Laptop ouders 500-600 euro

Pagina: 1
Acties:

• joseph pottema
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-03-2025
Beste tweakers,

Mijn ouders zijn van plan hun oude en zeer trage Dell Inspiron 1545 te vervangen.
Ze zijn bereid 500-600 euro te besteden aan een laptop incl SSD.
Het is de bedoeling dat de laptop net als de 1545 een hele tijd mee gaat dus ze zoeken een laptop met een goede bouwkwaliteit.

Wat ga je met je laptop doen?
Vooral surfen op het internet, films downloaden/bekijken/branden en word excel etc.
Geen intensieve dingen dus.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Zoals aangegeven 500-600 euro.
Ze willen met deze prijs wel een SSD in de laptop hebben zitten (wellicht inbouwen met een hdd caddy op de plek van het dvd station?).

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?

Nee, de laptop staat vaak op een vaste plek en wordt vaak gebruikt op schoot.
echter is een desktop geen optie omdat mijn ouders dit niet fijn vinden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Mijn ouders zijn zeer te spreken over Dell, ze hebben hier erg goede ervaringen mee.
Het liefst willen ze dus een Dell maar een ander merk zou geen probleem zijn mits de bouwkwaliteit etc in orde is.

eigen onderzoek

zelf leek me de Dell Inspiron 15 van € 479 een goede keus.
http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-3521/fs

deze laptop beschikt over
4th gen i5-4200U CPU
6gb ram
750 gb hdd
1.366 x 768 display
intel HD Grafische 4400

deze laptop leek me snel genoeg voor wat mijn ouders er mee van plan zijn.
Tevens zou ik het overige geld van het budget steken in een hdd caddy en 120 gb ssd.
een aparte GPU lijkt me overbodig voor wat me ouders met de laptop doen.

Ik zou graag willen weten of dit een goede keuze is om weer een aantal jaar vooruit te kunnen en of er wellicht betere ideeën zijn dan de Dell laptop.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:47
Ik zou, als de laptop toch een vaste plaats heeft, voor een 17" gaan.
Ook de resolutie van de gekozen Dell vind ik aan de lage kant.

Asus R704A-TY237H
Asus R704A-TY260H
(Excl. SSD)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-01 13:07
Zo extreem traag is een Inspiron 1545 toch niet? Ongeveer 4 jaar oud als ik het goed heb.
Zou toch snel genoeg moeten zijn voor de lichte toepassing die jij opnoemt.
Weet je zeker dat je niet gewoon met vervuilde Windows installatie te maken hebt?

Ik zou zeggen, zet eerst eens een ssd in de oude laptop. Als die dan nog steeds te traag is kun je alsnog een nieuwe laptop kopen.

• joseph pottema
wappiewappie schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 20:03:
Zo extreem traag is een Inspiron 1545 toch niet? Ongeveer 4 jaar oud als ik het goed heb.
Zou toch snel genoeg moeten zijn voor de lichte toepassing die jij opnoemt.
Weet je zeker dat je niet gewoon met vervuilde Windows installatie te maken hebt?

Ik zou zeggen, zet eerst eens een ssd in de oude laptop. Als die dan nog steeds te traag is kun je alsnog een nieuwe laptop kopen.
Heb al verschillende keren een schone installatie op de laptop gedaan , echter blijft dat ding niet vooruit te branden. Ook heb ik de smart waardes uitgelezen en een memtest gedaan, deze waren allebei in orde.

Ook sommige apparaten willen niet meer werken over usb zoals een wlan adaptertje (wifi kaart in de laptop is kapot) terwijl de drivers correct geinstaleerd zijn.

Enkel de browser opstarten kan goed al 5-10 minuten duren.

Maar ik zou inderdaad eerst kunnen kijken hoe hij presteert met een ssd erin.

• joseph pottema
Miyamoto schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 19:57:
Ik zou, als de laptop toch een vaste plaats heeft, voor een 17" gaan.
Ook de resolutie van de gekozen Dell vind ik aan de lage kant.

Asus R704A-TY237H
Asus R704A-TY260H
(Excl. SSD)
Bedankt voor je antwoord, ik neem even een kijkje naar deze laptops

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:47
jasperattema schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:07:
[...]

Heb al verschillende keren een schone installatie op de laptop gedaan , echter blijft dat ding niet vooruit te branden. Ook heb ik de smart waardes uitgelezen en een memtest gedaan, deze waren allebei in orde.

Ook sommige apparaten willen niet meer werken over usb zoals een wlan adaptertje (wifi kaart in de laptop is kapot) terwijl de drivers correct geinstaleerd zijn.

Enkel de browser opstarten kan goed al 5-10 minuten duren.

Maar ik zou inderdaad eerst kunnen kijken hoe hij presteert met een ssd erin.
5-10 min lijkt me niet. Dan is er écht iets goed fout in je systeem. (Of je horloge)

"Over USB zoals WLAN adapter (kaart in de laptop)" :?

Wat bedoel je met een schone installatie (Welk OS / programma's)? en wat voor adware zet je er na de installatie op? :P
Als je op die HDD een schone installatie niet 'normaal' aan de praat krijgt, gaat je dat op een SSD ook niet lukken.

Verwijderd

Hey, ik ben opzoek naar een systeem met precies dezelfde eisen/budget.
Ik heb mijn ook ook laten vallen op de Lenovo E540; http://shop.lenovo.com/nl...hinkpad/edge-series/e540/

Wel een tikkeltje duurder dan de Dell inspiron 15, alhoewel deze er ook interessant uitziet.
Het liefst wil ik em ook voorzien van een SSD, maar dan ipv een HDD aangezien de dvd-speler ook nog gebruikt wordt. Jammer dat je bij dell niet kan kiezen voor een SSD ipv HDD zoals bij lenovo wel kan.

Maarja ik hou deze thread in de gaten.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 12:02
Je kunt altijd beter zelf de SSD aanschaffen en erin zetten. Flink goedkoper dan door de fabrikant laten doen en je weet tenminste welke SSD je erin krijgt ;)

[ Voor 17% gewijzigd door lucash op 07-12-2013 12:05 ]

• joseph pottema
Miyamoto schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:29:
[...]

5-10 min lijkt me niet. Dan is er écht iets goed fout in je systeem. (Of je horloge)

"Over USB zoals WLAN adapter (kaart in de laptop)" :?

Wat bedoel je met een schone installatie (Welk OS / programma's)? en wat voor adware zet je er na de installatie op? :P
Als je op die HDD een schone installatie niet 'normaal' aan de praat krijgt, gaat je dat op een SSD ook niet lukken.
Met mijn horloge is niets mis ;)

wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld een usb wlan adaptertje niet wil werken ongeacht wel OS op de laptop draait. aangezien de wifi kaart in de laptop zelf kapot is leek een usb adaptertje de makkelijkste oplossing toen des tijds.

Met een schone installatie bedoel ik dat ik meerdere malen de schijf geformatteerd heb en een kale windows vista of windows 7 erop heb gezet. (laptop werd met vista geleverd)

Na de installatie staan er eigenlijk alleen wat office programma's op , een antivirus en wat p2p clients zoals Utorrent.
Pagina: 1