Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:59
Hallo allemaal,

Ter vervanging van onze beeldbuis ben ik opzoek naar een moderne (smart) TV die weer de komende jaren lekker mee kan. Nou heb ik de laatste tijd wel een beetje door gehad wat de veranderingen in de tv wereld waren, maar aangezien op mijn computer na het gezin nog niet in het HD tijdperk zit ( :') ) heb ik totaal geen idee waar ik op moet letten. Enige wat ik weet is dat het budget ongeveer 1000 euro is en dat de tv heel wat jaartjes mee moet gaan (en natuurlijk full hd etc moet zijn). Als iemand me een duwtje in de rug kan geven met wat zaken waar ik op moet letten en wat referentiemodellen die het sowieso goed doen dan kan ik lekker aan het vergelijken slaan :) , weet namelijk nu totaal niet waar ik een aanknopingspunt moet zoeken.

Alvast bedankt!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sowieso is het dan handig als je nog even wat randvoorwaarden meegeeft. Wat kijk je, hoe ver zit je van de tv, hoe valt het licht op je scherm? Nog randapparatuur om rekening mee te houden?

• tobitronics
Edmin schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:22:
Sowieso is het dan handig als je nog even wat randvoorwaarden meegeeft. Wat kijk je, hoe ver zit je van de tv, hoe valt het licht op je scherm? Nog randapparatuur om rekening mee te houden?
Kijksituatie:

Afstand ongeveer 2 meter
Programma's: Vooral TV zoals NatGeo, VI, Journaal etc. Af en toe een film
Randapparatuur: Interactieve TV ontvanger, Satteliet ontvanger (buitenlandse tv), chromecast.
Lichtinval: TV staat in de woonkamer aan de achterkant van het huis, welke bijna alleen maar uit glas bestaat (3 deuren met ramen erin). De zon komt echter niet uit die richting, dus het is puur daglicht wat naar binnen valt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

2 meter is wel een beetje weinig, maar ach.

pricewatch: Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver is wel een van de populairdere TV's hier. 42" Plasma, dus misschien wat te groot voor 2m afstand, maar zeer mooi beeld.

People as things, that’s where it starts.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
VasZaitsev schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 00:21:

pricewatch: Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver is wel een van de populairdere TV's hier. 42" Plasma, dus misschien wat te groot voor 2m afstand, maar zeer mooi beeld.
+1

Beste tv die je kan kopen binnen het budget.

• tobitronics
VasZaitsev schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 00:21:

Ik zie dus dat dit een plasma tv is, was daar niet iets mee dat die erg onzuinig waren? En 2500hz refreshrate klinkt wel erg veel?

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
tobitronics schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 11:41:
[...]

Ik zie dus dat dit een plasma tv is, was daar niet iets mee dat die erg onzuinig waren?
Vergeet sowieso alles wat je 10 jaar geleden hoorde over televisies en wat men nu nog aanhaalt, dat is niet meer relevant namelijk.

Plasma is namelijk geen groot stroomverbruiker meer zoals de eerste plasmatelevisies dat wel waren. Plasma televisies die je vandaag de dag in de winkel koopt, verbruiken net zoveel stroom, dan wel niet minder, als LCD televisies van 3 jaar geleden. Dit verschil gaat voor de gemiddelde televisiekijker om anderhalve euro per maand meer aan energiekosten tegenover de huidige LCD televisies.

Ja, nog altijd meer dus. Nee, geen extreme cijfers.
En 2500hz refreshrate klinkt wel erg veel?
Dat klinkt het inderdaad als je bedenkt dat CRT televisies vroeger 100Hz waren en dat was goed. Het leukste is dat het vandaag de dag alleen nog maar marketingcijfers zijn en de werkelijke cijfers uitblijven. De cijfers worden flink opgeblazen en krijgen een leuke marketingnaam zoals 2500Hz Focus Field Drive, 800Hz Clear Motion Rate, 1200Hz Perfect Motion Rate etc..

