Toon posts:

Advies PSU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb advies nodig over de aankoop van een PSU nodig, voor het voorzien van stroom aan twee peltier elementen.

één peltier element zal op 12 volt (en meer dan 8 ampere) gaan lopen en één op 5 volt (met minstens 2,5 ampere).

Wat ik kan doen is een PSU van de computer pakken, en de molex kabels afknippen en aan elkaar solderen aan het peltier element. Een over de 5 volt lijn en een over de 12 volt lijn. (Vraagje: pakt het element vanzelf de goede ampere, of hoe gaat dat in zijn werking?)

Iets anders dat kan is dit: http://www.tmart.com/D-Li...Adapter-5V-3A_p86750.html

Dit zijn adapters die, lijkt mij, van stroom uit de muur stroom voor de elementen geschikt maakt. Voordeel: ze zijn veel goedkoper. Maar, hoe verbind je zoiets met een element? Een element heeft een rode en een zwarte draad, maar deze adapters hebben zo te zien maar één, ronde, uitgang. Dit zal hem waarschijnlijk niet worden denk ik, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Het zal dus een PSU voor de PC moeten worden. Zal elke PSU voldoende zijn? Het verbruik is maximaal 300 watt. Eentje op de 12 en eentje op de 5 lijn dus.

Kunnen jullie mij van advies voorzien, daar ik niet zo goed thuis ben in de wereld van stroom en PSU's!

Bij voorbaat dank :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2013 19:52 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:42:

Iets anders dat kan is dit: http://www.tmart.com/D-Li...Adapter-5V-3A_p86750.html

Dit zijn adapters die, lijkt mij, van stroom uit de muur stroom voor de elementen geschikt maakt. Voordeel: ze zijn veel goedkoper. Maar, hoe verbind je zoiets met een element? Een element heeft een rode en een zwarte draad, maar deze adapters hebben zo te zien maar één, ronde, uitgang.
Neem gewoon zo een adaptertje. Knip het ronde stekkertje eraf en je zal zien, nu heb je 2 draden,

Edit
een peltier element gebruikt toch gelijkstroom (DC)? Als je daar AC opzet zal het denk ik niet werken

[ Voor 8% gewijzigd door Reepje op 07-12-2013 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het makkelijkst is dus een PSU voor een PC? Hoeft niet eens duur te zijn denk ik, een 300 watt PSU is voldoende en deze zijn er al vanaf 30 - 40 euro.

Iemand een idee hoe het met de kabels zit? Een molex kabel door knippen en solderen aan de kabel van de peltier moet wel lukken. Maar welke kabel is het voor 12 volt en welke voor 5? En de terugkeer van de stroom, waar moeten die aan?

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
ik neem aan dat je met dergelijke projecten
(ik denk aan extreme overclocks)
op zijn minst een voltmeter/multimeter bij de hand hebt??
daarbij kan je gewoon een female molex kabel pakken. en die aan je main psu (voor je hele pc.. ik neem aan een goeie psu) vastknopen om je peltier te voorzien van stroom..

ik neem ook aan dat je maar 1 peltier gaat gebruiken in 1 pc? in combi met een custom waterkoeling?

hoe ga je de hele zut gebruiken??

ik zelf zou een potted peltier nemen, en voeden met 1 rail 12v direct van een goede voeding (met controller ertussen, gezien je geen - temps wil)..
en dan in een custom watercooling oplossing zetten (het peltier element monteren aan een cpu waterblock, en sandwitchen met een push/pull cpu koeler als exhaust fan / geleider)

zo zal je het water in je custom waterkoel loop koelen, met een controller zou je een bepaalde doel temp in kunnen stellen..

op die manier gaan i7-3770k cpu's gewoon 5+ ghz doen op kamer temperatuur, onder full load..

lees ook dit eens:
http://www.tomshardware.c...9-peltier-water-cooling#.

let wel.. je wilt GEEN radiatoren gebruiken in een dergelijke setup, en je wilt een ENORM reservoir hebben (2 liter ofzo)..

reden achter een groot reservoir is: je kan hier het gekoelde water in opslaan, zodat je water niet direct heel erg veel opwarmt, voordat deze weer in aanraking komt met de peltier..
des te groter (en koeler, dus isoleren is een goed idee) het reservoir, des te kouder zal het worden..
radiatoren werken alleen in nadeel, en die wil je niet gebruiken..

de hete kant van de pelties koelen met een goede heatpipe koeler.. iets in de richting van een scythe mugen oid..

[ Voor 21% gewijzigd door aron225 op 07-12-2013 21:24 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Verwijderd

Topicstarter
Nee het wordt een leuke bierkoeler als gimmick haha, vind ik leuk!

Maar ik snap het denk ik, ik weet alleen nog niet hoe ik de stroom terug moet laten keren. Dus, over de 5/12 volt lijn komt de stroom "binnen" , maar welke kleur kabel moet aan de terugkeer van de peltier? De ground kabel?

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
maak eens een foto van dat ding, en post em hier..
en wat bedoel je met terugkeren?
ik neem aan dat er 3 draden aan zitten?
roder voor de plus
zwarte voor massa
en een ground voor aarde?

pak anders de 4 pin moeder bord connector.. 12v en de zwarte daarop zwart ook

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Verwijderd

Topicstarter
Zodra het af is stuur ik hier een foto, of ik plaats het in het mod forum ofso :)
Pagina: 1