Game-pc, ~1100 €, enkele vragen

Pagina: 1
Acties:

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-04 12:16
Gebruiksdoel: Gamen, op 1080p, enkel scherm, liefst voor een jaar of 2-3 en met hoge in-game settings. Ik speel van alles, maar mijn kijkers zijn specifiek gericht op o.a. Dragon Age 3, The Witcher 3, Watch Dogs, The Division en Titanfall voor 2014. Ik ben geen overklokker, laat het liefst alles stock, maar als het gemakkelijk kan is het overklokken van de processor niet ondenkbaar (in beperkte mate).

Budget: 1000-1200 euro, inclusief beeldscherm (wens: 22-24 inch full HD), Windows 8 OEM en wellicht assemblage (60 euro) of gedeeltelijke assemblage (20 euro).

Het systeem dat ik wil gaan samenstellen is grotendeels gebaseerd op de laatste bestbuy, mainstream game-systeem, en ik heb er enkele specifieke vragen over.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 133,60€ 133,60
1Gigabyte GA-78LMT-USB3€ 48,80€ 48,80
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 277,99€ 277,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 51,50€ 51,50
1Corsair Carbide 300R€ 66,95€ 66,95
1LG IPS237L Zwart€ 169,-€ 169,-
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 84,99€ 84,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,95€ 59,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,62€ 13,62
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.135,02

Mijn vragen:
  1. Ik heb de Core i5 4670K vervangen door een AMD-processor (dan natuurlijk ook het moederbord). Mijn gedachtegang: De nieuwe consoles hebben ook AMD octacores, dus ik verwacht een flinke stijging qua multicore-geoptimaliseerde games de komende jaren (aangezien pc-games vaak multiplatform-games zijn). Reden 2: Het scheelt best wat knaken. Nadeel: single core performance is lager dan de 4670K. Ben erg benieuwd wat jullie vinden: de AMD of de Intel?
  2. Is dit moederbord voldoende als ik niet ga overklokken? En als ik dat wel zou willen (in beperkte mate)?
  3. Uit verschillende bronnen heb ik bij elkaar gezocht dat deze ASUS de beste 280X-kaart is, of in elk geval een goede keuze tussen de andere 280X-varianten. Klopt dit? Advies?
  4. Zitten er nog mogelijke zwaktes, bottlenecks of compatibility-issues in dit systeem?
Ik ben me ervan bewust dat de vraag naar de 280X-kaarten momenteel hoger is dan het aanbod, maar ik ben best bereid een paar weken levertijd te accepteren. Daarnaast zouden velen van jullie de assemblagekosten wellicht besparen, maar ik ben niet zo'n hardwarekenner en vind het wel een veilig gevoel dat de winkel dit voor me afhandelt. Die winkel wordt Azerty trouwens, vanwege goede ervaringen in het verleden.

Alle advies is welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door geert1 op 10-12-2013 10:14 ]

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Volgens mij ziet het er zo prima uit. goede startpost ook! Eventueel zou je een iets beter moederbord kunnen kopen, zodat je later crossfire kunt draaien. pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0

• geert1
Bedankt Arthur! Ik geef sterk de voorkeur aan een enkele, up-to-date videokaart boven een crossfire / SLI-opstelling. Vooral vanwege lager stroomverbruik en het feit dat nieuwe games in crossfire toch iets vaker problemen vertonen. Ik zal dus eerder de 280X vervangen na 2-3 jaar, dan er een tweede bij te zetten. Hoe dan ook bedankt voor de tip.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 07-12-2013 16:35 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Een recenter moederbord lijkt mij sowieso geen kwaad te kunnen en zeker met deze CPU is overklokken als optie openlaten wel de moeite.
Daarom zou ik bijvoorbeeld dit moederbord nemen: Gigabyte GA-970A-UD3P

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Heb zelf niet zo heel goede ervaringen met die cooler master koeler en specifiek de fan die op idle vibreert of ieg hoorbaar was. Voor 4 euro meer heb je een veel mooier merk en kwaliteit fan.

pricewatch: Thermalright True Spirit 140
Kwam bij HWI ook als efficiëntste koeler uit de test. (Geluid/koelvermogen)
Ik 2nd de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P, mooi moederbord en een kleine overklok in de toekomst is niet mis.

Voor de rest ziet het er doordacht uit!

Weet je zeker dat je wil laten assembleren? Het is echt leuk en leerzaam om het zelf te doen, tevens is alle doosjes uitpakken alsof je elke keer een cadeautje krijgt en dat alleen is me meer dan 60 euro waard :)

Beste guide ervoor YouTube: How to build a PC: The Tech Report guide

• geert1
Bedankt voor de tips! De Thermalright-koeler komt erin.