Deze cijfers zeggen maar weinig over de werkelijke prestaties en 2500Hz Focus Field Drive is absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld 800Hz Clear Motion Rate. Waar het bij plasma ook bijvoorbeeld gaat om pulsen van licht, wordt bij LCD vaak ook dynamisch contrast e.d. meegenomen in dit cijfer.

Als je kijkt naar ede 2500Hz FFD van de Panasonic ST60 serie, is het zo dat het paneel op een veel lagere werkelijke frequentie draait wat afhankelijk is van de bron. Hedendaagse films (Blu-Ray) hebben bijvoorbeeld een frame rate van 24Hz wat de ST60 op 96Hz (4X 24Hz) kan afspelen. Of bij de Nederlandse televisie van 50Hz het paneel op 100Hz laten draaien (2X 50Hz)

Daar merk jij als persoon niet zoveel van trouwens, is niet heel interessant verder. Maar die 2500Hz zegt dus maar weinig.

Verder ben ik het overigens wel met de rest eens. De ST60 is simpelweg een zeer goede televisie voor een relatief lage prijs.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:03

sjaool

Every life should have 9 cats

2 meter van je tv afzitten? Wat voor kabouterhuisje is dat. ;)
Wat grootte aangaat... hoe groot de tv ook is, het went ontzettend snel. En vaak wil je dan nog groter.
Ik bekijk mijn 50 inch van ongeveer 3.5m afstand en dan is hij echt niet zo groot meer. ;)

Boven heb ik een Smart LED TV van Samsung (UE32F5500). De kleuren van de Panasonic zijn een stuk beter. Het Smart gedeelte van de Samsung is dan wel weer leuk en werkt behoorlijk vlot. Streamen gaat ook perfect aangezien daar Plex op draait. :) De Panasonic die ik heb is geen Smart TV maar daar heb ik een Asrock ION 330 met XBMC op aangesloten.

Voor een budget van 1000 Euro heb je een behoorlijke keuze aan Smart TV's en dan is de Panasonic een prima keuze.

"When you grow up your heart dies"

• tobitronics
sjaool schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:05:
2 meter van je tv afzitten? Wat voor kabouterhuisje is dat. ;)
Wat grootte aangaat... hoe groot de tv ook is, het went ontzettend snel. En vaak wil je dan nog groter.
Ik bekijk mijn 50 inch van ongeveer 3.5m afstand en dan is hij echt niet zo groot meer. ;)

Boven heb ik een Smart LED TV van Samsung (UE32F5500). De kleuren van de Panasonic zijn een stuk beter. Het Smart gedeelte van de Samsung is dan wel weer leuk en werkt behoorlijk vlot. Streamen gaat ook perfect aangezien daar Plex op draait. :) De Panasonic die ik heb is geen Smart TV maar daar heb ik een Asrock ION 330 met XBMC op aangesloten.

Voor een budget van 1000 Euro heb je een behoorlijke keuze aan Smart TV's en dan is de Panasonic een prima keuze.
Misschien was 2 meter een beetje een understatement, laten we het houden op 3 meter dan :)

Waar ik dus mee zit is dat ik zelf nogal zo'n freak ben die al die gimmicks wil ala smart TV en moderne andere features, maar ik wil ook niet inleveren op beeldkwaliteit. Ik ben bang dat als ik die panasonic haal dat ik dan een beetje een 'standaard' TV krijg die niks anders kan dan beeld laten zien vanuit een inputsignaal, of zit ik nu helemaal fout te denken?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik vind eignelijk al die SMART zooi nonsens. Waarom zou ik genoegen nemen met de beperkte functionaliteit die de televisie me biedt, terwijl ik er net zo makkelijk een htpc oid aan hang, die wel volledige functionaliteit biedt?

Wmb moet een TV echt alleen maar zo goed mogelijk beeld bieden. De rest doe ik liever zelf.

• S1NN3D
  • Niet online
Edmin schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:38:
Ik vind eignelijk al die SMART zooi nonsens. Waarom zou ik genoegen nemen met de beperkte functionaliteit die de televisie me biedt, terwijl ik er net zo makkelijk een htpc oid aan hang, die wel volledige functionaliteit biedt?

