Soft-lock bij windows boot als SSD aangesloten is

Pagina: 1
Acties:

• vedder
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06-2025
Ik heb gisteren mijn PC geüpgrade maar heb een probleempje met mijn (oude) SSD.

Oorspronkelijke set-up:
- Asus P5K-E moederbord
- Windows 7 installatie op SSD (OCZ Vertex 2)
- MBR op p-ATA schijf met Windows XP (dual boot)
- Nog 1 andere p-ATA schijf
- Nog 2 SATA schijven

Set-up na upgrade:
- Asrock H87 moederbord
- Windows 7 installatie + MBR op nieuwe SSD (Samsung EVO)
- Geformatteerde oude SSD (Vertex 2)
- 2 SATA schijven

Het probleem is dat Windows niet boot (blijft oneindig op "Starting Windows" scherm hangen) wanneer de Vertex 2 aangesloten is. Als deze ontkoppelt is start Windows zonder problemen.

Stappen die ik genomen heb tijdens installatie.
1. Na backups gemaakt te hebben, alle oude hardware (p-ATA schijven, mobo, processor) eruit
2. Nieuwe hardware erin
3. Geboot naar UEFI alles leek OK.
4. Geboot met windows 7 cd erin, ook daar leek alles OK.
5. Windows installeert zonder problemen en alle HDDs/SSDs zijn zichtbaar in Explorer. Mobo drivers geïnstalleerd.
6. Bij het installeren van windows updates moet hij regelmatig rebooten en blijft dan soms hangen op "Starting Windows" scherm. Na keer aan/uit te zetten komt hij er wel voorbij en update installatie log laat zien dat er daar niets mis is gegaan.
7. Na installatie SP1 is de soft-lock in "Starting Windows" niet meer te omzijlen.
8. Toen één voor één alle apparaten losgehaald en uiteindelijk erop uitgekomen dat de SSD het probleem was.
9. SSD nog steeds zichtbaar in UEFI. En als ik boot vanaf Windows 7 cd ook zichtbaar.
10. Voor de zekerheid SSD geformateerd via windows 7 cd. Er stond immers nog een Win7 installatie op, dacht dat dat misschien problemen gaf. Maar dit mocht niet baten.

Ik wil de oude SSD voor caching gebruiken, maar vooralsnog kom ik Windows niet in als hij aan mijn PC hangt. Enig idee wat het probleem kan zijn? Zou hij het begeven hebben, of een driver conflict hebben, of iets anders?

P.S. heb ook andere SATA cables, slots en power cables geprobeerd, maar dat hielp ook niet.

P.S.2 Ik wil 'em nog aan een andere pc hangen om te zien wat hij daar doet, maar daar heb ik pas na kerst tijd voor.

doob

Verwijderd

Probeer je OCZ Vertex 2 om te ruilen voor een échte SSD zonder problemen, zoals Samsung of Crucial M500 of Intel. De SSD die jij nu hebt is zeker niet de beste.

Wat je eventueel kunt proberen is een secure erase procedure (HDDErase.exe) gevolg door een herinstallatie. Dat kan nog wel eens een tijdje werken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Probleem hier ook eens aan de hand gehad. Lag bij mij toen aan de settings in het BIOS (AHCI/RAID). Het hele spel dacht intelligent te moeten zijn en er een RAID-1 set van te moeten bouwen ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• vedder
CiPHER: Een nieuwe SSD kopen puur voor HDD caching lijkt me een beetje ver gaan. Het idee was juist om mijn 3.5 jaar oude SSD daarvoor te gebruiken zodat hij niet naar het oud vuil hoeft.

wimmel: Ik zal eens kijken wat hij zegt in UEFI, kan zijn dat ik dat over het hoofd gezien heb, maar niets vreemds gezien eerder.

doob

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als de gegevens op je oude ssd niet meer nodig zijn: verwijder alle aanwezige partities, echt helemaal leeg maken. Na booten met je nieuwe ssd de oude via schijfbeheer nieuwe partitie aanmaken en formatteren. Je systeem probeert van je oude ssd op te starten maar loopt vast doordat je nu andere hardware in je pc hebt zitten ;-)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:23
Ik gebruik graag Parted magic of een ander (Gparted) als formatteerder, en dan eerst de hele mbr en partitietabel weg doen.van die SSD. Daarna is het voor windows een frisse schijf.
Binnen windows blijft er imo nog dingen als schijfletter, actief en de partitietabel staan.

gewaarwordingshorizon

• vedder
Hij is al geformateerd, en ik kan 'm dus niet zien in windows disc management omdat ik Windows überhaupt niet in kom als hij aangesloten is. :)

doob

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Formateren van een SSD doe je overigens alléén door het verwijderen van de FAT tabel (Quick Format in geval een Windows OS). Een volledige formatering schijnt niet echt goed te zijn voor die "krengen" (hebben ze me ooit eens verteld).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk ook dat je er nog de opstartpartitie op hebt (dat is de verborgen 100 MB partitie).

Hang de ssd in een andere pc en verwijder deze partitie. Eventueel de secure erase toepassen. Een volledige format is niet zo heel erg maar het gaat wel ten koste van de levensduur (deze wordt dan verkort met 1/3000 dat is 0,03%).

edit
Je kan dit wellicht ook op je eigen computer doen. Start op zonder de OCZ. Eenmaal opgestart, sluit de ssd aan. Als het goed is krijg je dan toegang.

[ Voor 19% gewijzigd door Reepje op 07-12-2013 19:38 ]

Verwijderd

Interessant.. Ik heb exact hetzelfde probleem, ook met een Asrock H87, en een Vertex SSD die ik voor ssd caching wide inzetten. Nog geen oplossing gevonden.

Wat keur0000 zegt is in ieder geval flauwekul. Ik ben naar Windows 8 gegaan, dus ik weet welke SSD opstart. (Vista of Win8) Windows start wel degelijk van de nieuwe SSD op, maar komt op de een of andere manier in de knoop wanneer de Vertex aangesloten is. Opstarten duurt dan ook heel lang, en het systeem gaat in recovery mode.

Opstarten zonder de Vertex gaat goed. Alles is retesnel. Zo gauw je de Vertex weer aansluit, krijg je weer problemen.

Er lijkt dus echt een compatibiliteits probleem te zijn met de Vertex en de H87. Na de kale installatie van Windows 8 lijkt alles nog ok, maar zogauw ik de Intel chipset drivers installeer, is het gedaan.

Heb naar aanleiding van deze thread eens specifiek gezocht op Vertex vs. Intel H87 problemen, en het blijkt dat er een bekend, maar niet oplosbaar compatibliteits probleem is tussen Vertex2 en Haswell.

http://www.ocztechnologyf...x-2-Agility-2-and-Haswell

http://www.ocztechnologyf...ell-System-jetzt-probleme

Ik zie op het forum ook dat iemand na het plaatsen van een support ticket, een recentere SSD gekregen heeft, die geen problemen met Haswell heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 11:29 ]

• vedder
Wow, nice find!

Dit lijkt inderdaad aan te sluiten bij mijn ervaringen. Eens kijken of ik nog support krijg na 3,5 jaar :)

doob

Pagina: 1