Toon posts:

MSSQL 2012, standaard editie virtueel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Op het moment loopt ik zelf tegen een probleem aan. We hebben op het moment een SQL Server staan die een beetje tegen zijn limiet aan het lopen is qua performance en CPU gebruik. Nu dacht ik prima hij is toch virtueel ik verhoog aantal cores en en we zitten weer goed.

Helaas had ik de licentie bestanden niet goed gelezen en al snel kwam ik erachter dat er maar 4 van de 8 cores gebruikt werden. Na onderzoek bleek dat sql 2012 standaard gelimiteerd is voor het gebruik van 4 sockets. Nu had ik in vshpere 5.1 het zo ingesteld dat hij 8 sockets gebruikte met elk 1 core.

Na al snel wat bij lees werk kan het licentie limiet omzeilt worden met gewoon het aantal sockets te verlagen en het aantal cores per socket te verhogen. Echter mijn vraag hoe er kill ik de performance of is 1 socket met 8 cores net zo goed als 8 sockets met 1 core?

Of is 2 op 4 een beter idee?
Ik heb niet echt goede referentie op inet kunnen vinden daarom vraag ik het :-)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij fysieke installatie moet je alle cores in de server tellen, maar let op de 'core factor' (sommige processoren tellen minder mee).

Bij virtuele servers telt simpelweg het aantal toegewezen cores (met minimaal 4, IIRC). Als je een licentie hebt voor 4 cores, dan mag je er ook met omwegen natuurlijk geen 8 gebruiken. Of dat nu 1x8, 2x4 of 8x1 is. De oplossing zou dan extra licenties zijn, gok ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 07-12-2013 11:39 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:41
SQL 2012 kan geloof ik idd met maximaal 4 sockets of 16 cores omgaan. Licentie bestanden kijkt ie volgens mij niet eens naar (onze licenties staan alleen in het volume license programma, tijdens de install hoef je niets in te geven). Je moet natuurlijk wel de licenties hebben als je extra cores gaat toevoegen,

Maar in princiepe moet ie gewoon opschalen als je meer cores toevoegd in VMware. Check ook even de cu affiniteit in SQL, soms willen mensen deze ook nog wel eens aanpassen, waardoor SQL niet altijd alle cores gebruikt.

• Wilko990
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat betreft het licentie vraagstuk, je moet een licentie hebben voor elke core die is toegewezen aan de VM met een minimum van 4 cores.

Je vraag mbt performance gaat om het toepasen van NUMA. Je hebt 8 sockets zo begrijp ik dus het gaat om moderne hardware die NUMA zal ondersteunen.

In principe lever je iets (~5%) performance in bij gebruik van cores van verschillende pockets. Dit komt omdat er soms gebruik moet worden gemaakt van remote memory. Iedere cpu heeft zijn eigen bus naar een deel van het geheugen. Wanneer een thread die draait op een cpu geheugen moet lezen die toebehoort aan een andere cpu dan is dit remote memory en dit vergt meer tijd.

Het beste is dus om cores van dezelfde socket toe te wijzen aan een VM zodat altijd van lokaal geheugen gebruik kan worden gemaakt.

Gezien de beperkte impact kun je het beste extra licenties aanschaffen als je nu al performance problemen ondervindt.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon 4 sockets met ieder 2 cores toewijzen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
de licentie bedraagt 4 sockets en met een max van 16 cores. Dus 1 socket met 16 cores of 4 sockets met 4 cores mag in princiepe.

Een hogere licentie zijn we ook al naar het kijken of dat een oplossing kan bieden of dat we er een 2de SQL Server naast gaan zetten voor het gebruik van de minder prio applicaties. Ik heb nu zoals Wim-Bart heeft aangegeven de core settings verandert naar 4 sockets met 2 cores.

Met performance checks kom ik nu wel op een beter resultaat uit waardoor SQL niet helemaal vast loopt als we wat verschillende zware query's draaien en dat is wat ik wou behalen. For the time being is dit een oplossing maar een licentie verhoging naar enterprise of een 2de SQL server lijkt in mijn optiek hier toch echt de beste keus.

Of zien jullie dit anders?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:08

ralpje

Deugpopje

Weet je trouwens zeker dat de CPU de bottleneck is en niet (bijvoorbeeld) je disk i/o?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
De laatste keer dat ik controleerde was dit niet het verhaal, echter nu heb ik het naar een 4x2 combi aangpast, en nu had ik vandaag toch nog 10 min 100% CPU load, echter kon ik toen ook niet controleren of de i/o van de disk het probleem was.

Weet ook niet hoe ik dit 100% correct moet controleren, kan hier iemand me mee helpen??

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:41
Check wel goed welke editie je hebt.

Volgens mij heb je n.l. SQL 2012 Standaard + CAL's. Bij deze mag je geloof ik idd 4 sockets / 16 cores gebruiken en moet je voldoende calls hebben voor je users.

Dan heb je nog SQL 2012 standard Core licenties, deze licentieer je per 2 core's, niet per socket, met een minimum van 4 cores. Je hebt echter geen user cals nodig bij deze editie. Als je bij deze echter cores toevoegd zonder de licentie uit te breiden dan ben je niet meer compliant. Houd er ook rekening mee dat je zonder SA geloof ik niet zomaar vMotion mag gebruiken binnen een VMware omgeving mocht je dat ingericht hebben.

Licentie uitbreiden naar enterprise is geloof ik aardig kostbaar omdat je dan enkel per 2 cores licence packs kan aankopen voor ik geloof iets van 10k per 2 cores :) (al mag je dan wel voor zover ik weer zoveel servers als je wil deployen) als je je volledige ESX node qua cores voorzien van licenties.

[ Voor 41% gewijzigd door Dennism op 09-12-2013 19:07 ]

Pagina: 1