems (wan) naar je centrale lokatie (waar je bijv je ClearOS machine neerzet).

Zie http://www.clearfoundation.com/Software/overview.html
Wat je wil / nodig hebt is gratis aanwezig.
(Multi-WAN, Bandwidth Manager)

[ Voor 23% gewijzigd door aZuL2001 op 07-12-2013 23:58 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:33
aZuL2001 geeft inderdaad de meest ideale oplossing. 1 router, die verbonden zit aan beiden internet verbindingen en het hele lan-netwerk regelt. In het netwerk zelf komen dan ALLEEN switches en access-points voor.

In je diagram zijn router 1 en router 2 dus ongewenst. Dit zouden switches en/of accespoints moeten zijn. Soms kan je met trucjes het router gedeelte omzeilen en heb je dan geen extra hardware nodig.

Of je router/modem 1 en router/modem 2 kan koppelen is erg afhankelijk van wat je router/modems kunnen. Op een manier zullen die routers moeten ontdekken dat er een heel ander netwerk aan de andere kant van die kabel zit en dat verkeer voor dat netwerk dan ook door dat kabeltje moet...

Om aZuL2001's diagram te creëren ga je dus een router nodig hebben die in staat is om die 2 internet verbindingen te gebruiken. Dat heet Dual-wan/multi-wan. Jij wil de 2 internet verbindingen waarschijnlijk combineren, zodat beiden gebruikt worden. Dan heb je dus load-balancing nodig in die router.

Of je dat doet met ClearOS of misschien Openwrt maakt niet echt veel uit.

Omdat deze ene (nieuwe) router al het werk zal moeten doen, kan het router gedeelte (als mogelijk) van modem/router 1 en 2 uit. Zoals aZuL2001 zegt, heb jij een extra kabel tussen de huizen nodig. De kabel, die er nog ligt wordt gebruikt om de modem (1 of 2) te verbinden met de router. Dat huis wil echter ook verbinding met het netwerk, dus moet er nog een kabel van de router terug naar huis(1 of 2) waarop de switches en accesspoints aangesloten kunnen worden.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Iedereen is erg lovend over Mikrotik. Kunnen deze apparaten dat ook?

• warf00d
Ik ga hier zeker mee aan de slag, maar de meeste "oude pc's" hebben toch maar 1 aansluiting? Dan zou ik er een moeten zoeken met meerdere, of een nieuwe router moeten kopen.
Heeft iemand misschien een voorstel voor de router die in deze setup zou kunnen werken?
Daarnaast heb ik dan zo'n 2-4 nieuwe accespoint nodig en er 1 netwerk van maken. Of is het mogelijk, zoals Groentjuhh eerder stelde, Van die routers slechts een accespoint te maken?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

PC met een extra netwerk kaart doet wonderen :)

Maar euhm je ip adressen uitdeling is een bende.

Modem1: 192.168.0.1 + dhcp
Modem2: 192.168.1.1 + dhcp
Router 1/2: ----------------- PASS TROUGH = geen dhcp

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 08-12-2013 12:11 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
Wat aZuL2001 bedoelt Warf00d is ongeveer iets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oKvMPUv.jpg
Je laat je beide modem/routers (als dit mogelijk is) in bridgemodus zetten.
Dan trek je van beide modems dus een kabeltje naar een oud PC'tje waar je ClearOS of PFsense opdraait.
Vanaf die PC laat je DHCP/NAT/Firewall en alles doen en vanaf die pc knoop je dus alle accespoints(routers in AP modus), switches en je pc's enzo vast.
Zal neem ik aan sowieso 1 netwerk kaartje in een oude pc zitten, haal er nog 2 bij voor een paar euro's en je bent klaar, bijv dit kaartje: pricewatch: Intel PRO/1000 GT

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk. :D

[ Voor 20% gewijzigd door Annuk op 08-12-2013 23:47 . Reden: netwerkkaart info toegevoegd ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1