Stille en zuinige HTPC

Pagina: 1
Acties:

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe HTPC. Mijn eisen:
  • Zo stil mogelijk, liefst volledig passief gekoeld
  • Geschikt voor XBMC (openelec)
  • Zuinig
  • Klein
Vanwege de passieve koelingsmogelijkheid heb ik een systeem samengesteld met de pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter behuizing. Hier moet een thin mini-itx moederbord in waardoor de keuze nogal beperkt wordt en ik heb hiervoor gewoon het goedkoopste moderbord gepakt.

Het systeem gaat geen andere taken doen buiten het afspelen van media, echt veel snelheid heb ik dus niet nodig en video wordt hardwarematig gedecodeerd door de geïntegreerde VGA kaart (toch?). Opslagruimte heb ik niet nodig in dit systeem. Ik vraag me af of dit systeem voldoet of dat er misschien componenten zijn die ik beter kan vervangen...?

Wat ik eigenlijk ook zou willen is de mogelijkheid om het systeem (bijna) volledig uit (en ook weer aan ;) ) te zetten met een afstandsbediening. Ik neem aan dat dit mogelijk is met vrijwel alle IR ontvangers of moet het moederbord daarvoor speciale ondersteuning hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 34,81€ 34,81
1Intel DH61AGL€ 56,46€ 56,46
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,10€ 93,10
1Kingston KVR1333D3S9/4G€ 22,-€ 22,-
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 35,87€ 35,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,24

...

• Stefanto
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-03 10:34
Je hebt een mooi selechte gemaakt met je eisen.
Zelf kan ik niet veel informatie geven over de IR. Wat ik zou doen is kijken bij tutorials wat hun gedaan hebben.
Extra: https://www.google.nl/sea...illa:nl:official&tbm=shop

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Mooie lijst ben erg benieuwd hoe het moederbord het gaat doen, kon er in mijn eigen zoektocht niks over vinden waardoor ik hem uiteindelijk niet gekocht heb. Je moet wel ff checken of het cpu socket op dezelfde plek zit als de intel q77 thin mini waar de kast voor gemaakt is.

Je hebt aan minder dan 1 gb al meer dan genoeg met open elec dus 4g is flink overkill, wellicht dat je daar nog kan schaven. Tevens is een install via een redelijke usb stick ook prima als je echt budget wil gaan.

Je kan FLIRC kopen als usb ir reciever. Mooie van dat ding is dat je ALLE remotes erop kan programmeren met een windows pc en die settings zijn saved in het ding en hij geeft het door aan de pc alsof het een keyboard is. Dan met power on keyboard setting die zga elk mobo heeft het oplossen.

Andere optie voor het moederbord is
pricewatch: Gigabyte GA-C1037UN-EU

Het is dan wel niet thin mini maar wel volledig passief, deze heb ik zelf in bestelling staan bij azerty en volgends hen komen ze 14 december binnen.

Succes met je build, maak een review als je voor het intel h61agl moederbord gaat. Gewoon wat bios screens en een omschrijving.

• IceM
Voor zover ik kan zien is de moederbord lay-out gelijk bij al die borden en zou dat bord gewoon compatible moeten zijn met de behuizing. Voor de zekerheid vraag ik het even na aan Akasa.

Ik zit zelf eigenlijk alleen nog een beetje te twijfelen over de CPU omdat de celeron een TDP van 55 wat heeft en bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Celeron G470 Boxed een TDP van 35 wat. Heb alleen het idee dat de eerste CPU wel een stuk sneller is, en de extra stroomkosten zullen waarschijnlijk nog geen euro per jaar zijn.

...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Flaat schreef op zondag 08 december 2013 @ 00:00:
Mooie lijst ben erg benieuwd hoe het moederbord het gaat doen, kon er in mijn eigen zoektocht niks over vinden waardoor ik hem uiteindelijk niet gekocht heb. Je moet wel ff checken of het cpu socket op dezelfde plek zit als de intel q77 thin mini waar de kast voor gemaakt is.

[...]

Andere optie voor het moederbord is
pricewatch: Gigabyte GA-C1037UN-EU
Dat moederbord past niet in de akasa. Je moet een thin-mini-itx standaard moederbord gebruiken. De Intel is dat. Bij Gigabyte moet je dan de "tn" varianten hebben in de typenummers. Het moederbord uit de topicstart is goed. Die akasa is niet specifiek voor de Q77 ontworpen, maar zoals gezegd voor de thin itx standaard :). (met 19V aansluiting onder andere en halve hoogte )

Ik heb zelf deze in de akasa zitten: pricewatch: Gigabyte GA-H77TN (rev 1.1)

Overigens gebruik ik die in combinatie met de pricewatch: Intel Core i3 3225 Boxed. Dat is ook een CPU met een TDP van 55watt en dat levert geen problemen op. Alleen wanneer je zowel de CPU als de GPU kunstmatig maximaal belast, kom je in de buurt van de 55watt en dan wordt het kastje wel flink heet. Maar niet té heet. En daarnaast lukt dat je alleen met een zware 3d game spelen wat je toch niet doet met dit systeem).