Wmb moet een TV echt alleen maar zo goed mogelijk beeld bieden. De rest doe ik liever zelf.
Helemaal mee eens. :Y

Een tv moet gewoon goed beeld geven. Voor anders zaken kun je beter een speciaal daarvoor gemaakt device gebruiken, zoals een mediaspeler of htpc. Werk gewoon veel beter.

• tobitronics
Heb nog even wat research gedaan omtrent plasma vs lcd/led.

Als ik het goed heb zijn dit de voor- en nadelen van plasma tegenover lcd/led:

Voor:
- Veel betere zwartwaardes
- Veel betere responstijd/geen ghosting
- Betere kijkhoeken
- Veel gelijkere helderheid over het hele scherm

Na:

- Hoger energieverbruik
- Screen flicker (?)
- Mogelijk inbranden
- Minder maximale helderheid

Klopt dit zo een beetje? En zijn de nadelen van inbranden en flicker nog een echt issue tegenwoordig? Is er trouwens nog iets waar ik op moet letten wat niet direct te zien is als je naar een testmodel kijkt in een winkel?

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
Bedankt voor het vragen naar deze bevestiging, ik zit namelijk met dezelfde afweging ;)

• Dimens
tobitronics schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:52:
Heb nog even wat research gedaan omtrent plasma vs lcd/led.

Als ik het goed heb zijn dit de voor- en nadelen van plasma tegenover lcd/led:

Voor:
- Veel betere zwartwaardes
- Veel betere responstijd/geen ghosting
- Betere kijkhoeken
- Veel gelijkere helderheid over het hele scherm

Na:

- Hoger energieverbruik
- Screen flicker (?)
- Mogelijk inbranden
- Minder maximale helderheid

Klopt dit zo een beetje?
Zo ongeveer wel ja. Qua voordelen is ook over het algemeen de input-lag lager, kleurreproductie beter en kleurweergave beter. Een nadeel kan ook weer plasma buzz zijn.
En zijn de nadelen van inbranden en flicker nog een echt issue tegenwoordig?
Inbranding vrijwel niet geen probleem meer. Bij normaal gebruik komt dit nog maar sporadisch voor. Image Retention komt wel vaker voor maar hoeft niet altijd storend te zijn of lang aan te houden. Flikkering is heel persoonlijk. De meeste mensen zullen geen last hebben van flikkering van plasma maar er is een groep mensen dat er simpelweg niet tegen kan.

Het heeft ook met de verschillende frequenties te maken. Sommige plasma televisies kunnen films op 48Hz weergeven wat een lage frequentie is en al snel opvalt terwijl andere modellen een twee keer zo een hoge frequentie gebruiken van 96Hz. Andere plasma's doen het bijvoorbeeld weer anders en geven het weer op 100Hz of 60Hz. Moeilijk te zeggen wat je wel ziet en wat niet.
Is er trouwens nog iets waar ik op moet letten wat niet direct te zien is als je naar een testmodel kijkt in een winkel?
Vooral niet op de kwaliteit letten. Die is in winkels niet zoals het hoort en daar kun je geen toestellen vergelijken. Enkel op functies en uiterlijk.

• tobitronics
Dimens schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:59:
[...]

Zo ongeveer wel ja. Qua voordelen is ook over het algemeen de input-lag lager, kleurreproductie beter en kleurweergave beter. Een nadeel kan ook weer plasma buzz zijn.

[...]

Inbranding vrijwel niet geen probleem meer. Bij normaal gebruik komt dit nog maar sporadisch voor. Image Retention komt wel vaker voor maar hoeft niet altijd storend te zijn of lang aan te houden. Flikkering is heel persoonlijk. De meeste mensen zullen geen last hebben van flikkering van plasma maar er is een groep mensen dat er simpelweg niet tegen kan.

