Areca 1160 hangt

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 07:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb een Areca 1160 RAID kaart en ik wilde de firmware updaten om met 4 TB disks om te kunnen gaan.

Echter heeft er een probleem opgetreden tijdens het flashen. Ik had de kaart een vrij IP gegeven dacht ik, echter op dit IP zat ook nog een ander device. Hierdoor zijn waarschijnlijk de firmware-files niet goed overgezet want tijdens het booten zegt de kaart:

FW detected: **SDRAM 1st 128K error**
No BIOS disk found. RAID controller BIOS not installed!
Press <Tab/F6> to enter SETUP menu. 5 second(s) left <ESX to skip>..
Echter reageert daar verder niets op, ik kan wel met ESC verder gaan met booten.

Ik heb geprobeerd om via FreeDOS met nflash de firmware te updaten, echter doet deze tools niets. Hij blijft hangen op de file lijkt het wel.

Nu wilde ik proberen om via linux cli te updaten alleen hier moet de kaart worden herkend, en je raadt het al natuurlijk:
arcmsr8: wait 'get adapter firmware miscellaneous date' timeout
Hoe krijg ik die firmware weer in de kaart? Iemand tips?

[ Voor 9% gewijzigd door LauPro op 10-12-2013 15:26 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Al contact met Areca zelf gehad hierover? Lijkt mij een issue waar zij je mogelijk mee kunnen helpen. Ik kan me zo voorstellen dat jouw situatie vrij uniek en zelfzaam is, en niet veel mensen hier op het forum gelijksoortige ervaringen hebben. Directe ondersteuning van Areca is wellicht je beste kans de controller weer te herstellen met werkende firmware.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het is natuurlijk een discontinued product en ik had gehoopt dat iemand wat weet... Ik probeer nu nflash nog even onder het echte msdos en niet via freedos, misschien gaat het daar mis.

;( nee dus, misschien toch maar ZFS gaan doen.

edit: ietsje verder: http://www.xtremesystems....5-help-areca-arcflash-rom

Lijkt er op dat ik iets met J7 moet doen, alleen tot nu toe heeft het geen effect.

edit2: Nog een update: Ik heb de volgende files nodig:
- ARC1160ROM.BIN
- arcflash.exe

Heeft iemand die ergens liggen? Ik heb een verzoek bij Areca ingediend maar dat gaat wel even duren mochten ze nog willen helpen...

[ Voor 60% gewijzigd door LauPro op 07-12-2013 18:02 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
files lijken mij niet beschikbaar op ftp.areca.com.tw dus weet je wel zeker dat je deze nodig hebt? Je zou ook, wanneer je de kaart daar gekocht hebt, Webconnexxion kunnen proberen.

[ Voor 54% gewijzigd door BartNL op 08-12-2013 14:26 ]

Verwijderd

als het goed is moet je gewoon de volgende files achter elkaar er in flashen
ftp://ftp.areca.com.tw/Ra...cts/ARC1160/149-20101202/

File:ARC1160BIOS.BIN 36 KB 12/14/2010 12:00:00 AM
File:ARC1160BOOT.BIN 64 KB 12/14/2010 12:00:00 AM
File:ARC1160FIRM.BIN 336 KB 12/14/2010 12:00:00 AM
File:ARC1160MBR0.BIN 4 KB 12/14/2010 12:00:00 AM

is het mischien mogelijk om hem alsnog te flashen via Windows - ArcHTTP ? of is dit niet meer toegankelijk meer via windows na de failed flash ?
http://www.areca.us/suppo...winhttp_V2.3.4_130325.zip

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2013 15:36 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Met het flashen van die 4 files is het dus mis gegaan, waarschijnlijk heeft hij 3 wel gedaan maar 1 niet, had beter moeten opletten.

En dan heb je dus de ROM nodig welke al die files in 1 is... En de tool arcflash.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-01 16:25

John2B

I Love RAID5..!!

Via DOS flashen is mogelijk (en waarschijnlijk de enigste mogelijkheid in deze situatie) maar dan zal je via Areca een aangepaste firmware file moeten opvragen, die staan niet online. Althans er staat me iets van bij dat dat kan zoals ik hier boven beschrijf.

John Mocnik ( EX-WebConneXXion)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
are you using 1GB cache memory ?
as i remembered, the new boot code may not works with some 1GB cache memory module. it will report cache memory error by mistake and failed to start up. so you will not able to update fimrware back to original version because firmware is not working.
Dit is wat ik van Areca terug kreeg, ik ben nu niet bij de kaart. Ik ga even proberen om een ander 1GB memory module te bestellen.

Ik heb nu de volgende er in zitten: Kingston 1GB 800MHZ DDR2 ECC CL5 SODIMM X8 (KVR800D2D8P5/1G)

Bij aankoop schijn ik ook de 256MB module moeten hebben gehad... Alleen de vraag is even waar die nu ligt na tig jaar.

Want ik moet nu dus een andere module er in zetten om hem terug te kunnen flashen. Maar ik wil wel de 4 TB support als het even kan.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-01 16:25

John2B

I Love RAID5..!!

Ik neem aan dat er geen garantie meer op zit?
so you will not able to update firmrware back to original version because firmware is not working.
Want zonder firmware is updaten ervan niet meer mogelijk lees ik!!

Misschien dat http://www.starline.de er nog iets mee kan (Importeur voor Duitsland met eigen Areca tech afdeling)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik heb nu een officiële 1 GB Areca ram module besteld en hoop dat de kaart hiermee wel boot en dat de firmware dan wel gewoon werkt.

Of dat ik in ieder geval onder DOS de nieuwe bios kan flashen als hij boot. Als het niet werkt met die flash module dan zal ik starline eens benaderen.

Ik ben overigens niet van plan om RAID-functies te gebruiken, ik ga de schijven wel gewoon in ZFS draaien. Afhankelijk zijn van een RAID-controller is wel het minste dat je wil...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Module binnen: en het werkt! Onder Freedos even de nieuwe firmware erin gezet en de BIOS loopt als een zonnetje ook met 4TB schijven.

Probleem lag hem dus in de memory module... Daar spaart men dan een paar euro maar krijg je een hoop problemen voor terug.

De schijven komen allemaal in PassThrough mode met ZFS, geen afhankelijkheden meer...

Pagina: 1