For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Verwijderd
Verwijderd
dan zitten er dus op beide kanten van het reepje geheugenchips....Op donderdag 07 juni 2001 14:24 schreef MartMan het volgende:
En wat is het verschil tussen Double en Single Sided ?? Ik wil zelf P3 1 Ghz met 2 x 256 Mb infineon in m'n P2B steken.Waar moet ik dan op letten mbt bovenstaande ..?
De meeste 512MB reepjes hebben alleen 32x8 doublesided (dus 2x32x8 = 512). De BX ondersteunt geen 32M geheugenchippies...
Als je de mazzel hebt om een doublesided 64M geheugenreepje gevonden te hebben (2x64x4 = 512) dan heb je achteraf pech... Deze zijn alleen voor laptops geschikt (144 pins SODIMM dacht ik... correct me if im wrong)...
Dus... maximaal 256MB 16x8 doublesided reepje per DIMM slotje van de 440BX...
Ja, de BX kan singlesided geheugen aan, maar deze komen vrij weinig voor en dan zit je al aan maximum van 128MB per reepje en das dus ook niks...
Ik heb even bij infineon gekeken en ze leveren volgende 256MB modules:Op donderdag 07 juni 2001 14:24 schreef MartMan het volgende:
En wat is het verschil tussen Double en Single Sided ?? Ik wil zelf P3 1 Ghz met 2 x 256 Mb infineon in m'n P2B steken.Waar moet ik dan op letten mbt bovenstaande ..?
PC133 256MB unb. DIMM CL2,3
unbuffered is dacht ik toch datgene wat er nodig is.
Dit is het datasheet:
http://www.infineon.com/cmc_upload/0/000/017/752/pc133_128Mbas_256Mod.pdf
Zijn deze modules nou te gebruiken op een BX board als het P2B?
Een lijst van alle modules staat op:
http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/ecrm/scripts/prod_ov.jsp?oid=13534&cat_oid=-8009
Buffered DIMM is "verouderd" en vaak 5V EDO DIMM en dat gaat dan niet samen met de huidige 3,3V DIMMS op eenzelfde mammaplank.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
128 MB RAM: 16Mx64 1 bank (=enkelzijdig?)
256 MB RAM: 32Mx62 2 bank (=dubbelzijdig?)
Abbadon, ik kan de 16MX8 SDRAM's (dubbelzijdig) niet vinden, maar misschien kijk ik dus niet goed genoeg.
Op woensdag 13 juni 2001 10:31 schreef EXX het volgende:
Ouch, hier spreken zich 2 mensen tegen. Zelf zie ik in dit datasheet dus staan:
128 MB RAM: 16Mx64 1 bank (=enkelzijdig?)
256 MB RAM: 32Mx62 2 bank (=dubbelzijdig?)
Abbadon, ik kan de 16MX8 SDRAM's (dubbelzijdig) niet vinden, maar misschien kijk ik dus niet goed genoeg.

16Mx8 SDRAM's, in het rood. Voorts staat er dat dit 128Mbit IC's zijn (de SDRAM's), 8 stuks daarvan geeft 128MB en 16 stuks (double-sided) is 256MB. Dat zijn hele gangbare module's dus (heb ze ook op mijn BX).
Dat 32Mx64 betekend niet meer dan dat het een 256MB DIMM is (32Mx64=2048M /8 =256MB). Ik geloof dat het zoveel Mbits zijn per datalijn, en aangezien het hier over 64 gaat gaat het over de complete DIMM. Daarnaast zie je ook staan dat de 32Mx64 twee banken heeft: double sided. Ergo: zo een DIMM past prima op een BX
Morgen naar Computer Cash&Carry in Aachen...Vandaag heb ik ze ff gemaild of ze deze double sided Infineon modules op voorraad hebben.

Om te bewijzen dat 't prima werkt op een BX, hier zie je staan dat 't een 256MB DIMM is met 16 stuks 16Mx8 SDRAM's. Doublesided dus, dat kan je ook afleiden uit het aantal gebruikte banks (heb nog 3 banks, is 1 1/2 DIMM slot over). Overigens verwerkt Dane-Elec (want zo'n module is het) de 32Mx64 ook in haar artikel aanduiding: DP133-064323E. Zo heten de 128MB DIMM's bij Dane DP133-06416 en bij de 512MB'ers staat er 6464. Ik hoop nu alle twijfel weg genomen te hebben
Zitten er nu in, total memory nu 640 MB.
Abbadon, hoe kom je aan het bovenstaande plaatje?
Het hier veelgebruikte Sisoft Sandra. Leuk tooltje; kun je mee benchen, maar ook zien wat je nou allemaal in je bak hebt zitten en met welke settings/snelheid.Op zaterdag 16 juni 2001 12:54 schreef EXX het volgende:
Vanmorgen gehaald: 2 x 256 MB modules, infineon.
Zitten er nu in, total memory nu 640 MB.
