[Access] BTW berekenen hoog/laag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 15:40

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Ik heb voor mezelf een simpel factuur programma gemaakt in access. Aangezien de btw percentages altijd hetzelfde waren is het eigenlijk altijd prima verlopen met alles te verwerken.

Helaas zijn de laatste jaren er verschillende btw percentages gekomen waardoor ik steeds vaker genoodzaakt was om meerdere facturen voor een klant aan te maken. Dit wil ik echter graag veranderen door het mogelijk te maken om btw hoog en laag op dezelfde factuur te krijgen.

Op dit moment ben ik al zover dat ik het totaal aan btw kan berekenen en zichtbaar kan maken echter zou ik graag dit willen opsplitsen in een btw hoog en een btw laag gedeelte. Hier zit nu ook het knelpunt aangezien ik dit niet voor elkaar krijg.

In het (sub) formulier waar ik de producten toevoeg heb ik een extra tekstvak gemaakt waarin stond: Som([Excl]*[Aantal]), ditzelfde had ik ook voor de incl waarde. Op het hoofdformulier deed ik die van elkaar aftrekken en klaar.

Nu heb ik gezocht naar een oplossing en ben uitgekomen bij dsum. Dus ik heb een vakje gemaakt met daarin: =DSum("[Excl]*[Aantal]";"bestelling";"[btw] = 6") en natuurlijk ook 1 voor de 21%. Het probleem is nu echter dat hij de complete tabel pakt in plaats van alleen de producten op het subformulier wat bij die rekening horen. Nu had ik wel de gedachte om dan een extra criteria toe te voegen met daarin de check rekeningnr maar dit geeft hetzelfde weer.

Mijn vraag is nu hoe ik dit het beste kan oplossen zonder meteen een extra kolom in mijn tabel te maken.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Wat is het probleem met het toevoegen van een extra kolom zodat je op productniveau een btw percentage op kunt geven?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Rupie schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 19:08:
Wat is het probleem met het toevoegen van een extra kolom zodat je op productniveau een btw percentage op kunt geven?
Op productniveau heb ik al een kolom waarin staat of het 6% of 21% is. Mijn probleem zit hem echter in het uittellen van beide apart en dit ook zo laten zien op de factuur.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Yagermeister schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 14:07:

Nu heb ik gezocht naar een oplossing en ben uitgekomen bij dsum. Dus ik heb een vakje gemaakt met daarin: =DSum("[Excl]*[Aantal]";"bestelling";"[btw] = 6") en natuurlijk ook 1 voor de 21%. Het probleem is nu echter dat hij de complete tabel pakt in plaats van alleen de producten op het subformulier wat bij die rekening horen.
Domeinfuncties zijn gruwelijk traag. Als je daar geen last van hebt dan kun je ze wel gebruiken en is
Nu had ik wel de gedachte om dan een extra criteria toe te voegen met daarin de check rekeningnr maar dit geeft hetzelfde weer.
wel de manier. Waarschijnlijk doe je iets fout bij het toevoegen van het factuurnummercriterium.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Ik heb in het subformulier waar de totalen staan een extra (tijdelijk) tekstvak gemaakt met daarin de kolom rekeningnr. Hiermee is het subformulier ook gekoppeld aan het hoofdformulier. Voor de zekerheid heb ik dit tekstvak anders genoemd.

In de dsum heb ik onderstaande aanpassing gedaan:
=DSum("[Excl]*[Aantal]";"bestelling";"[btw] = 6" & [ordernr]=[Rekeningnr])

Maar als ik nu een product toevoeg blijft het vak waar die moet tellen leeg. Als er een betere of andere manier is voor dit te doen hou ik me graag aanbevolen. Het liefste wil ik namelijk geen extra kolomen aanmaken waar het totaal van de btw berekening instaat. Dit is tenslotte niet echt handig programmeren.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Yagermeister schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:36:
In de dsum heb ik onderstaande aanpassing gedaan:
=DSum("[Excl]*[Aantal]";"bestelling";"[btw] = 6" & [ordernr]=[Rekeningnr])
Zo, en niet zo?
=DSum("[Excl]*[Aantal]";"bestelling";"[btw] = 6 AND [ordernr]= " & [ordernr])

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
pedorus schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:50:
[...]

