Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een Lenovo Ideapad Y500.
Zoals jullie wel weten heeft deze de mogelijkheid om in plaats van een DVD speler, een extra HDD of videokaart of koeler te installeren in de expansion bay.

Nu heb ik een HDD Caddy gekocht, en hier een 500 GB HDD ingebouwd die ik nog had liggen.
Werkt prima, alleen nu is het probleem dat ik erachter ben gekomen dat als ik games op de schijf installeer dat de games als ik aan het spelen ben, om de minuut een lag spike hebben van 4/5 seconden.
de game Freezes als het ware voor de 4/5 seconden en gaat dan weer door.

Als ik de zelfde games op de HDD installeer die al standaard in de laptop zit, heb ik hier GEEN last van.

De HDD caddy ondersteund SATA 1 2 en 3.
Dus de snelheid zou geen probleem moeten zijn.

heeft iemand van jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn? :?

alvast bedankt! _/-\o_

Stef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

Zou je hdtune eens kunnen draaien? En weet je zeker dat je de juiste chipset drivers hebt geinstalleerd? Die zijn te vinden op de website van de fabrikant van je laptop.

En laat de task manager eens lopen tijdens zon game sessie

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:50

TommieW

Numa numa.

Je kan de HDD met problemen uitlezen met HD Tune. Bij voorkeur even hier een screenshotje neerzetten van de Smart waardes.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8dMrkuYl.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rDdhqJJl.jpg

De links:

http://imgur.com/rDdhqJJ
http://imgur.com/8dMrkuY

[ Voor 34% gewijzigd door TheDream07 op 06-12-2013 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:03

InFamous

excommunicado

Is die accestime niet achterlijk hoog zelfs voor een HDD

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
HDtune ziet er wel goed uit. Accestime ook redelijk (vergelijk mijn schijfje: 18,4 ms).
Je processor heeft het wel druk. Dus je had een aantal programmas lopen terwijl je ook de bench had lopen, of er zit ergens software niet lekker. Want een core i5 (die je hebt?) zou zoiets toch op zijn sloffen moeten doen.

Je gsense smart waarde is niet goed, maar ik weet niet wat die betekend. Ik heb die nog nooit anders dan ok gezien. Die schijf zit dus misschien niet lekker in die bay.

Ik denk eerder dat je het moet zoeken in een driver/software fout,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Instellen dat de hd nooit in slaapstand gaat staan.
Want als andere software de hd aanspreekt dan heb je de pauze/opspintijd van je hd.

En je load cycle in de gaten houden, dat dit niet te snel oploopt.
Met wd schijven kun je met wdidle3 dit groter maken, dus de tijd dat de hd een load cycle doet.

[ Voor 38% gewijzigd door jan99999 op 07-12-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Heb even de instellingen nagekeken van de HDD of die op slaapstand stond ja of nee.
Dit bleek dus uit te staan de slaapstand.
maar daarnaast is het toch zo dat als de HDD geen opdrachten krijgt hij zichzelf uit zou moeten schakelen?
maar als ik aan het gamen ben moet de HDD natuurlijk constant lezen etc, dus mag hij zichzelf niet in slaapstand zetten lijkt mij.

Naar de software ben ik ook aan het kijken, heb de nieuwe Chipset drivers en een intel storage software pakketje gedownload (weet even de naam niet meer) maar nu moet ik het nog gaan testen met een game.

Ook nog even de G-sense Gegoogled:
Description
G-sense error rate S.M.A.R.T. parameter indicates the number of errors caused by externally-induced shock or vibration.

[ Voor 13% gewijzigd door TheDream07 op 07-12-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
UPDATE: ik heb spellen geinstalleerd op de HDD die haperde met games, en heb nog steeds het zelfde probleem.
Op de Lenobvo site heb ik alle drivers die de HDD aanstuurd en chipsetdrivers geinstalleerd.
Ook heb ik gecontrolleerd of de HDD zichzelf uitschakeld en dit staat uit.

hebben jullie misschien nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:43
De HDD blijft dus constant aanstaan? staat de link power management in intel RST ook uit? mogelijk dat dit alsnog voor een extra latency zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
We weten niet precies om welke spellen het gaat/ of elk spel precies zo reageert (elke minuut lag van 4 seconden) en of het online spellen zijn. Misschien handig als je dit vermeld?

Verder begrijp ik dat je je op de hdd concentreert, maar het zou heel goed kunnen dat het aan de configuratie ligt, waarbij het runnen van een game vanuit de hdd in de dvd bay een probleem geeft.

Je moet je namelijk beseffen, dat het vloeiend lopen van een game niet veel met de hdd van doen heeft. Als je een game start, dan zal de hele level van de hdd gelezen worden, deze level wordt in het geheugen van de computer geladen en dan gaat de computer (processor-geheugen-graka) aan de gang en de game loopt. Daarbij doet de hdd NIETS meer. De hdd kan dus rustig in de slaapstand, en komt er pas uit als er een savegame gemaakt wordt of de level klaar is.
Als een game stottert of hapert, dan komt dit veelal doordat de processor en/of de graka te hoog belast wordt, het geheugen vol zit of bij online game de internet connectie te langzaam is.

een hoge belasting van de processor kan bijv doordat een virus scanner een controle doet, doordat een programma via internet contact zoekt en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het kan dus een vrij moeilijk te achterhalen probleem zijn, omdat de hdd niet per-se het hoofdprobleem is.