Wat betreft het moederbord: Het nieuwere bord dat jullie suggereren lijkt me inderdaad superieur, maar hij is ook flink duurder (percentueel in elk geval). Nu valt me wel op dat het door mij gekozen bord alleen een BIOS heeft, terwijl de GA-970A-UD3P een UEFI heeft. Een aantal vragen hierover:
  1. Klopt het dat UEFI een flink voordeel biedt qua opstartsnelheid? en qua veiligheid? Is UEFI aan te raden?
  2. Kan ik met het duurdere bord ook gewoon dual boot opzetten (voor SteamOS bijv.)?
  3. Zijn er nog andere geschikte kandidaten, met AM3+ socket, UEFI (als dat inderdaad voordeel heeft) en een iets lagere prijs? Misschien de Gigabyte GA-970A-DS3P (zal wel de opvolger zijn van de Gigabyte GA-970A-DS3 zonder de P aan het eind?), de ASRock 970 Pro3 R2.0 of de MSI 970A-G46? Ik ben niet zo'n kenner wat betreft moederbord-specs enzo.
De hogere prijs van het duurdere bord zou ik wel mooi kunnen opvangen door te kiezen voor beperkte assemblage, in plaats van gehele assemblage (edit: helemaal zelf kan ook, maar ik ben wat huiverig wat betreft de cpu). Is misschien inderdaad wel een leuk experimentje. Verdere tips welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 08-12-2013 01:43 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Volgens mij is het voordeel van UEFI dat Windows 8 hier leuk mee kan spelen (lees: BIOS kan overslaan in opstarten volgens mij?) en dus je pc supersnel opstart. Bij mijn pc is W8 in 3 seconden gestart. Wat betreft SteamOS heb ik geen idee.

Waarom beperkte assemblage, als je het ook helemaal zelf kunt doen? Het past echt maar op 1 manier :P

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat plankje wat Robbedem aanraadt is wel leuk.

Verder heb je voor overklokken een betere koeler nodig. De Mugen of Macho zijn prima keuzes.

People as things, that’s where it starts.

• Robbedem
De Thermalright True Spirit 140 is idd een zeer goede koeler, maar die is te hoog om in de Carbide 300R te passen. De Thermalright HR-02 Macho Rev. A die VasZaitsev aanhaalt, gaat wel passen. (je moet dan wel opletten dat je ram geheugen geen hoge koelvinnen heeft, maar het geheugen dat je nu hebt past zonder problemen)

[ Voor 6% gewijzigd door Robbedem op 08-12-2013 03:58 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Robbedem schreef op zondag 08 december 2013 @ 03:58:
De Thermalright True Spirit 140 is idd een zeer goede koeler, maar die is te hoog om in de Carbide 300R te passen. De Thermalright HR-02 Macho Rev. A die VasZaitsev aanhaalt, gaat wel passen. (je moet dan wel opletten dat je ram geheugen geen hoge koelvinnen heeft, maar het geheugen dat je nu hebt past zonder problemen)
Volgens anandtech zou de Heat Sink & Fan clearance 170mm zijn. (staat jammer genoeg niet op corsair's website) en de thermalright true spirit is 170mm.

Zou dus toch kunnen passen.

• geert1
Wow, wat ben ik blij dat er mensen zijn met specifieke ervaring op dit gebied! Bedankt heren.

De True Spirit 140 koeler zal dan waarschijnlijk net of net niet passen; dat is wel erg weinig marge lijkt me, met de kans dat ik 'm terug zal moeten sturen met al het gedoe van dien. De Macho Rev. A is weer een paar eurotjes duurder (op zich geen probleem), maar lijkt me een goede optie. De Scythe Mugen 4 is dan nog weer goedkoper, en lijkt me ook een goede en stille koeler. Hoogte: 160 mm, dus die zal ook passen?

Het schijnt dat het overklokken van de AMD-processor best wat voordeel oplevert, en het single-core-performanceverschil met de Core i5 4670K deels kan overbruggen. Misschien maar 's proberen dus, hoewel ik een beetje vrees voor toegenomen stroomverbruik, geluidsproductie en een kortere levensduur. Ik ben niet iemand die er plezier in heeft om regelmatig van alles te tweaken en te monitoren: Het moet gewoon werken.