Zo, en niet zo?
=DSum("[Excl]*[Aantal]";"bestelling";"[btw] = 6 AND [ordernr]= " & [ordernr])
Helaas telt die me de hele tabel en niet alleen de factuur waaraan ik werk.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je ziet het verschil tussen jouw versie en die van pedorus? Is het veld ordernummer een tekstveld (waar toevallig cijfers instaan of is het een echt numeriek veld, maw wat is het type van het veld ordernr?

Maak eens een tekstvak met alleen je criteriumdeel en post hier wat er precies in dat vak komt te staan.
bv: tekstvak, met als gegevensbron = "BTW=6 AND [ordernummer]=" & rekeningnummer. OID: wel toesnijden naar je eigen situatie.

[ Voor 36% gewijzigd door Lustucru op 07-12-2013 16:40 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Lustucru schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:35:
Je ziet het verschil tussen jouw versie en die van pedorus? Is het veld ordernummer een tekstveld (waar toevallig cijfers instaan of is het een echt numeriek veld, maw wat is het type van het veld ordernr?

Maak eens een tekstvak met alleen je criteriumdeel en post hier wat er precies in dat vak komt te staan.
bv: tekstvak, met als gegevensbron = "BTW=6 AND [ordernummer]=" & rekeningnummer. OID: wel toesnijden naar je eigen situatie.
Het enigste echte verschil wat ik kan zien tussen beide regels is AND en &, daarbij zie ik 2x ordernr staan waarvan ik verwacht dat er 1 fout is aangezien de kolom rekeningnr heet en het tekstvald ordernr (ik heb beide geprobeerd).

De kolom rekeningnr (zoals die in de table staat) is numeriek. Het ordernr veld in het subformulier heb ik niet aangepast behalve dat ik hem gekoppeld heb aan de rekeningnr kolom.

Als ik een tekstvak maak met daarin de besturingsbron: ="BTW=6 AND [ordernr]=" & [rekeningnummer] krijg ik alleen een foutmelding #naam te zien.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het veld in de tabel heet rekeningnr en het tekstvak heet ordernr?
Je criterium moet er dan zo uit komen zien:
code:
1
[btw]=6 AND [rekeningr]=1234

waarbij de waarde '1234' opgehaald moet worden uit het tekstvak ordernr.

je bouwt de criteriumstring dan op met
code:
1
="bla-bla-bla" & [tekstvaknaam]

En het laatste stapje mag je even zelf over nadenken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Lustucru schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 17:42:
Het veld in de tabel heet rekeningnr en het tekstvak heet ordernr?
Je criterium moet er dan zo uit komen zien:
code:
1
[btw]=6 AND [rekeningr]=1234

waarbij de waarde '1234' opgehaald moet worden uit het tekstvak ordernr.

je bouwt de criteriumstring dan op met
code:
1
="bla-bla-bla" & [tekstvaknaam]

En het laatste stapje mag je even zelf over nadenken. ;)
Ok, als ik het aanpas naar mijn situatie kom ik uit op: ="BTW=6 AND [rekeningnr]=" & [ordernr]

Als ik dit echter in een rekening bekijk staat er [rekeningnr]=1 (als ik een factuur maak met daarin op zijn minst 1 product) dus dat werkt prima.

Nu heb ik hetzelfde natuurlijk ook voor de dsum gedaan: =DSum("[Excl]*[Aantal]";"bestelling";"[btw]= 6 AND [rekeningnr]= " & [ordernr]) in de hoop dat dit werkt. In plaats van een foutmelding blijft nu echter het vakje leeg. Het lijkt erop dat hij de optel som niet maakt. Heb ik nog iets fout aan de dsum of mis ik gewoon iets?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-10 13:00

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan ook een tweede subrapport toevoegen met alleen de sommering van de btw bedragen, gegroepeerd op percentage. Dsum en dan filteren op percentage is niet echt goed bestendig tegen wisselende percentages en daar was het je juist toch om te doen?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Dat klopt echter volg ik je niet helemaal wat je bedoelt.

Wat ik ervan begrijp bedoel je om het formulier te negeren en dan in het factuur rapport een 2 tal vakjes te maken waar de hele tabel wordt gebruikt met de critirium van de huidige rekeningnr?

-Te huur

Pagina: 1