Het heeft ook met de verschillende frequenties te maken. Sommige plasma televisies kunnen films op 48Hz weergeven wat een lage frequentie is en al snel opvalt terwijl andere modellen een twee keer zo een hoge frequentie gebruiken van 96Hz. Andere plasma's doen het bijvoorbeeld weer anders en geven het weer op 100Hz of 60Hz. Moeilijk te zeggen wat je wel ziet en wat niet.

[...]

Vooral niet op de kwaliteit letten. Die is in winkels niet zoals het hoort en daar kun je geen toestellen vergelijken. Enkel op functies en uiterlijk.
Dus voor kwaliteit moet ik vooral naar reviews kijken en een beetje een gok nemen? En komt dit omdat TV's in de winkel in een bepaalde winkel-modus staan of speciaal beeldmateriaal gebruiken ofzo?

• S1NN3D
  • Niet online
tobitronics schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:10:
Dus voor kwaliteit moet ik vooral naar reviews kijken en een beetje een gok nemen? En komt dit omdat TV's in de winkel in een bepaalde winkel-modus staan of speciaal beeldmateriaal gebruiken ofzo?
Ja. En behalve de winkelmodus is het feit dat ze getoond worden onder 10.000 tl-balken ook niet goed voor de kijkervaring. :+

• Dimens
tobitronics schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:10:
[...]

Het mooiste is natuurlijk om televisies in een thuissituatie te kunnen vergelijken. Helaas is die mogelijkheid er meestal niet en dan zijn reviews inderdaad een goede plek om te lezen of televisies inderdaad wel goed zijn.

Plasma presteert bijvoorbeeld belabberd in winkels door de hoeveelheid TL-verlichting. Tevens heb ik de Media Markt al verscheidene keren plasma televisies met een louvrefilter op de grond / laag zien staan waardoor je enkel van veraf gebukt de kwaliteit nog redelijk kunt bekijken. Anders is het beeld gewoonweg zeer donker en niet zichtbaar. Erg slecht!

Naast dat is een wand vol met televisies ook totaal geen goede manier om de kwaliteit te kunnen zien, ook al zouden de televisies wel goed afgesteld zijn en er geen TL-verlichting aan staan. Net zoals je niet kunt inschatten of een formaat goed is voor thuis.

• tobitronics
Ik heb zo onderhand wat reviews gelezen, welke allemaal erg lovend zijn maar allemaal 1 negatief punt noemen: Input lag. Nou weet ik dat dat bij PC Monitoren i.c.m. Fps games een probleem kan vormen. Echter gaat er op de nieuwe TV voor zo ver ik weet niet gegamed worden, vormt input lag in het dagelijks leven bij TV en films kijken een probleem?

• S1NN3D
  • Niet online
Voor het normale tv gebruik is de input-lag geen probleem. Het is een probleem als je er games op speelt die een snelle reactie vragen zoals FPS bijvoorbeeld.

• Dimens
tobitronics schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:01:
Ik heb zo onderhand wat reviews gelezen, welke allemaal erg lovend zijn maar allemaal 1 negatief punt noemen: Input lag. Nou weet ik dat dat bij PC Monitoren i.c.m. Fps games een probleem kan vormen. Echter gaat er op de nieuwe TV voor zo ver ik weet niet gegamed worden, vormt input lag in het dagelijks leven bij TV en films kijken een probleem?
Dat zou enkel een probleem kunnen vormen als je van plan bent externe apparatuur met audio aan te sluiten waarvan de audio-vertraging niet is te regelen. Maar in de meeste gevallen is dat gewoon mogelijk en voor ieder probleem is een oplossing te vinden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

Zo groot is die lag ook weer niet hoor. Je praat over milliseconden. Misschien bij gaming, maar bij audio merk je dat niet (vind ik zelf)

• Dimens
FreakNL schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 00:54:
maar bij audio merk je dat niet (vind ik zelf)
Daar zeg je het inderdaad goed. Vind jij zelf.

• Dimens
FreakNL schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 00:54:
maar bij audio merk je dat niet (vind ik zelf)
Daar zeg je het inderdaad goed. Jij vindt dat zelf.
Pagina: 1