Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:14
Ben op het punt aangekomen om weer een beetje 'sociaal' te gaan doen en dus een echte telefoon aan te schaffen.

Ik wil geen 13-in-een-dozijn toestel, dus moet het toestel iets aparts te bieden hebben.
Zelf kwam ik uit bij de L1020 (vanwege de camera) en de Z (vanwege de waterbestendigheid).

Ik heb wel wat reviews gelezen en sommige zijn echt Windows fanboy en kunnen niks verkeerd vinden aan de Lumia, anderen vinden dat W8 slecht werkt en dat het toestel niks is (maar dat kunnen dus ook andere OS fanboys zijn).

Wel zou de Lumia wat trager zijn.
Maar, wat is trager? Vergeleken met wat.
Met de nieuwste high-end telefoon, of zelfs nog trager dan toestellen van 3 jaar oud.

Mijn laatste sociale telefoon was een Vivaz Pro. Daarna ben ik overgestapt op simpele toestellen zonder internet en gewoon bellen/smsen.

Nu even los van al dat fanboy gebeuren.
Wat is jullie eigen ervaring met deze toestellen?

Ik wil sowieso geen iOS.
Andriod is prima, ben ik bekend mee.
WP8 is voor mij wel totaal nieuw.

Argumenten zoals 'als je een goede camera wilt, koop dan een echte camera' mogen achterwege blijven.
Ben in bezit van een goede camera, maar die draag je niet dagelijks bij je. Een telefoon is een accessoire die je eigenlijk wel altijd bij je hebt.

Voor de rest zit er niet heel veel verschil tussen de toestellen.
Afmeting een klein beetje en het scherm is anders.
Maar voor de rest doen ze niet voor elkaar onder (los van prestaties dan).

Ik vind het een lastige keuze, aankoopprijzen zijn niet misselijk.
En met een abonnement zit je er ook gauw 1-2 jaar aan vast.

Vandaar mijn vraag voor wat meer inside info van echte gebruikers.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:43
Wat ik leesin de reviews is dat de klepjes op de Z onhandig zijn, dus iets om te overwegen bij hoe vaak je dat nodig hebt.
Qua uniek zit je imho beter met WP dan Android, iedereen heeft immers Android...

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Waarschijnlijk bedoelt men met "traag", het wegschrijven van foto's bij gebruik van de Pro Cam app, dat duurt idd "even", in ieder geval langer, dan bij de standaard camera app, zodat 't dus enkele seconden langer duurt, voordat men opnieuw een foto kan maken. Met de GDR3 update zou dat verbeterd worden.

In 't dagelijks gebruik (internet, email, social media, etc.) is de Lumia 1020 absoluut niet traag.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:11
Ik heb zelf een Xperia Z1, de opvolger van de Z. Deze is wel een prijscategorie hoger, maar je hebt zowel de waterbestendigheid als een goede camera (1/2,3" 20,7MP sensor, Sony G Lens). Hij is niet niet zo goed als die van de Lumia 1020, maar voor de rest verslaat hij elke andere smartphone. Verder is het gewoon een beest van een smartphone, die ik zeker kan aanraden (als je het geld ervoor over hebt). Zeker geen 13 in een dozijn.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:18
Aan de klepjes wen je snel genoeg. Dat is echt een non-issue na een week gebruik. Dat je dat inderdaad in veel reviews leest klopt, maar de meeste reviews hebben dan ook niet maanden met dezelfde telefoon rondgelopen. Wat overigens wel jammer is, is dat de klepjes blijkbaar enigszins slijten met zwaarder gebruik. Alhoewel ik er nog geen last van heb (gehad).

De Lumia 1020 heeft gewoonweg de beste camera, dat is zeker. Alleen is het marktaandeel en daarmee het ecosysteem van Windows Phone voor mij persoonlijk een issue. Of dat voor jou ook is, moet je natuurlijk zelf bepalen.

Overigens zou ik geen telefoon willen zoals de Galaxy Zoom of iets dergelijks, dat apparaat is gewoon veel te lomp en plastic-y afgewerkt. Ook zou je eventueel nog voor zoiets als de Nexus 5 kunnen gaan. Die heeft geen waterdichtheid, maar de camera is in de recentste update zeker wel verbeterd én de prijs/kwaliteit ratio is erg goed.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-11 23:09
Ik heb zelf een Lumia 1020. Ik had ooit een iPhone en wilde ook graag wat anders.
En geen 13 in een dozijn toestel. Hij moest wel een goede camera hebben, want die gebruik ik erg vaak.
Windows Phone 8 werkt heerlijk. Lekker snel icm 1020 en zeker niet traag.
Android wilde ik niet aan beginnen. Op m'n werk kom ik er wel eens mee in aanraking en ik vind het een onoverzichtelijk en traag OS. Dat ligt ook aan het toestel natuurlijk, maar de onoverzichtelijkheid blijft.
WP 8 steekt wat mij betreft erg overzichtelijk en strak in elkaar. Tja en die camera, dat blijft een topper!
Vooral in low light situaties. Echt fantastisch wat hij dan presteert.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb ondertussen met ongeveer elk telefoon OS mogen spelen, en bezit zelf een Android telefoon, maar mijn favorieten zijn toch wel WP8 en Symbian Belle. WP is lekker overzichtelijk, naar mijn mening mooi en lekker snel, waar Android soms nog wilt kloten en naar mijn mening gewoon aardig wat gekke dingen heeft.

Symbian Belle vind ik lekker werken omdat het gewoon werkt en bij de meeste dingen een soort help-knop zit, mocht je willen weten hoe iets moet [soms wel nodig, want Symbian zit lang niet altijd even logisch in elkaar]

Android, tja, het heeft voor mij wat gekke dingen, zoals dat apps niet automagisch afsluiten maar in je actieve apps lijstje blijven staan, en aardig wat android telefoons en tablets die ik in mijn handjes heb gehad waren niet echt stabiel te noemen. Voor mij is het een OS wat een gigantisch ecosysteem heeft, op alles kan draaien, maar veel kracht nodig heeft om echt lekker zonder haperingen/crashes etc. te draaien.

Zelf zou ik de Lumia 1020 nemen, of zijn gekke Symbian neefje de 808 Pureview. Maarja, Symbian heeft bar weinig apps en is ouderwets.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1