Ik heb zelf voor de 3225 gekozen ivm de HD4000 graphics. Die is met wat HD video decoding features net iets moderner, maar dat is wel een 'overkill' keuze. Zie dit stukje: http://www.intel.com/cont...d-technology-general.html.

Die kast kan ik verder wel aanraden. Ben er erg blij mee.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 08-12-2013 12:21 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Flaat
Je moet m'n post wel lezen he JvS, had al gesteld dat het niet thin mini is wat dus betekend dat je die kast niet kan gebruiken. Maar dat hoeft ook niet want het mobo is passief.

Verder wel bedankt voor je mooie review van die kast!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 13:36
Aan zetten van het systeem met IR gaat hiermee niet lukken; je hebt geen hardware die dit ondersteund erin opgenomen. Überhaupt mist er nog een IR-receiver voor zover ik kan overzien.
Je kan even navragen bij PulseEight of hun interne CEC-adapter ook op de Intel DH61AGL wordt ondersteund (Op de DH61AG is dit wel het geval), en of je daarmee dan ook je systeem aan kan zetten; dan zou dat imho met afstand de mooiste oplossing zijn hiervoor; dan kan je gewoon de remote van je TV of receiver gebruiken en heb je alle functionaliteiten die je zoekt.

iRacing Profiel

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Flaat schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:07:
Je moet m'n post wel lezen he JvS, had al gesteld dat het niet thin mini is wat dus betekend dat je die kast niet kan gebruiken. Maar dat hoeft ook niet want het mobo is passief.

Verder wel bedankt voor je mooie review van die kast!
Ah beetje snel gelezen idd. Wat gebruik je voor een voeding? Want ik vind die 19V aansluitingen op de thin moederbordjes ook erg relaxed. Gewoon een goeie, degelijke aansluiting voor een (passief en efficient) 19V voedingsblokje :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Flaat
Ja had ook zeer graag een onboard cpu thin mini met 19v laptop stekker gekocht (bestaat maar van ESC, probeer dat maar eens in europa te kopen en het is een slecht merk). Heb het uiteindelijk opgelost door pricewatch: MS-Tech CI-57 60W (mini-ITX) te kopen die een soort van pico psu systeem heeft voor een wat redelijkere prijs. Hoe het allemaal uitpakt moet ik nog zie. Omdat het nog niet binnen is.

Uiteindelijk zouden de grote merken moeten realiseren dat thin mini niet per se handig is voor het thin gedeelte maar voor de voeding, zo'n voeding maakt kastjes kleiner en de boel efficient plus een hoog installatiegemak en airflow.

Uiteindelijk dus geen thin mini gekocht wegens de kosten en twijfel over het agl moederbord maar deze setup gekocht.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-C1037UN-EU€ 78,34€ 78,34
1MS-Tech CI-57 60W (mini-ITX)€ 52,02€ 52,02
2Dane-Elec D3D133-064289T€ 6,95€ 13,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 144,26

Voor de mensen die het niet zien: cpu zit in mobo, voeding in de kast moet dus alleen een hdd/usb bij

Install op een ssd die ik over heb, moet nog zoeken naar een dvd drive ervoor maar ga eerst kijken of ik het wel nodig heb. Wel lekker goedkoop voor een passief systeem al zeg ik het zelf.

• IceM
kroegtijger schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:17:
Aan zetten van het systeem met IR gaat hiermee niet lukken; je hebt geen hardware die dit ondersteund erin opgenomen. Überhaupt mist er nog een IR-receiver voor zover ik kan overzien.
Je kan even navragen bij PulseEight of hun interne CEC-adapter ook op de Intel DH61AGL wordt ondersteund (Op de DH61AG is dit wel het geval), en of je daarmee dan ook je systeem aan kan zetten; dan zou dat imho met afstand de mooiste oplossing zijn hiervoor; dan kan je gewoon de remote van je TV of receiver gebruiken en heb je alle functionaliteiten die je zoekt.
Het klopt dat ik geen hardware voor de IR heb geselecteerd, dit was ik nog aan het bekijken en wil/wou ik eigenlijk later plaatsen. De hardware voor de HTPC is inmiddels besteld, paar kleine wijzigingen i.v.m. de shops waar ik wou bestellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 34,53€ 34,53
1Intel DH61AGL€ 56,06€ 56,06
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,10€ 93,10
1Kingston KVR16S11S8/4€ 34,44€ 34,44
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 37,98€ 37,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,11

Ik heb navraag gedaan bij pulse eight voor de CEC adapter en dit kan wel werken op dit moederbord alleen is de lay-out van de header anders waardoor er wat aanpassingen nodig zijn aan de kabel. Ook deze is inmiddels besteld. Ben benieuwd.

Edit: heb voor de IR ook nog naar deze IR receiver gekeken maar uiteindelijk voor de CEC adapter gegaan. Mocht CEC niet goed werken dan kan ik hier alsnog naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 15-12-2013 11:28 ]

...

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-04 16:36
Je hoeft niet perse zo'n case te kopen als je het passief gekoeld wilt hebben. Ik heb zelf ook een G1620 en met de stock cooler erop, zonder het fankabeltje erin te prikken werkt de pc prima. Volgens realtemp kom ik niet boven de 60-65 graden. Dus je kunt flink besparen op je case
Pagina: 1