Daarbij heb je waarschijnlijk al een ingewikkelde configuratie (HD + SSD cache +HD in dvd bay)

Ik besef dat het een heel verhaal is, en je probleem hiermee niet is opgelost, maar het is gewoon een goed idee om je niet 100% op de HDD alleen te richten, maar dus ook naar de algehele configuratie te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Reepje, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ben hier wel een stuk wijzer van geworden!.

SPECS LAPTOP: Intel i5 3eGEN 3210 @2.5GHZ / Nvidia GT650M 2GB / 8GB DDR3 RAM @1600 MHZ

Om toch nog even terug te komen op de haperende HDD.

Games gespeeld op de HDD in de HDD caddy OFLINE - ONLINE:
Borderlands 2
Counter-Strike Global Offensive
Call of Duty MW2

allemaal happeren deze games op de zelfde wijze, en installeer ik ze op de hoofd schijf (C:) dan heb ik hier heen last van. Als virus scanner heb ik AVG free editie.

Ik heb een GT650m 2GB videokaart in de laptop zitten, dus gebrek aan grafische power is het ook niet echt. ook al speel ik de games op LOW settings heb ik hier nog last van.

@Lothlorien67 Ik heb even in de Intel RST menus gekeken maar kon niet vinden wat jij bedoelde.

Hopelijk weer genoeg informatie verschaft aan jullie!

alvast bedankt allemaal voor het mee denken! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Die Y500's hebben problemen met het grafische systeem. Voornamelijk bij de SLI modellen, weet niet hoe zeer de single GPU modellen hier ook last van hebben.
Fenomeen: Driver crasht, de driver hersteld zich en dan loopt alles pas weer door.
Dus ookwel aantal seconden freeze...
Kan zijn dat de toevoeging het systeem van streek heeft gemaakt.

Want de HDD SMART gegevens duiden in elk geval niet erop dat er directe communicatie problemen zijn of andere problemen met de drive.
Om de HDD definitief als dader te kunnen aanwijzen of juist te ontkrachten, zou het handig zijn om eens een andere HDD op zijn plek te zetten.

Verder zou je eens windows logboek af kunnen lopen, kijken of er ergens processen zijn die vreemd doen of dat er ergens drivers crashen.

[ Voor 88% gewijzigd door Swordlord op 15-12-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
1 Waarschuwing 13-12-2013 17:12:38 Kernel-Processor-Power 37 (7)
2 Waarschuwing 13-12-2013 17:12:38 Kernel-Processor-Power 37 (7)
3 Waarschuwing 13-12-2013 17:12:38 Kernel-Processor-Power 37 (7)
4 Waarschuwing 13-12-2013 17:12:38 Kernel-Processor-Power 37 (7)

De snelheid van processor 0/1/2/3 in groep 0 wordt beperkt door de firmware van de computer. De processor heeft deze lage prestatiestatus gedurende 3935 seconden sinds het laatste rapport.

dit kom ik vaak tegen in de windows logboeken van het systeem.

en ook het volgende:

Waarschuwing 9-12-2013 12:31:46 Kernel-PnP 219 (212)

uitleg: The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ROOT\LENOVOVHID\0000.

dit komt uit de windows logboeken systeem.
Voor de rest zie ik niet iets raars voorbij komen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheDream07 op 15-12-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ja, dat betekend dat je cpu naar super slow gaat, en daar lang blijft.

Check je temperaturen, zijn die ok? dan:
kijk of er een bios update voor dat kreng voor de laptop is.

Heb nog even gegoogeld op WUDFRd en deze driver moet echt geladen worden. Mensen met zelfde probleem hadden hetzelfde als jij: systeem stopt om de 20 seconden en is langzaam. Het is wellicht een internal storage driver, ergens anders staat weer "The root\LenovoVhid is most likely the Lenovo Energy Management" . Ik zou zeggen google daar maar eens naar, genoeg te vinden.

[ Voor 52% gewijzigd door Reepje op 15-12-2013 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
geen BIOS update te vinden van de Y500, heb verschillende google zoekopdrachten geprobeerd maar geen updates gevonden.

Temps zijn OK onder full load geen rare temps tegen gekomen.

Dan lijkt mij de beste optie nu om te kijken naar de WUDFRd driver.
heb idd ook gegoogeld naar dat probleem en meerdere mensen met verschillende systemen hebben hier last van.
is daar zo een oplossing voor? of moet ik dan google even dieper gaan raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je hebt dat je cpu in low power gaat. Dat is zoiets als een brommer die alleen in de eerste versnelling kan.
Ik zou die caddy eens afkoppelen en kijk dan of dit nog steeds gebeurd. Als dat conflict daarmee weg is, zou ik de caddy gewoon niet meer gebruiken (tot je evt een oplossing voor dat probleem hebt gevonden).

Er kan ook "gewoon" een hardware defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
vraag mezelf alleen af of die CPU low power fout door de HDD caddy komt.. want dit lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
sjefkeh schreef op zondag 15 december 2013 @ 21:38:
vraag mezelf alleen af of die CPU low power fout door de HDD caddy komt.. want dit lijkt me onwaarschijnlijk.
In ieder geval gebeuren er rare dingen als die caddy erinzit.
Pagina: 1