[ Voor 23% gewijzigd door geert1 op 08-12-2013 16:18 ]

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Levensduur, verbruik, warmte en daardoor geluid liggen aan het toegevoegde voltage om je overclock stabiel te krijgen. Hoe meer je overclocked hoe meer voltage je nodig gaat hebben om het werkend te houden(simpel gesteld maar daar komt het op neer). Het ligt dus voornamelijk aan de mate van overclocken in hoeverre dat dus van toepassing is. Als je dus gewoon een redelijk doel stelt en niet het allerhoogste uit je chip wil halen kan er weinig mis gaan. Weet weing van amd oc dus mischien kan iemand je daarmee verder helpen.

Had geen idee dat die kast zo smal was, ik d8 dikke atx game kast dat gaat wel lukken maar blijkbaar niet.

• Robbedem
Hmm, op http://nl.hardware.info/p...de-300r#tab:specificaties zeggen ze dat er maar 160mm plaats is in de 300R. (Dat komt ervan als Corsair het niet zelf op zijn website zet)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De Macho is een betere koeler dan de Mugen, dus ik zou zeker de Macho nemen. Erg stil en erg koel.

Volgens mij zijn FX-8320's stock behoorlijk overvolted, dus je zou nog wat kunnen overklokken zonder meer stroomverbruik.

People as things, that’s where it starts.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
Je zegt dat je niet wil overklokken (stock laten).
Maar dan zou ik gaan voor of de 8350 (hoger geklokt) of een i5 4570/4670 (wat gebalanceerder in game performance, over het algemeen wat hoger).

Wil je wel voorzichtig gaan klokken, dan is 8320 een optie, maar nog steeds een 8350 misschien interessanter (iig een bepaalde gegarandeerde peformance). Bij Intel wordt het dan een 4670K met Z87 bord, wil je kunnen overklokken.

• geert1
VasZaitsev schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:15:
De Macho is een betere koeler dan de Mugen, dus ik zou zeker de Macho nemen. Erg stil en erg koel.
Dat klinkt goed. De prijsverschillen van een paar euro zijn ook niet de moeite, dus de Macho wordt 't. Startpost aangepast met de nieuwe koeler en wat verdere geüpdatete details.

Dan twijfel ik nog over het moederbord en de processor. Na de adviezen hier overweeg ik het Gigabyte GA-970A-UD3P moederbord en de AMD FX-8350 Black Edition als processor, maar die zijn beide een paar tientjes duurder dan waar ik in eerste instantie aan dacht en dat verhoogt de totaalprijs met zo'n 80 euro al met al. Ik zit dan qua prijs ook heel dicht bij een i5 4670K + moederbord.

Iemand nog aanvullende adviezen? Hierboven heb ik ook nog een paar moederborden neergezet die misschien geschikt zijn, en iets goedkoper dan de Gigabyte GA-970A-UD3P. Eén daarvan is de ASRock 970 Pro3 R2.0. Zou die ook volstaan? Crossfire komt er niet in, overklok zou nog kunnen (in beperkte mate).

[ Voor 6% gewijzigd door geert1 op 09-12-2013 11:10 ]

• Freekje57
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
De thermalright macho is 162 mm, en zal zoals hierboven reeds gemeld naar alle waarschijnlijkheid niet in je kast passen zonder het zijpaneel eraf te laten... ( niet zelf getest)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Freekje57 schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:48:
De thermalright macho is 162 mm, en zal zoals hierboven reeds gemeld naar alle waarschijnlijkheid niet in je kast passen zonder het zijpaneel eraf te laten... ( niet zelf getest)
volgens anandtech kunnen er maximaal 170mm koelers in.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
VasZaitsev schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:15:
Dat is zeker niet waar, de standaard fans van de Mugen 4 zijn beter dan die van de Macho. Beide zijn goede, stille koelers, er is nauwelijks verschil tussen. De Macho past wellicht iets beter in je kast, maar als je daar rekening mee houdt, is er vrijwel geen verschil tussen die twee. Dan zou ik voor de goedkoopste gaan :)

Bron: SPCR

Fractal Design Core 1100 review

• geert1
Erg jammer dat van de Corsair-kast niet exact en eenduidig is aangegeven hoeveel ruimte er is voor de koeler. Voor een beginner als ik, wordt het hierdoor wat ingewikkelder. Hardware.info geeft aan 160 mm, en Anandtech 170 mm. Kan iemand definitief aangeven of de Scythe Mugen 4 en / of de Thermalright HR-02 Macho Rev. A gaat passen? Beide koelers lijken me verder helemaal prima namelijk.

