Probleem met automatisch verbinding maken netwerklocatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeytur
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-05 10:33
Weet iemand hoe je het automatisch verbinding maken met een thuisserver kan uitstellen voor +/- 5 seconden?

Probleem is dat ik na het opstarten gelijk een melding krijg dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de server. Dit komt omdat mijn pc nog geen netwerkverbinding heeft gemaakt. Gelijk na het opstarten wil de server al verbinding maken, maakt dit is dus logischerwijs door het (nog) ontbreken van een netwerkverbinding onmogelijk. Het automatisch verbinding maken met de server moet dus voor 5 sec uitgesteld worden (totdat er wel verbinding is met een netwerk).

Server staat wel aangevinkt voor automatisch verbinding maken na inloggen.

Apparatuur is een Sitecom WLR6000 X6 router met aan de USB port een 2 TB Seagate Expansion drive die werkt als een Samba server.

Als ik eenmaal ben ingelogd op de server werkt alles zoals het moet werken. Het probleem doet zich alleen voor na het opstarten van de pc.

Besturingssysteem is Windows Vista, maar ook op Windows 7 krijg ik het niet voor elkaar.

Nou heb ik een beetje zitten zoeken en ben ik erachter dat ik een batch file moet maken voor het uit en inloggen van de pc. Hoe werkt dit?

Gr. Joeytur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Er zijn genoeg scripts te vinden hier. :) G..gle maar eens op "ping in batch file".

[ Voor 3% gewijzigd door donnervogel op 06-12-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeytur
Bedankt, maar ik ben nogal een leek op dit gebied:-( ik zou totaal niet weten wat ik in het script moet zetten en hoe op moet bouwen en waar in te plaatsen. Is er misschien een link of script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 21:16

mickjuh

Good news everyone!

Bedoel je het uitstellen van een netwerk mapping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeytur
Denk ik wel. Ik heb een script nodig die pas verbinding maakt met mijn server als mijn pc verbinding heeft met de router. Dat moet ongeveer na 5 seconden zijn na het opstarten van mijn pc. Nu als ik hem opstart wil Windows gelijk al een server verbinding tot stand brengen terwijl ik nog geen internetverbinding heb. Daarom krijg ik gelijk al een foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de netwerklocatie.

[ Voor 3% gewijzigd door joeytur op 06-12-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

code:
1
2
3
@echo off
sleep 30
net use H: \\server\folder

Zoiets? Als je hier een batch file van maakt dan wacht hij 30 seconden voordat hij een H-schijf aanmaakt die gekoppeld is aan servernaam "server" waarin een gedeelde folder "folder" zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeytur
Dat moet hem zijn! Waar moet ik die batch file neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeytur
Op de server zit ook een gebruikersnaam en wachtwoord. Waar moet ik deze in het script zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

joeytur, hier op GoT verwachten we dat je toevoegingen via de wijzig-link in je bestaande bericht zet. Het vlak na elkaar posten wordt normaliter als ongewenst beschouwd. Is de laatste reactie in een draad van jou en wil je dus nog wat toevoegen, wijzig dan je laatste bericht in plaats van een reactie eronder te zetten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Zorg eerst dat de netwerkkoppeling die je (waarschijnlijk permanent) hebt gemaakt verbreekt. Maak op je C-schijf een map aan bijvoorbeeld "scripts" (C:\scripts\). Plaats daarin bijvoorbeeld dit script.

Dan onder configuratiescherm > systeembeheer > taakplanner een nieuwe taak maken. Onder tabblad acties kun je jouw batch-file zetten.
joeytur schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:16:
Op de server zit ook een gebruikersnaam en wachtwoord. Waar moet ik deze in het script zetten?
net use H: \\server\folder /user:username password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeytur
Ik heb het script proberen te maken maar het werkt niet.
Ik heb het volgende:

@echo off
sleep 30
net use Z: \\*ip adress server*\sda1
net use Z: \\*ip adress server*\sda1/ user:*username* *wachtwoord

Dit heb ik taakplanner staan.

Waar kan de fout zitten?

@CiPHER

Sorry, zal ik doen:)

[ Voor 12% gewijzigd door joeytur op 06-12-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Als die gebruikersnaam die je wil gebruiken in een domein zit moet je het domein er in gebruiken.

code:
1
2
3
@echo off
sleep 30
net use Z: \\*ip adress server*\sda1/ user:domein\username wachtwoord

Die sleep 30 staat trouwens voor 30 seconden wachten voordat hij verder gaat met het script. Die net use hoef je maar 1x te gebruiken en niet 2x zoals in jouw voorbeeld.

Probeer eerst een via commandprompt die net use regel uit te voeren en kijken welke foutmelding je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeytur
Hij voert nogsteeds niets uit.
Ook is het zo dat ik soms een paar keer de pc opnieuw moet opstarten omdat de server nog niet bij Netwerk staat. Na een willekeurig aantal keer opstarten ziet hij hem ineens wel.

Als ik de net use regel uitvoer in commandprompt krijg ik het volgende:

C:\Users\Eigenaar>net use Z:\\*ip adress*\sda1/ user:sitecomwlr6000\*username* *wachtwoord*
De syntaxis van deze opdracht is:

NET USE
[apparaatnaam| *] [\\computernaam\sharenaam[\volume] [wachtwoord | *]]
[/USER:[domeinnaam\]gebruikersnaam]
[/USER:[domeinnaam met punten\]gebruikersnaam]
{/USER:[gebruikersnaam@domeinnaam met punten]
[/SMARDCARD]
[/SAVECRED]
[[/DELETE] | [/PERSISTENT:{YES | NO]]
NET USE {apparaatnaam | *} [wachtwoord | *] /HOME
NET USE [/PERSISTANT: {YES | NO}]
Pagina: 1