Abbadon, hoe kom je aan het bovenstaande plaatje?
Ongeveer de helft van de tests doet het niet (mot je de prof versie kopen) maar daarvoor is het voor nop.
Nog een vraagje: achteraan staan bij jouw 3-3-3CL bij elke module. Ik heb daar 2-2-2CL staan. Wat betekent dat?
Om daar gebruik van te maken zal ik wat in BIOS moeten omzetten. Eens even kijken inde manual van mijn P2B. Ik heb volgende opties:
SDRAM configuration
SDRAM CAS latency (2T)
SDRAM RAS to CAS latency (3T)
SDRAM RAS Precharge Time (3T)
DRAM Idle Timer (16T)
SDRAM MA Wait State (Normal)
Alles staat nu op default. Ik heb wel eens de CAS 2 latency doorgeneusd, maar ik kreeg geen CAS 2-2-2 of zoiets, maar tijdwaardes in nanoseconds. Wat moet ik doen om mijn RAM optimaal te gebruiken?
CAS waarden zijn inderdaad tijdwaarden. Je hebt CAS222 geheugen, dan moet je zonder problemen de volgende waarden hebben:Op maandag 18 juni 2001 10:21 schreef EXX het volgende:
SDRAM CAS latency (2T)
SDRAM RAS to CAS latency (3T)
SDRAM RAS Precharge Time (3T)
DRAM Idle Timer (16T)
SDRAM MA Wait State (Normal)
SDRAM CAS latency (2T)
SDRAM RAS to CAS latency (2T)
SDRAM RAS Precharge Time (2T)
De overige waarden gewoon zo laag mogelijk zetten. Idle timer kan op nul, maar dat is niet aan te bevelen. Idle timer van 2 is beter.
Toch maar even naderhand maar ff een memtest draaien om te zien of het ook nog goed werkt!
Nog iets: Het betreft 133 MHz RAM dat nu dus op 100 Mhz loopt, ik weet niet of dat ook nog meetelt.
O ja, en hoeveel scheelt zoiets in performance?
Wat bedoel je met "zoiets"? 100MHz vs 133MHz of latencies?Op maandag 18 juni 2001 10:38 schreef EXX het volgende:
O ja, en hoeveel scheelt zoiets in performance?
Maargoed, 133MHz is theoretisch 33% sneller dan een 100MHz exemplaar. In praktijk komt het wel dicht in de buurt, 30% ofzo).
CAS latencies allemaal een stapje lager moet wel zo'n 10 a 20 MB per seconde schelen.
Anders kun je mbv BX tune het een en ander tweaken, in een extreem geval kan het 35% performancewinst opleveren! Op mijn huispagina staat een linkje (op pagina DriverZ - Moederborden).
Ik zal eerst eens aan de gang gaan met BIOS en het eea proberen.
Het enige wat je er aan kan tweaken, buiten MHz verhoging, zijn de latenties. Maar je gaf al aan dat je in SiSoft achter al jouw modules CL222 zag staan. Dat betekend dat je ram nu daadwerkelijk op CL222 draait. Dat is niet meer dan logisch gezien de SPD van een fatsoenlijke 133MHz DIMM (en dat is Infineon) de latenties op 222 zet wanneer je 'm op 100MHz laat draaien. Meer effectieve tweak functies zul je niet vinden in een BX bord; een BX stuurt de DIMM's al bijzonder 'strak' aan. Gewoon zo laten zou ik dus zeggen.Op maandag 18 juni 2001 13:23 schreef EXX het volgende:
Ik bedoelde de latencies. Dat 133 MHz geheugen dat op 100 MHz draait nix sneller is dan 100 Mhz geheugen lijkt me eigenlijk logisch. Maar het lijkt me dat 133 MHz geheugen dat op 100 MHz draait beter te tweaken is dan 100 MHz geheugen.
Ik zal eerst eens aan de gang gaan met BIOS en het eea proberen.
Overigens: wat is SPD?
[just kidding]
SPD zal hier wel niet de Sozial-democratische Partei Deutschland zijn
[/just kidding]
Nee, BIOS settings veranderen zal je in de huidige situatie niks opleveren. SPD staat voor Serial Presence Detect; een kleine EPROM op de DIMM met allerlei gegevens over de DIMM zoals o.a. fabrikant, snelheid, én settings. Het BIOS leest deze SPD uit en stelt overeenkomstig de SPD bepaalde settings in. Zodoende heeft je BIOS al automatisch de CL222 settings ingesteld. Met je BIOS prutsen heeft pas zin wanneer de SPD er voor zorgt dat je DIMM op CL3 draait en je wil proberen deze op CL2 te krijgen.Op maandag 18 juni 2001 14:00 schreef EXX het volgende:
BIOS settings veranderen levert dan dus nix op
Overigens: wat is SPD?
[just kidding]
SPD zal hier wel niet de Sozial-democratische Partei Deutschland zijn
[/just kidding]