Edit: Elders kwam ik ook deze koeler tegen: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. 52 beoordelingen op T.net met een gemiddelde score van 4,5 / 5. Is ook goedkoop en 153 mm hoog, wat dus zou moeten passen. Is dit een aanrader?

Edit @Boeles hieronder: Dat zijn indrukwekkend lage temperaturen! Maar wellicht een beetje overkill voor mijn situatie, en de prijs van € 55+ vind ik ook wat aan de forse kant.

Verder moet ik nog een knoop doorhakken wat betreft processor en moederbord. Ik neig naar de AMD-processoren, dus de AMD FX-8320 Black Edition of de AMD FX-8350 Black Edition. Het verschil tussen die twee is 35 tot 40 euro. Ik vind het moeilijk te beoordelen of de 8320 ook voldoende is qua gaming voor de komende jaren, ondanks de wat lagere clockspeeds. Eventueel met een kleine overklok.

En wat betreft het moederbord hoor ik nog graag hoe de ASRock 970 Pro3 R2.0 zich verhoudt tot de Gigabyte GA-970A-UD3P. Ik ga hooguit een beetje overklokken en zal de grenzen niet opzoeken. De ASRock scheelt 20 euro. Volstaat dit bordje voor mijn situatie?

[ Voor 18% gewijzigd door geert1 op 09-12-2013 18:30 ]

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
WIl je echt top of the bill cooling op je cpu, ga dan gewoon voor een Noctua NH-U12S
pricewatch: Noctua NH-U12S
pricewatch: Noctua NH-D14

Deze houd mijn cpu in idle onder de 23 graden en onder hevige load fx6300 overclocked naar 4.8 ghz onder de 52 graden.. :) Ben erg te spreken over deze cooler, stil is hij ook nog! heel stil :) Het lijkt echter wel op een turbine motor.. maargoed :) (qua looks ;))

[ Voor 23% gewijzigd door Dr.Root op 09-12-2013 15:54 ]

• Robbedem
Voor een FX-8320 of 8350 is een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 een beetje aan de magere kant, zeker als je nog wat wilt overklokken.
Van de Scythe Mugen 4 PCGH Edition of de Thermalright HR-02 Macho Rev. A gaat de eerste zeker passen, die is immers maar 157mm hoog.

• geert1
Bedankt Robbedem. Dan ben ik er qua koeler wel uit. De Mugen 4 komt erin, omdat ik van de Thermalright niet 100% zeker weet of die gaat passen.

Dan herhaal ik mezelf even wat betreft de rest:
Verder moet ik nog een knoop doorhakken wat betreft processor en moederbord. Ik neig naar de AMD-processoren, dus de AMD FX-8320 Black Edition of de AMD FX-8350 Black Edition. Het verschil tussen die twee is 35 tot 40 euro. Ik vind het moeilijk te beoordelen of de 8320 ook voldoende is qua gaming voor de komende jaren, ondanks de wat lagere clockspeeds. Eventueel met een kleine overklok.

En wat betreft het moederbord hoor ik nog graag hoe de ASRock 970 Pro3 R2.0 zich verhoudt tot de Gigabyte GA-970A-UD3P. Ik ga hooguit een beetje overklokken en zal de grenzen niet opzoeken. De ASRock scheelt 20 euro. Volstaat dit bordje voor mijn situatie? Nog andere kanshebbers voor rond de 45 - 60 euro?

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 10-12-2013 09:54 ]

• Robbedem
Als je de FX-8320 overklokt tot FX-8350 specs, is het Asrock moederbord goed genoeg. De FX-8350 is immers ondersteunt. ;)

• geert1
Bedankt. De FX-8320 wordt 't (processorkracht wordt toch zelden 100% gebruikt in games en ik vind deze processor voldoende, plus de argumenten uit mijn startpost). En het Asrock bordje komt er ook in (scheelt geld t.o.v. de Gigabyte).

Ik kijk nog even hoe het loopt qua levertijden van de 280x-kaarten, en welke variant ik neem. De Club3D 280x Royalking lijkt me op dit moment ook een goede optie, naast de ASUS R9 280x DC2. Hopelijk komen er nog wat meer reviews aan om wat duidelijkheid te scheppen. En de prijzen zijn op dit moment niet allemaal goed te vergelijken in de Pricewatch, omdat sommige kaarten niet beschikbaar zijn. Algeheel bedroevende beschikbaarheid zelfs, van alle 280x-kaarten. Vermoedelijk vanwege grote vraag van zowel gamers als bitcoin-miners.

[ Voor 26% gewijzigd door geert1 op 11-12-2013 13:46 ]

Pagina: 1